اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پوست تخمه جان کودک 13ماهه را گرفت



اخبار حوادث - پوست تخمه جان کودک 13ماهه را گرفت

بلعیدن پوست تخمه توسط نوزاد 13 ماهه حادثه تلخی را برای خانواده روستایی در منطقه سوادکوه مازندران رقم زد.در جریان این رخداد نوزاد پسر قبل از رسیدن به بیمارستان در اغوش مرگ فرو رفت.

بنابر این گزارش، عقربه‌های ساعت عدد 9 را نشان می‌داد. باران تندی در حال باریدن بود. اعضای خانواده و بزرگان فامیل همه در خانه زوج جوان روستایی دور هم جمع شده بودند. مادر خانواده در حال جارو کردن اتاق بود. امیرحسین تازه به 13 ماهگی قدم گذاشته بود. او در دنیای کودکانه خود در حال بازی و جست و خیز کردن بود.


همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که خزان پاییزی خانواده روستایی را تکمیل کرد. کودک 13 ماهه در چشم برهم زدنی یک قطعه بزرگ از پوست تخمه را از گوشه اتاق برداشته و به دهان گذاشت. مادر به طرفش دوید تا آن را از دهانش بیرون بیاورد اما پوست تخمه به داخل گلوی امیرحسین فرو رفته بود.


راه تنفس کودک مسدود شده بود، او به سختی و با صدای بدی سعی می‌کرد هوا را به داخل گلویش بکشد. بزرگان فامیل هر کدام سعی کردند کاری برای نجات او انجام دهند اما تلاش‌ها در این باره بی‌فایده بود. کودک داشت کبود می‌شد. او را سوار خودرویی کرده و به درمانگاه رساندند اما در آنجا هم کاری از دست کسی برنمی‌آمد. آمبولانس رسید. کودک که دیگر نفس نمی‌کشید به بیمارستان منتقل شد اما ...


با دستور بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب منطقه سوادکوه پیکر قربانی حادثه برای تعیین علت واقعی مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شد.
متخصصان پزشکی قانونی بعد از انجام کاوش‌های دقیق و علمی تکه‌ای از پوست تخمه را از مجاری تنفسی کودک بیرون آورده و علت مرگ را مسدود شدن راه‌های نفس کشیدن کودک اعلام کردند.


هشدار پزشکی
دکتر مسعود پورحسین- معاون پزشکی قانونی مازندران در این‌باره می‌گوید: مرگ ناشی از انسداد راه هوایی بواسطه جسم خارجی پدیده‌ای ناشایع است اما از دسته علل مرگی است که می‌توان پیشگیری کرده و قابل درمان است به‌ شرط آنکه فرد حادثه دیده دارای همراهی باشد که بتواند اقدامات اولیه را جهت رفع انسداد انجام بدهد.


انسداد در بالغین عمومأ ناشی از گیرکردن غذا است در حالی‌که در اطفال و شیرخواران می‌تواند هم از غذا و هم هنگام بازی با اسباب و وسایلی باشد که کودک داخل دهان می‌کند. سکه و باتری دکمه‌ای از موارد شایع هستند.


برای رفع انسداد در موارد شدید باید در نخستین اقدام سریعاً اورژانس پیش بیمارستانی را مطلع کرد. اگر از توانایی خود نسبت به رفع انسداد در موارد شدید شک دارید بهتر است در همان مراحل ابتدایی انسداد اقدام به تماس با 115 نمایید.
برای رفع انسداد 3 روش وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و محدودیت‌هایی هستند.


1) ضربه به پشت که از روش‌های مرسوم است و اغلب افراد به مجرد بروز سرفه اقدام به این عمل می‌کنند که تا شدید شدن علائم، لازم به این اقدام نبوده و نباید در واکنش‌های طبیعی فرد مصدوم تداخل ایجاد کرد. این روش بالاخص در سنین کمتر از یک سالگی بخوبی قابل استفاده است.


2) فشار بر شکم که می‌توان با بغل کردن بیمار از پشت سر اقدام به انجام چنین کاری کرد. در این روش از پشت، بیمار را بغل کرده در حالی که یک دست خود را مشت کرده و دست دیگر را برای حمایت روی آن قرار می‌دهید. فشار توسط دست مشت کرده و در زیر جناغ وارد می‌شود. این روش به نام مانور «هملیخ» شناخته می‌شود. روش فشار بر شکم در شیرخواران کمتر از یک سال به دلیل خطر بروز آسیب شکمی ممنوع است.


3) فشار بر قفسه سینه برای افرادی توصیه می‌شود که برروش شکمی، انسداد در آنها رفع نشده و یا به دلیل چاقی یا بارداری امکان ایجاد فشار بر شکم در آنها وجود ندارد. بهترین اقدام در بین روش‌های فوق انجام روش فشار بر شکم است. اگر در هر زمان بیمار دچار افت هشیاری شد لازم است احیای بمانند دیگر بیماران دریافت کند. هنگام احیا هر زمان که احساس کردید راه هوایی باز شده است باید به دنبال عامل انسداد بگردید.


برای این کار باید با انگشت و با دید مستقیم جسم خارجی را بیرون برانید.  استفاده از انگشت بدون دید مستقیم می‌تواند جسم خارجی را از مکانی که هست در وضعیت بدتری قرار داده و نباید مورد استفاده قرار گیرد.

 

اخبار حوادث - روزنامه ایران


ویدیو مرتبط :
خط پوست گیر تخمه افتابگردان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جان کودک تان را نجات می دهید اگر...



 

 

جان کودک تان را نجات می دهید اگر...

 

با خواندن تیتر این مطلب حتما فکر کرده اید قرار است با نصیحت های سخت و سنگین روبه رو شوید یا با رژیم هایی مشکل برای کودک تان! اما نه. خوشبختانه قرار نیست شما و کودک تان را از خوردن غذاهای خوشمزه محروم کنیم، فقط نکته های کاربردی سریع و آسانی را به شما یادآوری می کنیم که با رعایت آنها می توانید تا حد قابل توجهی خطر افزایش وزن را برای خود و خانواده پایین آورده و به سلامت کودک تان کمک کنید؛ پس خواندن این نکات را از دست ندهید.

 

۱) بچه ها را به خوردن سالاد آن هم قبل از غذا عادت بدهید.

 

۲) اگر نگران پروتئین رسیده به بدن کودک تان هستید، در سالاد او برش های تخم مرغ آب پزو لوبیای پخته شده اضافه کنید. به این ترتیب هم چاق نمی شود و هم یک غذای کامل نوش جان کرده.

 

۳) موقع شام بشقاب های بچه ها را عوض کنید. به جای پیش دستی کوچکی که برای سالاد گذاشته اید، در بشقاب بزرگی که برای غذای اصلی اختصاص داده بودید، سالاد بکشید. به این ترتیب کوچولو بیشتر سالاد می خورد تا غذا.

 

۴) با این تصور که بچه ها در سن رشد هستند و به آسانی کالری های اضافی را می سوزانند، به غذای آنها روغن اضافه نکنید. در مورد غذای آنها هم مثل خودتان در مصرف روغن صرفه جویی کنید یا از اسپری های روغن استفاده کنید. هر یک قاشق غذاخوری روغن ۱۲۰ کالری و یک قاشق غذاخوری کره ۱۰۰ کالری انرژی دارد.

 

۵) اگر کودک تان قبل از ناهار بهانه گیری می کند و هله هوله می خورد زودتر به او ناهار بدهید. بعضی از بچه ها از ساعت ۱۱ شروع به پر کردن شکم شان با غذاهای مختلف می کنند و تا ساعت یک که وقت ناهار است، کلی ریزه خواری کرده اند. بهتر است همان ساعت ۱۱ ناهار کودک را به او بدهید.

 

۶) اگر کودک تان قبل از ناهار بهانه گیری می کند و هله هوله می خورد زودتر به او ناهار بدهید. بعضی از بچه ها از ساعت ۱۱ شروع به پر کردن شکم شان با غذاهای مختلف می کنند و تا ساعت یک که وقت ناهار است، کلی ریزه خواری کرده اند. بهتر است همان ساعت ۱۱ ناهار کودک را به او بدهید.

 

۷) لبنیات مصرفی کودکان را از نوع کم چرب انتخاب کنید؛ این کار به جذب بهتر کلسیم لبنیات در بدن کودک شما هم کمک می کند.

 

۸) میان وعده ها را فراموش نکنید.

 

۹) ۵ وعده میوه در روز را فراموش نکنید. اگر کودک سیر باشد، کمتر سراغ هله هوله خوردن خواهد رفت.

 

۱۰) غذاهای پرکالری و شیرین را تا جایی که می توانید تهیه نکنید و در صورت تهیه، آن ها را در دسترس کودک نگذارید؛ در عوض میوه ها را شسته و آماده مصرف روی میز هال قرار دهید.

 

● وقتی برای شام بیرون می رویم چه کار کنیم؟


سالم غذا خوردن الزاما با بیرون غذا خوردن تعارضی ندارد اما باید راه انتخاب سالم را بدانید و آن را به کودکان هم آموزش دهید.


اگر می خواهید بچه ها دستورات تغذیه سالم را در منزل جدی بگیرند، نباید سر زدن به رستوران ها و بیرون غذا خوردن را از زندگی آنها حذف کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که غذا خوردن در بیرون از منزل را محدود کرده و فقط به موقعیت های خاص اختصاص دهید اما وقتی به رستوران می روید حواس تان به نکات زیر باشد:


۱) زمان سفارش ساندویچ برای کودکان خواهش کنید تا مقدار کمتری از مواد داخل ساندویچ، هر چه که باشد، در داخل آن گذاشته شود.


۲) بچه ها را به استفاده از سس قرمز به جای سس سفید تشویق کنید. سس قرمز کالری اندکی دارد، درحالی که سس سفید بسیار چرب و پرکالری است.


۳) سبد نان را از روی میزتان بردارید.


۴) قبل از غذا برای بچه ها سوپ سفارش دهید.


۵) با بچه ها سری به سالاد بار بزنید و اجازه دهید قبل از غذا سالاد بخورند.


۶) به جای سفارش دادن همه غذاها به صورت کمبو، یک سیب زمینی سرخ کرده سفارش دهید و همه با هم از آن بخورید.


۷) در بین نوشیدنی ها دوغ را انتخاب کنید یا آب پرتقال طبیعی که این روزها در بسیاری از رستوران ها سرو می شود.


۸) برای کودکان غذاها را با سایز کوچک تر سفارش دهید.

 


منبع:مجله سیب سبز