اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پشت پرده قاچاق میوه چه کسانی هستند؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,واردات میوه‌‌های فرنگی

با وجود ممنوعیت واردات، جولان میوه‌‌های فرنگی در بازار همچنان ادامه دارد و در این میان، قاچاقچیان خیلی راحت میوه‌های ممنوعه را وارد کشور و در بازار توزیع می‌کنند!

به گزارش مهر، این روزها خوش رنگ و لعاب‌های فرنگی در خیلی از مغازه‌های میوه فروشی سطح شهر خودنمایی می کنند؛ انگور شیلی، سیب فرانسوی، گلابی چینی، پرتقال مصری و هلوی ترکیه از جمله میوه‌هایی هستند که علی رغم ممنوعیت واردات در مغازه‌های سطح شهر حضور دارند و با قیمت‌هایی گزاف و چندین برابر میوه‌های داخلی به فروش می رسند.

این در حالی است که وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تعیین سیاست‌‌های این حوزه، همچنان اعلام می‌کند واردات میوه به کشور ممنوع است و مسئولیت مقابله با قاچاق نیز بر عهده این وزارت‌خانه نیست.

در همین زمینه علی محسنی، معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهادکشاورزی به مهر گفت: براساس ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است و وزارت جهادکشاورزی همواره بر اجرای صحیح این قانون تاکید دارد.

همچنین جمال مدرسی، مدیرکل دفتر تجارت و سرمایه‌گذاری وزارت جهادکشاورزی در مورد این مساله اظهارداشت: واردات میوه از سال ۹۰ ممنوع است و با توجه به ظرفیتی که تولید داخل دارد، این ممنوعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین حال، ابوالقاسم حسن‌پور، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزات جهادکشاورزی نیز در ارتباط با ورود میوه‌های مختلف به کشور در گفتگو با مهر افزود: این اقدام قاچاق است و رسمی نیست، علاوه بر این برخورد با این مساله بر عهده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی با اشاره به اینکه واردات میوه طبق قانون برنامه پنجم توسعه حتما باید از مسیر وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد، بدین معنا که سازمان حفظ نباتات بر این واردات نظارت داشته باشد، تصریح کرد: اگر این واردات از مسیرهای غیر مجاز انجام شود، امکان نظارت بر آن وجود ندارد و این به معنای آن است که ما با دست خودمان، تولیدات کشورمان را تخریب می کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: به عنوان مثال، اگر یک جفت مگس میوه مدیترانه توسط یک پرتقال وارد کشور شود، این یک جفت مگس در عرض یک ماه چند میلیون مگس تولید می کنند و کنترل این مساله کار ساده ای نیست، در این زمان چه کاری از دست ما بر می آید؟

این مقام مسئول اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزی به وزارت کشور و استانداری‌های استان‌های مرزی اعلام و درخواست کرده جلوی این اقدامات گرفته شود.

اسکندر زند دیگر معاون وزیر جهادکشاورزی هم با بیان اینکه از حدود ۲۳ نوع بیماری و آفات گیاهی ۱۶ مورد آن قرنطینه‌ای است، اظهارداشت: استانداران استان‌های مرزی باید در مقابله با قاچاق میوه اهتمام بیشتری داشته باشند.

آخرین موضع گیری در این زمینه نیز مربوط به محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی است که در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه واردات میوه ممنوع است اما شاهد میوه های وارداتی در بازار هستیم، چه کسانی قاچاق میوه را مدیریت می کنند؟ گفت: قاچاق میوه به من مرتبط نمی شود و مربوط به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

در این میان، طی هفته های اخیر بازهم اتفاقاتی رخ داده تا موضوع قاچاق میوه همچنان از مباحث اصلی مورد بحث در مطبوعات و رسانه ها باشد؛ از جمله این رخدادها می توان به  ۲۵  کانتینر میوه آلوده‌ای اشاره کرد  که قرار بود از مرز پیرانشهر وارد و در کشور توزیع شود اما مسئولان مانع از ورود این محموله‌ها به داخل شدند، میوه های مذکور دارای گواهی بهداشت کشور عراق بودند و قرار بود که به عراق بروند اما اینکه چرا سر ایران درآورده بودند؟ سئوالی است که باید به ان پاسخ داده شود؟

علاوه بر این، هفته گذشته  رئیس شعبه ۱۴ تعزیرات حکومتی شهر تهران از ورود یک محموله پرتقال قاچاق به چرخه فروش پس از کشف و ضبط آن خبر داد.

ناصر مدیحی در این زمینه گفت: براساس قانون، محموله‌هایی که توقیف می‌شود باید به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده شود تا آنها در این مورد تصمیم‌گیری کنند.  وی افزود: در این میان، یک تعاونی مصرف فرهنگیان این محموله را از سازمان مذکور خریداری کرده تا آن را در میان اعضای خود تقسیم کند اما بعد از خرید محموله‌ها سر از میدان میوه و تره‌بار در آورده‌اند.

مدیحی با بیان اینکه شرکت تعاونی یاد شده این میوه‌ها را به قیمت ۴۰۰۰ تومان خریداری کرده است، گفت: این در حالی است که شرکت تعاونی مذکور میوه‌ها را به قیمت ۵۲۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان به غرفه‌ای در میدان میوه و تره‌بار فروخته و این پرتقال‌ها به قیمت ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان در اختیار فروشندگان سطح شهر قرار گرفته‌اند. وی اضافه کرد: بنابراین پرتقال‌های ۴ هزار تومانی به قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان در اختیار مردم قرار گرفته است.

با وجود خطری که قاچاق میوه برای تولید کشور و سلامت مصرف‌کنندگان جامعه دارد، سئوالی که مطرح می‌شود، این است که چرا مسئولان عزمی جدی برای مقابله با این موضوع ندارند و چرا با قاچاقچیان برخورد قانونی نمی‌شود و اجناس غیرمجاز به راحتی و با قیمت‌های کاذب در بازار عرضه می‌شوند؟

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
گزارش شبکه خبر از پشت پرده قاچاق تلفن همراه به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت ‌پرده میوه‌های قاچاق در بازار



اخبار,اخباراجتماعی,میوه‌های قاچاق در بازار

 

از بازار رنگارنگ میوه گزارش می‌دهد
پشت ‌پرده میوه‌های قاچاق در بازار

 

وجود میوه‌های وارداتی بدون مجوز در بازار به سادگی قابل رؤیت است و این درحالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی  از صادر نشدن مجوز واردات حتی یک کیلوگرم میوه سخن می‌گویند.


وزیر جهاد کشاورزی که وزارتخانه‌اش مسئولیت صدور مجوز واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی و کشاورزی را به عهده گرفته از اواخر سال گذشته و اوایل امسال واردات هر گونه میوه و مرکبات  را به کشور ممنوع اعلام و تصریح کرده است تولید میوه‌های مختلف در داخل کشور کافی است و نیاز کشور را تأمین می‌کند، بنابراین نیازی به واردات نیست. همچنین حسین صفایی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی تأمین میوه در بازار نیز اعلام کرد میوه شب عید که پرتقاضاترین ایام سال برای انواع میوه مخصوصاً مرکبات است، بدون واردات و با تکیه بر تولیدات داخلی و شبکه‌های تعاونی کشور تأمین شد.

 

علت واردات قاچاق میوه به کشور به گفته صفایی، فشار و اصرار عده‌ای برای واردات است به گونه‌ای که عده‌ای اواخر سال گذشته  بشدت تأکید داشتند واردات پرتقال و مرکبات صورت گیرد و هر دو، سه هفته یک‌بار گزارش‌هایی را اعلام می‌کردند که بازار میوه شرایط خوبی ندارد و حتماً باید واردات انجام شود، ولی وزارت جهاد کشاورزی در جهت عمل به فرامین اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و همچنین منطق حمایت از تولیدات داخلی مرکبات که در ایران دارای ارزش افزوده است، مصمم بود که این کار نباید صورت بگیرد و نتایج بازار نیز نشان داد که این تصمیم، تصمیم درستی بوده است.با وجود ممنوعیت واردات اما میوه‌های وارداتی بسیاری در میادین و مغازه‌ها وجود دارد که هم اکنون آزادانه به فروش می‌رسد اما مسئولان امر آنها را قاچاق می‌دانند.


 واردات میوه از پایانه‌های مرزی
با وجود تأکید وزارت جهاد کشاورزی بر ندادن مجوز برای واردات میوه حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میادین و تره‌بار در گفت‌وگو با <ایران> می‌گوید: دولت در بازارچه‌های مرزی مجوزهایی برای واردات اندک میوه و برای مصرف همان منطقه می‌دهد که این واردات شاید در حد یک تن و برای تأمین بازار آن منطقه باشد اما گاهی می‌بینیم که مجوز یک تنی به حدود 400 تن نیز می‌رسد و افرادی با سوءاستفاده و زدوبند اقدام به واردات میوه می‌کنند.

 

وی با اشاره به این واقعیت که الان انواع میوه خارجی در بازار دیده می‌شود می‌گوید دست هایی در اخذ مجوز واردات زیاد میوه در بازارچه‌های مرزی در کار است که عملاً موفق بوده واردات انواع میوه را انجام دهد.


افزایش چشمگیر میوه‌های وارداتی اعتراض تولید کنندگان داخلی را نیز در پی داشته است، مثلاً اکنون که فصل برداشت انگور تولیدی در بسیاری از مناطق کشور فرا رسیده انگور خارجی زیادی که به گفته مهاجران عمدتاً انگور وارداتی از کشور شیلی است در بازار دیده می‌شود. علاوه بر انگور، میوه‌هایی که فصل تولید آن در داخل گذشته نیز به وفور در بازار دیده می‌شود. با وجود فراوانی و تنوع میوه‌های تولیدی در تابستان اما همچنان پرتقال که میوه‌ای پاییزی و زمستانی است به وفور در بازار دیده می‌شود.


رئیس اتحادیه میادین و تره بار در این خصوص می‌گوید: در اواخر بهار و تابستان پرتقال تولیدی نداریم اما تقاضا برای آن وجود دارد مثلاً اکنون که پرتقال وارداتی کیلویی 7 هزار تومان است بازهم عده‌ای آن را خریداری می‌کنند در حالی که اگر متقاضی برای میوه‌های غیر فصلی نباشد قاچاق آن و واردات و خارج شدن ارز از کشور معنایی ندارد.
به گفته مهاجران برای جلوگیری از قاچاق میوه باید از همان بازارچه‌های مرزی اقدام کرد چون میوه‌هایی که وارد می‌شود و به مرکز می‌رسد دیگر نمی‌توان از عرضه آن جلوگیری کرد. وی دلیل آن را هم وجود بازارهای فراوان و توزیع این میوه‌ها در مغازه‌ها می‌داند و می‌گوید: ممکن است میزان کمی از میوه‌های قاچاق در میادین توزیع شود اما بیشتر آن مستقیم در بازار وارد می‌شود و جلوگیری از توزیع آن سخت می‌شود.


بازارچه‌های مرزی برای واردات میوه به‌اندازه نیاز آزاد هستند اما آن‌طور که رئیس اتحادیه میادین و تره بار می‌گوید بیشتر میوه‌های وارداتی در بازارچه‌های مرزی استفاده نمی‌شود و میوه‌های وارداتی با تریلی وارد و در سطح شهرها توزیع می‌شود. در میادین گاهی مسئولان نظارت با فروشندگان میوه‌های قاچاق برخورد و آنان را جریمه می‌کنند اما این اقدامات برای گستردگی قاچاق میوه و توزیع آن کافی نیست و کاری از پیش نمی‌برد. رئیس اتحادیه میوه و سبزی معتقد است دنبال کردن سرمنشأ میوه قاچاق به کشور کار سختی نیست و باوجود گذشت دو سال از طرح پیشنهاد در ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای مقابله با واردات قاچاق میوه اما معضلات همچنان ادامه دارد.


 بیشترین میوه‌های قاچاق در بازار
پرتقال مصری، انبه پاکستانی، هلو شب‌رنگ، سیب فرانسوی،  انگور شیلی، لیمو ترش برزیلی، آفریقایی و ترکیه‌ای میوه هایی هستند که به گفته مهاجران به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند و در حال حاضر به وفور در بازار دیده می‌شوند.  وی در خصوص قیمت این میوه‌ها نیز می‌گوید قیمت آنها نسبت به تولید داخل بیشتر و دلیل آن هم کیفیت بالاتر و بسته‌بندی این میوه‌ها است. در حالی رئیس اتحادیه میادین و تره‌بار از کیفیت بیشتر میوه‌های قاچاق در بازار سخن می‌گوید که رئیس سازمان حفظ نباتات از شناسایی ۲5کانتینر میوه آلوده در مرز پیرانشهر خبر داده است. این میوه‌های آلوده که به‌صورت قاچاق قرار بود وارد کشور شود شامل پرتقال، انگور و شلیل  می‌شود که به گفته محمدعلی باغستانی  از ورود این محموله‌ها به داخل جلوگیری شد و تمامی میوه‌ها برگشت خوردند. این میوه‌ها مصری بودند و از طریق بندر مرسین ترکیه قرار بود به عراق بروند اما به ایران آورده شده بودند.


مهاجران در خصوص علت قاچاق میوه به کشور با وجود تأکید مسئولان بر تأمین نیاز از تولیدات داخلی می‌گوید: برخی میوه‌ها مانند انبه در کشور تولید نمی‌شود بنابراین به واردات آن نیاز داریم اما در خصوص مرکبات که تولید آن در داخل زیاد است نیازی به واردات نداریم و نیازی هم نیست که در سه ماه تابستان که پرتقال در کشور تولید نمی‌شود حتماً با خروج ارز این میوه را وارد کنیم.


به گفته مهاجران در حال حاضر انواع انگور داخل با طعم و کیفیت عالی وارد بازار شده اما همچنان انگور قاچاق از شیلی نیز در مغازه‌ها به فروش می‌رسد که این موضوع هم به تولید کشور ضربه می‌زند و هم ارزی را که می‌شود برای واردات کالاهای اولیه اختصاص داد از کشور خارج می‌کند.


 واردات میوه لطمه به تولید داخل
همچنین نایب رئیس اتحادیه باغداران درباره واردات میوه گفت: در حالی شاهد انواع مختلف میوه‌های خارجی در بازار هستیم که واردات هر نوع میوه‌ای بجز موز ممنوع است. مجتبی شادلو با بیان اینکه برخی محصولات کشاورزی مانند میوه‌ها جزو اقلام استراتژیک و ضروری نیست و نیازی به واردات، آن هم در حجم گسترده وجود ندارد، افزود: اغلب محصولات کشاورزی خواص مشابه دارند که می‌توان آنها را در فصل‌هایی که میو‌‌ه‌ای تولید نمی‌شود جایگزین یکدیگر کرد.

 

اخبار اجتماعی  - ایران