اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پوتین: اقدام نظامی علیه کشور دارای حاکمیت مردود است/ در صورت حمله به سوریه کمک می‌کنیم



رئیس‌جمهور روسیه ,اقدام نظامی علیه کشور روسیه

پوتین: اقدام نظامی علیه کشور دارای حاکمیت مردود است/ در صورت حمله به سوریه کمک می‌کنیم

رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری کشورهای سران گروه ۲۰ تصریح کرد اقدام نظامی علیه کشوری دارای حاکمیت، مردود است.

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی درباره دیدگاه کشورهای سران گروه 20 درباره مداخله نظامی در سوریه اظهار نظر کرد.

رئیس جمهور روسیه ضمن تأکید بر اینکه بیشتر رهبران کشورهای گروه 20 مخالف اقدام نظامی در سوریه هستند، تصریح کرد: «توسل به زور علیه کشوری دارای حاکمیت و خارج از مجوز شورای امنیت مردود است.»

پوتین افزود: «مداخله نظامی وقتی رواست که برای دفاع از خود باشد.»

وی ادامه داد هر کشوری که اقدام نظامی یک‌جانبه علیه کشوری دیگر انجام دهد، از قوانین بین‌المللی عدول کرده است.

رئیس جمهور سوریه به مخالفت‌های مردمی با مداخله نظامی در سوریه هم اشاره کرد و گفت اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم مخالف حمله نظامی به سوریه هستند.

پوتین با اشاره به شکاف و اختلاف نظر بین سران گروه 20 در عین حال گفت آمریکا، کانادا ترکیه، عربستان و فرانسه خواهان اقدام نظامی در سوریه هستند.  وی گفت آلمان موضعی محتاطانه دارد و انگلیس هم با حمله موافق نیست.

وی درباره بی ثباتی درمنطقه هشدار داد و گفت این اقدام تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی دارد.

رئیس جمهور روسیه به دیدارش با اوباما هم اشاره کرد. وی این دیدار را مثبت ارزیابی کرد، اما تأکید کرد هیچ پیشرفتی در مذاکرات با اوباما درباره سوریه حاصل نشده و در این دیدار هر دو طرف بر موضع قبلی‌شان تاکید کردند.

پوتین ضمن تصریح اینکه گفت‌وگوها ادامه دارد، بر وجود اختلاف نظر در گفت‌وگو با اوباما اذعان کرد. 

آقای پوتین در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد مسکو در صورت تعرض نظامی به دمشق به این کشور کمک می‌کند همان‌طور که تا کنون در زمینه‌های نظامی، اقتصادی و انسانی از این کشور حمایت کرده است.

محور دیگری که آقای پوتین در سخنانش به آن اشاره کرد، مسائل مربوط به مصر بود. وی وجود تروریست‌ها در منطقه صحرای «سینا» را برای مصر بسیار خطرناک دانست و تأکید کرد مسکو تمام تلاشش را برای برقراری ثبات در این کشور به کار خواهد گرفت.

پوتین همچنین گفت کشورش از هر دولت مشروع در مصر حمایت خواهد کرد. رئیس جمهور روسیه در عین حال از احتمال برقراری حالت فوق‌العاده در مصر ابراز نگرانی کرد.

آقای پوتین این اظهارات را در بحبوحه لفاظی‌های جنگ‌طلبانه‌ای مطرح کرد که کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا در هفته‌های گذشته با طرح ادعاهایی درباره حمله شیمیایی در منطقه غوطه شرقی سوریه علیه دولت آن کشور به راه انداخته‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش در سخنرانی کاخ سفید اعلام کرد اگرچه می‌تواند بدون مجوز کنگره به سوریه حمله کند اما تصمیم دارد برای اقدام نظامی در سوریه از کنگره اجازه بگیرد.

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا در حالی مطرح شد که رأی کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هنوز اعلام نشده است.

ادعای توسل دولت سوریه به حمله شیمیایی در روز 21 آگوست، در حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید در شرایطی که پیروزی‌های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برده‌اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته‌اند.

دمشق همچنین به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود در آنها از حمله شیمیایی استفاده شده تحقیقات لازم را به عمل آورند.

علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته دولت سوریه برای اعتمادسازی دیر وارد عمل شده است.

سوریه از سال 2011 صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند./فارس

 


ویدیو مرتبط :
اقدام نظامی ترکیه در خاک سوریه ( تعرض به حریم سوریه )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کنگره آمریکا هفته آینده اقدام نظامی علیه سوریه را بررسی می‌کند/ پوتین: اتهام شیمیایی به سوریه «چرند»است



اقدام نظامی علیه سوریه

کنگره آمریکا هفته آینده اقدام نظامی علیه سوریه را بررسی می‌کند

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید کنگره هفته آینده برای بررسی گزینه اقدام نظامی علیه سوریه، تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به درخواست «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای بررسی اقدام نظامی علیه سوریه در کنگره، گفت این موضوع در نشستی که هفته آینده برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی قبل با بیان اینکه تصمیم خود را برای اقدام نظامی علیه سوریه گرفته است، گفت با این حال می‌خواهد کنگره نیز این موضوع را بررسی کند.

آمریکا و متحدان این کشور دولت سوریه را به حمله شیمیایی به منطقه «غوطه» در حومه دمشق متهم کرده و می‌گویند قصد دارند به زودی حملاتی محدود علیه سوریه ترتیب دهند.

پوتین: اتهام شیمیایی به سوریه «چرند» است و آمریکا باید مدرک ارائه کند

رئیس جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اتهاماتی که به ارتش سوریه در خصوص استفاده از سلاح‌ شیمیایی نسبت داده می‌شود، «چرند» است و آمریکایی‌ها اگر مدرکی دارند، باید به شورای امنیت ارائه کنند.

به گزارش فارس، ولادیمیر پوتین امروز در جمع خبرنگاران از آمریکا خواست تا اگر مدرکی در خصوص اتهام به ارتش سوریه درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی دارد، ارائه کند.

به گزارش شبکه «اسکای نیوز» پوتین، اتهامام مذکور به دولت سوریه، «چرند» است.

پوتین گفت: در خصوص موضع آمریکایی‌ها که تاکید میکنند نیروهای دولتی از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند و می‌گویند شواهدی دارند، بسیار خب، این شواهد و مدارک را به بازرسان سازمان ملل و شورای امنیت ارائه کنند... و اگر تحویل ندادند، پس یعنی مدرکی وجود ندارد.

پوتین در پاسخ سؤالی در خصوص اتهامات منسوب شده به ارتش سوریه گفت: نیروهای سوریه حملاتی می‌کنند و در چندین منطقه مخالفان را محاصره کرده‌اند. در چنین شرایطی (بهانه دادن) و دادن برگ برنده به کسانی که خواستار دخالت نظامی هستند، چرندی بیش نیست.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از اقدام تکجانبه احتمالی آمریکا ابراز تأسف کرد و گفت که اگر واشنگتن عملیات نظامی تکجانبه‌ای علیه سوریه آغاز کند، این امر «بسیار ناراحت‌کننده» خواهد بود.

وی به جایزه صلح باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سال 2009 اشاره کرد و افزود: اوبامایی که جایزه صلح نوبل گرفته است، باید درباره مرگ احتمالی قربانیان (غیر نظامی) در این حمله نظامی خوب بیندیشد.

پوتین در بخشی دیگر از سخنان خود از اینکه پارلمان انگلیس با اجرای اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرده است، ابراز شگفتی کرد و احتمال داد که موضوع سوریه در نشست سران 20 بررسی شود.

نشست گروه بیست کشور صنعتی پنجم و ششم سبتامبر (14 و 15 شهریور) در سن‌بترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد./فارس