اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنج‌شنبه پولی مدارس منع قانونی ندارد



اخبار,اخبار اجتماعی,تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس


 اخبار اجتماعی - پنج‌شنبه پولی مدارس منع قانونی ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره طرح وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ارائه برنامه از سوی مدارس در روزهای پنجشنبه و الزام ارائه هزینه از سوی اولیا در این خصوص گفت: اگر برگزاری کلاس‌ها در روزهای پنجشنبه به معنای برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده و غیر از تدریس سرفصل‌های ضروری تعریف شده دروس در یک سال تحصیلی باشد مانعی ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛قاسم جعفری نماینده مردم بجنود ،جاجرم مانه و سملقان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به طرح وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ارائه برنامه از سوی مدارس در روزهای پنجشنبه و الزام ارائه هزینه از سوی اولیا در این خصوص گفت: اگر برگزاری کلاس‌ها در روزهای پنجشنبه به معنای برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده  و غیر از سرفصل‌های ضروری تعریف شده دروس در  یک سال تحصیلی باشد مانعی ندارد، در غیر این صورت این طرح مغایر با قانون اساسی است.
 
وی در ادامه افزود: نباید الزامی در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه صورت گیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین درباره تعطیلی روز‌های پنجشنبه مدارس نیز اظهار داشت : هم در زمان تصدی "حاجی بابایی" در وزارت آموزش و پرورش  و هم در حال حاضر یعنی تصدی "فانی" بار‌ها به آموزش و پرورش متذکر شدیم که باید پشت هر تصمیماتشان منطقی برقرار باشد و  در زمینه تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس نیز  قرار بود پژوهشی در این راستا انجام شود که آیا مدارس در روز پنج‌شنبه تعطیل شود بهتر است، یا اگر این روز  تعطیل نشود چه مزایا و معایبی دارد که تاکنون اطلاعاتی در این خصوص به مجلس داده نشده است.
 
وی تصریح کرد: انتظار ما از دوستانی که سخن از تدبیر دارند این است که حداقل در بحث‌های علمی، اقداماتشان پشتوانه علمی و پژوهشی داشته باشد.
 اخبار اجتماعی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
واردات BMW I8 بدون منع قانونی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقیمی :با برهم زنندگان گردهمایی‌های قانونی برخورد می‌شود/ مدارس شنبه تعطیل نیست



 اخبارانتخابات ,خبرهای  انتخابات,محمدحسین مقیمی

رئیس ستاد انتخابات گفت: فردا صبح ساعت ۸ تمام شعب اخذ رای آماده هستند تا ملت آراء خود را به صندوق بیاندازند.

به گزارش  ایلنا، محمدحسین مقیمی در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران گفت: امیدواریم نتیجه اقدامات صورت گرفته این باشد که در ۷ اسفند دو انتخابات پرشکوه را برگزار کنیم. خوشخبتانه مراحل مختلف انتخابات را پشت‌سر گذاشته‌ایم و به آخرین مرحله نزدیک می‌شویم. ان‌شالله فردا صبح ساعت ۸ تمام شعب اخذ رای آماده هستند تا ملت آراء خود را به صندوق بیاندازند.


وی افزود: در نقاط مرزی، کوهستانی، عشایری، روستایی و شهری امکانات لازم دیده شده تا همه واجدان شرایط رای دادن بتوانند به دواطلبان مورد نظر خود رای دهند. تلاش می‌کنیم در مناطق صعب‌العبور از هلی‌کوپ‌تر استفاده کنیم تا رای‌دهی مردم آسان‌تر شود.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه سعی کردیم از امکاناتی استفاده کنیم که مشکلات موجود وقفه‌ای در کار وزارت کشور ایجاد نکند، اظهار داشت: مراحل مختلف را از طریق رسانه‌ها با مردم در میان گذاشته‌ایم و تلاش کردیم همه فعالیت‌های ستاد انتخابات شفاف باشد. هیچ اقدامی در ستاد انتخابات و وزارت کشور انجام نگرفته مگر اینکه رسانه‌‌ها در جریان آن قرار گرفتند.

مقیمی خاطرنشان کرد: از زمان تشکیل ستاد انتخابات جلسات به موقع برگزار شد و تصمیمات لازم اتخاذ شد با دستور وزیر کشور مرحله ثبت‌نام آغاز شد و هشت نفر توسط هیات نظارت به عنوان معتمدان مردم انتخاب شدند در ‌‌‌نهایت با موافقت فرمانداران هیات‌های اجرایی انتخابات خبرگان و مجلس یکی شدند در این زمینه تعامل خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات ۱۲ هزار و ۶۷ نفر ثبت‌نام کردند، تصریح کرد: تعداد ثبت‌نام کنندگان و استقبال مردم از انتخابات بسیار خوب بود. جوان‌تر‌ها با علاقه‌مندی بیشتری به این انتخابات ورود پیدا کردند با اینکه مجلس هفتم در ثبت‌نام مردم آمار بالایی داشت اما در این دوره ۵۰ درصد هم بیشتر از مجلس هفتم ثبت‌نام کردند. در ‌‌‌نهایت بعد از بررسی صلاحیت‌ها و انصراف برخی افراد از انتخابات نهایتا ۴ هزار و ۸۴۴ نفر تا این لحظه با یکدیگر رقابت می‌کنند. تعداد انصراف‌دهندگان از انتخابات هزار و ۴۸۰ نفر است البته هنوز هم برای انصراف فرصت وجود دارد.

رئیس ستاد انتخابات با بیان اینکه هزار و ۶۲ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی داریم، خاطرنشان کرد: از این میان ۳۱ حوزه اصلی مربوط به انتخابات خبرگان و هزار و ۳۱ حوزه مربوط به فرمانداری‌های ما است. ۲۰۷حوزه اصلی نیز برای انتخابات مجلس داریم. امکاناتی همچون صندوق اخذ رای، تعرفه‌ها و مهر‌ها بین استان‌ها توزیع شده و همه حوزه‌های انتخابیه ما از نظر تجهیزات و امکانات در شرایط مطلوبی قرار دارند و از این لحاظ کمبودی احساس نمی‌کنیم.

مقیمی با بیان اینکه یک هفته برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و دو هفته برای انتخابات خبرگان زمان برای تبلیغات درنظر گرفته شد؛ گفت: برای انتخابات خبرگان طبق ضوابط کمترین تخلفی نداشتیم اما برای مجلس شورای اسلامی که امروز زمان تبلیغات آن به پایان رسید در مواردی رفتارهایی داشتیم که آن‌ها گزارش شده‌اند. با این حال گزارش نگران‌کننده‌ای از تبلیغات انتخابات نداشتیم موارد اندک را نیز دنبال می‌کنیم و متخلفان به قوه‌ قضاییه معرفی و در زمان لازم با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی افزود: ما باید‌ها و نباید‌ها را برای فرمانداران تهیه‌ کرده‌ایم و همه تلاش می‌کنیم برمدار قانون حرکت کنیم.

رئیس ستاد انتخابات در مورد دو مرحله‌ای شدن انتخابات گفت: وقتی از یک حوزه انتخابیه یک نفر انتخاب می‌شود بالا‌ترین رای باید به ۲۵ درصد به علاوه یک رای برسد در غیراینصورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد تعرفه‌ها به حدی است که برای دو انتخابات کفایت می‌کند؛ گفت: البته تعرفه‌های انتخابات مجلس و خبرگان با یکدیگر متفاوت است حدود ۱۳۰ میلیون تعرفه در اختیار حوزه‌های انتخابیه قرار گرفته و پس از انتخابات نیز این تعرفه‌ها به عنوان اوراق دولتی حفظ و صورت‌جلسه می‌شوند.

مقیمی با اشاره به اینکه حداقل زمان رای دهی ۱۰ ساعت است که از ۸ صبح تا پایان ساعت ۶ بعدازظهر خواهد بود؛ گفت: اگر احساس شود نیاز به تمدید زمان است با تایید وزارت کشور این کار صورت می‌گیرد و از رسانه ملی اعلام می‌شود در هر شعبه به مجرد اینکه کارهای رای گیری به اتمام برسد؛ شمارش آراء آغاز می‌شود و نتایج اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان شرکت افرادی که در حصر هستند برای حضور در انتخابات از طریق صندوق‌های سیار وجود دارد؛ گفت: برای تمام کسانی که واجد رای دادن هستند هر کجا که هستند باید امکانات لازم را فراهم کنیم تا رای خود را بدهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه خبر تایید صلاحیت یکی از داوطلبان در روز آخر دیشب تکذیب شد؛ گفت: حدود سه روز است که دیگر تایید صلاحیتی از شورای نگهبان دریافت نکرده‌ایم.

وی در مورد موارد تخلف در انتخابات گفت: در تبلیغات ممکن است تخلفات مختلفی صورت گیرد و برخی در اظهار نظرهای خود چارچوب‌های قانونی را رعایت نکنند همچنین این اجازه وجود ندارد که برخی از اموال عمومی که در اختیارشان است و بودجه بیت‌المال محسوب می‌شود له یا علیه داوطلبی تبلیغات کنند.

مقیمی افزود: پیش از این نیز ما یک جلسه با رسانه‌ها گذاشتیم و مواردی را که باید رعایت می‌شد اطلاع‌رسانی کردیم خیلی‌ها رعایت کردند و به برخی نیز توصیه‌ها و تذکراتی داشتیم البته پرونده‌هایی نیز به قوه‌قضاییه نیز ارجاع شده است.

مقیمی درمورد لغو برخی جلسات انتخاباتی و تهدید برخی داوطلبان گفت: ۷ روز تبلیغات گسترده داشتیم و همه دانشگاه‌ها فعال بودند. گردهمایی‌های مختلفی برگزار شد و داوطلبان تلاش کردند خود را در چارچوب قانون معرفی کنند البته شاید هم تعداد معدودی از نشست‌ها به دلایل مختلف برگزار نشد. ما کسانی که موجب عدم برگزاری این نشست‌ها شدند را از طریق شورای تامین شهرستان و امور امنیتی به دستگاه قضایی معرفی کردیم و برخورد قانونی با آن‌ها صورت خواهد گرفت اما اکثریت قریب‌ به اتفاق جلسات برگزار شده است.

وی افزود: در مورد هزینه‌های تبیلغاتی چون ما قانونی نداریم نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم اما در مقایسه با دوره‌های قبل هزینه‌ها محدود‌تر بوده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که نتیجه قطعی انتخابات در تهران چه زمانی اعلام می‌شود؛ گفت: انتخاب ۳۰ نفر برای مجلس شورای اسلامی و ۱۶ نفر برای خبرگان و چندین نفر برای اقلیت‌های دینی در تهران کار سنگینی است الان نمی‌توان گفت کار چه زمانی به اتمام می‌رسد اما همه تلاش ما این است که در کوتاه‌ترین زمان کار اعلام آراء را انجام دهیم.

وی افزود: توصیه ما این است که مردم در منازل خود لیستی از افرادی که می‌خواهند به آن‌ها رای بدهند؛ تهیه کنند و تلاش کنند از ۸ صبح پای صندوق‌های رای حاضر شوند. تجربه نشان داده که حضور مردم پای صندوق‌های رای از ساعت ۱۶ بیشتر می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور درمورد اینکه گفته شده برخی قرار است افرادی را به تهران گسیل کنند تا رای بدهند؛ گفت: در کل کشور حدود ۵۵ میلیون واجد شرایط رای دادن داریم. محدودیتی برای اینکه فرد از کجا رای بدهد وجود ندارد. مشکل آنجاست که این فرآیند سازمان یافته باشد در این خصوص اشکال قانونی وجود دارد و ما مدیریت خواهیم کرد تا چنین مشکلی ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان دور دوم انتخابات مشخص شده است؛ گفت: حداکثر یک ماه بعد از تایید انتخابات دور دوم توسط شورای نگهبان آن را برگزار خواهیم کرد.

مقیمی تعداد داوطلبان استان تهران را هزار و ۱۱۲ نفر برشمرد.

وی با بیان اینکه ۵ نفر نماینده اقلیت‌های دینی در کشور داریم؛ گفت: هموطنان زرتشتی، هموطنان کلیمی، هموطنان آشوری و کلدانی و هموطنانی ارامنه و مسیحی هرکدام یک نماینده خواهند داشت. تمام مراحل نام‌نویسی و بررسی صلاحیت‌ها درمورد این نمایندگان مانند دیگر نمایندگان طی شده است.

مقیمی با تاکید براینکه تمام تخلف‌های این مدت ثبت‌شده و به وزارت ارشاد و قوه‌قضاییه منعکس شده است؛ گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که رسانه متخلف طرفدار دولت باشد یا خیر. ما دستورالعملی برای نظارت بر فضای مجازی تهیه کردیم و دیروز اولین جلسه کمیته نظارت بر فضای مجازی با حضور نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد. از ۸ صبح امروز باید فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی نیز متوقف شده باشد.

وی درمورد شایعه تعطیلی مدارس گفت: در برخی مدارس رای‌گیری از مردم انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم کار را در زمان خود به اتمام برسانیم اگر کار طول بکشد سعی داریم قسمتی از مدرسه را برای شمارش آراء‌در نظر بگیریم تا مزاحمتی برای دانش‌آموزان ایجاد نشود بنابراین شنبه مدارس استان تهران تعطیل نیست.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: مردم باید علاوه بر شناسنامه، ‌ شماره ملی خود را نیز برای رای دادن به همراه داشته باشند. دفا‌تر ثبت‌احوال امروز و فردا ۲۴ ساعته برای ارائه شماره‌های ملی به افراد خدمات می‌دهند.

مقیمی خاطرنشان کرد: تخلفات صورت گرفته امروز بعداز ظهر در کمیته بررسی تبلیغات انتخابات مطرح می‌شود. ما گفته‌ایم هیچ روزنامه‌ای ۶ اسفند حق ندارد مطلبی را له یا علیه داوطلبی منتشر کند در غیراینصورت پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعلام نتایج تنها توسط وزارت کشور خواهد بود؛ گفت: وزارت کشور برگزارکننده انتخابات است و هیچ نهاد دیگری در برگزاری انتخابات حضور ندارد. انتخابات صرفا با دستور وزیر کشور و از طریق هیات‌های اجرایی انجام می‌شود. برقراری نظم داخل حوزه‌های انتخابیه نیز با نیروی انتظامی است که اگر نیروی آن‌ها کم باشد؛ می‌توانند از سایر حوزه‌ها کمک بگیرند.

رئیس ستاد انتخابات گفت: وزارت کشور برای اینکه قانون انتخابات خوب اجرا شود؛ می‌تواند بازرسانی را در سراسر کشور به حوزه‌های انتخابیه اعزام کند تا گزارش لازم را به وزیر کشور بدهند. کار نظارت بر عملکرد هیات‌های اجرایی نیز برعهده شورای نگهبان است. همه داوطلبان می‌توانند پای صندوق‌های رای نماینده خود را داشته باشند. این نماینده‌ها از طریق هیات‌های نظارت معرفی می‌شوند و هیات‌های اجرایی موظفند آن‌ها را در شعبه بپذیرند. این نمایندگان حق دخالت در امر برگزاری انتخابات را ندارند.


 اخبار انتخابات  -  ایلنا