اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنجمین زندانی آمریکایی با مذاکرات مستقیم کری و ظریف آزاد شد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,زندانی آمریکایی در ایران

روزنامه آمریکایی گزارش داده وزیر خارجه این کشور برای آزادی پنجمین تبعه آمریکایی زندانی در ایران، مستقیماً با همتای ایرانی‌اش وارد مذاکره شده بود.

  یک روزنامه آمریکایی بامداد پنجشنبه گزارش داده «ماتیو تریوتیک»، زندانی آمریکایی در ایران با مذاکرات مستقیم بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران آزاد شده است.

به نوشته «هافینگتون‌پست»، «تریوتیک»، ماه دسامبر سال گذشته در حالی دستگیر شده که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در آستانه رسیدن به توافقی برای مبادله چهار زندانی ظرف آمریکایی با هفت زندانی ایرانی بوده‌اند.

در نتیجه اضافه شدن او به تلاش‌ها برای آزادسازی زندانیان می‌توانسته به طولانی‌تر شدن فرایند مذاکرات و توافق بر سر مبادله آنها منجر شود. به همین جهت، چنانکه جان کری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفته، آزادی او «در مسیری جداگانه و متفاوت بین من و ظریف» پیگیری شده است.

مطابق آنچه کری می‌گوید ایرانی‌ها، زندانی پنجم را به عنوان «ژست بشردوستانه» و بدون هیچ توافقی یا وعده برای دریافت چیزی در مقابل، آزاد کرده‌اند.

دلیل دستگیری «تریوتیک» در ایران معلوم نیست.

 

 اخبارسیاست  خارجی  -  فارس


ویدیو مرتبط :
آغاز مذاکرات کری و ظریف در لوزان سوئیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری در مذاکرات هسته ای موضوع آمریکایی‌های زندانی را مطرح کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ارنست مونیز

وزیر انرژی آمریکا که در مذاکرات منتهی به توافق جامع هسته ای با ایران مشارکت داشت، گفت جان کری در هر فرصتی موضوع آمریکایی های زندانی در ایران را مطرح می کرده است..

ارنست موینز وزیر انرژی آمریکا در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان، گفت: جان کری در هر فرصتی در مورد دیگر موضوعات با ایران از جمله آمریکایی هایی که در ایران زندانی هستند نیز صحبت کرد ولی موضوع اصلی مذاکرات درباره مساله هسته ای ایران بود.

مونیز که یک فیزیکدان است به همراه علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نقشی تاثیرگذار در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ ایفا کردند. مونیز و صالحی هر دو فارغ التحصیل دانشگاه MIT هستند.

با این حال مذاکره کنندگان ایرانی تاکید دارند که در طول مذاکرات هسته ای تنها در این رابطه با مقامات آمریکایی گفتگو کرده اند. وزیر انرژی آمریکا همچنین از مذاکرات هسته ای با ایران و توافق نهایی دفاع کرد و گفت: توافقی که بدست آمده نسبت به اینکه هیچ کاری نمی کردیم، محدودیت های بسیار قوی تری را بر روی برنامه هسته ای ایران اعمال می کند.

وی افزود: اگر ایران بخواهد به هر شکلی ما را فریب دهد، ما به اندازه کافی فرصت داریم که از آن مطلع شویم. بر این اساس ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز سه شنبه ۲۳ تیرماه در وین اتریش به ۱۲ سال مذاکرات هسته ای ایران با رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک پایان دادند.

شماری از اتباع ایرانی که تابعیت آمریکایی نیز دارند از جمله جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست بنا به دلایل مختلف در حالی در ایران در بازداشت به سر می برند که این کشور تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد.

گفتنی است برخی از مخالفان توافق هسته ای با ایران از دولت اوباما انتقاد می کنند که چرا در طول مذاکرات با ایران، موضوع زندانیان آمریکایی را مطرح نکرده است.

سیاست خارجی - مهر