اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پنجشنبه؛تحویل اولین سامانه اس300به ایران



 اخبارسیاست خارجی ,خبرهای  سیاست خارجی,سامانه دفاعی موشکی اس 300

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه از آغاز انتقال اولین سامانه دفاعی موشکی اس 300 به ایران در روز پنج‌شنبه خبر داد.

به گزارش ایسنا ، یک منبع آگاه روز چهارشنبه (امروز) در گفت‌وگو با بخش فارسی خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: تحویل اولین سامانه اس 300 روز پنج‌شنبه (فردا) به ایران آغاز می‌شود و حسین دهقان، وزیر دفاع ایران نیز در مراسم انتقال این سامانه شرکت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش سردار دهقان که به روسیه سفر کرده است در بندر آستاراخان شاهد آغاز انتقال سامانه دفاعی اس 300 به تهران خواهد بود.

تهران و مسکو ابتدا در سال 2007 قرارداد خرید 5 سامانه دفاعی موشکی اس 300 را به ارزش 800 میلیون دلار امضا کردند اما دمیتری مدودف، رییس‌جمهور وقت روسیه در سال 2010 تحت فشارهای غرب به این بهانه که این قرارداد قطع‌نامه‌های شورای امنیت را علیه ایران نقض می‌کند تحویل این سامانه‌ها را به تعویق انداخت.

اما در ماه آوریل سال 2015 پس از حصول پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه ممنوعیت انتقال سامانه اس 300 به ایران را لغو کرد و پس از آن رایزنی‌ها میان دو کشور برای امضای یک قرارداد جدید برای تحویل این سامانه‌های دفاعی به ایران آغاز شد.


  اخبار سیاست  خارجی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
تحویل انبوه سامانه پدافند هوایی مرصاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

S300 دیگر تولید نمی شود؛ ایران پذیرفته است که سامانه ضدموشکی آنتی 2500 را تحویل بگیرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,ولادیمیر پوتین

به محض آنکه ایران شکایت خود را از روسیه برسر تحویل ندادن موشک‌های اس - 300 پس بگیرد، تهران و مسکو قرارداد تحویل سامانه‌های موشکی زمین به هوای آنتی‌-2500 Anteï-2500 را امضاء می کنند.

به گزارش انتخاب، روزنامه کامرسانت چاپ مسکو به نقل از منابع نزدیک به این پرونده نوشت ایران پذیرفته است به جای سامانه‌های اس-300 که دیگر تولید نمی شوند، سامانه‌های دفاع موشکی آنتی-2500 از روسیه تحویل بگیرد.

منابع آگاه که کامرسانت به آنها استناد کرده است، خاطر نشان کردند روسیه به ایران پیشنهاد کرد به جای سامانه‌های ضد هوایی اس-300 که مسکو به علت تحریم‌ها علیه ایران از تحویل آنها به این کشور خودداری کرد، سامانه‌های موشکی زمین به هوای آنتی-2500 به ایران بدهد.

این روزنامه افزود آنتی-2500 نسخه پیشرفته اس- 300 است.

به گفته مرتضی سرمدی معاون وزیر امور خارجه ایران، مسکو و تهران به مذاکرات خود درباره پس گرفتن شکایت ایران برسر تحویل ندادن موشک‌های روسی اس-300 که خسارت آن حدود چهار میلیارد دلار برآورد می شود، ادامه می دهند.

مسکو و تهران سال 2007 قراردادی امضاء کردند که روسیه را متعهد می کرد پنج سامانه موشک‌های ضد هوایی اس-300 را به ارزش حدودا 800 میلیون دلار به ایران بدهد.

با این حال، اجرای این قرارداد سپتامبر 2010 توسط دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه طبق قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل ، به حال تعلیق درآمد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اواسط آوریل 2015 حکمی را امضا کرد که ممنوعیت لغو موشک‌های زمین به هوای اس-300 را به ایران لغو می کند.

این حکم واکنش منفی اسرائیل را در پی داشت.

روزنامه هاآرتص نوشت: لغو این تحریم علت خودداری سران اسرائیل از شرکت در مراسم نه مه در مسکو (رژه پیروزی) بود.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب