اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنیر اعتیادآور است



اخبار,اخبار اجتماعی, پنیر

مطالعه محققان آمریکایی نشان می دهد که پنیر به دلیل وجود پروتئینی به نام کازئین که در تمام فراورده های لبنی یافت می شود اعتیادآور است و در زمان گوارش این پروتئین، ماده مخدری به اسم کازومورفین آزاد می کند که بر گیرنده های دوپامین مغز اثر می گذارد.

از دیلی تلگراف، نتایج این تحقیق در نشریه کتابخانه ملی دارویی در آمریکا منتشر شده است و نشان می دهد که برخی از غذاها، به دلیل نحوه پردازش و آماده سازیشان اعتیاد آورند و هر چه میزان یک غذا بیشتر پردازش شده باشد و چرب تر باشد، امکان اعتیاد به آن بیشتر است.

در این تحقیق که در بین دانشجویان دانشگاه ییل در آمریکا انجام شد، از شرکت کنندگان خواسته شد که نام غذاهایی را که بی اختیار می خورند بگویند. وقتی نام پیتزا به عنوان شماره یک این فهرست مشخص شد، در واقع کسی تعجب نکرد.

​همه ما می دانیم که خیلی سخت است که فقط یک برش از پیتزا بخوریم و حتی اگر بدانیم که گرسنه نیستیم، بازهم به سمت برش دوم می رویم.

با توجه به رواج چاقی، برخی متخصصان تغذیه تا به آنجا پیش رفته اند که پنیر را کراک غذاها بنامند با آنکه میزان کازئین در شیر زیاد نیست، اما برای ساخت یک کیلو پنیر، چیزی به اندازه بیست کیلو شیر مصرف می شود و این به معنای غلظت بالای کازئین در پنیر است.

روزنامه لس آنجلس تایمز هم درباره این تحقیق می نویسد، هنوز مشخص نیست چه میزان از مصرف پنیر (و مواد لبنی به طور کلی) برای بدن مفید است و از چه حد مصرف ضرر بر فایده پیشی می گیرد.تحقیقاتی در گذشته نشان داده که رژیم های غذایی با پروتئین خیلی بالا نه تنها برای بدن مفید نیستند بلکه در درازمدت حتی می توانند تاثیرات مضری در حد مصرف سیگار داشته باشند.

اخبار اجتماعی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
Timberman: یک بازی جدید اعتیادآور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنیر همانند هروئین اعتیادآور است!


تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه میشیگان نشان از این دارد که غذاهایی که در آن‌ها پنیر وجود دارد، خاصیت اعتیادآوری به همراه دارند.

وبسایت یک پزشک - حسین خلیلی صفا: تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه میشیگان نشان از این دارد که غذاهایی که در آن‌ها پنیر وجود دارد، خاصیت اعتیادآوری به همراه دارند. بر این اساس، افرادی که به خوردن اعتیاد پیدا کرده باشند، به خوردن غذاهایی که پنیر در آن‌ها استفاده شده، تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

پنیر و هروئین از فرآیند اعتیادآور مشابهی بهره می‌برند

 براساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه میشیگان، غذاهایی که از پنیر در آن‌ها استفاده شده، افراد را به نوعی دچار اعتیادی ناخواسته می‌کنند. محققان در دانشگاه میشیگان برای انجام تحقیقات خود از وجود بیش از ۵۰۰ داوطلب استفاده کرده‌اند. محققان از استاندارد اعتیاد غذای Yale استفاده کرده‌اند. این استاندارد روشی است که با استفاده از آن می‌توان اعتیاد یک فرد به خوردن را اندازه‌گیری کرد. سپس داوطلبان از میان ۳۵ غذایی که پیش روی آن‌ها قرار گرفته، اعتیادآورترین نمونه‌ها را انتخاب کرده‌اند. در بخش دوم این مطالعه، افراد از میان ۳۵ غذای مورد نظر، به ترتیب نمونه‌هایی را انتخاب کرده‌اند که جلوگیری از خوردن آن‌ها بسیار سخت است.

اما شاید جالب‌ترین نکته در خصوص این تحقیق با نگاهی به نتایج مشخص شود. محققان با بررسی پاسخ‌های کاربران به این نتیجه رسیده‌اند که اعتیادآورترین غذای مشخص شده توسط افراد، پیتزا است. چیزبرگر و خود پنیر نیز به عنوان اعتیادآورترین غذاها در رتبه‌های بعدی جا گرفته‌اند. جالب است که گزینه‌های مورد نظر بالاتر از چیپس، شکلات و انواع شیرینی‌ها قرار گرفته‌اند. اما چه چیز باعث شده تا پیتزا به چنین جایگاهی برسد؟ پاسخ روشن است، استفاده از پنیر پرچرب پیتزا را به رتبه‌های بالا انتقال داده است. براساس اطلاعات ارائه شده که برگرفته از نتایج این تحقیق است، هر اندازه که غذا چرب باشد، تمایل افراد برای خوردن آن بیشتر می‌شود.

تحقیقات پیشین انجام شده نشان داده که شماری از کاربران در صورت سوءمصرف، رفتارهای خاصی را از خود نمایش می‌دهند و این موضوع در مورد سوءمصرف غذا نیز صادق است.

دکتر نیل برنارد به این نکته اشاره کرده که پنیر به علت دارا بودن پروتئین کازئین (Casein) که باعث ایجاد کازومورفین می‌شود. این تغییرات زمانی که غذا حاوی پنیر مورد استفاده قرار گرفت، در فرآیند هضم ایجاد می‌شود. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

    کازومورفین ایجاد شده در اثر خوردن غذای پنیردار به گیرنده‌های اوپیوئید متصل شده و همچون هروئین و مورفین عملکردی باعث ایجاد احساس آرامش در کاربر می‌شوند. با توجه به اینکه پنیر تا حد زیادی ماهیت جامد داشته و آب خود را از دست داده، ا زاین‌رو منبع سرشاری از کازومورفین است. البته باید تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر کازومورفین روی بدن انسان‌ها انجام شود.

پنیر یک خوراکی مضر و پرچرب است، اما این بدین معنی نیست که نباید این ماده‌ی غذایی را مورد استفاده قرار داد. بلکه باید در مصرف این چنین مواد غدایی که منبع سرشار چربی و عامل بیماری‌هایی نظیر چربی خون هستند، تعادل را رعایت کرد.