اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنج درصد متقاضیان مسكن مهر زنان سرپرست خانوار هستند



 

 

پنج درصد متقاضیان مسكن مهر زنان سرپرست خانوار هستند

 

 

تهران - مدیركل دفترمدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن گفت: آخرین آمارهای جمع آوری شده از مجموع یك میلیون و 500 هزار نفر متقاضی مسكن مهر نشان می دهد كه پنج درصد آنان زنان سرپرست خانوار هستند .

 

' صدیقه نظاری ' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت:آمارهای دریافتی از سامانه مسكن مهر نشان از آن دارد كه شمار زنان خود سرپرست (مجرد ) واجد شرایط برای دریافت مسكن مهر از اول بهمن ماه 1389 لغایت سوم خرداد ماه سال جاری بالغ بر دو هزار و 47 نفر ذكر شده است .

سرپرست امورزنان و خانواده وزارت راه وشهرسازی افزود : اطلاعات بدست آمده شده از سامانه مذكور حاكی است طی دوره یادشده تعداد دو هزار و 43 بانوی سرپرست خانوار نیز در فهرست متقاضیان مسكن مهر قرار گرفته اند .

وی اضافه كرد : بنیاد مسكن استان تهران نیز طی گزارشی در دوره زمانی یكم فروردین ماه 1389 لغایت 9 خرداد ماه 1390 ، تعداد 9 هزار نفر بانوی سرپرست خانوار را به عنوان واجد شرایط مسكن مهر معرفی كرد .

وزارت راه وشهرسازی برای اجرای طرح مسكن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر ، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی را به عنوان متولی و ناظر اجرایی تعیین كرد .

نظاری افزود: زنان سرپرست خانوار پس از شناسایی و احراز شرایط مربوطه برای واگذاری خانه های مهر به سازمان های مسكن وشهرسازی استان ها معرفی می شوند .

براساس طرح مسكن مهر افراد واجد شرایط چنانچه واحدهای مسكونی خود را به روش صنعتی احداث نمایند از تسهیلات 250 میلیون ریالی برخوردار می شوند ، چنانچه نیمه صنعتی یا سنتی ساخت وساز كنند به ترتیب 220 و 200 میلیون ریال تسهیلات بانكی خواهند داشت .

طبق وعده وزارت راه وشهرسازی قرار است در پایان نیمه نخست سال جاری در مجموع 937 هزار واحد مسكونی طرح مهر كه سهمیه مرحله نخست هستند به افراد واجد شرایط واگذار شود .

سازمان ملی زمین ومسكن وابسته به وزارت راه وشهرسازی علاوه بر تامین زمین طرح مسكن مهر در سطح شهرهای كشور ، مسئولیت این طرح ملی را در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت برعهده دارد .... / تحلیل : ایرنا

 

 


ویدیو مرتبط :
شبگردی ستاد توانمند سازی بانوان سرپرست خانوار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاه جنسی جامعه به زنان سرپرست خانوار



 

نگاه جنسی جامعه به زنان سرپرست خانوار

 

زنان سرپرست خانوار ،مادرانی که در پس زدن سختی زمانه نرمی و لطافت دست های نوازش گر خود را به سختی و زبری یک دست پدرانه داده اند.

چندی پیش سرپرست کمیته امداد با اعلام شرایط بحرانی در حوزه زنان سرپرست خانوار کشور گفت: وضعیت آنچنان وخیم است که باید هر سه قوه به سرعت وارد شوند.وی درهمایش ملی زنان سرپرست خانوار با اشاره به اهمیت جایگاه زن در جامعه گفت :زن محور جامعه است و مهمترین عامل خانواده تجلی روح مادر است. در حالی که پدر تنها عهده دارمسایل اجرایی و اداری است، زن اساس مهر و وفا و پیوند خانواده و صله ارحام است.

آنچه که آمارهای گذشته نشان می دهد، ‪ طبق سرشماری سال ۸۵، هفده میلیون و ۳۵۳ هزار و ۶۸۶ خانوار در کشور شناسایی شده است که از این تعداد٬ ۱۵ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۶۴۲ خانوار داری سرپرست مرد و یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۴ خانوار دارای سرپرست زن بودند

آمار موجود نشان دهنده وجود حدود یک ملیون و 160 هزار زن سرپرست خانوار شهری ،479 هزار زن سرپرست خانوار روستایی و هزار و 211زن سرپرست خانوار عشایر در کشور است.

اگرچه در سه سال گذشته بیش هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گرفته اند، اما با توجه به این که درصد بالایی از این زنان تحصیلات بالا و مهارت خاصی ندارند و از طرف خانواده نیز حمایت نمی‌شوند در صورت اقدام به موقع مسئولین ،میزان آسیب پذیری آنان افزایش می‌یابد و به افزایش آسیب اجتماعی در جامعه دامن خواهند زد.

نگاه جنسی به زنان سرپرست خانوار

قرایی مقدم جامعه شناس و و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار شفاف با تاکید بر بحرانی بودن اوضاع گفت :مشکلات زیادی بر دوش این افراد سنگینی می کند که مهترین آنها را می توان تربیت فرزندان ،مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی بر شمرد.متاسفانه یک زن بی سرپرست وقتی برای تامین هرینه های زندگی مجبور به ورود به بازار کار می شود در اولین قدم با نگاه جنسی  افراد به خود مواجه می شود.مشکلی که نه تنها زندگی زن را تهدید می کند بلکه سبب تشنج در جامعه و بر هم زدن کانون خانواده های دیگر می شود.

وی در خصوص مشکلات  فرزندان این افراد افزود :آمار ها نشان می دهد فرزندانی که در چنین خانواده هایی بزرگ می شوند بسیار مستعدترند  که در معرض آسیب های اجتماعی قرار بگیرند .چرا که نظارت پدر بر اعمال آنها وجود ندارد و مادر هم درگیر تامین مخارج و گذران زندگی است.

ایجاد اشتغال

مقدم با انتقاد از دولت اضافه کرد :تنها راه حل ایجاد خود اشتغالی برای این زنان و تحت سرپرستی کامل درآمدن آنها زیر نظر نهادهای مربوطه است.در این صورت است که مادر مشکل ورود به جامعه ای خشن را برای تامین مخارج ندارد و با خیالی آسوده تر هدایت فرزندان را بر عهده می گیرد.

ازدواج مجدد چاره ساز است؟

این جامعه شناس در خصوص ازدواج مجدد این افراد گفت :این حقی طبیعی است که برای هر فرد وجود دارد ،اما مساله ای که اینجا مطرح است ،فردی است که قرار است با او ازدواج کند.گاهی این مرد دارای همسر و زندگی است که در این صورت ما شاهد از هم پاشیدن زندگی دیگر خواهیم بود.در مواردی هم به خاطر فشارهای که از طرف جامعه و اطرافیان متحمل است تن به ازدواج نامناسب دیگری میدهد که با  یک طلاق دیگر مواجه می شود و خود و فرزندانش را شکنده تر می کند.

از خودمان شروع کنیم

مقدم در آخر با هشدار به افرا جامعه گفت :اگر هر کس از خودش شروع کند و دیدی که نسبت به یک زن بی سرپرست را دارد بهبود ببخشد بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.به خصوص زنان که در اثر طلاق تنها شده اند همیشه مورد آماج برچسب هایی از سوی اطرافیان بوده اند.حتی گاهی شاهد ترحم و دلسوزی های نا به جا برای بیوه هایی هستیم که همسرشان فوت کرده است که بسیار مشکل ساز است.

حال مساله ای که مطرح است این است که بسیاری از این زنان به سختی روزگار می‌گذرانند و تورم بالا و فشارهای اقتصادی برای شانه‌های نحیفشان بسیار بیش از ظرفیتشان سنگین است .و حمایت‌های صورت گرفته توسط نهاد‌های دولتی و سازمان بهزیستی به عنوان نهاد‌های اصلی کمک به این افراد به هیچ وجه کافی نیست. در این میان دولت از سازمان‌های خصوصی و انجمن‌های خصوصی در این زمینه حمایت نمی‌کند و عرصه برای این زنان که با پاکدامنی سعی در گذران زندگی دارند از هر سو تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود و سوال اینجاست که در بین هزینه وبودجه های مصوب کشور این زنان چه سهم و جایگاهی دارند؟../شفاف