اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنج وزیر روحانی در صف استیضاح مجلس


هشتم شهریور ماه بود که آرمان از برنامه برخی مجلسیان برای استیضاح 5 وزیر خبر داد و نوشت که «دیگر کمتر از استیضاح نمی‌خواهند و راضی نیستند و به همین سبب استیضاح وزرای آموزش‌وپرورش، نیرو، کشور، ارشاد و ارتباطات را کلید زده‌اند.

تابناک: هشتم شهریور ماه بود که آرمان از برنامه برخی مجلسیان برای استیضاح 5 وزیر خبر داد و نوشت که «دیگر کمتر از استیضاح نمی‌خواهند و راضی نیستند و به همین سبب استیضاح وزرای آموزش‌وپرورش، نیرو، کشور، ارشاد و ارتباطات را کلید زده‌اند.

حالا چند ماهی از این پیش‌بینی نمی‌گذرد که خبر رسید 60 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع شده است. علی‌اصغر فانی گام در مسیری گذاشته که پیش از او فرجی‌دانا نتوانست از آن عبور کند.

خبر برنامه استیضاح فانی را وحید فیاضی،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داد و گفت: مدت زیادی است که نسبت به عملکرد وزارت آموزش و پرورش انتقادات زیادی مطرح است به نظر ما این وزارتخانه از چابکی و تدابیر لازم برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور منطبق با سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت برخوردار نیست.

وی در ادامه افزود: در دو هفته اخیر اکثر نمایندگان درحوزه‌های انتخابیه خود با حضور در مدارس متوجه نارضایتی درصد قریب به اتفاق فرهنگیان از وضعیت این وزارتخانه شدند به طوری که حتی ما نمایندگان را به خاطر عدم استیضاح وزیر آموزش و پرورش سرزنش کردند. نماینده مردم محمودآباد اظهار داشت: تاکنون 60نماینده استیضاح این وزیر را امضا کرده‌اند.

می خواهیم 5 وزیر را استیضاح كنیم

موسی‌الرضا ثروتی، عضو فراكسیون رهروان ولایت مجلس نیز ضمن تایید خبر امضای نامه درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: دو گروه نامه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا كرده‌اند كه تعداد آن حدود 45امضاست. وی افزود: معلمان نسبت به وضعیت آموزش و پرورش اعتراض دارند چراكه درباره وضعیت استخدام مربیان پیش دبستانی و در راستای تعادل و توازن منطقه‌ای معلمان اقدامی نشده است كه این مساله موجب ناراحتی معلمان شده است.

این نماینده مجلس با بیان این مطلب كه هیات رئیسه مجلس مخالف استیضاح است، گفت: درحالی كه درخواست 4 استیضاح در دست هیات رئیسه است اما متاسفانه هیات رئیسه مقاومت می‌كند و مخالف این استیضاح‌هاست. وی ادامه داد: استیضاح وزرای كشور، آموزش و پرورش، نیرو، راه و صنعت و معدن توسط نمایندگان تهیه شده است كه بنده سه استیضاح را امضا كرده‌ام. درهرصورت ما پیگیر این استیضاح‌ها هستیم.


ویدیو مرتبط :
سخنان رئیس مجلس در جلسه استیضاح وزیر كار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده مجلس: روحانی در خصوص توفیقی با رهبری دیدارداشته باشند/ اگر وزرا توجه نکنند سه وزیر را استیضاح می کنیم



توفیقی,روحانی

موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد  :
طرح مجدد فتنه زیبنده مجلس نیست/ آقای روحانی در خصوص آقای توفیقی با رهبری دیدارداشته باشند/ اگر وزرا توجه نکنند سه وزیر را استیضاح می کنیم

اعتقاد دارم افراد شایسته ای برای این وزارتخانه ها معرفی گشته اند. فقط در خصوص آقای توفیقی و نقش ایشان در حوادث سال 88 مباحثی مطرح می شود که آنهم من فکر می کنم خود آقای روحانی باید در این خصوص با مقام معظم رهبری دیداری داشته باشند.

داستان لغو یک مصوبه دولت پیشین موضوعی بوده که اعتراضات برخی از نمایندگان مجلس را به همراه داشته و باعث شده تا آنها نام ه­ای با 50 امضا به رئیس مجلس ارائه دهند و تذکراتی هم به سه وزیر مسکن، اقتصاد و نیرو بدهند.

 

موسی­ الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی یکی از این افراد است که این رویکرد دولت را با روحیه قانون مداری آقای روحانی در تضاد می­داند. با ایشان پیرامون این داستان و وضعیت بودجه و تعامل دو قوه گفتگویی انجام دادیم که در پی می­آید:

آقای ثروتی ماجرای تذکر شما به آقای روحانی و نامه 50 نماینده به آقای لاریجانی چیست؟
اصل قضیه اینست که داستان راه­ آهن گرگان – بجنورد - مشهد از هشت سال در مجلس پیش بررسی شده و تقدیم دولت نهم شد، اما دولت وقعی به این کار کارشناسی ننهید تا اینکه سه سال پیش بالاخره اعتباری برای این طرح در بودجه آمد.

 

از سال 89 هم این اعتبار در بودجه آمده، اما از آنجایی که تحولاتی در این داستان اتفاق نیفتاد، نمایندگان پیگیری کردند هم در سال 90، 91 و 92 در بودجه تصویب شد که مطالبات پیمان­کاران از سهام دولتی و اوراق مشارکت پرداخت شود. از دو سال پیش مصوبه­ای در دولت تصویب شد که 49 درصد سهام مهاب قدس در ازای مطالبات پیمانکار راه­ آهن مشهد- گرگان به شرکت عمران آستان قدس داده شود.

 

تمام این موارد در مجلس به تصویب رسید و در روزنامه رسمی کشور هم منتشر شد. حالا آستان قدس حدود یک و سال نیم است که کار احداث این راه آهن را آغاز کرده و مطالباتی هم در این زمینه دارد و از دولت طلبکار است. به هر حال این موضوع تمام شده و بطور کامل حل شده بود و کار احداث هم در حال انجام بود.

 

تا اینکه آقای چیت چیان، وزیر نیرو نامه­ای نوشته و درخواست کرده که مصوبه دولت قبلی در خصوص واگذاری مهاب قدس را لغو نمایند و این مصوبه در هیئت وزیران لغو می­گردد

 

. ما در مجلس پیگیری­های زیادی انجام دادیم که صحت و سقم آن­را دریابیم. بالاخره با فکسی که به دست من رسید که متن مصوبه دولت بود و در آن آمده بود که مصوبه دولت پیشین در خصوص واگذاری مهاب قدس لغو می­گردد، ما متوجه شدیم که این اتفاق قطعی و حقیقی است. پس از آن 50 نماینده مجلس نامه­ای خطاب به آقای لاریجانی نوشتند و خواهان این شدند که دولت این مصوبه خود را پس بگیرد وگرنه در پی آن به دنبال سوال و استیضاح از وزرای مربوطه (نیرو، مسکن و اقتصاد) خواهیم رفت.

 

در پی آن سه سوال هم از سه وزیر نوشته و امضا شد و به هیئت رئیسه فرستاده شد و نامه ­ای هم به آقای چیت چیان فرستادیم و رونوشتش برای آقای طیب نیا و آخوندی هم ارسال شد.

 

در این نامه نوشتیم چنانچه نسبت به لغو این مصوبه عمل نکنید ما اقدامات قانونی را انجام خواهیم داد و حتی تا پای استیضاح هم خواهیم رفت. مردم و دولت از اقدامات غیر قانونی دولت نهم و دهم ناراحت و نگران بودند، حال این صحیح نیست که همین بی قانونی را در دولت آقای روحانی که گفته در مقابل بی قانونی­ها خواهد ایستاد شاهد باشیم.

 

آقای نوبخت روز سه شنبه در کمیسیون برنامه بودجه آمده بود و در خصوص بحث اصلاحیه بودجه صحبت کردند، ما هم پذیرفتیم و گفتیم که می­دانیم که دولت بودجه بدی را داده است، سعی می­کنیم با دولت همکاری کنیم، اما نباید شاهد این بی قانونی­ها باشیم. آقای مصباحی مقدم هم در انتقاداتی از آقای نوبخت همین بحث مهاب قدس را طرح کردند که آقای نوبخت هم ابراز بی اطلاعی کردند. ما نمی­دانیم این مصوبه چگونه به تصویب رسیده است که هیچیک از مسئولان دولتی از آن خبر ندارد.

شاید در نوع واگذاری­ها مسائلی وجود دارد و بی­ قانونی­ های مشاهده شده است؟
اگر هم چنین اتفاقی افتاده راهش این نیست. باید به صورت قانونی وارد عمل شد و نهادهای مربوطه آن­را بررسی کنند. نه اینکه به یکباره بیایند و مصوبه­ای که ما سالها برای تصویبش زحمت کشیدیم به راحتی لغو کنند.

 

اگر با واسطه­ای این واگذاری صورت گرفته، اگر بی­قانونی بوده بروند و از طریق مراجع قانونی آن­را رسیدگی و بعد لغوش نمایند. قانون پیش بینی کرده که چه راهی را باید برای این مسیر طی کرد. لغو کردن مصوبه بی اعتمادی را تشدید می­نماید.

در دولت نهم و دهم مشکلات فراوانی پیرامون بحث تقدیم بودجه از سوی دولت به مجلس مشاهده شد و حتی دیده شد که دولت بودجه دو دوازدهم به مجلس ارائه داد که اتفاقی بسیار کم سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی بود و حالا آقای نوبخت از تقدیم بودجه سال بعد در 13 آذرماه خبر می­دهد، این اتفاق و این روند قانونمند کردن دوباره رویه­ای که بی نظم و ترتیب شده بود را چگونه تفسیر می­کنید؟
ما واقعا از دولت تشکر می­کنیم که این روند را احیا می­کنند و ما امیدواریم در اول فروردین 93 شاهد باشیم که دولت با بودجه جدید کارش را آغاز بنماید و انشاالله خلاف­هایی که در دولت قبلی وجود داشته است را دیگر شاهد نباشیم.

 

ما هم امیدواریم که با این روحیه قانون گرایی که آقای روحانی در پیش گرفتند احساس آرامش به جامعه بازگردد. در دولت قبلی زمان زیادی از وقت نمایندگان برای تذکر و رسیدگی به ایرادات و خطاهای کاری دولت و تاخیر در تقدیم بودجه گرفته می­شد و امیدواریم این روند در دولت جدید پیش نیاید و ما شاهد فضایی تعامل محور میان دولت و مجلس باشیم. امیدواریم که این پیشنهادی که دولت برای تحویل به موقع بودجه ارائه داده است در زمان مقرر انجام پذیرد و ما این اتفاق را به فال نیک می­گیریم.

نظر فراکسیون رهروان در خصوص سه وزیری که مجلس به آنها رای اعتماد نداد و برایشان سرپرست تعیین شده است چیست؟ به توجه به اینکه شنیده­ها حاکی از اینست که دولت قرار است همین سه سرپرست ها را برای تصدی وزارتخانه به مجلس معرفی کند؟
البته من از طرف رهروان نمی­توانم چیزی بگویم، چون فراکسیون سخنگو دارد و او باید در موردش اظهار نظر کند، ضمن اینکه هنوز جمع بندی در این خصوص حاصل نشده است، اما اگر بخواهم نظر شخصی خودم را بدهم، نظر بنده روی هر سه وزیر مثبت و مساعد است و اعتقاد دارم افراد شایسته­ای برای این وزارتخانه ­ها معرفی گشته ­اند.

 

فقط در خصوص آقای توفیقی و نقش ایشان در حوادث سال 88 مباحثی مطرح می­شود که آنهم من فکر می­کنم خود آقای روحانی باید در این خصوص با مقام معظم رهبری دیداری داشته باشند و صحبت­هایی هم با آقای لاریجانی انجام دهند و روشنگری در این رابطه داشته باشند. البته دفاع خود آقای توفیقی هم در این میان شرط است و می­تواند تاثیرگذار باشد.

 

من می­بینم که برخی از اعضای کمیسیون تحقیقات و آموزش از حالا درباره آقای توفیقی موضعگیری کرده­اند و این اتفاق خوشایندی نیست.

 

ضمن اینکه این کمیسیون در خصوص آقای نجفی و میلی هم چنین موضعگیری داشت و نهایتا این دو وزیر نتوانستند از مجلس عبور کنند. اما با تمام این شرایط من معتقدم به امید خدا هر سه وزیر با روحیه تعاملی که با کمیسیون­های مربوطه در پیش خواهند گرفت رای اعتماد را از مجلس دریافت خواهند کرد.

فکر نمی­کنید امتداد پرداختن به بحث حوادث سال 88 با عنایت به این مسئله که 4 سال از آن گذشته است مفید به فایده نباشد؟ ضمن اینکه مردم در حال حاضر دغدغه معیشت دارند، غم نان دارند و این دعواهای سیاسی دستاوردی برای آنها به همراه نخواهد داشت؟ اگر کسی در سال 88 مرتکب جرمی شده از سوی دستگاه­های قضایی احضار، دستگیر و محکوم شده است، اگر کسی از سوی قوه قضائیه با چنین رویکردی مواجه نشده نشان­دهنده این است که جرمی نداشته است.
کاملا با شما موافقم. اگر محکومیتی داشتند که قوه قضائیه به آنها می­پرداخت. فکر می­کنم بحث پرداختن به فتنه دیگر صورت خوشی نداشته باشد و زیبنده مجلس نیست. مسلما همه اصل فتنه را محکوم کرده­ اند.

 

اینکه این عزیزان هم در مجلس همین یک کلمه را بگویند که عملکرد و اتفاقات سال 88 پس از صحبت­های مقام معظم رهبری قابل قبول نبوده است برای نمایندگان کافی است، ضمن اینکه ما هم امیدواریم دیگر این مسئله فتنه در مجلس طرح نشود چراکه نه زیبنده مجلس است و نه مردم به طرح چندین باره آن علاقه­ مند هستند. ضمن اینکه همه اصل فتنه را همه محکوم می­کنند، اما در فضایی که فضای سازندگی و تعامل و همکاری است، بیان شدن و تکرار این موضوع را به صلاح نمی­دانم؛ امیدوارم آقای توفیقی هم در دفاعیات­شان این مسائل را مدنظر قرار دهند تا رای اعتماد را از مجلس دریافت کنند./خردادنیوز