اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پس لرزه های نامه ناتمام رحیمی


فضای حاکم بر مجلس روز گذشته تحت الشعاع نامه محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری سابق خطاب به احمدی نژاد بود.

روزنامه ایران: فضای حاکم بر مجلس روز گذشته تحت الشعاع نامه محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری سابق خطاب به احمدی نژاد بود. رحیمی در نامه خود ضمن گلایه از رئیس خود که چرا پشت وی را خالی کرده، توضیح داده در آستانه انتخابات مجلس هشتم مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان را از طریق کمیته سیاسی متشکل از چهره های سیاسی اصولگرا بین 170 نامزد انتخابات در سراسر کشور توزیع کرده است.

در واکنش به این بخشنامه رحیمی برخی از نمایندگان از جمله کمال الدین پیرمؤذن و جواد هروی اقدام به تهیه نامه و جمع آوری امضا کردند که بر اساس آن از رئیس مجلس خواسته شده نام نمایندگانی که این پول های ادعایی را دریافت کرده اند اعلام شود.

اما این نامه به فرجام نرسید و امضاها به عدد 30 نفر رسیده بود که ادامه کار متوقف شد.

پیرمؤذن در گفت و گو با «ایران» توضیح داد که ما ابتدا فکر کردیم آقای رحیمی گفته نمایندگان مجلس نهم پول گرفته اند ولی همکاران توضیح دادند که نمایندگان ادعایی مربوط به مجلس هشتم بوده است.

نماینده اردبیل گفت که برخی از بزرگان همچون آقای حداد عادل و الیاس نادران که من آنها را نمایندگان پاکدست می دانم معتقد بودند نامه انتشار فهرست نمایندگان، اصل تخلفات رحیمی را تحت الشعاع قرار می دهد و به صلاح نیست که پیگیری شود و ما هم قانع شدیم و کار را متوقف کردیم.

با این حال برخی نمایندگان که البته تعداد آنها زیاد نبود اصرار داشتند اگر نماینده ای از طریق آقای رحیمی برای تبلیغات انتخابات پول گرفته باید نامش اعلام شود تا مردم بدانند.

محمدرضا تابش از جمله این نمایندگان بود که به «ایران» گفت: این موضوع عادی نیست یکی از گلوگاه های فساد همین موضوع است که نمایندگان از ابتدا وامدار برخی شخصیت ها یا جریان های خاص می شوند.

مسعود پزشکیان نماینده تبریز هم به «ایران» گفت که نامه آقای رحیمی و ادعای کمک به نامزدهای اصولگرای انتخابات نشانه ای از کوه یخی است که ما فعلاً نوک آن را می بینیم و اطلاعات دقیقی نداریم که چه اتفاقات دیگری افتاده است. یک محور دیگر نامه رحیمی این بود که 211 نماینده در نامه ای از رئیس جمهوری بابت انتخاب وی به معاون اولی تشکر کرده اند. علی اصغر زارعی عضو جبهه پایداری در جمع خبرنگاران گفت: من به یاد ندارم چنین تأییدیه ای در این باره داشته باشیم ولی این عرف مجلس است که هر کس جابه جا می شود معمولاً از وی تشکر می شود.

او البته اضافه کرد که قاموس خلقت این طور است که هرکس خطایی کرد باید مکافات عملش را بدهد و در این میان هر کس مسئولیت بالاتری دارد مکافاتش هم سخت تر است. زارعی درباره فهرست نمایندگانی که از رحیمی پول گرفته اند هم تصریح کرد که ما مشکلی نداریم هر کس تخلف کرده اسمش اعلام شود.

*نامه پس از اطلاعیه

بازتاب ها و حواشی حکم محکومیت معاون اول دولت دهم گویی پایانی ندارد. پس از تلاش قابل توجه برخی جریان های سیاسی برای تبری از محمدرضا رحیمی و نزدیک نشان دادن او به دیگر دولت های گذشته این بار این نامه افشاگرانه شخص محکوم بود که خبرساز شد. نامه ای که با عنوان «افشاگری رحیمی علیه احمدی نژاد» در رسانه ها داغ شد و به نظر می رسد خود نه پایان یک داستان که آغاز رویدادهایی دیگر از جمله تغییر در مناسبات طیف هایی سیاسی همچون حلقه نزدیکان احمدی نژاد و بخشی از اصولگرایان خواهد بود.

رحیمی در نامه سرگشاده ای که در رسانه ها منتشر کرد بر مسائلی مهر تأیید زد که در سال های گذشته در بسیاری از انتقادات مطرح شده علیه دولت های نهم و دهم تکرار شده بود. توجه به «سروش آسمانی» و اصرار بر نظرات یک نفر در مقابل بی توجهی به نظرات دیگران و نیز یادآوری ماجراهایی همچون قهر احمدی نژاد بر سر تعیین وزیر اطلاعات یا به راه انداختن نمایش یکشنبه سیاه مجلس موضوعاتی بودند که پیشتر بسیار بیش از آنچه در نامه رحیمی طرح شد، به آنها پرداخته شده بود.

با این حال نامه سه شنبه شب رحیمی که در گلایه از اطلاعیه چند روز پیش دفتر محمود احمدی نژاد نوشته شده بود و تأکید داشت رحیمی محکوم امروز، «چوب آبروبری های» احمدی نژاد را می خورد، خالی از نکته های حائز اهمیت نبود.

چون دوست دشمن است


رحیمی نامه اش را با مطلع «چون دوست دشمن است، شکایت کجا بریم» آغاز کرد. این در حالی است که مخاطب نامه در تمام سال های بر عهده داشتن مسئولیت ریاست جمهوری تأکید ویژه ای بر حمایت از حلقه نزدیکان خود داشت. احمدی نژاد گرچه برخی وزرایش را به بهانه کمترین تفاوت نظر کنار می گذاشت اما با وجود مطرح بودن انتقادات گسترده علیه حلقه نزدیکانش از آنها دفاع کرد. هنوز فراموش نشده است که وقتی چهره های شاخص کابینه او از جمله رحیمی در مظان اتهام پرونده های فساد و تخلف بودند، او چگونه یک تنه ایستاد که «کابینه خط قرمز من است» اما پس از قطعی شدن محکومیت معاون اول دولت پیشین اطلاعیه دفتر احمدی نژاد چیز دیگری را نشان داد.

اطلاعیه ای که تأکید داشت «تمام ماجرای آقای رحیمی مربوط به سال 86 و قبل از آن و دوره ریاست ایشان بر دیوان محاسبات کشور» بوده و «در آن زمان چنین مسائلی مطرح نبوده است».

این ابراز بی اطلاعی در حالی است که احمد توکلی 22 خرداد سال 90 در گفت و گو با مهر از جلسه سه مقام بلندپایه قضایی با احمدی نژاد در سال 89 خبر داده و می گوید: آقایان «اژه ای»، «رئیسی» و «خلفی» که قضات با سابقه و خوشنام کشورمان هستند پرونده رحیمی را مطالعه کردند و یک سال پیش نزد احمدی نژاد رفتند و به وی گفتند ما سه قاضی به اتفاق آرا تأیید می کنیم که توجه اتهام به آقای رحیمی قطعی است و باید تعقیب شود، اما احمدی نژاد 100 دقیقه برای این 3 نفر سخنرانی کرد و از توطئه علیه دولت یاد کرد و به صورت قاطع از معاون اول خود حمایت کرد.»

این در حالی است که پس از این دیدار ها احمدی نژاد همچنان کابینه را خط قرمز خود دانست و بر خلاف ابراز بی اطلاعی امروز اش با وجود اطلاع از جزئیات اتهامات رحیمی حاضر نشد معاون اولی خود را به شخص دیگری بسپارد. حالا آن حمایت قاطع، این روزها به اطلاعیه ای تبری جویانه تبدیل شده است. همچنان که روز گذشته «دولت بهار» سایت نزدیک به محمود احمدی نژاد در واکنشی عجیب به نامه رحیمی به تلویح مدعی شد که رحیمی عصبی است و تعادل لازم را ندارد این ارگان تندروها با اشاره به اینکه در سال 92 پس از اعلام خبر بازداشت رحیمی و انتقال او به زندان اوین مادر وی سکته کرد نوشت: «همسر محمدرضا رحیمی نیز که از بیماری فشار خون رنج می برد، هم اکنون در بدترین شرایط جسمی است. «دولت بهار» ضمن ابراز تأسف از شرایط پیش آمده برای معاون اول دولت دهم اعلام می دارد این شرایط را درک می کند و امیدوار است مشکلات وی رفع شود.»

*عامل شکاف؟


محمدرضا رحیمی در نامه خود به احمدی نژاد به دو وجه از رابطه خود با برخی نمایندگان اصولگرای مجلس اشاره می کند. او با یادآوری نامه قدردانی 211 نماینده از احمدی نژاد برای انتصاب رحیمی در سمت معاون اولی دولت به چک های متعددی می پردازد که در آستانه برگزاری مجلس هشتم میان شماری از چهره های اصولگرای کاندیدای مجلس توزیع کرده است. به گفته رحیمی یک میلیارد و دویست میلیون تومان از طریق حساب شخصی فردی به نام (...) میان 170 نفر از کاندیداهای مجلس توزیع شده بود.

اعتراف و افشاگری که سعید لیلاز، فعال سیاسی در تحلیل دلایل طرح آن به «ایران» گفت: می دانیم که ماجرای تخلفات مالی ایشان خیلی بیشتر از این یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است. اما کاری که آقای رحیمی در نامه خود کرده است به صحنه کشیدن دیگران و به نوعی تهدید به افشاگری علیه آنها است.

لیلاز با بیان اینکه نامه رحیمی حاوی افشاگری بیش از آنچه همه می دانیم درباره احمدی نژاد نیست افزود: رحیمی با به میان کشیدن ماجرای یکشنبه سیاه مجلس سعی دارد این گونه القا کند که انگیزه برخورد با او بیشتر سیاسی بوده است. بنابر این باید درباره محتویات و سمت گیری نامه رحیمی بیشتر تأمل کنیم اما من این نامه را نشانه جدی وجود شکاف میان رحیمی و احمدی نژاد تلقی نمی کنم.

عبدالرضا داوری، از جمله اطرافیان احمدی نژاد هم تأکید دارد: احساس می کنم نامه آقای رحیمی باعث محکم تر شدن اعتقاد شان به احمدی نژاد شد.

داوری البته دلیلی برای این احساس و عقیده ابراز نکرد.

وی همچنین با بیان اینکه قرار شد کسانی که به آقای احمدی نژاد نزدیک هستیم درباره این نامه سکوت کنیم و موضعی نگیریم، به ایران گفت: تحلیل محتوا و روند نامه رحیمی نشان می دهد که ایشان از ابتدا با آقای احمدی نژاد همسو نبوده و در نقاط کلیدی نظرات ایشان را مد نظر قرار نمی داده و پرونده رحیمی ارتباطی به دولت نهم و دهم نداشته است، با وجود این، یک فعال سیاسی اصولگرا که نخواست نامش مطرح شود در گفت و گو با «ایران» پیش بینی کرد با انتشار این نامه، کار طیف احمدی نژاد برای ادامه فعالیت سیاسی و انتخاباتی سخت خواهد شد. گلایه رحیمی که اطلاعیه دفتر احمدی نژاد را «زخم کاری» توصیف می کند در آینده روابط احمدی نژاد و حلقه نزدیکان و حامیان او بی تأثیر نخواهد بود.

احمد شیرزاد فعال سیاسی اصلاح طلب نیز معتقد است که اطلاعیه دفتر احمدی نژاد و نامه رحیمی علیه رئیس جمهوری پیشین یک زلزله سیاسی درون جریانی به راه خواهد انداخت.

وی با بیان اینکه سازمان تشکیلاتی کوچک حلقه آقای احمدی نژاد با این نامه بیش از پیش از هم پاشیده می شود و تحلیل کسانی که می گفتند احمدی نژاد دوباره به میدان خواهد آمد و در انتخابات مجلس آینده کاری می کند کارستان، تحلیل اشتباهی است، افزود: اطلاعیه چند روز پیش دفتر او در تبری جویی از تخلفات آقای رحیمی یک اشتباه سیاسی بسیار بزرگ بود. زیرا این ابراز تبری که سرشار از تناقض با حمایت های گذشته او از کابینه اش بود یک خودکشی سیاسی است. وی در توضیح انگیزه رحیمی از نوشتن این نامه با بیان اینکه درک شرایط احساسی رحیمی کار سختی نیست و البته این نامه واکنشی غیر سیاسی است، اظهار داشت: رحیمی تجربه 8 سال «بگم بگم» احمدی نژاد را دیده بود و می دانست که اگر چیزی گفتنی است باید گفت برای همین هر چه در دل داشت بیرون ریخت. اما این کار هم یک خودکشی تمام عیار بود و او عذرهای بدتر از گناه آورد.

شیرزاد با تأکید بر اینکه با توجه به اتهاماتی که به جریان اصولگرا وارد شده و شأن مجلس زیر سؤال رفته است، این جریان باید روشنگری کنند، افزود: رسانه ها در این روشنگری نقش ویژه ای دارند اما نباید هیاهویی ایجاد شود که ترمز قضیه کشیده شود و همه ناچار به سکوت شوند.

*بازتاب نامه رحیمی در بهارستان

مؤید حسینی صدر نماینده مستقل مجلس، برای ارزیابی نامه محمدرضا رحیمی، نگاهی به رخدادهای چند روز گذشته دارد و برجسته سازی محکومیت معاون اول رئیس جمهوری سابق از سوی برخی چهره ها، رسانه ها و جریان های حامی دولت قبل را در نگارش نامه معاون اول احمدی نژاد مؤثر می داند. به گفته صدر به نظر می رسد این جریان ها و رسانه ها می خواهند تمامی عملکرد دولت قبل و همه پرونده های فساد مطرح شده و اعلام نشده را به همین یک پرونده ختم کنند و با برجسته سازی های کاذب این گونه القا کنند که آنها مبری از هر گونه سهمی در عملکرد دولت گذشته هستند.

نماینده خوی به خبرنگار ایران می گوید که نامه محمدرضا رحیمی بخصوص آنجا که اشاره می کند به تعدادی از نامزدهای مجلس هشتم برای تبلیغات پول داده، درست است چنانچه من خودم شاهد بودم که علاوه بر این در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 88 هم تعدادی از نمایندگان حامی دولت به دفتر آقای رحیمی در دیوان محاسبات دعوت شدند و مبالغی جهت تبلیغ آقای احمدی نژاد در حوزه های انتخابیه دریافت کردند.

صدر اضافه می کند همان ها که یک زمان هر مخالفت و انتقادی علیه دولت را در حکم مخالفت با امام زمان (عج) و نظام و انقلاب می دانستند، حالا فرار به جلو را تاکتیک سیاسی خود کرده اند و با هجمه به رحیمی، برجسته سازی پرونده او و در حقیقت خالی کردن پشتش، تلاش دارند افکار عمومی حمایت های آنها از دولت قبل را به فراموشی بسپارند غافل از اینکه آنچه الان در قالب پرونده های فساد علنی می شود نتیجه بذرهایی است که در همان دوره کاشته شده است.

صدر اما از یک نگرانی بزرگ خبر می دهد که حاصل تجمیع ثروت های بادآورده ای است که فضای سیاسی آینده کشور را هدف قرار داده است.

او می گوید: امروز یک جریان بزرگتری از رحیمی در حال شکل گیری است. آنها که در دو سال آخر دولت دهم از ناحیه اختلاف قیمت ارز، قاچاق نفت، دریافت ارز دولتی از بانک مرکزی و فروش آن به قیمت آزاد، انحصار واردات و صادرات و سوآپ مواد نفتی، ثروت های بادآورده پیدا کرده اند، الان شبکه های سراسری در کشور تشکیل داده اند. به گفته وی این شبکه سراسری در قالب و عناوین مختلف حمایت از ایتام، زنان بی سرپرست و... فعال است. هدف آنها هم تأثیر گذاری در فضای سیاسی معطوف به انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری است.

*سرنوشت محتوم سایر نزدیکان احمدی نژاد

غلامعلی جعفرزاده نماینده اصول گرای مجلس از این زاویه به نامه محمدرضا رحیمی نگاه می کند که وی به این نتیجه رسیده است که قربانی تخلفات و قانون گریزی های احمدی نژاد شده و بر خلاف آنچه تصور می کرده نزدیک ترین یاران قدیمی هم حالا او را تنها گذاشته و از او تبری می جویند.

نماینده مردم رشت در گفت و گو با ایران تأکید دارد که بر همین اساس برخی دیگر از نزدیکان آقای احمدی نژاد باید بدانند که چنین سرنوشتی در انتظار آنها هم خواهد بود و آنها نیز بتدریج خواهند فهمید که شایسته نیست تاوان برخی اقدام ها و رفتارها و مواضع دولت و شخص آقای احمدی نژاد را بدهند.

این نماینده مجلس خطاب به این دسته از مدیران و نزدیکان احمدی نژاد پیشنهاد می کند که قبل از فرا رسیدن چنین روزی و دچار شدن به فرجام آقای رحیمی خودشان پا پیش بگذارند و اطلاعات افشا نشده خود را در اختیار مسئولان امر بگذارند چرا که نظام جمهوری اسلامی همچون دریایی است که آلودگی را در خود نمی پذیرد و دیر یا زود دست همه متخلفان و مفسدان رو خواهد شد.

حامد قادر مرزی نماینده دیگر مجلس با بیان اینکه قصد دفاع از رحیمی را ندارد می افزاید: نامه او نشان از آن دارد که در بروز تخلفاتی که منجر به محاکمه رحیمی شده است او تنها مقصر نبوده و به واسطه یکسری حمایت ها یا پشتگرمی ها و اهداف و انگیزه هایی به این کار ورود کرده که نمی شود گفت همه اش شخصی است.

به گفته نماینده قروه که زادگاه محمدرضا رحیمی هم هست، رحیمی تنها مفسد نبوده و نیست و متهمان بزرگ دیگری هم وجود دارند که باید به آنها هم بدون در نظر گرفتن وابستگی به کدام خاندان، جناح و دسته سیاسی رسیدگی شود.

*دستگاه قضا


سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه پرونده محمدرضا رحیمی از مهرماه سال 88 شروع شده است، گفت: حکم وقتی قطعی شد، اجرا می شود که الان در تشریفات اداری هست.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای عصر دیروز در یک نشست خبری افزود: البته در آن زمان که پرونده شروع شد، در خصوص فسادی بود که در شرکت بیمه ایران مطرح بود و (...) به عنوان فردی که در آن فساد نقش اساسی و مهمی داشت.

وی ادامه داد: هنگام رسیدگی به پرونده مشخص شد که این آقا در پرونده دیگری نیز نقش داشته و ایشان 60 میلیارد تومان بدهی و معوقه بانکی داشته که برای رفع و رجوع به پرداخت رشوه اقدام کرده است و در تحقیق انجام شده پای آقای رحیمی به میان کشیده شد.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: بر اساس اظهارات متهمان، اسناد و مدارکی که به دست آمد و در بررسی تعدادی از حساب های بانکی و ردیابی و پیگیری وجوهی که رد و بدل شده بود و هم در پرونده فساد بیمه، اتهام، متوجه آقای رحیمی شد.

محسنی اژه ای گفت: پرونده در سال 89 به صورت رسمی ثبت کیفری شد و نام ایشان ضمیمه پرونده شد اما باز تحقیقات ادامه داشت. بازپرس مجدداً حساب ها را مرور کرد و جزئیات را پرسید و پس از آن در نیمه اول سال 90 به صورت رسمی تحقیق از محمدرضا رحیمی شروع شد و طی 11 جلسه با حضور محمدرضا رحیمی و وکیل ایشان جلساتی چند ساعته برگزار شد.

وی در مورد نامه محمدرضا رحیمی که به محمود احمدی نژاد نوشته است گفت: این نامه را دیدم. در بخش سوم نوعی غرض ورزی سیاسی وانمود شده که انگار این پرونده با غرض ورزی سیاسی تشکیل شده است در حالی که وقتی داشتیم پرونده معاون اول وقت را بررسی می کردیم بسیار دقت کرده و بر اساس قانون و شرع و بسیار دقیق به آن رسیدگی کردیم و بدون مستندات قابل توجه و وسواس کافی پیش نرفتیم.

محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده بود که در این پرونده گفته شده دادستان کل کشور که آن زمان شما بودید از سوی برخی افراد در دولت تهدید شده و به شما گفته اند پته تان را روی آب می ریزیم و رحیمی خط قرمز دولت است گفت: کسی من را تهدید نکرده است اما در این گونه پرونده ها فشارهایی هست.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه محمدرضا رحیمی در نامه خود خطاب به محمود احمدی نژاد به نوعی گفته است اموال زیادی ندارد و مشکلات زیادی در زندگی دارد و آیا با این تفاسیر می تواند 3 میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال را بدهد گفت: اگر پولی داشت اخذ می شود و اگر ندهد از اموالش بر می داریم و در جزای نقدی اگر نداشته باشد بابت آن باید حبس بکشد.


ویدیو مرتبط :
واکنش اژه ای به نامه رحیمی به احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه سرگشاده دفتر رحیمی به احمد توكلی...



 

 

 

نامه سرگشاده دفتر رحیمی به احمد توكلی: ابهامات عجیب در تحصیل ثروت و دریافت مدرك

 

 

 

آفتاب: به راستی چگونه می‌شود به صورت نامشروع و بدون استحقاق برای خود، همسر و فرزندان ارز دانشجویی بابت ‌٣٨ ماه دریافت کنید درحالی که بنا به استنادات موجود شما فقط ‌١١ ماه درخارج از کشور حضور داشته‌اید؟

دفتر محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور در نامه‌ای سرگشاده به اظهارات اخیر احمد توكلی نماینده مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

در متن این نامه سرگشاده «با صلوات بر محمّد و آل محمّد» خطاب به احمد توکلی آمده است:

«سلام علیکم

از آغاز دولت نهم تاکنون جنابعالی و همفکران‌تان با بهره‌گیری از فرصت‌هایی که خداوند به واسطه ملت ایران برای خدمتگزاری در اختیار شما گذاشته است لحظه‌ای از تخریب دولت خدمتگزار فرو ننشسته‌اید و نیز بیش از دو سال است که حملات شما به معاون اول رییس‌جمهور که در این مدت جز به کار و خدمت برای پیشبرد امور کشور نیاندیشیده لاینقطع ادامه دارد. طی این مدت اصرار به ایشان برای پاسخگویی به اظهارات مغرضانه شما هر بار با توصیه به صبر و حفظ آرامش کشور مواجه‌ می‌شد، اما اینک که کار از شبهه‌افکنی به دروغ‌پردازی رسیده و بیش از پیش موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم آورده‌اید ناچار باید به بخشی از دروغ سازی‌ها پاسخ داده شود، شاید این پاسخ مانع از گسترش این رویه ناپسند و غیراخلاقی شود.

 

شما به عنوان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در مصاحبه‌ای با مجله اقتصاد ماه تحت عنوان «بیان ناگفته‌ها از فساد یقه سفیدها» و فساد سیستمی و نظام یافته‌ سخن گفته‌اید که مورخ ‌٥ بهمن ‌١٣٩٠ در برخی دیگر از رسانه‌ها بازتاب داشت؛ لذا متن زیر را با توضیح این‌که جنابعالی و آگاهان از خواستگاه عبارت یقه سفیدها در اقتصاد سیاسی آگاهی دارید به عنوان دلایل اثبات یقه سفید بودن جنابعالی در ارتکاب فساد سیستماتیک در فرایند آموزش عالی و سایر ویژه‌خواری‌ها برای خود و دیگر رفقای‌تان که با بهره‌گیری از توهین، افتراء، نشر اکاذیب و به قصد تشویش اذهان عمومی در رسانه‌های مکتوب و مجازی علیه دولت منتشر نموده‌اید، بیان می‌گردد و چنانچه نیاز باشد همه مدارك و مستندات موجود نیز انتشار خواهد یافت.

 

 

جناب آقای توکلی!

 

 

یکم- در بخشی از مصاحبه دروغ را منشأ همه بدی‌ها و کلید در اتاقی دانسته‌اید که سیئات را در آن گرد آورده‌اند و با استناد به حدیث شریف نبوی، معاون اول رییس‌جمهور را در خصوص مدرک تحصیلی متهم به دروغ نموده‌اید، از همین آموزه دینی استفاده می‌شود، که متاسفانه اظهار نظر خصمانه شما بر پایه دروغی بنا شده است که خود و دوستان‌تان ساختید و پرداختید و رسانه‌های همسوی‌تان را برای انتشار این دروغ به یاری طلبیدید. چون کار را به جایی رساندید که پاسخی در خور لازم داشت معاون اول رییس‌جمهور برای بر ملا شدن این دروغ جمعیِِِِِِ شما و همدستان‌تان که چیزی شبیه مثل معروف «آی دزد ...آی دزد» بود، چاره‌ای نداشت جز آن‌که از مجاری قانونی طرح شکایت کند و نتیجه شکایت در دادسرا و دادگاه نیز مجرم شناخته‌ شدن اتهام‌زنندگان و مشخصاٌ آقای الیاس نادران نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی بود. متن حکم محکومیت آقای نادران به جرم «نشر اکاذیب» به شماره ‌٦٧ و کلاسه ‌٨٩ /‌٧٦ /‌١٠٣ ابلاغ شده که بر خلاف اظهار نظر کذب شما منع تعقیبی درخصوص این پرونده صادر نشده است و موضوع در دیوانعالی کشور مراحل پایانی خود را طی می‌نماید. در این‌باره مراجعه به اسناد و مدارک خلاف‌گویی جنابعالی را اثبات می‌کند.

دوم - لازم است که چگونگی سیر کسب مدرک تحصیلی جنابعالی مرور شود، تا معلوم شود دروغ کدام است و دروغگو کیست.

 

 

الف) به موجب دست خط مورخ ‌٢٥ /‌٨ /‌٧١ جنابعالی خطاب به آقای دکتر معین وزیر وقت فرهنگ و آموزش عالی نوشته‌اید: «چون در خرداد سال آینده دوره کارشناسی را در رشته اقتصاد نظری به پایان می‌رسانم مصمم هستم اگر امکان فراهم شود ادامه تحصیل را در دوره کارشناسی ارشد در یکی از کشورهایی که از اعتبار بالا برخوردار است انجام دهم، مقتضی است در این زمینه مساعدت فرمایید...» این مدرک بیانگر آن است که یک سال قبل از فارغ ‌التحصیلی در دوره کارشناسی آن هم بدون شرکت در کنکور درخواست بورس تحصیلی در کشوری که به زعم شما اعتبار بالایی دارد نموده‌اید. آیا از خود پرسیده‌ای که چگونه ممکن است کسی بدون کنکور وارد دانشگاه شود و تقاضای بورس تحصیلی نماید و آیا فکر کرده‌اید که حق چه کسانی را ضایع کرده‌اید؟

 

 

ب) یادداشتی به تاریخ ‌١١ /‌٧ /‌٧٢ به قلم شما موجود است که به وسیله آقای‌دکتر گلپایگانی وزیر وقت فرهنگ و آموزش عالی با قید دستور «اقدام فوری» در هامش تقاضای شما به عنوان معاونت دانشجویی آن وزارتخانه ارجاع شده است. شما در آن یادداشت آورده‌اید :«سال گذشته به دستور مقام معظم رهبری جناب آقای دکتر معین وزیر محترم وقت دستور تشکیل پرونده اعزام اینجانب به خارج از کشور را برای اتمام تحصیل صادر کرد...به همین دلیل درخواست می‌کنم در انجام اقدامات لازم تسریع به عمل آید»

 

 

ملاحظه می‌نمائید که جنابعالی برای رسیدن به مقصود چگونه از اعتبار و جایگاه مقام‌معظم‌رهبری سوءاستفاده نموده‌اید. با این وصف معاونت وقت دانشجویی ذیل دستور «اقدام فوری» وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت می‌نویسد«که اعزام بدون کنکور ممنوع است، لطفاً صریح اظهار نظر گردد» و متعاقب آن وزیر وقت در تاریخ ‌١٢ /‌٧ /‌٧٢ در پی‌نوشتی به معاونت دانشجویی دستور می‌دهد: «معاونت محترم دانشجویی لطفاً با توجه به سابقه امر و تاکید جناب آقای دکتر معین ترتیبی اتخاذ فرمایید به موقع انجام گیرد» و پس از این است که معاونت دانشجویی به تاریخ ‌١٣ /‌٧ /‌٧٢ در ذیل همان نامه می‌نویسند: « اداره امور بورس‌ها با توجه به موافقت و دستور وزیر محترم اقدام گردد». و متعاقب آن طی نامه ‌٣٠٠٠٠ /‌٤٢ مورخ ‌١٧ /‌٧ /‌٧٢ مدیر کل بورس‌ها و دانشجویان خارج از کشور به اداره کل گذرنامه و وزارت خارجه برای اعزام به خارج از کشور معرفی می‌شوید. البته برای تحصیل در رشته‌اقتصاد در دانشگاه ناتینگهام انگلیس در مقطع کارشناسی ارشد. اسناد بالا مبین این واقعیت تلخ است که جنابعالی با اعمال فشار در مدت ‌٥ روز موجبات بورس و اعزام به خارج از کشور را با نقض همه قوانین موجود کشور بدون شرکت در کنکور و با استناد نادرست به دستور مقام معظم رهبری برای خود فراهم می‌کنید.

 

 

ج) جنابعالی در همان روز یعنی ‌١٧ /‌٧ /‌٧٢ طی نامه‌ای به اداره کل بورس‌ها و دانشجویان خارج از کشور تعهد نموده‌اید در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و یا دکترا در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور پذیرفته نشده و «شاغل به تحصیل» نمی‌باشید، لکن در فرم مربوط به اطلاعات تعیین محل خدمت بورسیه ارز بگیران وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مورد وضعیت تحصیلی شما نوشته شده کارشناسی و کارشناسی ارشد را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ نموده‌اید در حالی که مطابق مدارک موجود شما برای مقطع کارشناسی ارشد بورسیه شده‌اید. این دوگانگی و خلاف‌گویی مستند را در اعلام وضعیت تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد چگونه توجیه می‌کنید؟

 

د) طبق مدارک موجود درخواست موافقت و اعزام شما به مدت ‌١٥ ماه برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. سوال این است؛ چگونه از پشت میز دکتری اقتصاد کشوری «با اعتبار بالا» یعنی انگلیس! سر در آوردید. مساله‌ای که قدری از زوایای پنهان آن بر اساس محتویات پرونده تحصیلی شما قابل دریافت است، اما برخی زوایای دیگر هنوز نامکشوف و نیاز به جستجو در اسناد محرمانه دارد.

 

 

هـ) با توجه به این‌که جنابعالی کارشناسی ارشد را طی ننموده و از مقطع کارشناسی به مقطع دکتری جهش نموده‌اید پس از تذکر وزارت فرهنگ و آموزش عالی درخصوص این روند غیرقانونی به خط خود خطاب به آقای دکتر سالار آملی مسوول امور دانشجویان ایران در انگلیس می‌نویسید: «... شما بنده را نسبت به مقررات ارزشیابی دکترای بدون داشتن فوق‌لیسانس مطلع فرموده بودید حالا تسجیل شد، طبیعی است با علم به این مساله دارم تحصیلم را ادامه می‌دهم، هرچند جهل بنده هم مانع اعمال مقررات قانونی یا مشروع نمی‌شود ، مساله ارزشیابی معادل هم چندان مساله نیست» این اعتراف بیانگر آن است که شما بدون موافقت اولیه وزارت علوم و علی‌رغم نداشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد خود را به عنوان دانشجوی دکتری رشته اقتصاد به وزارت علوم تحمیل نموده‌اید و تا این‌جا یعنی اعزام خلاف قانون و بدون ضوابط و تحصیل خلاف قانون و البته دغدغه‌ای هم برای عضویت هیات علمی در آینده نداشته‌اید، چه آن‌که بیش از هر کس به قدرت لابیگری خود که مختص یقه سفیدان است واقف بوده‌اید . جالب آنکه به خط و تعهد خود نیز پایبند نماندید و بر اساس همان پیش فرض‌های ذهنی از طریق خلاف قانون و با بهره‌گیری از رانت‌هایی که بیش از همه کس از آن برخوردار بوده‌اید به رغم داشتن مدرک معادل دکترا به عضویت هیات علمی یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور درآمده‌اید . جل‌الخالق اگر این رانت و مفسده سیستماتیک یقه سفیدان آنگونه‌که گفته‌اید نیست در کدام قاموس باید به دنبال نامی برای فرآیند اخد مدرک شما بود که دیگران را به آن متهم می‌کنید ؟

 

 

و) مطابق نامه شماره ‌٢١٩٢١ /‌١٢ /‌٤٢ مورخ مهر ماه سال ‌٧٥ معاون دانشجویی وقت وزارت فرهنگ و آموزش عالی به عنوان مقام عالی وزارت اعلام می دارد «... چون همسر و فرزندان احمد توکلی در ایران به سر می برند طبق ضوابط و آیین‌نامه بورس مقرری به شکل مجردی به ایشان تعلق می‌گیرد» و بازهم به موجب تقاضای کتبی ‌١ /‌٧ /‌٧٥ اذعان می‌دارید که تا پایان اسفند ‌٧٤ ارز متأهلی به من پرداخت شده است و بر همین مبنی درخواست تداوم آن رویه غلط را می‌نمایید. و این احتمالاً بیانگر وسواس و دقت نظر شما نسبت به حفظ بیت‌المال و جلوگیری از اتلاف آن است!

به راستی چگونه می‌شود به صورت نامشروع و بدون استحقاق برای خود، همسر و فرزندان ارز دانشجویی بابت ‌٣٨ ماه دریافت کنید درحالی که بنا به استنادات موجود شما فقط ‌١١ ماه درخارج از کشور حضور داشته‌اید؟ اگرچه کسی منکر این نیست که یکی دوبار خانواده محترم در سفر به این کشور «اعتبار بالا» همراه جنابعالی بوده‌اند. آقای توکلی! درخصوص حرمت دریافت وجوه من غیرحق چگونه باید قضاوت کرد؟

 

 

ز) جنابعالی به عنوان متعهد به خدمت و بورسیه تحصیلی وزارت علوم در خارج از کشور تحصیل نموده‌اید و برخلاف مقررات از تسهیلات شامل تحصیل رایگان و ارز موردنیاز بهره برده‌اید و برای این مقصود هرگاه لازم بوده دروغی به کار بسته‌اید. از جمله مطابق تعهدنامه مورخ ‌١٧ /‌٧ /‌٧٢ به اداره کل بورس‌ها و دانشجویان خارج از کشور اعلام داشته‌اید که کارمند رسمی وزارتخانه یا موسسات دولتی نمی‌باشید و متعهد شده‌اید در صورت خلاف صحت مطالب تعهدنامه کلیه خسارات وارده را پرداخت نمائید؛ در حالی که مطابق نامه ‌٢٨٠٧ /ک / م مورخ ‌٢٥ /‌١٢ /‌٧٥ شروع به کار شمارا در نهاد ریاست جمهوری به امضاء مدیرکل وقت امور اداری اعلام نموده‌اند و با استناد سند شماره ‌٤٠٣٦ مورخ ‌٧ /‌٤ /‌٧٦ به خط خودتان نوشته‌اید از دی‌ماه ‌١٣٦٨ تاکنون یعنی ‌٤ /‌٤ /‌٧٦ کارمند مشاورت اقتصادی نهاد ریاست جمهوری بوده‌اید و این مدارک مبین مستخدم بودن جنابعالی در نهاد ریاست جمهوری است که پس از بازگشت از انگلستان مجبور به اعلام شروع به کار شده‌اید. این دو مدرک، کذب دیگری از فرایند اخذ مدارک تحصیلی شما را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد براین اساس و به موجب آموخته از حدیث شریف نبوی تا اینجا باید نه یک کلید که دسته کلیدی از ساختمان بدی‌ها نزد شما وجود داشته باشد.

سوم) یکی از موضوعاتی که همواره مطرح کرده‌اید و وسیله حضور رسانه‌ای خود ساخته‌اید بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری‌ها است ، بر این اساس و با توجه به حساسیت شما به این موضوع ذکر نکاتی خالی از فایده نیست؛

 

جنابعالی با رایزنی و ویژه‌خواری در سال ‌١٣٧٠ برای خود و شرکای‌تان زمینی به مساحت ‌٣٠٠٠متر مربع در شهرک غرب تهران به ارزش ‌١٨٠ میلیون تومان در زمان ریاست آقای محسن رفیق‌دوست بر بنیاد مستضعفان و جانبازان با تخفیف به قیمت ‌٢٣ میلیون تومان به اصطلاح خریداری! نموده‌اید و متقاضی شده‌اید که این مبلغ را ظرف ده سال پرداخت نمایید و هر ساله ‌١٠? ظرفیت پذیرش دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی را به بنیاد مستضعفان اختصاص دهید. صرف نظر از آن‌که از آن سال تاکنون یک ریال پس نداده‌اید، حتی یک درصد سهمیه تحصیلی مدرسه غیرانتفاعی‌تان را هم به فرزندان جانبازان و مستضعفان اختصاص نداده‌اید حال آنکه ارزش امروز زمین ‌١٢ میلیارد تومان است و جالب آنکه مدیر مجتمع آموزشی شما یکبار دیگر به نقل از شما موافقت مقام‌معظم رهبری(مدظله‌العالی) را برای استمهال بازپرداخت ارزش زمین مذکور خواستار می‌شود که از سوی مراجع رسمی طی نامه شماره ‌١٤٨٩٤ مورخ ‌٨ /‌١٠ /‌٨٨ اظهارات شما تکذیب می‌شود.

از ماجرای روزنامه شما و اخذ مجوز چاپخانه و ارز دولتی و فروش آن که بنا به نظر آقای سعید حجاریان «هم کاغذ مفت گرفته‌اید هم چاپخانه» می‌گذریم و شرح آن را به مجالی دیگر می‌سپاریم.

 

 

جناب آقای توکلی ملاحظه این‌همه پاکدستی و پاکزیستی شما برای رسیدن به دولت پاک! و مبارزه با یقه سفیدان مفسد هیچ جای تعجب ندارد؛ گرچه در جایی مدعی و طلبکارانه اظهار داشته‌اید: اعزام شما برای تحصیل ، حداقل خدمت نظام به امثال شماست. آقای توکلی متأسفانه شما با بهره‌گیری از امکانات رسانه‌ای که در اختیار دارید علاوه بر ویژه‌خواری و اخذ مدرک تحصیلی بدون استحقاق و اکتساب دارایی‌های شبهه ناک این امکانات را وسیله دروغ پراکنی و ایجاد جو بدبینی و بی‌اعتمادی در بین مردم قرار داده‌اید و این نتیجة همان ابهامی است که در موضوع تحصیل جنابعالی از "انگلیس" شروع شده و هنوز هم ادامه دارد و روزی باید آشکار گردد.

 

اداره اطلاع رسانی دفتر معاون اول..../به گزارش ایسنا