اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پوسیدگی دندان ایرانی‌ ها 3 برابر شد


رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی گفت: آمار دی ام اف یعنی نسبت دندان‌ها‌ی پوسیده کشیده و یا پرشده ایرانی‌ها نسبت به ۲۰ سال گذشته سه برابر شده است.

خبرگزاری صداوسیما: رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی گفت: آمار دی ام اف یعنی نسبت دندان‌ها‌ی پوسیده کشیده و یا پرشده ایرانی‌ها نسبت به ۲۰ سال گذشته سه برابر شده است.
 
دکتر باقر شهنی زاده در حاشیه دهمین همایش انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: بر اساس آمار در دهه 60 دی ،ام ،اف دندان‌ها حدود یک و هشت دهم و درسال92 به پنج و هشت دهم رسیده که زنگ خطر است.

وی ادامه داد: این آمار یعنی هر فرد بالای 12 سال ایرانی حدود 6 دندان پرشده کشیده و یا پوسیده در دهان خود دارد.
 
شهنی زاده با بیان اینکه در تهران، دندان‌های کودکان 4 ساله نسبت به دیگر سنین آمار پوسیدگی بیشتری نشان داده اند، گفت:براساس آمار بدست آمده در سال گذشته افراد بین 33 تا 48 سال ایرانی بیش از 13 درصد پوسیدگی دندان داشته‌اند.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: با تلاش و کار صحیح روی آموزش و پیشگیری شاید تا 5 سال آینده بتوانیم هر سال، 2 واحد 2 واحد از درصد پوسیدگی دندان افراد کم کرد.
 
وی با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان در افراد کم درآمد بیشتر و دندان‌های پر شده در افراد با وضعیت درآمدی بالاتر بیشتر است، گفت: افراد زیر خط فقر چون توانایی پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را کمتر دارند تعداد پوسیدگی‌های شدید یا دندان‌های کشیده شده بیشتری دارند .
 
دکتر شهنی زاده ادامه داد: برای پیشگیری از بروز پوسیدگی باید از کودکی مسواک زدن صحیح و مصرف کمتر شیرینی و شکلات را به کودکان آموزش داد.
 
وی افزود: خمیر دندان‌های ایرانی و خارجی تاثیری در نگهداری بهتر دندان ها ندارند بلکه توصیه ما این است که با مسواکی که زبر نباشد و با خمیر دندان ایرانی می‌توان به صورت صحیح و مرتب و کشیدن  نخ دندان  بهتر از دندان‌ها حفاظت کرد.
 
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید تاکید بیشتری روی بیمه دندانپزشکی کارمندان خود داشته باشند، گفت: دولت با بیمه سلامت و اجرای طرح پیشگیری برای کودکان،کشیدن دندان‌های آسیب دیده،جرم گیری، رادیو گرافی و فیشور سیلندر دندان ها را بیمه کرده است ضمن اینکه برخی از ارگان ها نیز به صورت کامل خدمات دندانپزشکی را پوشش بیمه‌ای می‌دهند.
 
دهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران که با محور اموزش پیشگیری و ماندگاری درمان در دندانپزشکی و با ارائه  450 مقاله در ده رشته تخصصی و 52 میزگرد و نشست تخصصی و ارائه جراحی زنده دندانپزشکی از امروز برگزارشده است  تا 13 شهریور در برج میلاد تهران ادامه خواهد داشت.
 
 230 غرفه نیز درحاشیه این همایش برای آشنایی دندانپزشکان با مواد و تجهیزات دندانپزشکی ایرانی و خارجی برپاست.


ویدیو مرتبط :
علت اصلی پوسیدگی دندان چیست؟ - چطور دچار پوسیدگی دندان می شویم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روشهای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان



پوسیدگی دندان از رایج ترین بیماری های مرتبط با تغذیه است که کودکان را در تمام سنین و در هر وضع اقتصادی مبتلا می کند. تغذیه در ایجاد پوسیدگی دندان نقش مهمی ایفا می کند. زمانی که دندان ها در دهان کودک ظاهر می شوند، همراه با غذا خوردن، باکتری هایی روی دندان ها قرار می گیرند که اسید ایجاد می کنند. این اسید می تواند سبب پوسیدگی دندان ها شود. دندان برخلاف بافت استخوان های بلند که به طور دائم در حال تجزیه و تشکیل شدن مجدد هستند، قدرت ترمیم خود را ندارد و پوسیدگی دندان با از بین رفتن دندان دائمی همراه است.

علت پوسیدگی دندان چیست؟


مهم ترین علت پوسیدگی دندان، پلاک میکروبی است. پلاک عبارت است از مخلوط چسبنده ژلاتین که حاوی آب، پروتئین بزاق و باکتری های مرده است. باکتری های موجود در دهان با انرژی هایی که از کربوهیدرات ها و قندها به دست می آورند و نیز با چندین ماده سمی، پلاک دندان را می سازند. این مواد پیش ساز محصولات تخمیر اسیدی به شمار می آیند. در واقع وقتی که PH محیط دهان به کمتر از ۵/۵ برسد و دهان اسیدی شود، باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی سبب پوسیدگی دندان می شوند. (PH بزاق دهان بین ۵/۶ تا ۷ است و می تواند تمیز کردن دندان ها را انجام دهد).

پوسیدگی دندان

● چه عواملی سبب پوسیدگی دندان در کودکان می شود؟


پوسیدگی دندان علت های گوناگون دارد که شایع ترین آن ها عبارت اند از:

۱) مصرف فراوان کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر

۲) مصرف مکرر مواد غذایی، به خصوص شکلات و شیرینی

۳) مصرف مواد غذایی یا تنقلات در هنگام خواب

۴) مصرف آبی که مقدار فلوراید آن برای حفاظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کافی نیست.

۵) رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

▪ توصیه های کلی


بهترین راه مقابله با پوسیدگی دندان، محدود کردن مصرف نشاسته های چسبناک (مثل غلات صبحانه) و انواع شیرینی ها و پیروی از رژیم غذایی متعادل شامل مواد نشاسته ای (مثل غلات و فرآورده های آن) فیبر رژیمی (سبوس گندم، کلم و سبزی های برگی شکل) و میوه ها و سبزی های تازه است که اثر پاک کننده روی دندان ها دارند و نشاسته و شیرینی های چسبنده به دندان را جدا می کنند و رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن روزانه نیز در سلامت دندان ها بسیار مؤثر است.