اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پيشگيري از وقوع جرم



 

 

پیشگیری از وقوع جرم

رئيسي در جمع خبرنگاران:

پيشگيري از وقوع جرم از اولويت‌هاي اصلي دستگاه قضايي در سال آينده است


تصميم به تعيين سخنگو، قطعي است كه در حال حاضر گزينه‌هايي مطرح بوده كه در حال بررسي آنها هستيم/بايد تلاش شود تمامي دستگاه‌ها اعم از اجرايي، قانونگذاري و قضايي در جهت كاهش جرم، جنايت و تخلفات حركت كنند.

ايلنا:معاون اول قوه قضاييه معتقد است پيشگيري از وقوع جرم از اولويت‌هاي اصلي دستگاه قضايي در سال آينده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در حاشيه مراسم توديع و معارفه رئيس سازمان پزشكي قانوني كشور در خصوص تعيين سخنگو براي دستگاه قضايي گفت: اصل تصميم به تعيين سخنگو، قطعي است كه در حال حاضر گزينه‌هايي مطرح بوده كه در حال بررسي آنها هستيم.
معاون اول قوه قضائيه ادامه داد: احساس خود ما اين است كه ارتباط با دستگاه قضايي ضرورت دارد به همين دليل سخنگوي قوه قضائيه بايد كسي باشد كه بتواند ارتباط ميان رسانه‌ها و دستگاه قضايي را تنظيم كرده و اطلاعات را در اختيار آنها قرار دهد.
وي در پاسخ به سوالي درباره اولويت دستگاه قضايي در سال 89 گفت: با توجه به اينكه در سال 88 مديريت قوه قضائيه آغاز شده پيشگيري از وقوع جرم از اولويت‌هاي اصلي در سال 89 به شمار مي‌آيد. ظرف اين مدت كارهايي انجام شده كه لازم بوده اما كافي نيست و حتما اين امر در دستگاه قضايي و ساير دستگاه‌ها بايد نهادينه شود.
رئيسي خاطرنشان كرد: وظيفه پيشگيري تنها مربوط به دستگاه قضايي نيست و به نظرم همه دستگاه‌ها در كشور وظيفه كاهش ناهنجاري‌ها در اجتماع را دارند و همه تصميم‌سازي‌ها بايد در جهت پيشگيري از ناهنجاري‌ها و تخلفات باشد.
معاون اول قوه قضائيه ادامه داد: همه تصميمات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بايد مبتني بر اين باشد كه جامعه از شان اسلامي برخوردار باشد. اخلاق، قانونمداري، قانونگرايي، بهره‌مندي از ابتكار، خلاقيت، نوآوري، توليد بيشتر و داشتن الگوي مصرف مناسب از ويژگي‌هاي يك جامعه اسلامي به شمار مي‌آيد.
وي تصريح كرد: بايد تلاش شود تمامي دستگاه‌ها اعم از اجرايي، قانونگذاري و قضايي در جهت كاهش جرم، جنايت و تخلفات و رشد و ترويج قانون‌گرايي و قانونمداري و ضدارزش دانستن هرگونه قانون‌گريزي در جامعه حركت كنند.
معاون اول قوه قضائيه رفع اطاله دادرسي را از ديگر اولويت‌هاي دستگاه قضايي براي سال‌هاي آينده عنوان كرد و گفت: در اين خصوص كارهاي بسياري صورت گرفته و گام‌هاي زيادي برداشته شده است اما معتقديم كه همچنان موضوع كاهش زمان دادرسي و افزايش دقت و سرعت در دادرسي بحث مورد تاكيد ما است.
رئيسي به حكم مقام معظم رهبري براي آيت‌الله لاريجاني اشاره كرد و گفت: يكي از نكاتي كه رهبري در حكم آيت‌الله لاريجاني تاكيد كرده است مساله اتقان احكام است كه موجب مي‌شود ما در سال 89 بيشتر به مساله افزايش دقت و سرعت در دادرسي‌ها توجه كنيم.
وي در پايان افزايش و تقويت نظارت بر محاكم را از ديگر اولويت‌هاي قوه قضائيه در سال 89 عنوان كرد و اظهار داشت: ما با راه‌اندازي حوزه معاونت دادستاني كل كشور در بخش نظارت بر دادسراها و راه‌اندازي تقويت نظارت در ديوان عالي كشور براي نظارت بر محاكم عمل خواهيم كرد.


ویدیو مرتبط :
پیشگری از وقوع جرم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محـل وقوع جرم: یخچال


یك یخچال معمولی پر از مواد‌غذایی سالم؛ اما نكند این ظاهر ماجرا باشد. مهم نیست تغذیه شما چقدر صحیح و سالم باشد. قاتلان كاهش وزن كماكان می‌توانند برای شما مشكل‌ساز باشند. تحقیقات دانشمندان نروژی نشان داده، اغلب برنامه‌های كاهش وزن در عرض یك ماه نابود می‌شوند.






یك یخچال معمولی پر از مواد‌غذایی سالم؛ اما نكند این ظاهر ماجرا باشد. مهم نیست تغذیه شما چقدر صحیح و سالم باشد. قاتلان كاهش وزن كماكان می‌توانند برای شما مشكل‌ساز باشند. تحقیقات دانشمندان نروژی نشان داده، اغلب برنامه‌های كاهش وزن در عرض یك ماه نابود می‌شوند. شكر، كالری‌ مخفی و غذاهای كم چرب كه همه چیز هستند جز این‌كه سالم باشند می‌توانند شما را فریب بدهند. شما تصور می‌كنید از یك رژیم دقیق و عالی پیروی می‌كنید اما واقعیت این است كه در حال اضافه‌كردن وزن هستید. در این‌جا محتویات یخچال شما را بازرسی می‌كنیم تا ببینیم چطور می‌شود این پرونده را حل كرد و عاملان این جنایت را شناخت.



    تحت تعقیب

تهدیدات ناشی از كیك یا مواد‌غذایی مشابه می‌توانند نخستین مظنونین ما باشند. تحقیقات مركز ملی كنترل وزن آمریكا نشان‌ داده، افرادی كه به‌طور موفقیت‌آمیز وزن كم می‌كنند غذاهای مورد علاقه خود را به‌طور كامل كنار نمی‌گذارند بلكه مصرف‌ آن‌ها را محدود می‌كنند. انكار تمایل شما به یك غذا باعث می‌شود ولع برای خوردن این متهم اصلی به همراه مقدار زیادی شكلات موقع بعد‌از‌ظهر افزایش یابد.
  •   حل پرونده: كلید حل این معما این است كه شما چند وقت به چند وقت و چقدر از این قبیل مواد شیرین می‌خورید. تحقیقات نشان داده، افراد با خوردن مقدار كمی از چنین مواد‌غذایی كه طعم قدرتمندی دارند راضی و سیر می‌شوند. بنابراین سراغ شكلات تلخ یا پنیر چدار سفت بروید. یك كیك صبحانه یا دسر شیرین 280كالری دارد اما یك تكه شكلات تلخ 100 گرمی فقط حدود 23 كالری و1/2 گرم چربی دارد. یك مربع شكلات تلخ بعد از ناهار یا شام باعث می‌شود تمایل شما به خوردن شیرینی كمتر شود و بتوانید این مجرم خطرناك را پشت میله‌های زندان ببینید.



   مواد منفجره مایع

شاید فكر كنید آبمیوه كالری ندارد اما این یك اشتباه در تعیین هویت است.

2 لیوان كوچك آبمیوه صنعتی حاوی 114 كیلوكالری و 30 گرم شكر است  و این یعنی 40 درصد نیاز روزانه شما به قند. این مقدار بالای شكر باعث افزایش ترشح انسولین و ذخیره گلوكز در سلول‌ها شده كه بعدا به چربی تبدیل می‌شوند.
  •   حل پرونده:  آب گوجه فرنگی یا آب گریپ فروت گزینه‌های مناسبی به‌عنوان آبمیوه هستند البته به شرطی كه سالم و تازه باشند. راه دیگر خوردن همین میوه‌ها به‌صورت خام است. مثلا یك سیب متوسط حاوی 47 كیلوكالری و 12 گرم قند است اما در عین حال 6/1 گرم هم فیبر دارد كه جذب قند را كند می‌كند.



  كوچك ولی گناهكار

میوه‌ یكی از مظنونین همیشگی اسنك‌های كم كالری است اما همه آن‌ها معصوم و بی‌گناه نیستند. میوه‌های خشك تراكم انرژی زیادی داشته و حجم كالری آن‌ها برای یك تكه كوچك بسیار بالا است.
  •   حل پرونده: هرچه محتوای آب یك ماده غذایی بالاتر باشد كالری آن كمتر است. انگور حاوی 82 درصد آب است درحالی‌كه كشمش فقط 13 درصد آب دارد. یك مشت انگور 60 كیلو كالری و 4/15 گرم شكر دارد درحالی‌كه یك مشت كشمش حاوی 82 كیلو كالری و 21 گرم شكر است.



   پس‌مانده غذاها

غذا پختن بیش از حد باعث ایجاد مقدار زیادی غذای درجه 2 می‌شود. این غذاها كه در یخچال نگهداری می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد دردسر شوند. محققان دانشگاه ناوارا آمریكا دریافتند خوردن غذاهای مانده در چند وعده خطر چاقی را تا 69 درصد افزایش می‌دهد.
  •  حل پرونده:  وقتی غذای‌تان زیاد می‌آید سعی كنید باقیمانده را در یك روز مصرف كنید نه این‌كه آن را به‌مدت چند روز در یخچال نگه دارید. با این‌كار 164 كیلو كالری بابت تمام كردن یك برش پیتزا و 130 كیلو كالری بابت پیازسوخاری صرفه جویی خواهید كرد.



   2دقیقه تا نیمه شب

دیر غذا خوردن و فورا رفتن به تختخواب یك جنایت بالقوه است. مطالعه‌ای در دانشگاه «نیووسترن» آمریكا نشان داده، دیر غذا خوردن با تغییر در ریتم هورمون‌ها باعث كاهش روند وزن كم‌كردن می‌شود.
  •   حل پرونده:  15 دقیقه طول می‌كشد تا مغز شما بگوید سیر شده‌‌اید و باید غذا خوردن را متوقف كنید. اگر مدت غذا خوردن شما نیم ساعت باشد 10 درصد كمتر غذا خواهید خورد. در عین حال یك شام سبك و زودهنگام باعث می‌شود، زودتر به تختخواب بروید. بد نیست بدانید، خواب كمتر از 6 ساعت پتانسیل چربی‌سوزی را به نصف كاهش می‌دهد.



   قاتل زنجیره‌ای

متهم اصلی این پرونده نخوردن صبحانه است. كاری كه به زنجیره‌ای از اتفاقات بد و ناخوشایند منتهی می‌شود. تحقیقات دانشمندان «كالج سلطنتی لندن» نشان داده، نخوردن نخستین وعده غذایی باعث ولع بیشتر شما به خوردن غذاهای پركالری در ساعات آتی روز می‌شود. در ضمن مراقب این برشتوك‌های خشك كه باشیر خورده می‌شوند هم باشید. برخی از آن‌ها تا 36 درصد شكر دارند.
  •   حل پرونده:  به‌جای برشتوك به سراغ موسلی، ماست طبیعی كم چرب و كمی هلو بروید. نشاسته این صبحانه كم بوده و محققان دانشگاه «ناتینگهام» انگلستان متوجه شده‌اند، این غذا هنگام ورزش و استراحت باعث اكسیداسیون چربی می‌شود. موسلی با توجه به مواد تشكیل دهنده‌اش برای افزایش متابولیسم و پایین‌آوردن كلسترول غذای بسیار مفیدی محسوب می‌شود.



  مجازات شور

این از آن جمله جرائمی است كه هیچ قاضی و هیئت منصفه‌ای آن را نخواهد بخشید. وقتی ما غذایی می‌خوریم كه نمك آن زیاد است بدن برای حل كردن آن آب را در خود نگه می‌دارد. 2 گرم نمك در 100 گرم زیتون شور باعث می‌شود، بدن 5/1 لیتر مایع را در خود نگه دارد و در نتیجه وزن یك الی 2 كیلو افزایش می‌یابد.
  •   حل پرونده:  نمك دریافتی خود را با خوردن پیش غذا كاهش دهید. مقدار كمی میگو كه در سیر و آبلیمو خوابانده شده، فقط 99 كالری دارد و نمك آن پایین است. محققان دانشگاه لندن دریافتند، رژیم‌های غذایی كم‌نمك باعث كاهش ظاهر چاقی در افراد شده و موجب می‌شود شما وزن اضافی را با خود حمل نكنید.