اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پورشه به ایران بازگشت



اخبار,اخبارامروز,اخبار جدید

 

با این که به نظر می‌رسید ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی پای پورشه را از ایران ببرد، اما تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد از این نوع خودرو در سال جاری یک دستگاه به کشور وارد شده است.

 آن طور که اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال تنها یک دستگاه پورشه به ایران وارد شده است.

این خودرو پورشه از مدل ماکان و station wagon است که مدل ساخت آن 2015 عنوان شده است. حجم موتور این خودرو 2000 سی سی و 4 سیلندر است. رنگ آن هم آبی تیره عنوان شده است.

این خودرو از کشور امارات متحده عربی به ایران وارد شده و ارزش گمرکی آن 59 هزار و 831 دلار معادل یک میلیارد و 645 میلیون و 283 هزار و 457 دلار ثبت شده است.

برخی اخبار منتشر شده حاکی از ورود یک دستگاه خودروی پورشه کاین مدل 2016 از مرز اروند است، در حالی که آمار گمرک ایران چنین چیزی را تایید نمی‌کند. از سوی دیگر حجم موتور پورشه کاین بیش از 2500 سی‌سی است و ورود آن به کشور به صورت قانونی ممنوع است.


اخبار اقتصادی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
گیم نت کارخانه خودروسازی پورشه - اجاره خودرو پورشه در سراسر ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاه تردیدآمیز روس ها به بازگشت ایران به گفت وگو با گروه 5+1



 

 

نگاه تردیدآمیز روس ها به بازگشت ایران به گفت وگو با گروه 5+1

 

سرویس بین الملل ـ پس از انتشار خبر بازگشت ایران به گفت وگو با گروه 5+1، این خبر با واکنش های متنوع و متعددی همراه شد که در این میان، واکنش روس ها در نوع خود جلب توجه می کند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری روسی «ریانویستی» در مقاله ای با همین موضوع نوشت: برای آن دسته که اخبار سیاسی کشورهای جهان را دنبال می کنند، خبر پیشنهاد ایران برای بازگشت به میز مذاکره و گفت وگو پیرامون برنامه بحث برانگیز هسته ایش با شش قدرت جهان، یک خبر مبهوت کننده بود.

پس از رایزنی رهبران ایران با «کاترین آشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار است از دهم نوامبر به بعد در وین، گفت وگوی ایران با غرب ـ که برخی منابع، این کار را پس از یک وقفه دوازده ماهه بی سابقه خوانده اند ـ از سر گرفته شود.

ماه گذشته، رییس جمهوری ایران، مذاکره با غرب را وابسته به تحقق پیش شرط هایی از جمله، روشن شدن ماهیت و دوستانه یا دشمنانه بودن اهداف این مذاکرات، اعلام کرد.

گفتنی است، آخرین شرط احمدی نژاد هم روشن شدن موضع شش قدرت غرب در برابر سلاح های هسته ای اسراییل بود که در بیانیه های منتشره از مقامات ایرانی نیز بارها بر این مسأله تأکید شده است.

«ریانویستی» در ادامه، مذاکرات پیش روی را از نگاه مذاکره کنندگان آن بررسی می کند و می نویسد: با در نظر گرفتن نقش منفعلانه اروپا، موضع این منطقه کم و بیش شفاف است. مشکل اتحادیه اروپا، نه برنامه هسته ای ایران است و نه سلاح های اتمی اسراییل.

هرچند روسیه و چین نیز از بحران هسته ای تهران و تمایل پایان ناپذیر این کشور برای مقابله و ایستادگی در برابر غرب به ستوه آمده اند، همچنان موافق اعمال تحریم هایی بیشتر از آنچه در ژوئن 2010 از سوی سازمان ملل به تصویب رسید، نیستند.

از این روی، پس از هشدار به آمریکا و اتحادیه اروپا و شفاف سازی های لازم، از این کار یکجانبه حمایت نکردند.

و سرانجام آمریکا، که تا کنون و بر خلاف دیگر مذاکره کنندگان، به موضوع ایران و اسراییل هسته ای همچون یک بحران سیاسی داخلی پرداخته تا شاید بتواند از این راه، حمایت سیاستمداران داخلی را به دست آورد، در این راستا ناکام ماند.

این خبرگزاری روسی در ادامه می افزاید: اما این مسأله به این معنا نیست که مقامات آمریکایی، خواهان گفت وگو نیستند، بلکه مذاکرات اخیر «هیلاری کلینتون»، در هفدهمین نشست سران «آ.س.آن» با همین هدف دنبال شد.

«کلینتون» در نظر داشت بداند، در صورت عقب نشینی کامل شرکت های غربی، شرکت های چینی چقدر تمایل دارند غرب را جایگزین بازار ایران کنند. همین مذاکرات در مسکو نیز در شرایطی در حال برگزاری است که هر دو طرف، خطوط قرمز خود را می دانند و این در حالی است که در مقطع کنونی، همه منتظرند ببینید آیا نیروهای محافظه کار خواهند توانست نفوذ خود را به گونه ای کارآمد بر سیاست خارجه آمریکا اعمال کنند!

از سوی دیگر، مسأله ایران باید به شکل معناداری برای رسانه های آمریکایی مهم باشد که اینچنین به آن پرداخته می شود.

مجله «فارن افیرز» در شماره سپتامبر/اکتبر خود، در نوشتاری، این پیشنهاد را مطرح می سازد که آمریکا باید اسراییل را هم مثل هند به عنوان یک قدرت هسته ای به رسمیت بشناسد و علت آن را در مقاله دیگری در همین شماره با نام «آیا ایران، ترکیه و آمریکا می توانند هم پیمان یکدیگر شوند؟» به تفصیل بیان می کند.

در این نوشتار آمده است: ترکیه و ایران، تنها قدرت های منطقه هستند که در موقعیتی قرار دارند که می توانند در مقابله با افراط گرایی های خشونت آمیز خاورمیانه به متحدان اصلی واشنگتن تبدیل شوند.

نتیجه منطقی آن است که هرچند می توان تصویر ایران را مدت ها به شکل یک کشور خودسر ترسیم کرد، این موضوع نمی تواند از اهمیت مذاکره با تهران برای همیشه غافل ماند.

در حقیقت، بحث بر سر توازن قدرت و منافع در خاورمیانه ای بزرگتر است که سلاح های اتمی اسراییل مشتمل بر هشتاد تا پانصد کلاهک هسته ای، می تواند نقشی مهم در این منطقه بازی کند و بر رفتار ایران نیز اثرگذار باشد.

به این ترتیب، دیر یا زود، آمریکا مجبور خواهد شد روابط خود را با اسراییل و کل منطقه، به گونه ای دیگر طرح ریزی کند، چرا که خاورمیانه، بسیار بزرگتر از آن خواهد بود که آمریکا بتواند به حمایت های آشکار خود از اسراییل و پایه گذاری سیاست های منطقه ایش بر همین پایه ادامه دهد؛ بنابراین، باید دید این تغییر در دوران ریاست جمهوری اوباما صورت خواهد گرفت یا یک رییس جمهور اصلاح طلب دیگر..../تحلیل:تابناک