اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پورمحمدی:دخالت من در اعدام‌های دهه 60 دروغ است



اعدام‌های دهه 60,اعدام منافقین دهه 60,پورمحمدی و اعدام های دهه 60

پورمحمدی: کاندیداتوری مجدد هاشمی و خاتمی کنترل چرخه قدرت را برهم می‌زند/ دخالت من در اعدام‌های دهه 60 دروغ است

پورمحمدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که گفته می‌شود شما در دهه 60 لیستی از منافقین که قرار بود اعدام شوند نزد آیت‌الله منتظری برده و ایشان مخالفت کردند. آیا این خبر صحبت دارد، گفت: قطعا دروغ است. من در وزارت اطلاعات یک روز پست امنیتی نداشتم.

به گزارش نامه حجت‌الاسلام پورمحمدی، پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کشور ظرفیت‌های فوق‌العاده زیادی داشته و تقویت کرده است؛ حتی در حوزه اقتصاد ما هم زیرساخت و هم فعالیت‌ها و هم گردش مالی و تولید ناخالص داخلی، حوزه خدمات، منابع و... وضعیت قابل توجه و تأثیر‌گذاری هم برای داخل و هم در عرصه بین الملل دارد. موقعیت ما از لحاظ سیاسی تأثیر گذار است.

 

این‌که مقامات آمریکا حتی در انتخابات خود ناچارند نفیاً یا اثباتاً راجع به روابط کشورشان با ایران موضع‌گیری می‌کنند نشان از جایگاه ایران است.

امروز حساسیتی که در منطقه نسبت به ایران ایجاد شده است حکایت از توانمندی ما در عرصه سیاست خارجی است. دشمنان سخت و دوستان جدی دارد که حکایت از جایگاه ممتاز ما است. در عرصه داخلی و حوزه سیاسی و اجتماعی یک جامعه بانشاط، فعال و حساس داریم. طرفداران فراوان و منتقدین جدی داریم که فکر می‌کنیم هر دو طیف ظرفیت‌های خوبی داشته باشند.

در حوزه اقتصاد ظرفیت‌شناسی و ظرفیت‌سازی مناسب نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام پورمحمدی، وی اظهار داشت: به لحاظ موقعیت علمی کشور باید بگویم به رغم عقب ماندگی که به نسبت کشورهای پیشرفته داریم، سرعت پیشرفت کشور در زمینه علمی بالا است.

امروز میانگین سنی دانشمندان ایرانی حدود 34 سال است که نشان از فضای فوق العاده امید بخش است. در حوزه اقتصاد منابع متاسفانه خوب مدیریت نشد. ظرفیت شناسی و ظرفیت سازی مناسب نداشتیم.

توزیع درآمد مناسب نداشتیم. دولت هزینه بر اداره شده و هر روز هم افزایش پیدا کرده و عملا بخش زیادی از منابع ملی را به خود اقتصاد داده است. به تولید آنچنان که باید نپرداختیم. زیرساخت‌های تولید هم به روش سنتی به حیات خود ادامه داده است. نظام بانک داری، بیمه، گمرک، تامین اجتماعی، تعرفه... بدون به روز‌رسانی عملا اقتصاد ما را ناکارآمد کرده است.

امروز هزینه تولید ما بالا رفته است. امروز اقتصاد مولد نیست. گردش هزینه‌ای دولت متاسفانه به درآمدهای نفتی متکی است. از نفت به عنوان قدرت صنعتی، علمی، دیپلماسی و اقتصادی استفاده نکردیم.

از نفت به عنوان منبع تامین درآمدهای جاری و عمرانی و خدماتی استفاده کردیم که نقطه آسیب ما است. یعنی یک نقطه قدرت و فرصت فوق العاده ارزشمند را به یک نقطه آسیب تبدیل کردیم که دشمنان روی این نطقه متمرکز شده و ما را به چالش جدی کشیدند و قدرت پول داخلی را پایین آورده‌اند تا از این طریق واحدهای تولیدی نیمه جان داخلی را عملا از کار بیاندازند.

افزود: ظرفیت‌ها، استعدادها و واقعیت‌های موجود همچنان فوق العاده زیاد و قابل توجه است. البته در کنار آن کاستی‌ها که بیشتر ناشی از بی‌برنامه گی، بی‌انضباطی، عدم توجه به نگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای شرایط کشور را سخت کرده است که شرایط سیاسی را متاثر از این فضا تشدید کرده است.

ضریب امنیت کشور را باید با اقتصاد سالم بالا برد

وی درباره علت حضورش در انتخابات گفت: بنده از ابتدای انقلاب به عنوان جوانترین قاضی کشور منصوب شدم. از همان موقع در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف و در سطوح پایین، میانی و بالا کار کردم. حوزه اجرایی، قضایی، پنهان، آشکار... کار کردم.

موثرترین حوزه نظارتی یعنی سازمان بازرسی بودم. مسئول گروه سیاسی و اجتماعی دفتر مقام معظم رهبری بودم. بنا به این تجارب ارزیابیم این است که از نزدیک با مشکلات کشور آشنا هستم.

پورمحمدی گفت: بنده معتقدم ضریب امنیت کشور را باید با اقتصاد سالم، فضای با نشاط سیاسی، فضای فرهنگی قوی و... بالا برد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال درباره ارتباط مشکلات کشور با حوزه هزینه‌های دولتی گفت:چون حوزه عمرانی را خوب اداره نکردیم هم دولت پرمصرف شده است و هم خدمات عمومی ارائه شده که متکی به منابع ثابت مثل نفت است، پرهزینه شده است و از سوی دیگر جامعه را مصرف گرا کرده‌ایم. این مسئله باعث ناسازگاری و بهم‌ریزی شده است که در فضای اقتصاد و هزینه منابع بکار گرفته شده است.

سازمان برنامه‌ریزی باید احیا و متحول شودوی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که برنامه‌های شما برای حل معضلات هزینه کشور چیست، گفت: در ابتدا باید زیرساخت‌ها اصلاح شود. بانک مرکزی ما مستقل نیست که باید مستقل شود. تا زمانی که بانک مرکزی زیر نظر دولت اداره شود، اقتصاد متحول نمی‌شود.

سازمان برنامه‌ریزی باید احیا و متحول شود. البته این سازمان باید متحول شود، چرا که کشور به برنامه جامع نیاز داشت. نظام بانکی کشور معیوب و ناقص است که در دوره‌های مختلف وعده داده شده است که اصلاح شود ولی این کار صورت نگرفت. امروز حدود 30 الی 40 درصد فرار مالیاتی وجود دارد که با اصلاح نظام مالیاتی متحول می‌شود. از سوی دیگر مالیات‌های ما فقط از بخش تولید و کارمند اخذ می‌شود.

سیستم گمرکی کشور باید الکترونیک شود

پورمحمدی افزود: فرمول‌های علمی اقتصاد همه جای دنیا ثابت است. آثار مخرب نقدینگی همه جا خود را نشان می‌دهد. در اقتصاد یکسری اصول و مبانی نظری وجود دارد که در کشور ما باید بومی شود، اما سیستم‌ها و مدل‌های اقتصادی در دنیا روشن است. امروز مدل‌های موفق اقتصادی فراموش شده است.

امروز حداقل با 300 میلیارد تومان می‌توانیم سیستم گمرکی کشور را الکترونیک کرد. این در حالی است که سالانه همین مقدار پول از این سیستم خارج می‌شود. اگر کسی بخواهد اقتصاد را متحول کند اول باید زیرساخت آن را متحول کند. امروز نظام بانکی باید با نگاه عمیق و دقیق و حرفه‌ای و با یک روش انقلابی متحول شود. یعنی پایه باید علم و تخصص باشد ولی اقدام باید انقلابی باشد تا متحول شود.

نظام اداری فعلی، نظامی بزرگ، تنبل و پرهزینه است

وی در واکنش به یکی از دانشجویان که می‌گفت تقلید از مدل‌های پیشرفته در اقتصاد در کشور ما پاسخ نمی‌دهد، گفت: این‌که انتظار است این تحول زود بیفتد اشتباه است، زمان بر است.

این موضوع زمان، اراده جدی، تحول مبنایی لایه‌هایی که فساد لانه کرده است نیاز دارد را قبول دارم. اما این‌که نمی‌توان اقتصاد را متحول کرد را قبول ندارم. نظام اداری ما نظام لخت، بزرگ، تا حدودی تنبل و پرهزینه شده است. در این نظام محصول مثبت کم تولید می‌شود. یا کم خاصیت یا آلوده با فساد است. 

در این بخش از نزدیک اطلاع داشته و آشنا هستم. این‌که تحول نظام اداری سخت است، را قبول دارم ولی این‌که غیرقابل تحول است را قبول ندارم. بنده تجربه مدیریت حوزه‌های گسترده دارم. من در دولت نهم مسئول سهمیه بندی بنزین شدم و هر چند کار وزارت نفت بود ولی بنده مسئول شدم.

این حوزه نزدیک به 200 میلیون تومان هزینه زیرساخت الکترونیک و... نیاز داشت. در همین نظام فرسوده که میلیون‌ها لیتر قاچاق می‌شد، بحث سمهیه بندی بنزین را در اقصی نقاط کشور اجرایی کردیم. این در حالی بود که در بخش‌های دور افتاده زیرساخت حاضر نبود و ما این کار را کردیم. این پروژه در سال 85 اجرایی شد و پاسخ گرفتیم؛ بنابراین این‌که بخواهیم در سال 92 نظام اداری را متحول کنیم شدنی است.

باید با مردم صادقانه برخورد کرد

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با بیان این‌که بنده برای اجرای پروژه‌های بزرگ آماده هستم، گفت: باید با مردم صادقانه برخورد کرد تا آنان نیز اعتماد کرده و دست به اقدام انقلابی در جهت اجرای تحول در نظام اداری و اقتصادی کرد.

عده‌ای در کشور از شدت فقر و فشار اقتصادی دارند له می‌شوند

وی درباره یارانه‌ها که محور سؤال بعدی بود، گفت: من یارانه را نظام غلط اقتصادی می‌دانم. کشوری که با یارانه اداره می‌شود از نظر اقتصادی معیوب است.

اما الآن در کشور ما عده‌ای حتما با یارانه زندگی می‌کنند که نباید از آنان غفلت کرد. چرا که عدالت ما زیر سؤال می‌رود. عده‌ای زیر دست و پای فقر له می‌شوند. به همین خاطر حتما باید به چند دهک یارانه داده و حتی از میزان کنونی افزایش دهیم.

وی با بیان این‌که طبق مدلهای جدید باید طبقه متوسط را گسترش داد، گفت: سالم‌ترین اقتصاد اقتصادی است که طبقه متوسط را گسترش بدهیم. هر قدر طبقه ممتاز و محروم اجتماعی کم شود و طبقه متوسط بزرگ شود، یعنی اقتصاد سالم است. برای اجرای این مدل باید به نظام تامین اجتماعی بپردازیم و این نظام را متحول کنیم. تامین اجتماعی یک مقوله اساسی و جدی است تا بتوانیم یارانه‌ها را مدیریت کنیم.

 

دخالت من در اعدام‌های دهه 60 دروغ است/ منافقین پشت سر انفجار آمیا هستند

پورمحمدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که گفته می‌شود شما در دهه 60 لیستی از منافقین که قرار بود اعدام شوند نزد آیت‌الله منتظری برده و ایشان مخالفت کردند. آیا این خبر صحبت دارد، گفت: قطعا دروغ است. من در وزارت اطلاعات یک روز پست امنیتی نداشتم.

در دو سال اول چون می‌خواستم در جبهه باشم با اصرار آقای ری‌شهری وارد وزارت اطلاعات شدم و مسئول ضدجاسوسی شدم. بنده در آن حوزه که تازه نیمه امنیتی است، تنها دو سال حضور داشتم. بنابراین درگیر اعدام‌ها نبودم.

وی افزود: این خبر بخشی از فضاسازی است که منافقین در آن سال‌ها علیه همه چهره‌های انقلاب داشتند. باید واقعیت‌های تاریخ را دید. واقعیت منافقین جنگ با امام بود و ما در آن زمان کسی نبودیم. منافقین پشت سر انفجار آمیا هستند. پشت سر پرونده هسته‌ای کشور ما منافقین و ادعاهای آنان است. این گروهک دشمنی شان نسبت به ملت عیان شده است.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که مشاور اقتصادی شما کیست، گفت: بنده با تیم‌های متخصص زیادی ارتباط دارم. از سوی دیگر با چهره‌های سابق دولتی نشست‌های مشترک زیادی داریم. برنامه بنده با مشورت با کارشناسان و متخصصان تدوین شده است ولی چون هنوز برای ثبت نام اقدام نکردم نمی‌توانم اسامی این کارشناسان و استادان را اعلام کنم.

پورمحمدی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که مقام معظم رهبری رهبری فرمودند رئیس جمهور آینده باید نقاط قوت رؤسای جمهور قبل را داشته باشد، شما نقاط قوت دولت فعلی را در چه می‌دانید، گفت: نقاط مثبت آقای احمدی نژاد زیاد است. ایشان عنصر پرتحرک، پرتلاش است و نشان داده است قدرت عملیاتی بالا است. این ویژگی در رؤسای جمهور قبل وجود نداشت. ایشان تفکر محروم زدایی داشت که عمل هم کرد.

ایشان نسبت به عدالت حساس بود و شعار آن را مطرح کرد که دارای ارزش بود ولی نتوانست عمل کند. نباید نسبت به توجه به نقاط دور دست کشور کم توجه شد.

بازگشت به برخی اصول انقلاب در دولت نهم و دهم فوق العاده مهم بود ولی اجرایی نشد. حتی چرخه مدیران یکی از نقاط مثبت بود ولی ایشان مقداری زیاده روی کرد که یکی از نقاط اختلاف بنده با ایشان همین زیاده روی بود. بنده فکر می‌کنم دولت بعدی باید همین نقاط قوت را داشته باشد.

کاندیداتوری مجدد هاشمی و خاتمی در انتخابات این کنترل چرخه قدرت و ثروت را بر هم می‌زند

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چه تضمینی می‌خواهید بدهید تا دولت شما با مجلس درگیر نشود، گفت: یکی از محوری‌ترین مسایل کشور قانونمنداری است. قانون باید محور جامعه باشد. اگر قانون محور و اساس تحرکات و اقدامات ما شد حتما موفق خواهیم شد. بنده در دولت حضور داشتم. دولت توانش زیاد است، چرا که بودجه و اختیارات، ابزار دست دولت است.

از این جهت نماینده مجلس می‌تواند چندین دوره متوالی نماینده شود ولی دولت فقط دو دوره متوالی می‌تواند رئیس جمهور شود. چرا این‌که چرخه قدرت و ثروت باید کنترل شود. علت مخالفت بنده با حضور آقای هاشمی و خاتمی این است که حضور چرخه قدرت وثروت بهم می‌خورد. از این جهت ما به چرخه قدرت وثروت باید توجه داشته باشیم که راهش همین قانونمنداری است. متاسفانه دولت‌ها بعد از قدرتمند شدن نه تسلیم مجلس و نه تسلیم نهادهای نظارتی می‌شوند.

دولت بی‌قانونی می‌کند و جامعه را نیز به سمت بی‌قانونی هدایت می‌کند

وی ادامه داد: متاسفانه دولت بی‌قانونی می‌کند و جامعه را نیز به سمت بی‌قانونی هدایت می‌کند. مردم از رهبران و مدیران خود تبعیت می‌کنند و وقتی دولت حرف مجلس و دستگاه‌های نظارتی را قبول نمی‌کنند مجال برای بی‌قانونی مردم فراهم می‌شود.

راه قانونمداری دولت، تقویت مجلس است. تا مجلس و دستگاه‌های نظارتی قوی نشود کشور نظم پیدا نمی‌کند. بی‌قانونی امروز کشور را دارد از پا در میاورد. اتفاقا این موضوع از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار دارد. البته مجلس هم باید قابلیت‌های خود را رشد دهد. نمی‌تواند مجلس باز باشد و همه طیف‌ها در آن باشد ولی یک دفعه طرحی در مجلس بیاید که در عرصه ده روز تصویب شود. مثلا هر وقت دولت می‌خواست انتخابات برگزار کند، مجلس طرحی راجع به اصلاح این قانون می‌آورد. از این جهت مجلس باید هم برخورد قاطع داشته باشد و هم اجازه دهد دولت به کارش برسد./نامه

 

 


ویدیو مرتبط :
60 سال دخالت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاریکاتور: ولنتاین ایرانی از دهه 60 تا 90!


بدون شرح! ماهنامه خط خطی: بدون شرح!

کاریکاتور: ولنتاین ایرانی از دهه 60 تا 90!