اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پورمحمدی درباره نامه وزرای سابق به رهبری: وظیفه داشتیم دغدغه ها را منتقل کنیم



پورمحمدی درباره نامه وزرای سابق به رهبری: وظیفه داشتیم دغدغه ها را منتقل کنیم

مازندنومه - رییس سازمان بازرسی کل کشور،چهارشنبه روز دوم حضورش را در مازندران با برگزاری چند برنامه سپری کرد.با مصطفی پور محمدی گفت و گویی اختصاصی انجام دادیم که متن پرسش ها و پاسخ ها در پی می آید:

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سازمان بازرسی چه در استان ها و چه در سطح ستادی،ارتباط شفافی با رسانه ها ندارد،چه اشکالی دارد که مردم از موضوع پرونده ها مطلع شوند؟پرونده ای بزرگتر از اختلاس سه هزار میلیاردی و تخلف بیمه که وجود ندارد.

پورمحمدی: اتفاقا خودم عنصر مرتبط با رسانه هستم و نقش رسانه را درک می کنم و معتقدم نظام اداری باید نظام شفافی باشد.

سلامت نظام اداری به شفافیت است و رسانه نقش تعیین کننده در شفافیت دارد. اتفاقا منتقد رسانه ها به ویژه صداو سیما هستم،چراکه در بخش نظارت و بازرسی آنچنان که باید نظارت و بازرسی ندارند.

تصور بر این است که پرونده ها باید اعلام شوند،ولی معنای نظارت و بازرسی به این معنا نیست و آن یک بخش از کار است.

پرونده روال خاص خود را دارد ، داستان نظارت و بازرسی بحث گسترده و اساسی است و همه به ویژه رسانه ها باید در این زمینه مشارکت کنند.

وقتی در وزارت کشور حضور داشتم رسانه ای ترین مدیر کشور بودم و به من جایزه خوش برخوردی با رسانه را دادند.

در حوزه بازرسی و نظارت ما با کم کاری رسانه ها روبه رو هستیم. رسانه انتظار دارد فقط در بحث پرونده ها و سوژه ها حضور یابد. فکر می کنم فقط با سوژه اتهام و متهم نمی توان نظارت و بازرسی را پوشش داد و آن هم موانع قانونی دارد و باید به دادگاه برود و اجازه بدهد.

برنامه ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دارید؟

پورمحمدی:‌الان وقت این صحبت نیست.

برخی کاندیداهای احتمالی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

پورمحمدی:‌من این قضیه را نفی نکرده ام، اگر تکلیف باشد و عده ای تقاضا کنند و من شرایط را مناسب ببینم که می توانم ادای تکلیف کنم، حضور پیدا می کنم، گفتم ابا نمی کنم از هر مسئولیتی، در طول زندگی ام هم از هیچ مسئولیتی ابا نکردم اما به نظرم اکنون زود است،به ویژه ما که مسئولیت داریم و باید به امور برسیم.

چندی قبل در رابطه با اصلاح قانون انتخابات صحبت کردید، فکر می کنید تا قبل از انتخابات بعدی می توانیم به این مساله دست یابیم؟

پورمحمدی:‌ بعید است، باید گام های اصلی را در مجمع تشخیص برداریم، مجمع باید سیاست های کلی را به رهبری پیشنهاد بدهند و اگر رهبری تایید فرمودند سپس در مجلس مطرح شود.

مجلس کاری را در همان فضای مصوبات مجمع تشخیص انجام می دهد شاید یکی دو بند را بتوانند کمک کنند، باید ببینیم می توانند یا نه ؛ اما باید یه کار عمیق و اساسی شود.

رهبری در نشست اخیر با کارگزاران نظام،از دولت حمایت کردند،هر چند گلایه هایی هم در خصوص گرانی های اخیر داشتند. با توجه به حمایت رهبری از دولت، اکنون نظرتان درباره نامه ای که به اتفاق چند تن از وزاری سابق به ایشان نوشتید،چیست؟

پورمحمدی:‌ رهبری همیشه از همه دولت ها حمایت کردند و ما این را بهترین تدبیر و تصمیم در سطح رهبری می دانیم.

ایشان از تلاش های دولت حمایت کردند،تذکرات جدی هم دادند که بیش از یکی دو مورد بود. طبیعی است که مردم دغدغه و مشکلاتی دارند و رهبری هم لطف کردند و دغدغه های مردم را منتقل کردند و نظارت می کنند.

اما ما هم یک عده از وزرا که وظیفه مان بوده و الان هم هست، هرچه به ذهن مان می رسد خدمت رهبری تقدیم می کنیم.

طبعا" ما به عنوان مقامات عالی اداری کشور، مصالح کشور را می فهمیم ، قوانین را درک می کنیم سعی می کنیم در راستای حمایت از نظام رهبری دولت و کمک به دولت، خودمان کارگزار ارشد هستیم و هر کاری می کنیم در راستای کمک به دولت است.

یک سری جوسازی ها و فتنه گری هایی بود و بعضی ها فریب خورده و در زمین فتنه گران و دشمنان بازی کردند.

از حسین شریعتمداری تشکر می کنم که صادقانه و با جسارت ، اشتباهی را که مرتکب شده بود پذیرفت و عذرخواهی کرد؛ ما هم تقدیر می کنیم اگر فردی صحبتی کرد که خلاف واقع بوده صادقانه و با شجاعت نظر خود را بگوید و عذر هم بخواهد و امیدواریم آنهایی هم که اشتباه کردند به وظیفه خود عمل کنند.

وقتی در دولت بودید کمتر انتقاد می کردید، از وقتی به بازرسی آمده اید انتقادات شما از دولت بیشتر شده است.

پورمحمدی:‌آنجا عضو خانواده دولت بودم و انتقادات را پنهانی و در جلسات می گفتم اما اکنون بازرس دولت هستم، از دولت انتقاد نمی کنم بلکه تذکر می دهم و وظیفه قانونی ام را انجام می دهم./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
دغدغه های فرهنگی رهبری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای نامه وزرای سابق دولت به رهبری چه بود؟ از تکذیب متکی تا تایید محسن رضایی/احتمال سلب اختیارات دولت



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

از تکذیب متکی تا تایید محسن رضایی/ماجرای نامه وزرای سابق دولت به رهبری چه بود؟ 

محسن رضایی ارسال نامه وزرای سابق دولت به رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل ستاد فراقوه ای را تایید کرد.

خبر ارسال نامه ای از سوی وزرای سابق دولت به رهبر معظم انقلاب، اولین بار از سوی محافل رسانه ای نزدیک به دولت منتشر شد.

روزنامه ایران در شماره روز دوشنبه 23 مرداد در مطلبی با تیتر «نامه پراکنی از جام زهر تا تقلای وزرای معزول» نوشت: منوچهر متکی و مصطفی پورمحمدی دو وزیر سابق محمود احمدی نژاد با ارسال نامه ای به یکی از مقامات عالی رتبه نظام پیشنهاد داده اند با توجه به وضعیت حساس و بحرانی کشور ستادی متشکل از رؤسای قوای سه‌گانه و برخی از عقلای دیگر تشکیل و مدیریت مسائل اجرایی را طی یک سال آینده بر عهده گیرد.این روزنامه افزوده است که منوچهر متکی و مصطفی پورمحمدی، همچنین با مراجعه به به سایر اشخاصی که به هر دلیلی از دولت‌های نهم و دهم جدا شده‌اند از آنها خواسته‌اند در این پروژه خاص همراهی و نامه فوق را امضا نمایند که البته جز در یک یا دو مورد با مخالفت سایر افراد روبه‌رو شده‌اند.

دست به دست شدن این نامه برای آن‌که شاید امضاهای آن به حد نصاب مد‌نظر طراحان آن برسد را بسیاری تأیید می‌کنند و البته برخی معتقدند این طرح با هدف مطرح شدن نویسندگان نامه در عالم سیاست و به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری دنبال می‌شود.

روزنامه ایران در بخش دیگری از گزارش خود به نام فرهاد رهبر رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و داوود دانش جعفری وزیر سابق اقتصاد نیز عنوان دیگر امضاکنندگان این نامه اشاره ای داشته است. ارگان رسانه ای دولت در گزارش خود همچنین پای چهره های سرشناس نظام را در ایجاد اینگونه نامه نگاری ها به میان کشیده و از جمله به نامه های هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محسن‌رضایی و محمدرضا باهنر اشاره کرده و مدعی شده است هدف از این نامه نگاری ها اعمال فشار در راستای به کرسی نشاندن یک خواسته غیر‌قانونی است؛ «ا گر نامه معروف به «جام زهر» مجلس ششم را مبدأیی برای آغاز این روند در سال‌های اخیر در نظر بگیریم، نامه دو وزیر معزول دولت احمدی‌نژاد به مقامات عالی‌رتبه نظام و پیشنهاد تشکیل ستادی برای در کنترل گرفتن مدیریت اجرایی کشور در یک سال آینده را می‌توان بخش دیگری از این رویداد تأسف بار خواند.»

اما خبر ارسال این نامه در حالی رسانه ای و با واکنش تند روزنامه ایران و برخی دولتمردان روبرو شد که پیش از این نیز در اوایل مرداد ماه 9 نفر ازنمایندگان در نامه ای به هیات رییسه خواستار تشکیل ستادی ویژه برای مدیریت کشور در یک سال باقیمانده به عنوان راهکاری برای مقابله با تحریمها شده بودند.

درخواست نه نماینده برای تشکیل ستاد پیگیری مسائل اقتصادی کشور

«نظام سلطه جهانی در این مرحله از مقابله با خیزش‌های اسلامی منطقه فشارهای همه جانبه را در حوزه‌های مالی، تجاری، حمل و نقل و بیمه بر ملت ایران تشدید و محدودیت‌هایی را در صادارت نفت کشور ایجاد کرده است.

دولت خدمتگذار در مقابله با تحریم‌های ظالمانه حداکثری تلاش خود را به کار گرفته است، ‌با توجه به شرایط موجود لازم است که به جهت تقویت همبستگی ملی تمامی نهادهای حکومتی و مردمی، دولت را در این راه یاری رسانند. لازمه این مهم، تشکیل ستادی است که از تمامی نهادهای حکومتی با اختیاراتی خاص بتواند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و از اختیارات کافی برخوردار باشند، بر این اساس لازم است نمایندگانی به انتخاب صحن علنی مجلس در این ستاد حضور داشته باشند؛ لذا پیشنهاد داریم ستادی با اختیارات معین تشکیل و کلیه تصمیمات اقتصادی در بخش‌های داخلی و خارجی را در مقطع زمانی یکساله بر عهده گیرند تا راهبرد اقتصاد مقاومتی که مورد تایید مقام معظم رهبری در این برهه از انقلاب بر ترفندهای نظام سلطه فائق آید.»

این محتوای نامه نه چهره اقتصادی مجلس به هیات رییسه است که اوایل مرداد ماه علنی شد. در این نامه که به امضای افرادی چون توکلی، نادران و مصباحی مقدم رسیده، نمایندگان خواستار حضور همه نهادی های حکومتی برای تشکیل ستادی با اختیارات معین جهت به عهده‌گیری کلیه تصمیمات اقتصادی در بخش‌های داخلی و خارجی شده بودند.

از تکدیب متکی تا تایید رضایی

در حالیکه منوچهر متکی خبر نامه نگاری خود و پورمحمدی به رهبری در جهت سلب اختیارات دولت را پر از ایراد دانسته و تلویحا آن را تکذیب کرد و آن را مصداق داستان «خسن و خسین دختران معاویه» خوانده بود؛ اما جمعه شب محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال این نامه را تایید کرد و گفت چنین نامه‌ای نوشته شده است؛

در این نامه خواسته شده بود که ستاد فراقوه‌ای برای برگزاری انتخابات تشکیل شود.(اینجا)اما او مباحث طرح شده پیرامون این نامه در خصوص تلاش برای سلب اختیارات رییس جمهور که عمدتا از سوی رسانه های نزدیک به دولت مطرح می شود را رد کرد و گفت: رئیس این ستاد می‌تواند رئیس جمهور باشد. ولی رسانه‌ها و دست‌اندرکاران دولت به گونه‌ای این مسئله را بزرگ کرده‌اند که گویا رئیس‌جمهور در این ستاد از هیچ جایگاهی نمی‌تواند برخوردار باشد در حالی که چنین نیست./خبرآنلاین