اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پوتین بازی را از اوباما برد


رویترز از شدت گرفتن فشارها بر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران گروه 20 برای عدم حمله به سوریه خبر داد.

خبرگزاری فارس: رویترز از شدت گرفتن فشارها بر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران گروه 20 برای عدم حمله به سوریه خبر داد.

سران 20 کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه در سن‌پترزبورگ گرد هم آمده بودند تا به دیدگاه واحدی در خصوص راه حل‌های احیای رشد اقتصادی برسند اما آنها نه توانستند بر سر برنامه‌ای از آمریکا برای کمک به اقتصاد دنیا به توافق برسند و با اقدام نظامی واشنگتن علیه سوریه همصدا شدند.

رویترز گزارش داد اوباما امروز در حالی وارد ضیافت شام کاری به میزبانی پوتین بود که موضوع سوریه بحث اصلی در هنگام صرف شام بود.

اوباما هنگام نزدیک شدن به پوتین و دست دادن با او لبخندی تصنعی به لب داشت. پوتین هم هنگام ملاقات رئیس جمهور آمریکا چنین لبخندی به لب داشت و تنها هنگامی که عکاس‌ها برای گرفتن عکس وارد شدند، اوباما لب‌هایش را بیشتر از هم باز کرد.

رویترز نوشته اولین دور این بازی را پوتین برد، زیرا چین، اتحادیه اروپا، اقتصادهای نوظهور بریکس و پاپ فرانسیس هر کدام درباره خطرات مداخله نظامی در سوریه بدون مجوز شورای امنیت هشدار دادند.

آقای ژو گوانگ‌یائو، معاون وزیر اقتصاد و دارایی چین در یک نشست خبری در حاشیه نشست سران گروه 20 گفت: «اقدام نظامی تأثیری منفی بر اقتصاد جهانی و به خصوص بر قیمت نفت خواهد داشت ـ چنین اقدامی باعث جهش در قیمت نفت خواهد شد.

کشورهای بریکس ـ برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ـ هر کدام به نحوی چنین اظهاراتی را مطرح کردند و پاپ که رهبر 1.2 میلیون کاتولیک است نیز در نامه‌ای به سران گروه 20 نوشت: « اقدام نظامی در سوریه راه حلی عبث است».

رهبران اروپا نیز گفتند حمله شیمیایی 21 آگوست در منطقه غوطه شرقی فاجعه‌بار بوده اما گفتند: «درگیری‌های سوریه راه حل نظامی دارد.»

با این حال، اوباما کمتر احتمال دارد که پا پس بکشد. او در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت که استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی نقض قوانین بین‌المللی است و باید به آن پاسخ داد.

رویترز نوشت: «پوتین در نشست گروه 8 که در ماه ژوئن برگزار شد تنها مانده بود، اما امروز او توانست قواعد بازی را به ضرر اوباما تغییر دهد.»

فرانسه تنها کشوری بوده که واشنگتن و اوباما را در اقدام نظامی علیه سوریه تنها نگذاشته است.


ویدیو مرتبط :
پاسخ قاطع پوتین به اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار روحانی - اوباما، اختلال در بازی پوتین؟ / شاید روحانی "گورباچف" باشد!



 حسن روحانی در نشریۀ واشنگتن‌پست,رئیس‌جمهوری ایران,دیدار روحانی واوباما


دیدار روحانی - اوباما، اختلال در بازی پوتین؟ / غوغا و جوش و خروش در محافل سیاسی واشنگتن/ شاید روحانی "گورباچف" باشد!

یکی از جملات مقاله اما فرض بسیار بدبینانه‌ای را مطرح می‌کند: "اگر ایران و روسیه در خفا کار آمده باشند و همۀ این بازی را فقط برای به دام انداختن آمریکا و زمین‌گیر کردنش آغاز کرده باشند چه؟"...

روزنامۀ راست سنتی فرانسه، فیگارو هم مقاله‌ای را به "پایان یخ‌بندان میان تهران و واشنگتن" اختصاص داده است.

فرستادۀ ویژۀ فیگارو به واشنگتن، خانم لور ماندویل خبر می‌دهد که در محافل سیاسی این شهر غوغا و جوش و خروشی است: در گرماگرم زورآزمایی باراک اوباما با ولادیمیر پوتین بر سر سوریه، ناگهان تهران به سوی او دست دراز کرده و برای نخستین بار از زمان قطع روابط میان دو کشور (١٩٧٩) امکان ملاقات غیررسمی میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا پیش آمده است.
 
به عقیدۀ روزنامه‌نگار فیگارو اگر چنین رویدادی رخ دهد، مسلماً بازی سیاسی آغاز شده توسط ولادیمیر پوتین را مختل خواهد کرد: روسیه که در بحران سوریه ابتکار را در دست گرفت و برای نزدیک شدن به دولت جدید ایران نیز به سرعت اقدام کرد، باید در صورت ملاقات اوباما- روحانی با حسرت شروع دوبارۀ دوران روابط شیرین ایران و آمریکا را نظاره کند: "حسن روحانی به شدت محبوب خواهد شد و اوباما هم فرصتی برای ترمیم سیاست خارجی خود خواهد یافت"...
 
روزنامۀ فیگارو به مقاله‌ای اشاره می‌کند که حسن روحانی در نشریۀ واشنگتن‌پست منتشر کرد و برخی جملات روحانی را شاهد می‌آورد که در رئیس‌جمهوری ایران صریحاً رهبران جهان را فرا می‌خواند که "از فرصت استفاده کنند". در واقع او به رهبران سیاسی می‌گوید "تا وقتی من هستم، می‌شود کارهایی کرد، عجله کنید"....

اما روزنامۀ فیگارو هم مثل سایر رسانه‌های غربی، در بخش دوم مقاله به موضوع تردید و بی‌اعتمادی می‌رسد و می‌نویسد که کارشناسان و مسئولان سیاسی غرب مصمم‌اند که در این میان فریب نخورند. فیگارو از یکی از مشاوران پیشین اوباما نقل می‌کند که "هنوز نکات مثبت یا جذاب آنقدر نیست که امکان کاهش تحریم‌ها را فراهم کند".

موقعیت کنونی کاخ سفید درقبال ایران، نویسندۀ مقاله را به یاد دوران میخاییل گورباچف می‌اندازد. خانم ماندویل می‌نویسد: "وقتی گورباچف روی کار آمد، دولت رونالد ریگان هم میان امید و بدبینی مانده بود. اما بعد معلوم شد که گشایش در سیاست شوروی واقعی بود که در نهایت به سقوط دیوار برلین انجامید"...
 
بخش آخر مقالۀ فیگارو به آینده و ابهامات پیش رو نظر دارد: آیا فقط با رفع تحریم‌ها، ایران از بن‌بست کنونی خارج خواهد شد؟ چه نوع امتیازاتی ممکن است میان تهران و واشنگتن رد و بدل شود؟

به گفتۀ یکی دیگر از مشاوران اوباما، "در خاورمیانه، پیشرفت‌های دیپلماتیک فقط با فشار زیاد حاصل می‌شود... در مورد سوریه تهدید حملۀ نظامی اثر کرد و در مورد ایران، تحریم‌هایی که در عرض پنج سال به تدریج ساخته شد".

آخرین جملۀ مقاله اما فرض بسیار بدبینانه‌ای را مطرح می‌کند: "اگر ایران و روسیه در خفا کار آمده باشند و همۀ این بازی را فقط برای به دام انداختن آمریکا و زمین‌گیر کردنش آغاز کرده باشند چه؟"...

این نوع بدبینی در آغاز کار میخاییل گورباچف نیز به شدت در اروپا رایج بود. بسیاری از کارشناسان جناح راست هشدار می‌دادند که گورباچف با خنجری در آستین دست به سوی غرب دراز کرده است./انتخاب