اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پوشاک؛ اولویت چهارم و پنجم مردم است



اخبار,اخباراجتماعی , خرید شب عید

چهارراه استانبول که دم عید همیشه شلوغ است و مردم برای خرید پوشاک سال نو به آنجا مراجعه می‌کنند، امسال خلوت شده. مردم قیمت می‌پرسند و از مغازه‌ها خارج می‌شوند، بی‌آنکه جنسی خریداری کنند، حتی تعدادشان را می‌توان شمرد. پارکینگ جمهوری که بساط شب عید را راه انداخته هم همین وضعیت را دارد. وارد یکی از پاساژها می‌شویم و از فروشنده در مورد بازارش می‌پرسیم.

بازارتان امسال چطوره؟ فروشنده که بیشتر محصولات خود را از ترکیه و چین وارد می‌کند، پاسخ می‌دهد: «به‌شدت خراب. فروش نسبت به سال گذشته خیلی ریزش داشته و بازار حسابی کساد است.»از او دلیلش را می‌پرسیم و می‌گوید: «وضعیت مالی مردم خیلی خراب است. بعضی از مشتری‌های ما می‌گویند، هنوز حقوق بهمن را هم دریافت نکرده‌اند و حتی گفتند حقوق اسفند و عیدی‌شان را هم آن‌سوی سال پرداخت می‌کنند. خب مشخص است دیگر برای خرید پوشاک توان مالی ندارند که انتظار خرید هم داشته باشیم.»


بازار از ٢ماه پیش کساد است
کمی لباس‌ها را در قفسه مرتب می‌کند و ادامه می‌دهد: «ما بازاری‌ها، بازار شب عید خود را با فروش دی و بهمن می‌سنجیم. اگر در این دوماه خصوصا ماه بهمن فروش خوب باشد، یعنی مردم آمادگی خرید شب عید را دارند اما دی و بهمن هم خبری نبود که نبود! از طرفی در حراج بهمن‌ماه که مردم برای خرید لباس‌های زمستانی سال بعد از این فرصت استفاده می‌کنند، امسال بیشتر مشتری‌ها به‌دنبال پیراهن و شلوار بهاری بودند. درواقع می‌خواستند از فرصت ارزا‌‌‌ن‌ترخریدکردن برای خرید شب عید استفاده کنند. از همان‌موقع دستمان آمد که خبری از بازار شب عید نیست.»مغازه‌دار که از وضعیت هزینه‌ها شاکی است، می‌گوید: «امسال هزینه‌ها نسبت به سال قبل دوبرابر شده. تعزیرات که به کنار، اجاره‌بها سال‌به‌سال حداقل ٢٥ تا ٣٠درصد افزایش می‌یابد.

 

از طرفی قیمت دلار که همه زندگی ما روی آن بنا نهاده شده، امسال بسیار بالا رفت. شلواری که پارسال ١٨‌دلار می‌خریدم، امسال هم ١٨‌دلار می‌خرم، اما ١٨دلار پارسال نزدیک به ٤٠هزارتومان بود اما امسال حدود ٦٠هزارتومان است، اما نمی‌توانم آن جنس را با قیمت خیلی بالاتر از پارسال به مشتری بفروشم. مردم هرچقدر درآمد داشته باشند، اول برای خورد و خوراک خود هزینه کرده و باقی را صرف خرید پوشاک و کفش می‌کنند، درواقع ما در اولویت چهارم و پنجم مردم هستیم و دیگر سهمی برای بازار ما باقی نمی‌ماند.»


امسال فروش حدود ٤٠درصد  افت داشت
در بازار خلوت چهارراه استانبول قدم می‌زنیم و وارد یک عمده‌فروشی پوشاک می‌شویم. فروشنده که گویی از هر فرصتی برای بیان دردهای بازارش استقبال می‌کند، می‌گوید: «فروش ما حدود ٤٠درصد افت داشته. این هم ربطی به شب عید ندارد و از اول سال با چنین شرایطی روبه‌رو هستیم. من عمده‌فروش هستم و نباید در بازار شب عید که قاعدتا باید سرم شلوغ باشد، به مغازه‌دار سرویس بدهم، اما به‌واسطه کسادی بازار فرصت دارم و به مغازه‌دار‌ها نیز می‌فروشم. این مساله برای تمام صنوف است و فقط مربوط به صنف ما نیست.»


او که معتقد است امسال اتفاق جدیدتری هم بازار را متاثر کرده است، می‌افزاید: «امسال اتفاق جدیدی هم افتاد. نرخ تورم که ظاهرا کاهش یافته، روی بازار هیچ تاثیری نگذاشته. از طرفی مساله روانی ناشی از نوسانات قیمت دلار خیلی بازار را تحت‌تاثیر قرار داده، الان هر کسی که قصد خرید دارد، اول قیمت دلار را می‌پرسد. با اینکه پارسال نوسانات نرخ دلار بیشتر بود، اما مردم تا این حد در جریان امور اقتصادی و مذاکرات هسته‌ای نبودند اما الان همه پیشگو و داور شده‌اند و منتظرند ببینند آینده چه می‌شود. به‌هر‌حال بهترشدن وضعیت اقتصادی یک پروسه بلندمدت است اما مردم نمی‌دانند و منتظرند تحریم‌ها برداشته شود.

 

درهرحال این امید به آینده تاثیرات روانی خود را باقی می‌گذارد و خرید مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»وی که تاکید دارد ٩٩درصد پوشاک انبارشده در این مغازه ایرانی است، می‌گوید: «با وضعیتی که داریم همه‌چیز ‌گران شده؛ پارچه، بیمه کارگر، تعرفه‌های برق و... . تولیدکننده مجبور است برای اضافه‌شدن هزینه‌های جانبی دست به افزایش قیمت فروش پوشاک بزند.»


اعتبار بازاری‌ها ریزش  داشته
وقتی از او در مورد وضعیت تولیدکننده‌ها و خریداران جزء می‌پرسم، سری تکان می‌دهد و ادامه می‌دهد: «امسال خیلی از خریداران معتمد بازار که از منِ عمده‌فروش خرید می‌کردند به‌خاطر وضعیت اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و چک آنها برگشت خورده یا برای پرداخت بدهی‌های خود فرصت خواسته‌اند که قطعا این مساله اعتبار آنها را در بازار دچار ریزش کرده است.»


او که چین را یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار پوشاک می‌داند، می‌گوید: «چین دمار از ما درآورده. در این میان بزرگ‌ترین خدمتی که سران این کشور می‌توانند به فعالان اقتصادی بکنند این است که تمام محصولات چینی اعم از درجه یک و درجه‌های پایین‌تر را از بازار جمع کنند.

 

نیازی نیست به تولیدکننده داخلی بودجه بدهند، همین که جلو واردات جنس چینی را به کشور بگیرند، کافیست.»می‌پرسم ترکیه هم از این بازار سهم دارد، با آن مشکلی ندارید؟ پاسخ می‌دهد: «حجم کاری که از ترکیه وارد کشور می‌شود بسیار کم است و کسانی که توان خرید آن را دارند تنها پنج‌درصد خریداران هستند، اما جنس چینی که وارد بازار می‌شود، هم تولیدکننده را بیچاره می‌کند و هم منِ عمده‌فروش را مستاصل. فروشنده جزئی که از من جنس چینی می‌خرد، از هر صدجنس، ٢٠عدد را به‌عنوان جنس زده‌دار برمی‌گرداند و من نمی‌توانم آن را به چین بازگردانم. این در حالی است که جنس ایرانی در پوشاک کیفیت بالاتر اما قیمت گران‌تری دارد. مثلا شلواری که با پارچه مطهری‌جامه سری‌دوزی می‌شود که کیفیت بسیار بالایی هم دارد، برای عمده‌فروش هر شلوار ٨٠هزارتومان فاکتور می‌شود و من آن را ٩٠هزارتومان به فروشنده جزء می‌فروشم و قاعدتا در بازار زیر ١٧٠هزارتومان یافت نمی‌شود.»

 

به نظر می‌رسد همیشه بازار لباس‌های زنانه و بچگانه داغ‌تر باشد. می‌گوید: «اینطور نیست. فروش پوشاک مردانه همیشه از پوشاک زنانه و بچگانه بهتر است، اما این به‌خاطر این است که مردان اگر برای خرید بیایند با حداقل قیمت نیز خریداری می‌کنند و اجناس بهتر با قیمت بالاتر را برای فرزندان یا همسر خود می‌خرند که طبیعتا میزان فروش آن نیز کاهش می‌یابد. در مقابل پوشاک بچگانه همیشه بازار ضعیف‌تری نسبت به پوشاک مردانه و زنانه دارد.»


او ادامه می‌دهد: «امسال پالتو و مانتو بازار بسیار بدی داشتند. اینکه یک پالتوی ٣٠٠هزارتومانی اواخر سال صدهزارتومان قیمت می‌خورد به‌خاطر آن است که فروشنده از فروش آن ناامید شده و حاضر است تنها قیمت پارچه آن را نقد کند نه‌اینکه ٢٠٠هزارتومان روی آن سود کشیده باشد.»این مغازه را هم ترک می‌کنیم و او که هنوز هم به آینده امید دارد با لبخند ما را بدرقه می‌کند.

 

پا به خیابان که می‌گذاریم با اینکه دم غروب است و طبق عرف هنوز باید بازار رونق داشته باشد، تعداد کمتری از افراد را می‌بینیم که قدم می‌زنند و چشمشان به ویترین‌ مغازه‌ها دوخته می‌شود. جلو هر مغازه‌ای هم یک‌نفر بلند تبلیغ می‌کند: «این مغازه آتیش گرفته، آتیش زده به مالش» اما انگار مغازه‌ها واقعا در آتش رکود می‌سوزند و شادی دم عید را نمی‌توان در نگاه فروشنده‌ها و مردم دید.


 اخبار  اجتماعی  - شرق


ویدیو مرتبط :
مجموعه ۷۲حرف - قسمت پنجم - اولویت خودشناسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صعود شاگردان کواچ به مرحله یک‌چهارم / مسعود اسماعیل‌پور طلایی شد / صعود ایران به رده پنجم



اخبار,اخبارورزشی,بازی‌های آسیایی اینچئون

 
 اخبار ورزشی - گزارش از اینچئون
مسعود اسماعیل‌پور طلایی شد

نماینده وزن ۶۱ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد با پیروزی در دیدار ‌نهایی بازی‌های آسیایی مقابل نماینده هند صاحب گردن آویز طلا شد.

به گزارش فارس از اینچئون، در ادامه مسابقات چهار وزن سوم و پایانی رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های آسیایی که از صبح امروز آغاز شده است که اسماعیل‌پور نماینده وزن 61 کیلوگرم کشورمان با پیروزی در دیدار ‌نهایی مقابل حریف هندی صاحب گردن آویز طلا شد.

مسعود اسماعیل‌پور در وزن 61 کیلوگرم پس از پیروزی 11 بر یک در دور نخست مقابل جمشید کنجائف از ازبکستان، در دور دوم هم با نتیجه 7 بر 2 از سد لی سئونگ چول، نفر سوم آسیا از کره جنوبی گذشت و گام به نیمه نهایی گذاشت. وی در این مرحله نیز با نتیجه 8 بر 3 مقابل دولت نیازبیکوف، دارنده مدال برنز جهان و نفر پنجم المپیک لندن از قزاقستان به پیروزی رسید و فینالیست شد.

اسماعیل‌پور در فینال با نتیجه 6 بر 4 از سد باجرانگ، دارنده برنز جهان و نایب قهرمان آسیا از هند به پیروزی دست یافت و صاحب مدال طلا شد. در این وزن 15 کشتی‌گیر وزن کشی کرده بودند.

این مدال هشتمین مدال طلای کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها است.

                                          ...........................................

 

ایران با طلای اسماعیل‌پور به رده پنجم جدول صعود کرد

کاروان ورزشی ایران با طلای مسعود اسماعیل‌پور با یک پله صعود نسبت به دو روز گذشته به رده پنجم صعود کرد.

به گزارش  فارس، کاروان ورزشی ایران صبح امروز مدال‌های رنگارنگی در قایقرانی و پس از آن در کشتی کسب کرد.

قایقرانی ایران توسط طالبیان و همچنین کایاک دو نفره صاحب دو مدال نقره شد. همچنین آرزو حکیمی و عادل مجللی برنز گرفتند.

در ادامه دهمین روز از بازی‌های آسیایی در کشتی،4 کشتی‌گیر ایران راهی فینال شدند که با اولین مدال طلای ایران توسط مسعود اسماعیل‌پور ایران در جدول رده‌بندی با یک پله صعود جای کره شمالی را در رده پنجم گرفت.

ایران هم‌اکنون با 8 طلا، 10 نقره و 8 برنز در جایگاه پنجم قرار دارد.

چین، کره جنوبی و ژاپن اول تا سوم هستند.

رده چهارم در اختیار قزاقستان است که 15 طلا کسب کرده است.
 

                                       ................................................

 

صعود شاگردان کواچ به مرحله یک‌چهارم/ زور پارک کی‌وون فقط یک ست به ایران رسید

تیم ملی والیبال ایران با برتری مقابل میزبان به مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های آسیایی صعود کرد.

به گزارش فارس از اینچئون، در ادامه مسابقات والیبال در مرحله حذفی، تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی قرار گرفت و با نتیجه 3 بر یک (25 بر 21، 25 بر 19، 23 بر 25 و 25 بر 19 ) به پیروزی رسید.

در نخستین ست این بازی ملی‌پوشان کشورمان توانستند میزبان را با امتیاز 25 بر 21 شکست دهند.

در ست دوم بازی ایران از همان ابتدا با ارائه بازی بهتر اختلافش را با حریف کم کم بیشتر کرد و توانست این ست را نیز با نتیجه 25 بر 19 پیروز شود.

در ست سوم اما بازی متفاوتی رقم خورد و کره جنوبی توانست با نتیجه 25 بر 23 به پیروزی برسد تا ست چهارم تکلیف برنده را مشخص کند.

در ست چهارم شاگردان کواچ موفق شدند با نتیجه 25 بر 19 پیروز میدان شوند تا کار برای ایران تمام شود.

تیم ملی والیبال ایران فردا (سه‌شنبه) استراحت دارد و ملی‌پوشان چهارشنبه به رقابت می‌پردازند که حریف هنوز مشخص نشده است.

پارک‌ کی‌وون سرمربی کره جنوبی سال‌ها قبل هدایت ایران را برعهده داشت که در این مسابقه فقط یک ست زورش به بلندقامتان ایران رسید.
 

 اخبار ورزشی - فارس