اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پشت پرده دعوت ملک عبدالله از احمدی‌ نژاد



پشت پرده دعوت ملک عبدالله از احمدی‌ نژاد

در شرایطی که روابط ایران و عربستان در ماه‌های اخیر به دلایل گوناگون، یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های خود را می‌گذراند، دعوت ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران برای سفر به این کشور، امری جالب توجه بوده است؛ اما جالبتر از آن، دلیل این دعوت، یعنی برگزاری اجلاس اضطراری سران کشورهای اسلامی است که از وجود برنامه‌هایی از سوی عربستان حکایت دارد.

علت دعوت ملک عبدالله از احمدی‌ نژاد, ملک عبدالله، پادشاه عربستان

روز گذشته، رسانه‌های رسمی عربستان سعودی اعلام کردند که سفیر این کشور در تهران، دعوت‌نامه‌ای را که از سوی ملک عبدالله، پادشاه این کشور برای محمود احمدی‌نژاد فرستاده شده بود، به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور تحویل داده است.

محتوای نامه فرستاده شده، دعوت از رئیس جمهوری کشورمان برای شرکت در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو اجلاس همکاری اسلامی است که قرار است روزهای چهاردهم و پانزدهم اوت در شهر مکه برگزار شود.

این در حالی است که از یک سو، محتوای این اجلاس اضطراری و اصولاً دلیل برگزاری چنین اجلاسی دقیقا مشخص نیست و از سوی دیگر، زمان برگزاری آن (در آستانه اجلاس عدم تعهد در ایران) بسیار شک‌برانگیز است.

در رابطه با محتوا، دولت سعودی تنها به بیاناتی کلی بسنده و اعلام کرده که هدف و دستور کار اصلی این اجلاس، «تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی» است؛ اما افزون بر این، اعلام شده که بحران سوریه و نیز کشتار مسلمانان در میانمار در بالاترین دستور کار این اجلاس است.

اما آنچه بیش از هر چیز دیگری برگزاری این اجلاس اضطراری را مهم جلوه می‌دهد، زمان برگزاری آن در آستانه اجلاس عدم تعهد در ایران است.

با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای اسلامی عضو جنبش عدم تعهد نیز هستند و قرار است در زمانی نزدیک به همین تاریخ در تهران با یکدیگر دیدار کنند، بی‌گمان اقدام دولت سعودی دربردارنده اهدافی خاص است.

در تحلیل این امر، می‌توان گفت مهمترین هدف سعودی‌ها، کم اهمیت جلوه دادن اجلاس عدم تعهد از طریق برگزاری اجلاسی بدیل برای آن است. بر این اساس، دولت سعودی قصد دارد با دور هم جمع کردن سران کشورهای اسلامی، در عمل اجلاس تهران را کم اهمیت یا بی‌اهمیت جلوه دهد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه بنا به اعلام دولت عربستان، یکی از دستور کارهای این نشست را موضوع سوریه تشکیل می‌دهد و با توجه به اختلاف شدید مواضع ایران و عربستان در این موضوع، یکی دیگر از اهداف سعودی‌ها می‌تواند اعمال فشار بر ایران در این زمینه و یا دست‌کم بیرون کردن این موضوع از دستور کار اجلاس تهران باشد تا به این ترتیب، ابتکار عمل در مسأله سوریه از دست ایران خارج شود.

به این ترتیب، می‌توان گفت هدف نهایی این اجلاس، نه تنها همبستگی و یکپارچگی امت اسلامی نیست، بلکه در عمل تفرقه‌اندازی به سبک سعودی و استفاده از موقعیت برای دسترسی به اهداف حاکمان این کشور به شمار می‌رود..../تابناک

 


ویدیو مرتبط :
فرق بین ملک عبدالله و احمدی ژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوت متقابل ایران و عربستان / احمدی نژاد می رود ؛ ملک عبدالله هم خواهد آمد؟!



ملک عبدالله ,  رئیس جمهور ایران, اخبار سیاسی

محمود احمدی نژاد برای پنجمین بار دعوت ریاض را پذیرفت و قرار است 24 و 25 مرداد جاری برای شرکت در کنفرانس همبستگی اسلامی مکه ، به عربستان سعودی برود.

از آنجا که چهار سفر قبلی او ، سفر متقابل و هم سطح سعودی ها به تهران را در پی نداشت ، انتظار می رفت احمدی نژاد ، این بار دعوت سعودی ها را نپذیرد ولی روز گذشته ،اداره کل امور بین الملل ریاست جمهوری اعلام کرد که احمدی نژاد این دعوت را پذیرفته و باز هم می خواهد به عربستان برود.
به هر حال ، خوب یا بد ، قرار است احمدی نژاد در این اجلاس که به ابتکار عربستان و برای بررسی مساله سوریه در مکه برگزار می شود شرکت کند تا تعداد سفرهای او به عربستان به عدد 5 برسد بی آن که سران سعودی در این مدت ، حتی یک بار هم در چنین سطحی به ایران آمده باشند.
احمدی نژاد در حالی دعوت ملک عبدالله را لبیک گفته که خود ملک عبدالله نیز برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها که شهریور امسال برگزار می شود به تهران دعوت شده است.
نکته اینجاست که اجلاس مکه ، نشست ابتکاری و غیر روتینی است که صرفاً به دعوت پادشاه عربستان انجام می شود ولی اجلاس غیر متعهدها ، بر اساس تقویم بین المللی نشست های جهانی و به صورت دوره ای ، هر سه سال یک بار برگزار می شود و اصل اجلاس ، ارتباطی با ابتکار یک یا چند کشور خاص ندارد. تهران ، امسال میزبان این اجلاس است.
از این رو ، رفتن احمدی نژاد به اجلاس ابتکاری عربستان ، اهمیت آن را مضاعف می کند و ارزشی به مراتب بیش از حضور ملک عبدالله در اجلاس تهران دارد.
با این اوصاف ، نکته مهمی که به متبادر به ذهن می شود این است که آیا رفتن احمدی نژاد به عربستان ، آمدن ملک عبدالله به ایران را در پی خواهد داشت یا این که در پی قبول دعوت سعودی ها و رفتن احمدی نژاد ، پادشاه عربستان که از پل مراد گذشته ، دعوت تهران را رد می کند و به اجلاس غیرمتعهدها نمی آید؟
این خیلی دون شأن و تحقیر آمیز است که به فاصله یکی دو هفته ، سران دو کشور از همدیگر دعوت کنند و یکی بپذیرد و برود و بلافاصله دیگری نپذیرد و نرود!
بنابراین امیدواریم رفتن احمدی نژاد به عربستان ، با این هماهنگی و تضمین صورت گرفته باشد که متقابلاً پادشاه عربستان هم دعوت ایران را اجابت کند و شخصاً به تهران بیاید.
گذشته از همه این ها ، از آنجا که قاعدتاً خود سفر ، هدف نیست بلکه نتایج آن مد نظر است ، انتظار منطقی این است که پنجمین سفر رئیس جمهور ایران به عربستان سعودی ، دستاوردی هم برای منافع ملی داشته باشد و صرفاً "سفر برای سفر" نباشد..../عصرایران