اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پناه بردن به کلینتون از شر ترامپ



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نومحافظه‌کاران پیشتاز جمهوریخواهان را یک فاجعه می‌دانند
پناه بردن به کلینتون از شر ترامپ

تعدادی از نومحافظه‌کاران خودشان را در وضعیتی غیرممکن می‌بینند، ذاتاً نمی‌توانند به کلینتون رای بدهند، اما برای جلوگیری از روی کار آمدن جمهوری‌خواهی که مواضعش را خطرناک می بینند، مجبور به انجام چنین کاری هستند.

دونالد ترامپ، جنگ عراق را افتضاحی مبتنی بر دروغ می داند، پوتین را تحسین می کند و گفته میان اسرائیل و فلسطین «بی طرف» خواهد بود. وقتی صحبت از جایگاه جهانی آمریکا می شود می گوید: «چرا ما همیشه باید طلایه دار همه چیز باشیم؟»

حتی به غیر از مواضع اقتصادی وی، دیدگاه های ترامپ در زمینه سیاست خارجی دیدگاه های جمهوری خواهان اصیل را به چالش می کشد. اما در حالی که قسمتی از کاندیداهای جناح اصلی حزب از رقابت ها کنار کشیدند یا حتی عده ای از آنها سوار قطار ترامپ شده اند و از وی حمایت کردند، یک گروه وجود دارد که به شدت با وی مخالف است: نخبگان تندروی سیاست خارجی که به نومحافظه کاران مشهور هستند.

چندین تن از چهره های جمهوری خواه در حوزه سیاست خارجی -که بسیاری از آنها طرفداران جنگ عراق، ضد پوتین و درباره امنیت اسرائیل غیر قابل مذاکره هستند- در مصاحبه با پولیتیکو می گویند ترامپ یک فاجعه برای سیاست خارجی ایالات متحده است و هرگز از وی حمایت نخواهند کرد. حتی برخی از آنها اعلام کرده اند در ماه نوامبر به جای ترامپ به هیلاری کلینتون رای خواهند داد.

الیوت کوهن، مقام ارشد سابق وزارت خارجه در دولت جورج دبلیو بوش که نظریه پرداز نقش تهاجمی ایالات متحده در خارج از کشور است می گوید: «شر هیلاری بسیار کمتر از ترامپ است. انتخاب ترامپ یک فاجعه کامل برای سیاست خارجی آمریکا است و وی در حال حاضر هم در این زمینه صدماتی وارد کرده است.»

کوهن حامی جنگ عراق بوده و اغلب به نام نومحافظه کار شناخته می شود، ولی خودش چنین هویتی برای خود قائل نیست و می گوید: «به شدت یک کاندیدای سوم را به جای ترامپ ترجیح می دهم.» اما این نکته را هم اضافه می کند که «اگر جایگزین دیگری وجود نداشت، هیلاری را انتخاب می کنم.»

مکس بوت، مورخ نظامی در شورای روابط خارجی که از جنگ عراق حمایت کرد و طرفدار سیاست خارجی جنگ طلبانه است در مصاحبه با ووکس در اول مارس می گوید در مقابل ترامپ به کلینتون رای می دهد «به معنای واقعی کلمه حوصله ترامپ را ندارم. کلینتون به وضوح نسبت به ترامپ ارجحیت دارد.»

کوهن نامه چندین نفر از کارشناسان جمهوری خواه حوزه سیاست خارجی که روز چهارشنبه گذشته منتشر شد و بسیاری از آنها نومحافظه کار بودند را سازماندهی کرده است. در این نامه آمده است: «ما نمی توانیم از گزینه حزب در صورتی که آقای ترامپ باشد حمایت کنیم.» در این نامه از مواضع ترامپ در زمینه «تحسین دیکتاتورهای خارجی» و حمایت «غیر موجه» از «استفاده گسترده از شکنجه» انتقاد شده است.

این نامه توسط چندین تن از کارشناسان حوزه سیاست خارجی حزب جمهوری خواه امضا شده است. این افراد شامل: مکس بوت، پیتر فیور، یکی از دستیاران امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش، رابرت زولیک، معاون وزارت خارجه در زمان کاندولیزا رایس، داو زاخیم، یکی از مقامات پنتاگون در دولت بوش و کوری شاکه، مقام سابق وزارت خارجه در دولت بوش و عضو موسسه هوور، می شود.

تعدادی از نومحافظه کاران که خودشان را در وضعیتی غیرممکن می بینند، ذاتاً نمی توانند به کلینتون رای بدهند، اما برای جلوگیری از روی کار آمدن جمهوری خواهی که مواضعش را خطرناک می بینند و دیدگاه هایش را با قدرت آمریکایی و ارزش های خارجی آن در تضاذ می بینند، مجبور به انجام چنین کاری هستند.

الیوت آبرامز، یکی از دستیاران امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش که در زمینه دموکراسی در خاورمیانه تخصص دارد می گوید: «سال 1972 اولین سالی بود که می توانستم در انتخابات رای دهم، ولی در انتخابات شرکت نکردم. به دلایل سیاست خارجی نمی توانستم به مک گاورن رای دهم و به خاطر واترگیت هم به نیکسون رای ندادم. ممکن است در سال 2016 هم با وضعیت مشابهی روبرو شوم. نمی توانم به ترامپ یا کلینتون رای دهم.»

بیل کریستول، سردبیر نشریه ویکلی استاندارد، که به عنوان رئیس نومحافظه کاران واشینگتن شناخته می شود، می گوید قبل از انتخاب بین دو گزینه ترامپ و کلینتون به گزینه سوم فکر خواهد کرد. کریستول و آبرامز به سناتور مارکو روبیو مشاوره می دهند. روبیو گزینه مورد حمایت تعدادی از نومحافظه کاران است که مواضع اش در قبال سیاست خارجی و تاکید شدیدش بر حقوق بشر و دموکراسی را تحسین می کنند.

 

اخبار بین الملل - دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
پناه بردن به خدا از شر بدی ها - ترجمه دعای صحیفه سجادیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیلاری کلینتون: سخنان 'ترامپ' شرم آور و خطرناک است



اخبار,اخبار بین الملل ,هیلاری کلینتون

'هیلاری کلینتون' نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016آمریکا، اظهارات'دونالد ترامپ' رقیب جمهوریخواه خود را درباره پناهجویان و مسلمانان 'شرم آور و خطرناک' توصیف کرد.

به نوشته تارنمای روزنامه انگلیسی'گاردین'، کلینتون درگفت و گوی شب گذشته خود با شبکه 'ان بی سی' آمریکا، درباره اظهارات اخیر رقیب جمهوریخواه خود درباره ورود پناهجویان سوری به آمریکا گفت:'حرف های ترامپ حتی دیگر خنده دار هم نیست، آنچه وی می گوید نه تنها شرم آور و نادرست، بلکه خطرناک است.'


کلینتون تنهارقیب ترامپ نیست که از موضع گیری وی نسبت به پناهجویان و مسلمانان انتقاد کرده است. سناتور 'لیندزی گراهام' از رقبای هم حزبی ترامپ در این باره به روزنامه گاردین گفته است:'ترامپ میزان بیگانه هراسی وتحجر مذهبی را افزایش داده است.'


با این حال نتایج جدیدترین نظرسنجی ها حاکی ازاین است که اکثر جمهوریخواهان ازترامپ حمایت کرده اند و اعتقاد دارند وی تنها کسی است که می تواند با تهدید تروریسم مقابله کند.
پنجشنبه شب به وقت محلی (بامداد 20 آذر ماه)صدها نفر درشهرنیویورک در مقابل هتل متعلق به ترامپ تظاهرات کردند و خواست وی مبنی برممنوعیت موقتی ورود مسلمانان را به آمریکا محکوم کردند.


ترامپ پیشتر نیز در19نوامبر(28 آبان)باموضع گیری علیه مسلمانان ثبت اطلاعات مسلمانانی را که به خاک آمریکا وارد می شوند، خواستار شده بود و دو روز بعد از آن نیز نظارت بر مساجد آمریکا و تعطیلی برخی از آنها را درخواست کرد. وی همچنین مدعی شده بود در حملات یازده سپتامبر و هنگام فرو ریختن برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک هزاران مسلمان در نیوجرسی شادمانی می کرده اند.


اظهارات جنجالی ترامپ واکنش کاخ سفید را نیز در پی داشته است.«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید سه روزگذشته سخنان وی را در خصوص مسلمانان 'گستاخانه' خواند و اظهار داشت ترامپ با این دیدگاه صلاحیت رییس جمهور شدن ندارد.
 
 اخبار  بین الملل  -  ایرنا