اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پوتین: ترکیه هنوز عذرخواهی نکرده/ از نظر ما ترکیه عمدا در پی به بن بست کشاندن روابط دو کشور است



اخبار,اخبار بین الملل ,رئیس‌جمهوری روسیه

رئیس‌جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) گفت که روسیه هنوز هیچ گونه عذرخواهی‌ و یا پیشنهاد پرداخت غرامت از طرف ترکیه به خاطر ساقط کردن جنگنده روس دریافت نکرده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی تلویزیونی در کرملین گفت: ما هنوز از مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی ترکیه هیچ گونه عذرخواهی‌ای نشنیده‌ایم و حتی آنها پیشنهادی هم بابت غرامت و پرداخت ضرر و زیان ما نداده‌اند و حتی نگفته‌اند که عاملان این عمل مجرمانه را تنبیه می‌کنند لذا از نظر ما ترکیه عمدا در پی به بن بست کشاندن روابط دو کشور است.

پوتین تاکید کرد که کوتاهی برخی کشورها و حمایت مستقیم آنها از تروریست‌ها منجر به ظهور داعشی شد که یک پدیده ترسناک است.

او در مراسم دریافت استوارنامه برخی سفرا در کرملین ابراز امیدواری کرد که ائتلاف گسترده‌ای علیه داعش تشکیل شود که از عملیات روسیه در سوریه حمایت کند.

در همین حال دیمیتری پسکوف‌، سخنگوی کرملین هم گفت که روسیه همچنان منتظر پاسخ منطقی آنکاراست که چرا جنگنده روسیه را سرنگون کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که مسکو هنوز اعمال تحریم و یا منع واردات مواد غذایی را بررسی نکرده است.

 

اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بن بست برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران/ دیدگاه پوتین درباره احیای روابط با ترکیه



 کیوسک بین‌المللی

بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران، درخواست عربستان از روسیه برای میانجی گری میان تهران و ریاض، همکاری روسیه و ایران در تغییر کاربری نیروگاه فردو، انتقاد شدید وزیر خارجه ترکیه از آمریکا، دیدگاه پوتین درباره روابط با ترکیه و رد پیشنهاد برنی سندرز برای مناظره با دونالد ترامپ، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عملکرد ایران به توافق هسته ای، یکی از مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارشی اعلام کرد ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده ایران از 300 کیلوگرم که در موافقتنامه هسته ای با ایران نیز بر آن تاکید شده ، فراتر نرفته است. آژانس همچنین اعلام کرد ذخایر آب سنگین ایران که 116 و 7 دهم متریک تن می باشد، کمتر از میزانی است که در موافقتنامه هسته ای تهران با قدرت های جهان تعیین شده است. گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره ایران منتشر و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفته است. این گزارش مجدداً اجرای کامل اقدامات مرتبط هسته ای طبق برجام توسط ایران را تأیید کرده است.

در مطلبی دیگر درباره ایران، روزنامه «رای الیوم» نشست اخیر وزرای خارجه روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخته و معتقد است عربستان سعی دارد مسکو را واسطه بهبود روابط با ایران کند. این خبرگزاری می نویسد کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی ناشی از سقوط قیمت نفت خام و نیز به علت «ناسپاسی» آمریکا از این کشورها و تمایل آن به طرف تهران به عنوان هم‌پیمان آتی، برای افزایش و تنوع‌بخشیدن به منابع درآمدی خود و توسعه دایره متحدانشان تلاش می کنند. در این میان، مسئله ای که جلب توجه می‌کرد، پاسخ مثبت سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به درخواست این کشورها برای ایفای نقش میانجی برای حل اختلاف آن ها با ایران بود. عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی صراحتاً گفت که این کشورها از تلاش های مسکو برای حمایت از عادی سازی روابط ایران و کشورهای عربی استقبال می کنند.


همکاری ایران و روسیه در مرکز هسته ای فردو، موضوعی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، شرکت انرژی هسته‌ای «روس اتم» روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه و ایران در تلاش برای تبدیل مرکز غنی‌سازی اورانیوم سابق فردو به تأسیسات تولید ایزوتوپ‌های سنگین هستند. در این بیانیه آمده است مسکو و تهران درحال پیشرفت درخصوص موافقتنامه‌ای در زمینه تبدیل مرکز غنی‌سازی اورانیوم سابق فردو به تأسیسات تولید ایزوتوپ‌های سنگین هستند. نیکولای اسپاسکی، معاون مدیرکل روس اتم 25 و 26 می [5 و 6 خرداد ماه] رایزنی‌هایی را با مهدی سنائی سفیر ایران در روسیه و همچنین بهروز کمالوندی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام داد. تبدیل تأسیسات فردو، موضوعی است که در برجام نیز به آن اشاره شده است.


انتقاد شدید دولت ترکیه از اقدامات آمریکا در سوریه، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. به نوشته پایگاه اینترنتی «النشره»، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به گزارش ها درخصوص شرکت نظامیان آمریکایی در نبرد در کنار جنگجویان کرد در سوریه واکنش نشان داد و این اقدام را «منافقانه» خواند. وی گفت: «قابل قبول نیست که نظامیان آمریکایی شعار یگان های حمایت کرد را روی یونیفرم های خود نصب کنند». چاووش اوغلو افزود: «ما به نظامیان آمریکایی توصیه می کنیم که وقتی عازم  مناطق دیگر در سوریه می شوند، شعارهای گروه های داعش و جبهه النصره و القاعده را نصب کنند و وقتی عازم آفریقا می شوند، شعارهای بوکوحرام را نصب کنند». وی همچنین افزود: «استفاده نظامیان کشوری که شریک ما به شمار می رود و در مبارزه با تروریسم قاطع است از شعار یک سازمان تروریستی، قابل قبول نیست».

در مطلبی دیگر درباره ترکیه، «راشا تودی» در گزارشی به اظهارات جدید رئیس جمهور روسیه درباره روابط با ترکیه پرداخته است. ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر یونان از تمایل به احیای روابط کشورش با ترکیه سخن گفته، اما در عین حال، مسئولیت این امر را با ترکیه دانسته و افزوده: «حرف زدن کافی نیست، ترکیه باید برای احیای روابط کاری انجام دهد». وی همچنین گفته «ما تصور نمی‌کردیم که نیروهای ترکیه، هواپیمای ما در سوریه را هدف قرار دهند». رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع استقرار سپر موشکی آمریکا در رومانی پرداخت و بار دیگر به واشنگتن درباره آن هشدار داد. وی گفت: «روسیه معتقد است که سامانه موشکی آمریکا در رومانی تهدید است. ما به آن پاسخ خواهیم داد».

در نهایت، در مطلبی درباره انتخابات آمریکا، پایگاه اینترنتی «هیل» از رد پیشنهاد برنی سندرز برای مناظره با دونالد ترامپ خبر داده است. دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های ریاست‌ جمهوری آمریکا گفته مناظره با برنی سندرز، نامزد حزب دموکرات، به دلیل اینکه وی در رقابت‌های درون‌حزبی بعد از هیلاری کلینتون در رده دوم قرار گرفته برای وی نامناسب است. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر بخواهم با برنی سندرز مناظره کنم، صبر می‌کنم تا با نفر اول حزب دموکرات که احتمالاً هیلاری کلینتون دغل‌باز خواهد بود - یا هر فرد دیگری - مناظره کنم». وی همچنین گفت که مناظره کردن با فردی که نفر دوم شده، برای او «نامناسب به نظر می‌رسد». ترامپ پیش از این و در روز چهارشنبه گفته بود که حاضر است در ازای دریافت پول از برنی سندرز، با او مناظره کند.