اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پناهندگی خانواده کرزای به آمریکا



 

 

پناهندگی کرزای

 

 

ویکی لیکس منتشر کرد که اعضای خانوده "حامد کرزای" قصد دارند به آمریکا پناهنده شوند.

به گزارش العالم، دو برادر "حامد کرزای" رئیس جمهور افغانستان تصمیم دارند، پناهنده آمریکا شوند.

بر اساس اسناد ویکی لیکس این دو برادر وی به دلیل اینکه احتمال دارد خبر شکست رئیس جمهور افغانستان در انتخابات سال گذشته سر و صدا ایجاد کند، قصد دارند برای همیشه به آمریکا بروند. این در حالی است که خانواده کرزای اموال و دارایی خودشان را قبلا به خارج انتقال دادند.

بر اساس اسناد سایت ویکی لیکس، ترس از انتشار خبر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در افغانستان تنها منحصر خانواده "کرزای" نمی شود بلکه مقامات آمریکایی نیز نسبت به این مساله نگران هستند.

گفتنی است که کرزای در دور دوم انتخابات سال گذشته که رقابت شدیدی با "عبدالله عبدالله" داشت، موفق شد در انتخابات پیروز شود. این در حالی است که کرزای بعد از شمارش آرا متهم به تقلب در انتخابات شد..../تحلیل:تابناک


ویدیو مرتبط :
پناهندگی به آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دور زدن کرزای توسط آمریکا، جواب تحقیر اوباما در بگرام



اخبار,اخبار سیاست خارجی,دور زدن کرزای توسط آمریکا


 اخبار سیاست خارجی - دور زدن کرزای توسط آمریکا، جواب تحقیر اوباما در بگرام

این منبع آگاه اضافه کرد: کرزای روز به روز به میزان بیشتری درباره مقاصد آمریکا درباره افغانستان بدبین می شود. او این سؤال را مطرح می کند که چگونه توافق مبادله زندانیان با طالبان به موفقیت رسید اما روند صلح افغانستان هیچ پیشرفتی را شاهد نبود.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به شدت از آمریکا خشمگین است زیرا واشنگتن او را از مبادله و آزادی یک نظامی آمریکایی دربندطالبان مقابل آزادی 5 زندانی گوانتانامو آگاه نکرد.

به گزارش عصر ایران، این مبادله اسیرا روز یکشنبه با میانجیگری قطر انجام شد و براساس آن طالبان افغانستان یک نظامی آمریکایی را پس از 5 سال اسارات آزاد کردند و در مقابل، آمریکا 5 نفر از سران طالبان زندانی در گوانتانامو را آزاد و تحویل قطر داد. این افراد قرار است به مدت یک سال در قطر زندگی کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند این اقدام در واکنش به رفتار تحقیر آمیز اخیر کرزای در مقابل اوباما صورت گرفت.


قبل از این کرزای درخواست اوباما را برای دیدار دوجانبه در پایگاه نظامی آمریکا در بگرام افغانستان رد کرده بود.


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سفر بدون اعلام قبلی و چند ساعته به افغانستان، خواستار دیدار و گفتگو با کرزای در پایگاه ارتش آمریکا در منطقه بگرام افغانستان شد اما کرزای این درخواست را رد کرد.

کرزای به سفر بدون اعلام نشده اوباما به خاک افغانستان و برنامه برگزاری دیدار در پایگاه آمریکا اعتراض داشت.

رویترز نوشت: یک منبع ارشد در ریاست جمهوری افغانستان گفت که حامد کرزای به دلیل آگاه نشدن از آزادی یک نظامی آمریکایی در مقابل آزادی 5 نفر از سران طالبان از زندان گوانتانامو به شدت ناراخت و خشمگین است.کرزی نگران است تعداد بیشتری از توافق ها میان آمریکا و طالبان بدون  آگاهی و اطلاع وی انجام بگیرند.

کرزای همچنین آمریکا را متهم می کند که از برنامه صلح داخلی دولت افغانستان حمایت نکرده است.


این منبع آگاه اضافه کرد: کرزای روز به روز به میزان بیشتری درباره مقاصد آمریکا درباره افغانستان بدبین می شود. او این سؤال را مطرح می کند که چگونه توافق مبادله زندانیان با طالبان به موفقیت رسید اما روند صلح افغانستان هیچ پیشرفتی را شاهد نبود.


طالبان در بین سال های 1996 و 2001 قدرت را در  افغانستان در دست داشت ولی با حمله نظامی آمریکا این دوره حکمرانی به پایان رسید و دولت جدید به ریاست کرزای آغاز به کار کرد.

از آن زمان تاکنون افراد مسلح طالبان در حال جنگ و حمله به مواضع دولت افغانستان و نیروهای خارجی از جمله آمریکایی هستند.


با این حال مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.

ذبیح الله سخنگوی طالبان نیز اعلام کرد: این مبادله اسیران میان طالبان و آمریکا به هیچ وجه کمکی به روند صلح داخلی افغانستان نمی کند زیرا ما به روند صلح ایمان ندارد.

با این حال سفیر آمریکا در افغانستان جیمز کاننگام به خبرنگاران گفت: دولت کرزای مطلع شد که به زودی عملیات مبادله اسرا انجام می شود. دولت کابل می دانست که ما تلاش می کنیم این اقدام را انجام بدهیم. آنها با این اقدام موافقت و آن را تایید کردند. تنها چیزی که اطلاع ندادیم این بود که زمان دقیق مبادله اسرا در چه زمانی است.

دفتر رسانه ای ریاست جمهوری افغانستان هم اعلام کرد توافق آمریکایی برای آزاد کردن 5 نفر از تندروهای طالبان از زندان گوانتانامو به طالبان، قانون بین المللی را نقض می کند.


در این بیانیه اضافه شده است: هیچ کشوری نمی تواند شهروندان کشور دیگری را به عنوان زندانی تحویل کشور سومی دهد.
اخبار سیاست خارجی -  عصر ایران