اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پشت پرده کودکان دست فروش اتوبوس



اخبار,اخباراجتماعی , معضلا ت اجتماعی

امروز خیلی از بچه‌های دست فروش بدون آنکه متوجه باشند، بازیچه‌ی افرادی هستند که از کار آنها سود اصلی را می‌برند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ روزها که سوار اتوبوس می‌شوم مسیرم حدود 40 الی 45 نزدیک به 15 تا 20 ایستگاه اتوبوس طی می کنم تا به محل کارم برسم.
 
در این مدت، داخل هر ایستگاه اتوبوس مسافران زیادی سوار و پیاده می‌شوند، ازدحام و گرمای اتوبوس یک طرف، سرو صدای بعضی از مسافرها هم که فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی را با کارهایی مثل بلند بلند صحبت کردن با تلفن همراه و... را زیر سوال بردن و از طرف دیگر به طور جدی باعث فشار روانی هر شخص می‌شود.

اما از همه چیز مهم‌تر اگر مسافر طولانی مدت این اتوبوس‌ها باشید، قطعا مسئله دیگری وجود دارد که از اولین ایستگاهی که سوار می‌شوید تا موقعی که قصد پیاده شدن از اتوبوس را داشته باشید، ایستگاه به ایستگاه تعویض می‌شوند، آن هم تعویض بچه‌های کم سن و سالی که برای امرار معاش خود دست فروشی را در اتوبوس‌های بی‌آرتی انتخاب کرده‌اند.

* کوله پشتی‌ای که تمام سرمایه یک دست فروش است
داخل همین اتوبوس‌ها، میان جمعیت مسافران، بچه‌هایی را می‌بینیم که میانگین سنی آنها بالاتر از 10-12 سال بیشتر نیست و مشغول چانه زدن با مسافران برای فروش اجناسشان هستند.

این بچه‌ها از اول صبح تا نزدیک ظهر، داخل اتوبوس‌های مختلف با یک کوله پوشتی که تمام سرمایه‌شان است مشغول به کارند.

کوله پشتی‌هایی که ما را به یاد دوران کودکی‌مان و زمان مدرسه می‌اندازد، حالا همین کوله‌ها تبدیل شده به تنها جای نگهداری اجناس این بچه‌های دست فروش.

معمولا بچه‌هایی که در این سن و سال هستند باید سرکلاس درس و مشق باشند، اما به دلیل مشکلات مختلفی قید درس و مدرسه را زده‌اند و تمام وقت خود را هزینه‌ی دست فروشی در داخل اتوبوس‌ها کرده‌اند.


مجید پسر بچه‌ای است که بهانه خرید یک بسته آدامس توانستم چند دقیقه‌ای با او هم صحبت شوم. او می گوید : 5-6 سالی می‌شود که مشغول این کار هستم و از شرایط شغلی‌ام رضایت ندارم ولی بعضی از دلایل را نمی‌توانم بازگو کنم.

* بچه‌هایی که باید سر کلاس درس و مشق باشند
امروزه خیلی از بچه‌های دست فروش بدون آنکه متوجه باشند، بازیچه افرادی هستند که ازکار آنها سود اصلی را می‌برند.

زهرا ملکی‌دوست، روان شناس، در این باره می‌گوید: بچه‌های دست فروش زیر نظر  افراد خاصی کار می‌کنند و برای خودشان صاحبان کار دارند و تمام جنس‌هایشان توسط  این افراد تامین می‌شود و در پایان هرروز کاری باید نزد صاحبان کارشان بروند و تمام کارکرد روز را تحویلشان بدهند و آنها بر اساس نظر خودشان دست مزد این بچه‌های را پرداخت می‌کنند.

* اتوبوس‌های پر از دست فروش
داخل شهر ما هر اتوبوسی را که نگاه کنید از این دست افراد کم نیستند به خصوص اتوبوس‌های بی‌آرتی مسیر راه‌آهن- تجریش که با انواع و اقسام اجناس مشغول کارند.

حالا با توجه به اینکه این بچه‌ها و نوجوانان آینده سازان جامعه ما هستند باید مسیر ترقی و پیشرفت برای نوجوانان هموار شود و امیدواریم که شهرداری و مسئولان تمهیداتی را در نظر داشته باشند تا این دسته از افراد جامعه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و رفاهی دست از تحصیل، علم و دانش بر ندارند و دیگر  معضلاتی به عنوان کودکان کار در سطح جامعه را شاهد نباشیم.


  اخبار ا جتماعی  - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
!دست های پشت پرده!رائفی پور!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دست‌های پشت‌پرده افزایش نیافتن حقوق كارمندان/چه كسانی مانع شدند؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دست‌های پشت‌پرده افزایش نیافتن حقوق كارمندان/چه كسانی مانع شدند؟

بررسی روند طی شده در زمینه بخش مربوط به میزان افزایش حقوق كارمندان در لایحه بودجه سال 91 نشان می‌دهد گرچه دولت از نبود اعتبار برای افزایش حقوق كارمندان با حداكثر تناسب سنتی با نرخ تورم صحبت می‌كرد كه البته آن‌هم مورد رضایت تام جامعه حقوق‌بگیران نمی‌توانست باشد ولی درنهایت در لایحه بودجه تلاش شد كه میزان افزایش حقوق تا 15 درصد باشد. اما مجلس در نهایت بودجه 61 هزار و 600 میلیارد تومانی را تصویب كرد كه پاسخگوی افزایش 15 درصدی حقوق‌ها نیست.

 

این اتفاق درحالی رخ می‌دهد كه نرخ تورم اعلام ازسوی بانك مركزی بالای 21 درصد بوده و همین نمایندگان مجلس چندی پیش درصدد استضاح وزیرانی بودند كه آنها را ریشه گرانی‌ها می‌دانستند و همین نمایندگان معتقد بودند معاش مردم با توجه به تورم موجود كمی سخت است!

 

طبق اطلاعات دریافتی خبرنگار اقتصاد كلان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هنگام ارایه لایحه بودجه و مذاكره برای میزان افزایش حقوق كارمندان در سال جاری، بر اساس 10 درصد افزایش حقوق اولیه، در ادامه با نظر شخص رییس جمهوری این موضوع با دست بازتر تصمیم‌گیری و تا 15 درصد افزایش حقوق به‌علاوه حذف برخی الزامات ضوابط اجرایی بندهای حقوقی ازجمله سقف فوق‌العاده‌ها و حق بدی آب‌ و هوا و غیره، در نظر گرفته می‌شود.

 

پس از این روند در لایحه بودجه با پیشنهاد تخصیص 61 هزار و 600 میلیارد تومان برای افزایش حقوق 10 درصدی، نیاز به چهار هزار میلیارد تومان دیگر برای افزایش 15 درصدی حقوق‌ها مشاهده شد. گویا پس از مذاكره با كمیسیون تلفیق مجلس قرار بر این می‌شود كه از محل درآمد مازاد نفت، این كسری بودجه تامین شود و با استدلال بیان شده، این موضوع در كمیسیون تلفیق مورد موافقت كلی اعضا قرار می‌گیرد.

 

در نهایت در گزارش اولیه و اصلاح شده کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس رقم 5 هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل درآمد مازاد نفت ذکر شده بود که در مراحل بعدی بررسی در صحن به خاطر مشخص نبودن محل مصرف آن با یك تذكر وارده رییس مجلس لایحه را به كمیسیون تلفیق بازمی‌گرداند تا عبارت‌ها اصلاح شود. درنتیجه چهار هزار میلیارد مبلغ درخواستی برای حقوق و مزایا و هزار میلیارد دیگر برای کارهای عمرانی اعم از آبهای مرزی، ریزگردها و عمران شهری و روستایی تعریف می‌شود اما درنهایت برخی از نمایندگان با اختصاص بودجه برای افزایش بیشتر حقوق كارمندان مخالفت كرده و از تصویب این پیشنهاد مورد توافق اكثریت، ممانعت می‌كنند.

 

بنا بر اطلاعات دریافتی از برخی نمایندگان مجلس، الیاس نادران و احمد توكلی (نمایندگان مردم تهران) به‌همراه جعفر قادری (نماینده مردم شیراز) كسانی بودند كه در روند اختصاص چهار هزار میلیارد دیگر برای افزایش حقوق كارمندان و رساندن سقف ضریب ریالی از 10 به 15 درصد، سعی در عدم تصویب این ماده نمودند و در نهایت با از اكثریت انداختن اعضای حاضر در جلسه كمیسیون تلفیق، این كمیسیون به كفایت رای دادن نرسید و موضوع تخصیص بودجه برای افزایش حقوق كارمندان مسكوت ماند.

 

در حال حاضر با شرایط كنونی، دولت برای افزایش حقوق كارمندان تا ضریب 15 درصد یا باید متمم دهد كه تصمیم و تشویق به ارایه متمم در زمان تصویب لایحه بودجه خود موضوع عجیبی است، یا باید با كسری بودجه مواجه شده و از ردیف‌های دیگر در این زمینه مصرف كند كه آن‌وقت ممكن است تخلف محسوب شود.

 

جای این سوال البته باقی است كه نمایندگان در این زمینه به‌جای دفاع جانانه از حقوق مردم، آن‌هم قشر آسیب‌پذیری مانند كارمندان، به‌صراحت ماده 125 قانون مدیریت خدمات كشوری و ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش حقوق كارمندان متناسب با نرخ تورم را نقض می‌كنند.

نكته پایانی و حایز اهمیت این است كه آیا حقوق مردم می‌تواند محل مناسبی برای تسویه حساب‌های سیاسی قرار گیرد و آیا كسانی كه در قامت نمایندگان مردم بر كرسی‌های خانه ملت تكیه زده‌اند، باید از فرصت خدمت‌گذاری خود در جهتی غیر از منافع مردم استفاده كنند؟/ایسنا