اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پلیس فتا : 5 کلاهبرداری فیس‌بوکی



اخبار,اخباراجتماعی, سرقت  اطلاعات‌

 

  اخباراجتماعی  -   5 کلاهبرداری فیس‌بوکی

فیس‌بوک روش‌های تازه‌ای را پیش روی شیادان گذاشته تا به کلاهبرداری‌های نامرئی دست بزنند.

پلیس فتای استان خوزستان پنج روش کلاهبرداری را فاش کرده و از مردم خواست مراقب خود باشند.


1- کمک! «من در نیجریه گیر افتادم»
این نوع کلاهبرداری‌ها یک مثال کامل از چگونگی سوءاستفاده از اطلاعات و جزئیات حساب شما و دزدیدن آنها است. تصور کنید که یکی از دوستان خوب شما به جای دوری رفته است، مثلاً به صورت پیاده به یکی از مکان‌های زیبا ولی حقیقتاً خطرناک رفته است.


ناگهان یک پیام دریافت می‌کنید. اوه نه! دوست شما کیف پولش را گم کرده است و هم اکنون به یک انتقال واحد پول نیازمند است یا اینکه کاملاً گیر افتاده و شما باید به او کمک کنید.کمی ‌فکر کنید آیا اصلاً حالش خوب است؟ آیا او به سادگی فراموش کرده است که از اینترنت خارج شود؟ بهترین کار در این زمان‌ها این است که با یک پیام گرم از طریق تلفن با دوست‌تان ارتباط برقرار کنید و ببینید قضیه از چه قرار است تا اینکه بدون فوت وقت بخواهید پول برایش ارسال کنید، آن هم به حسابی که درست آن را نمی‌شناسید.


آیا واقعاً او در مکان اول به جایی رفته است؟ این نوع کلاهبرداری‌ها بیشتر کسانی را طعمه قرار می‌دهد که از نقاط دسترسی عمومی‌ استفاده می‌کنند ولی حتماً لازم نیست که به سفر بروید تا اطلاعات‌تان به سرقت برود. اگر از هر یک از دوستان تان درخواستی مالی داشتید (به هر دلیلی) باید مشکوک شوید.اگر می‌توانید بسرعت با دوست‌تان یک تماس تلفنی برقرار کنید و همیشه مطمئن شوید که درخواست‌ها درست هستند یا نه!


2-به این گروه ملحق شوید «اتفاقات جالبی رخ خواهد داد!»
هر گروهی که مدعی شد ویژگی‌های جالبی با عضو شدن در آن روی حساب شما می‌آید در آن شک کنید و بدانید که امکان کلک و کلاهبرداری در آن وجود دارد. حرف‌های مردم درباره خیلی از آنها که می‌گویند آنها کلاهبردارند درست است و هیچ تضمینی در مورد آنها وجود ندارد. البته این گونه کلک‌ها بیشتر برای ارسال ایمیل‌ها و پیام‌های تبلیغاتی برای شما استفاده می‌شود.


قانونی که در این زمینه وجود دارد این است «اگر خیلی خوب به نظر می‌رسید پس بدانید که حتماً کاسه‌ای زیر نیم کاسه است». مطمئناً شما هیچ وقت با مطالعه کردن یا پر کردن یک فرم ساده یک iPod مجانی گیرتان نمی‌آید و پر کردن این فرم تنها برای این است که اطلاعات شما برای شخص دیگری مورد استفاده قرار بگیرد و سیل تماس‌ها و ایمیل‌های ناخواسته شروع می‌شود.


این گروه‌ها می‌تواند تخیلات یک دختر 15 ساله یا یک متفکر حرفه‌ای باشد، در هر صورت در آنها عضو نشوید.


3-ارتباط فیس‌بوک
ویژگی ورود به سایت‌ها از طریق فیس‌بوک به نام Connect هم یکی دیگر از راه‌هایی است که از آن برای کلک‌ها و کلاهبرداری‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند. به شخصه با اینکه شاید خیلی به نظر وسواسی برسد من همیشه برای همین دلیل در حساب‌های جداگانه ثبت‌نام می‌کنم.


پنجره جعلی «Connect with Facebook» به احتمال زیاد به منظور گرفتن تعداد زیادی عضو طراحی شده است و هنگامی‌که شما وارد شدید و ایمیل و پسورد خود را وارد کردید دیگر هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید.


اگر فکر می‌کنید که چنین بلایی به سرتان آمده بلافاصله رمز عبور خود را عوض کنید.


4- Reel Phishing بزرگ
Phishing نامی‌است که به جمع‌آوری اطلاعات ورودی کاربر با فریب دادن او اطلاق می‌شود، به عنوان مثال از سرویس‌های مورد استفاده کاربر تقلید می‌کنند و نمونه آن را پیش روی شما می‌گذارند و شما فکر می‌کنید در سرویس خودتان هستید و اطلاعات را وارد می‌کنید و...! فیس‌بوک وب سایتی است که شما وقت زیادی را در آن هدر می‌دهید و با وجود مرورگرهای پیشرفته‌ای که هم اکنون موجود است باز هم حملات phishing غیرقابل مهار هستند و کاربران زیادی هر روز قربانی آن می‌شوند.


بسیاری که از این تکنیک استفاده می‌کنند از روش تبدیل کردن و کوچک‌تر کردن URL استفاده می‌کنند تا پوششی باشد برای سایت جعلی آنها! شما می‌توانید از همه خطرات phishing جلوگیری کنید و راه‌حلش هم خیلی ساده است، کافی است وقتی سایتی را در مرورگر خود باز می‌کنید به دقت به URL آن توجه کنید و از آن مطمئن باشید. همچنین دقت کنید از فیلم‌هایی که به طور ناگهانی لود شده و شما اصلاً آنها را نمی‌خواهید جلوگیری کنید.


فراموش نکنید اگر چیزهایی شبیه facebook.something.com یا randomurl.net/facebook را دیدید مطمئن شوید که این سایت‌ها، سایت‌های کلاهبرداری‌اند.


5- سایت‌های خرابکار و بدافزار
آمار سایت‌های این‌گونه که فهرستی برای خود جمع کرده‌اند در حال زیاد شدن است. این شانسی برای توده‌ها است تا جمع شوند و تصمیم بگیرند که « Justin Bieber یک افسانه است» ! و از پسندیده شدن از سوی 25هزار نفر خوشحال باشند و آنها را شمارش کنند. بسیاری از این سایت‌های این گونه را پیدا کرده‌ام که اغلب می‌توانند یک بدافزار را در کروم پخش کنند که اصلاً هم تعجب‌آور نیست!


بعضی از این سایت‌ها (ولی نه همه آنها) به سادگی به خاطر محبوبیت فیس‌بوک کارهای تجاری خود را گسترش می‌دهند و روی مخاطبانی تمرکز می‌کنند که معمولاً علاقه‌مند به تلویزیون صبح روز شنبه هستند تا حریم خصوصی آن‌لاین و حفاظت از داده‌های مخاطبان معمولی و نه حرفه‌ای.


اگر شما به چنین مشکلی برخورد کردید پس مطمئن شوید یک ویروس اسکن مناسب و خوب را در اختیار دارید و به طور مرتب از اطلاعات شخصی خودتان حفاظت کنید.


  اخباراجتماعی  - ایران


ویدیو مرتبط :
هشدار پلیس فتا از کلاهبرداری های جدید اینترنتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس پلیس فتا: 135 صفحه فیس بوکی فعال در روسپیگری را شناسایی کردیم



اخبار,اخباراجتماعی, فیس بوک

 

 اخباراجتماعی - رئیس پلیس فتا: 135 صفحه فیس بوکی فعال در روسپیگری را شناسایی کردیم

 سردار کمال هادیان فر درباره نظارت پلیس بر فضای مجازی و برخی اقداماتی که سودجویان پیرامون فساد و فحشا در این حوزه می‌کنند گفت: در بحث موضوعات فساد و فحشا پلیس فتا تنها در فضای مجازی وارد می‌شود و پس از شناسایی افراد آنان را به پلیس امنیت تحویل می‌دهد.

او با بیان اینکه پلیس فتا مستقیما وارد دستگیری این افراد نشده و دستگیری متخلفان برعهده پلیس امنیت اخلاقی است گفت: چندی پیش هرکه در فضای فیس بوک تحت عنوان روسپیگری و ... فعالیت می‌کرد را شناسایی کردیم و بیش از 135 صفحه در این خصوص شناسایی شد.

او با بیان اینکه پلیس فتا اطلاعات این صفحات را به پلیس امنیت اخلاقی داده است گفت:‌ با تعدادی از موارد برخورد شده و برخورد با دیگر موارد نیز در دستور کار پلیس امنیت اخلاقی است.


 اخبار اجتماعی - ایسنا