اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنج جزیره در اقیانوس آرام گم شدند!


نتایج یک تحقیقات جدید نشان می‌دهد پنج جزیرۀ کوچک در اقیانوس آرام به دلیل فرسایش و بالا آمدن سطح آب دریا ناپدید شده‌اند.

پرس تی وی: نتایج یک تحقیقات جدید نشان می‌دهد پنج جزیرۀ کوچک در اقیانوس آرام به دلیل فرسایش و بالا آمدن سطح آب دریا ناپدید شده‌اند.

به گفته محققان استرالیایی، این پدیده نخستین تایید علمی تاثیر تغییرات آب و هوایی در خطوط ساحلی اقیانوس آرام است.

بر اساس تحقیقی که چندی پیش در مجله اینترنتی تحقیقات زیست محیطی منتشر شد، این جزایر کوچک بخشی از جزایر سلیمان بودند که طی 20 سال گذشته شاهد تغییرات سالانۀ میزان سطح آب بوده‌اند. جزایر ناپدید شده بین 1 تا 5 هکتار مساحت داشته و غیرمسکونی بودند.با این وجود، 6 جزیرۀ دیگرِ جزیره سلیمان نیز تحت تاثیر بالا آمدن آب قرار گرفته‌اند و ساکنان دو جزیره به دلیل از بین رفتن خانه‌هایشان ناچار به فرار شده‌اند.

یکی از این دو جزیره «نواتامبو» نام داشت و 25 خانواده در آن ساکن بودند.

دانشمندان برای به سرانجام رساندن این تحقیق از عکس‌های هواییِ 33 جزیره، مربوط به سال 1947 و همچنین اطلاعات افراد بومی و تکنیک تاریخ‌گذاری رادیوکربنِ درخت‌ها استفاده کردند.

جزایر سلیمان با بیش از ۹۹۰ جزیره در اقیانوس آرام جنوبی قرار و حدود 640 هزار نفر جمعیت دارد.


ویدیو مرتبط :
جزیره میدوی - شمال اقیانوس آرام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیدایش جزیره جدید در اقیانوس آرام +عکس


در نتیجه فوران کوه آتشفشان زیر آبی جزیره جدیدی در بخش جنوبی اقیانوس آرام ظاهر شده است. این جزیره در 45 کیلومتری نوکوآلوفا، پایتخت کشور پادشاهی تونگا قرار دارد. صدای روسیه: در نتیجه فوران کوه آتشفشان زیر آبی جزیره جدیدی در بخش جنوبی اقیانوس آرام ظاهر شده است. این جزیره در 45 کیلومتری نوکوآلوفا، پایتخت کشور پادشاهی تونگا قرار دارد.

پیدایش جزیره جدید در اقیانوس آرام

به گزارش بی بی سی؛ طول جزیره تازه 1.8 کیلومتر و عرض آن 1.2 کیلومتر است اما دانشمندان معتقدند این جزیره پایدار نخواهد بود و ممکن است تکه تکه شده و دوباره به زیر آب برود. جزیره تازه بیشتر از خاکستر های سیاه ناشی از فوران آتشفشان تشکیل شده است.

جان پیرو اوباسانو، صاحب یکی از هتل های منطقه به همراه دوستانش به این جزیره رفته و از آن عکس گرفت. آنها در وسط جزیره دریاچه سبزی پیدا کردند که بوی گوگرد از آن به مشام می رسد. اوباسانو گفت هر چند سطح جزیره سفت شده اما هنوز داغ است.