اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پشیمانی بهداد سلیمی از مناظره با باقری


قهرمان وزنه‌برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن گفت: در جریان نبودم که قرار است بین من و باقری مناظره‌‌ای باشد و اگر به گذشته بازگردیم برای مناظره دیگر به تلویزیون نخواهم رفت.

خبرگزاری فارس: قهرمان وزنه‌برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن گفت: در جریان نبودم که قرار است بین من و باقری مناظره‌‌ای باشد و اگر به گذشته بازگردیم برای مناظره دیگر به تلویزیون نخواهم رفت.

این روزها وزنه‌برداری ایران به واسطه اتفاقات و مشکلاتی که بین بزرگانش رخ داده است، زیر سایه حاشیه‌‌ها قرار گرفته و پولادمردان همچنان در شوک ماجرای مناظره‌ای به سر می‌برند که آتشی بود بر خرمن موفقیت‌های وزنه‌برداری.

به نظر می‌رسد که اختلافات در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری در روزهای اخیر و پس از مناظره نافرجام بهداد سلیمی و کوروش باقری در برنامه زنده تلویزیونی در شبکه اول سیما بیشتر از گذشته شده و طرفین همچنان با پافشاری بر روی مواضع خود، حاضر به کوتاه آمدن از خواسته‌هایشان نیستند.

در این میان سلیمی به اتفاق 4 المپیکی دیگر همچنان باقری را متهم به بدرفتاری کرده و باقری هم با رد این اتهامات، از جریاناتی سخن می‌گوید که بوی پیچیدن نسخه‌اش را می‌دهد.

چند روز پیش یک سوی این داستان تلخ یعنی بهداد سلیمی، قهرمان المپیک 2012 لندن در خصوص آخرین وضعیتش، دلیل اختلافات به وجود آمده و مسائل روز وزنه‌برداری گفت و گویی انجام داد که متن آن در زیر می‌آید:

 پس از تزریقی که به کتفت داشتی، در حال حاضر چه وضعیتی داری؟ تمریناتت را آغاز کرده‌ای؟

همین طور است. حدود یک ماهی است که تمریناتم را در سالنی در دهکده المپیک آغاز کرده‌ام. در حال حاضر هفته‌ای 6 جلسه تمرین می‌کنم و در صورتی که وضعیت بدنی‌ام بهتر شد این مقدار به 9 جلسه در هفته افزایش خواهد یافت.

 پس وضعیت بدنی‌ات خوب است؟

عالی. در حال حاضر از لحاظ قدرتی 90 درصد آمادگی دارم و از لحاظ رکوردی هم بین 80 تا 85 درصد آماده هستم که به زودی به 100 درصد آمادگی خواهم رسید.

با این حساب به مقدار رکورد ورودی برای دعوت به اردوی تیم ملی رسیده‌ای؟

البته از لحاظ رکوردی که خیلی وقت است به این رکوردها رسیده‌ام. 80 درصد رکوردهایم در المپیک در یکضرب 160 و دوضرب 210 کیلوگرم می‌شود که خیلی وقت هست به این رکوردها رسیده‌ام.

جرقه مشکلاتت با باقری از کجا خورد؟ عده‌ای رأی تو به محمد بنا به عنوان مربی برتر سال را دلیل این اتفاقات می‌دانند و برخی هم برخورد باقری با تو در اردوی تیم ملی جوانان پس از المپیک را عامل به وجود آمدن این حواشی می‌دانند. یعنی به واقع این برخورد بدی که از آن صحبت می‌کنی، قبل از المپیک نبود؟

قبل از المپیک هم چنین مشکلاتی بود و به دفعات بین من، کیانوش رستمی، سعید محمدپور و سجاد انوشیروانی با کوروش باقری پیش آمده بود و بارها با او بحث کردیم، اما خیلی این موضوع را بزرگ و رسانه‌ای نکردیم، چون نمی‌خواستیم این مسائل به هدفی که داشتیم، لطمه‌ای وارد شود.

با این حال امیدوار بودیم پس از المپیک بسیاری از این مسائل و مشکلات حل شده و حرف‌ها و برخوردها اصلاح شود که متأسفانه این اتفاق رخ نداد و کم‌لطفی‌ها ادامه پیدا کرد.
 
به عقیده‌ات در نهایت چه کسی در این جریانات ضرر می‌کند؟

به نظرم هر دو طرف در نهایت متضرر می‌شوند. من اگر امسال به مسابقات جهانی نروم، یکسال این رقابت‌ها را از لحاظ مدالی از دست داده‌ام و به تبع آن فدراسیون وزنه‌برداری هم به همین دلیل ضرر خواهد کرد.

اگر فدراسیون وزنه‌برداری بخواهد 5 ملی‌پوشی که همگی مدال‌ طلای جهان و المپیک را کسب کرده‌اند، از دست بدهد، مطمئناً زمان زیادی می‌برد تا برای این تعداد جایگزین پیدا شود. معتقدم که در نهایت هر دو طرف ضرر می‌کنند. البته به نظرم برای من می‌تواند از یک جهاتی هم خوب باشد.

چطور؟

اگر یک سال به اردوی تیم ملی نروم، هم استراحت می‌کنم و هم اینکه ارزش کار بهداد سلیمی بیشتر می‌شود. 3 سال پیاپی مدال طلای جهانی و المپیک را کسب کردم و رکورد جهان را شکستم که پس از دو سال کسب مدال، احساس کردم این موضوع برای یک سری از مسئولان به خصوص مسئولان شهرم عادی شده است که بهداد هر سال می‌تواند مدال بگیرد.

بنابراین احساس می‌کنم که اگر یک سال روند مدال‌آوری‌ام متوقف شود و این کار را انجام ندهم، شاید ارزش کارم دوباره مشخص شود.

اگر در این یک سال جایگزین پیدا کردی چه می‌شود؟

نمی‌توان گفت جایگزین، بلکه باید گفت اگر رقیب پیدا شود چه خواهد شد. من اگر مسابقات جهانی نروم، مسابقات لیگ برتر وزنه‌برداری هم وجود دارد. در هر صورت اگر رقیب پیدا شود، از این موضوع استقبال می‌کنم و مشکل خاصی وجود ندارد.

 اگر باقری برای سال‌های سال سرمربی تیم ملی باشد و روند دعوت نشدنت به تیم ملی ادامه داشته باشد، چه خواهد شد؟

برای هر 5 نفر ما سال‌ها زحمت کشیده شده و میلیاردها خرج شده است تا در نهایت چنین نتایج موفقیت‌آمیزی به دست بیاید. بنابراین مردم هم قبول نخواهند کرد برای کسی که با پول بیت‌المال چنین هزینه‌هایی صورت گرفته است، به همین راحتی کنار گذاشته شود.

اگر به گذشته بازگردیم باز هم برای مناظره با باقری به تلویزیون می‌روی؟

اصلاً. ما در جریان نبودیم که قرار است بین من و باقری مناظره‌‌ای باشد. در آن برنامه من و سجاد انوشیروانی دعوت شده بودیم و زمانی که باقری را دیدیم از دیدن یکدیگر تعجب کردیم.

گویا کوروش باقری هم خبر نداشت که قرار است در این برنامه شما هم به عنوان مهمان شرکت کنید؟

همین طور است. باقری هم گفت که اگر می‌دانستم اینها اینجا هستند، هرگز نمی‌آمدم. خود ما هم باقری را در استودیو دیدیم. البته ما هم اگر می‌دانستیم، باقری آنجا هست هیچگاه نمی‌رفتیم.

سلیمی: به گذشته برگردیم به تلویزیون نمی‌روم

 با این حال قبول داری که نباید با مربی و پیشکسوتت این گونه صحبت می‌کردی؟

احترام به پیشکسوت واجب است، پیشکسوت داریم تا پیشکسوت و نباید همه چیز را با هم قاطی کرد. یک زمان یک نفر از من بزرگ‌تر است اما برخورد بد و حرف‌های بد را به یاد می‌دهد، بنابراین باید در این گونه مواقع روبروی پیشکسوتش بایستد.

به نظرم سن و سال مطرح نیست و احترام باید دو طرفه و متقابل باشد. وقتی از طرف کوروش باقری برای ما احترامی نیست، نباید از ما هم توقع احترام داشت. درست است که پیشکسوت و مربی ما در تیم ملی بوده است اما باید احترام دو سویه باشد.

همیشه گفته‌ام که کوروش باقری از لحاظ فنی خیلی خوب است و خیلی قبولش دارم و مربی خوبی است اما از لحاظ اخلاقی خیر. از روز اول همیشه این حرف را زده‌ام و الان هم آن را تکرار می‌کنم. من احترام می‌خواهم تا احترام بگذارم. وقتی احترام نبینم دیگر توقع احترام گذاشتن بیجاست.

 با همه این تفاسیر هنوز هم دیر نشده و می‌توان به بازگشتت به تیم ملی امیدوار بود.

دیر نشده به شرط اینکه مدیریت درستی روی این موضوع بشود.

 از سمت چه کسی؟ رئیس فدراسیون یا مربی تیم ملی؟

از سوی رئیس فدراسیون باید این موضوع درست مدیریت شود. یعنی باید از روز اول درست مدیریت می‌شد.

اتفاقاً به نظر می‌رسد رضازاده خیلی سعی کرد این وسط جانبدارانه برخورد نکرده و حتی با شما 5 نفر جلسه گذاشت و صحبت‌هایتان را گوش کرد.

شنیدن که همه می‌شنوند، مهم این است که به این صحبت‌ها و شرایطی که داریم اهمیت داده شود.

قبول داری که پیشنهادی که دادید یک مقدار غیر منطقی بود. اینکه با یک مربی دیگر تمرین کرده و بخواهید زیر نظر یک مربی دیگر عازم رقابت‌ها شوید، شاید کار چندان منطقی و درستی نباشد.

چرا غیرمنطقی؟

چون در نهایت کوروش باقری باید تیم را هدایت کند.

باقری در رکوردگیری می‌تواند تصمیم گیری کند.

مگر قرار نیست او در مسابقه شما را کوچ کرده و برایتان وزنه بگیرد؟

ما 6 ماه با یک مربی دیگر کار می‌کنیم و در نهایت باقری برای وزنه بگیرد؟ ما پیشنهاد دادیم که باقری به عنوان مدیر تیم‌های ملی و سرمربی باشد.

کوروش باقری مدعی است که بهتر از سلیمی و رستمی می‌سازد. ما هم حرفی نداریم و فقط خواستیم با یک مربی دیگر کار کنیم تا در فاصله دو هفته مانده به رقابت‌ها اگر فردی که باقری ساخته بهتر از ما بود به مسابقات برود، بنابراین حرف‌مان و درخواست‌مان به هیچ وجه غیرمنطقی نبوده و نیست.

این حقی است که اگر یک روز رئیس فدراسیون هم بشوم برای ورزشکارم قائل هستم، همانطور که حسین رضازاده این حق را برای خودش قائل بود که کوروش باقری را به عنوان مربی انتخاب کرده و بگوید فلان مربی را نمی‌خواهد و به طور مثال ایوانف را می‌خواهد. پس باید این حق را هم برای ما قائل باشد.

الان احسان حدادی حدود 6 ماه در آمریکاست تا برای خودش مربی انتخاب کند. ورزشکاری که در این سطح قرار دارد و مدال المپیک کسب کرده به نظرم این حق را می‌تواند داشته باشد. ورزش ما انفرادی است و تیمی نیست که یک نفر از کل تیم بخواهد با مربی دیگری کار کند.

 استنباطم از صحبت‌هایت این است که همچنان به افتخارآفرینی برای کشورمان علاقمندی و دوست داری حالا حالاها مدال قهرمانی کسب کنی. البته به نظر می‌رسد باقری هم همچنان به شما اعتقاد دارد و ته قلبش دوست دارد که یک روز دوباره به تیم ملی برگردید.

حقیقتش را می‌گویم که من هم دوست دارم باشم اما نه به هر قیمتی.

 فقط بحث بی احترامی است یا مسائل دیگر هم وجود دارد؟

فقط احترام و حفظ شئونات برایمان اهمیت دارد.

 در مورد لیگ برتر صحبت کنیم. با پرسپولیس قرارداد داری و این در حالی است که این روزها زمزمه رفتن رویانیان از این تیم به گوش می‌رسد.

من با رویانیان قرارداد نبستم بلکه قراردادم تا پایان امسال با باشگاه پرسپولیس است.

 در هر حال گویا پرسپولیسی‌ها برای حضور در لیگ برتر اعلام آمادگی کرده‌اند.

درست است و من هم بابت این موضوع خوشحالم و دوست دارم برای این تیم در لیگ وزنه بزنم.

 برای بستن تیم چقدر به پرسپولیسی‌ها کمک می‌کنی؟

خیلی. سعی می‌کنم تا پرسپولیس بهترین تیم را ببندد و تمام تلاشم را می‌کنم تا این تیم در همین سال اول حضورش در لیگ برتر وزنه‌برداری، عنوان قهرمانی را کسب کند.

 از قراردادت با پرسپولیس رضایت داری؟ چون پیش از این هر تیمی حاضر نبود با این مبالغ به ورزشکاران غیر فوتبالی قرارداد ببندد.

حرکتی که رویانیان کرد خوب. همین که توجهات نسبت به رشته‌های غیر فوتبالی بیشتر و بهتر شد، ضمن اینکه سطح قراردادها در چنین رشته‌هایی 100 درصد بالاتر خواهد رفت. 4 سال بود که سقف قراردادها روی یک مبلغ خاص مانده بود که به ضرر ورزشکاران بود. بنابراین با وضعیت فعلی و بالا رفتن سقف قرارداد، برای سال‌های بعد امیدوارتر هستیم تا بتوانیم مبالغ بهتری را قرارداد ببندیم.

طبیعتا سایر تیم‌ها برای بستن بهترین تیم، مجبور می‌شوند سقف را بشکنند. در مجموع معتقدم که این حرکت که آغاز شد، یک روند رو به رشدی را در ورزش وزنه‌برداری به وجود خواهد آورد.

 اما باز هم این قرارداد به فوتبالیست‌ها نمی‌رسد.

درست است و حتی به اندازه پول مالیاتشان هم نمی‌شود.

 چه برنامه‌ای برای آینده داری؟ این مشکلات تا کجا ادامه خواهد داشت؟

این را نباید از من بپرسید. من سرباز مملکتم هستم و با تمام وجود دوست دارم افتخار کسب کنم و تمام تلاشم را می‌‌کنم تا دوباره حماسه‌ای مانند المپیک لندن را برای مملکتم خلق کنم. اینکه چه خواهد شد هم زمان در این مورد تعیین کننده است.

 حرف ناگفته؟

اینکه برای پیدا کردن سالن وزنه برداری تا آن سر شهر می‌روم نشان از دغدغه‌ام دارد. وقتی با مردم و مهر و محبت آنها در خیابان مواجه می‌شوم، تلاشم را مضاعف کرده و امید دوچندانی به من می‌دهد تا دوباره برای مملکتم افتخارآفرینی کنم.

 در نهایت ما هم مانند تمام مردم ایران امیدواریم با حل شدن کدورت‌ها به تیم ملی بازگردی و به افتخارآفرینی‌هایت ادامه دهی.

انشالله که همین طور باشد.


ویدیو مرتبط :
دعوای بهداد سلیمی و کورش باقری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شب تلخ وزنه برداری در دل دعوای کورش باقری و بهداد سلیمی



وزنه برداری ایران

شب تلخ وزنه برداری در دل دعوای کورش باقری و بهداد سلیمی

وزنه برداری ایران شب تلخی را در دل دعواهای قوی ترین مرد ایران و مربی موفق وزنه برداری پشت سر گذاشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ حضور بهداد سلیمی و کورش باقری در برنامه وقت اضافه و مناظره این دو جنجال بزرگی به پا کرد. قهرمان و مربی تیم ملی وزنه برداری پس از چند هفته درگیری دورادور در رسانه ها این بار رودررو از مشکلات شان گفتند و با هم تند شدند.

اتفاقات تلخی میان این دو افتاد و شبی تلخ برای وزنه برداری ایران رقم خورد. شاید مهمترین بخش از حرف های بهداد سلیمی این بود که قبل از المپیک سکوت کرده تا شانس رسیدن به مدال طلای المپیک را از دست ندهد./خبرآنلاین