اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پس لرزه های بحران برف در مازندران



اخبار ,اخبار اجتماعی ,بارش برف

 

اخبار اجتماعی - پس لرزه های بحران برف در مازندران

مازندران در ششمین روز برفی با آنکه به گفته مدیران ارشد استان از بحران برف خارج شده اما پس لرزه های ناشی از آب شدن برف و خطر سقوط سقف واحدهای مسکونی این استان را وارد فاز جدیدی از بحران کرده است.

نشست و انباشت برف بر سقف واحدهای مسکونی، تجاری و اداری و آموزشی، خطر ریزش و تخریب این واحدها را به صدا درآورده است و تاکنون خسارتهای زیادی نیز در این بخش وارد شده است.

تخریب 100 واحد مسکونی در عباس آباد، 80 واحد مسکونی در نور، 213 واحد در چالوس و ... بخشی از خسارتهایی است که تاکنون اعلام و براورد شده است.

همچنین آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه به دلیل آب شدن برف ها، خطر دیگری است که مناطق آسیب دیده مازندران را همچنان تهدید می کند.

این وضعیت درحالیست که با گذشت شش روز از بحران برف، هنوز برخی از معابر فرعی شهری و روستایی مسدود است و روند امدادرسانی و پاکسازی در این مناطق کامل نشده است.

آسیب 213 واحد مسکونی در چالوس
رضا کاظمی رئیس بنیاد مسکن چالوس در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به آمار، تاکنون 73 واحد مسکونی و 15 واحدی تجاری در شهر و در روستا 115 واحد مسکونی و 10 واحد تجاری آسیب دیده است و در مجموع 213 واحد آسیب دیده شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: چهار هزار و 100 متر مربع از پوشش سقف ها از بین رفته است و اگر هر متر را 85 هزار تومان در نظر بگیریم در مجموع 350 میلیون تومان خسارت بر این بخش وارد شده است.

نماینده مردم نور و محمودآباد نیز با اشاره به خطر آبگرفتگی معابر شهری و روستایی به دلیل آب شدن برف ها، خواستار برنامه ریزی برای پیشگیری از تداوم بحران شد.

خطر طغیان رودخانه ها پیشگیری شود
عبدالوحید فیاضی افزود: باید با توجه به پیش بینی هوا، نیازها پیش بینی و برای جلوگیری از بحران برنامه ریزی شود.

فیاضی درباره آب شدن برف ها و طغیان رودخانه ها گفت: اگر پیش بینی ها ضعیف باشد و این مسئله پیشگیری نشود، پس از آب شدن برفها، طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی در روستاها را شاهد خواهیم بود.

وی خواستار بررسی مسائل شد تا اقدامات سریع برای بررسی خسارتهای احتمالی انجام شود تا دوباره پس از وقوع حادثه دنبال چاره نباشیم.

فرماندار نور نیز با بیان اینکه تاکنون خسارت جانی در بحران برف منطقه نداشتیم، خواستار آن شد که پیش بینی لازم برای بحران شود تا با هزینه های زیادی مواجه نشویم.

آسیب 80 واحد مسکونی در نور
علی محمد صمدی با اشاره به خسارتهای ایجاد شده در شهرستان گفت: برق منطقه از شنبه تا یکشنبه قطع بود و با حضور 10 اکیپ وصل و جاده بازگشایی شد.

وی اظهار داشت: همچنین 80 خانه و واحد مسکونی در شهر و روستای نور سقف هایشان از 5 تا 35 درصد خسارت دیده است و احتمال آسیب بیشتر نیز وجود دارد.

علیرضا فلاحتکار نائب رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن نیز از عدم هماهنگی میان نیروهایی که از دیگر نقاط استان مازندران واستانهای همجوار به تنکابن گسیل داشته شدند اظهار نارضایتی کرد.

وی بیان داشت: آنچه که در طی مراحل امداد و نجات و خدمات رسانی به آسیب دیدگان بسیار مشهود و ملموس بوده این است که شهرستان تنکابن از کمبود و ضعف بسیار زیادی در حوزه ماشین آلات،ابزار، امکانات و تجهیزات راه اداری وامداد رسانی رنج می برد.

وی افزود: همانطور که مطلع هستید مسئولیت اصلی ستاد بحران بر عهده شخص استاندار وفرماندار است و نهادهای نظارتی همچون شورای شهر در بحث مدیرت چندان نقشی ندارد ولی با این اوصاف از اولین ساعات شروع بارش برف تا این ساعت از نیمه شب چهارشنبه کلیه پرسنل شهرداری وشورای شهر بصورت تمام وقت سعی در پیشبرد عملیات امداد ونجات دارند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن در خصوص عدم رضایت مردم از نحوه عملیات امداد رسانی و رفع آسیبهای ناشی از بارش برف گفت: بنده  به نمایندگی از دیگر دوستانم در مجموعه شورای شهر از کاستی های موجود پوزش می طلبم اما انچه که گفتنی است اینکه اکثر این عزیزان تنها مشکلات فردی خود را مشاهده می کنند و هیچ توجهی به حجم بسیار بالای خسارات وارده بر شهر ندارند،لذا خطاب به این دوستان عرض می کنم که پرسنل شهرداری وشورای شهر تمام تلاش خود را در جهت ارائه هرچه سریعتر و بهتر خدمات به کار گرفته اند و اگر در این میان قصوری از نیروهای شهرداری وشورای شهر مشاهده نمودند مراتب را به واحد روابط عمومی شهرداری اطلاع دهند.

عدم هماهنگی و نبود مدیریت واحد بحران
علیرضا فلاحتکار در ادامه اظهار داشت: عدم هماهنگی و نبود یک مدیرت واحد، قوی و منسجم در دو روز نخست بارش برف و بی برنامگی میان نیروهایی که از دیگر نقاط استان مازندران و استانهای همجوار با این شهرستان گسیل داشته شدند موجب ایجاد نارضایتی میان مردم شده است و گم شدن کلاف  امداد رسانی به آسیب دیدگان در تنکابن مشهود بود.

وی گفت: بارش برف شدید در شهرستان تنکابن و وارد آمدن خسارات فراوان به مردم این بخش از استان مازندران تنها یک موضوع را برای چندمین بار به اثبات رساند.

این عضو شورای شهر بیان داشت: ضعف مسئولان ارشد استان مازندران در نحوه مدیریت بحران  تنکابن گویای ناتوانی مدیران ارشد استان در مدیریت غرب مازندران است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن اعداد و ارقامی که در خصوص براورد خسارت احتمالی ناشی از بارش برف و از زبان مسئولین ارشد استان و شهرستان بیان می شود را نادرست عنوان کرد و گفت: تا این ساعت هیچ گروهی براورد هزینه خسارت وارده بر شهروندان تنکابنی را آغاز ننموده است.    

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان های غرب استان به بررسی دقیق و کارشناسی میزان خسارت های وارده به این بخش با حضور معاونین و مدیران ستادی در روزهای پنجشنبه و جمعه در این شهرستان ها تأکید کرد.

عظیمی همچنین خواستار مستند سازی فعالیت ها و تهیه تصاویر لازم از میزان و شدت خسارت وارده به بخش های مختلف کشاورزی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برآوردهای اولیه حاکی از وارد آمدن خسارت بیش از سه هزار میلیاردی به بخش کشاورزی استان است که شامل زیر برف ماندن محصول باغات مرکبات برداشت نشده و احتمال یخزدگی آن ها، خشکیدگی تعدادی از درختان مرکبات بر اثر سرما و یخبندان، تخریب تعدادی از انبارهای ذخیره مرکبات، گلخانه های گل و گیاه، دامداری ها و انبارهای ذخیره علوفه، صنایع تبدیلی تکمیلی بخش کشاورزی و جاده های دسترسی به مزارع و باغات بوده است.

وی همچنین از اقدامات انجام گرفته توسط این سازمان هم خبر داد و گفت: ارسال 200 تن سبوس به مناطق غرب استان برای تأمین خوراک واحدهای دامی، تأمین علوفه و نهاده های دامی و تأمین سوخت برای واحدهای گلخانه ای، دامداری ها، مرغداری ها و صنایع کشاورزی از جمله این اقدامات بوده است.

عظیمی تصریح کرد: پس از بررسی های کارشناسی، آمار و اطلاعات تکمیلی از وضعیت کشاورزی و میزان خسارت های وارده به این بخش از طریق روابط عمومی سازمان به آگاهی مردم عزیز خواهد رسید.

به گزارش مهر، بارش سنگین برف در استان مازندران از روز شنبه آغاز شد و همچنان سقف بسیاری از واحدهای مسکونی آموزشی و تجاری پوشیده از برف است، این درحالیست که ذوب شدن تدریجی برف ها، افزایش دبی آب رودخانه ها را نیز سبب شده است.

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
بارش شدید برف در مازندران (عکس های دیدنی از برف)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمین لرزه جنوب مازندران را لرزاند



 

 

 

 

زلزله,زلزله در مازندران,زمین لرزه در مازندران

 

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۷ در مقیاس درونی زمین ساعت ۷.۲۱.۵۲ ثانیه صبح پنجشنبه جنوب مازندران در دامنه های البرز را لرزاند.

 

 

بر اساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران کانون این زمین لرزه در پل سفید مازندران در محور سوادکوه بوده است.

 

 

شبکه های لرزه نگاری این مرکز، موقعیت جغرافیایی این زمین لرزه را در عرض شمالی ۰۴/۳۶ درجه و طول شرقی ۱۱/۵۳ درجه ثبت کردند.

هنوز اخباری مبنی بر خسارات احتمالی در این منطقه ناشی از زلزله گزارش نشده است.

وقوع زلزله بامداد امروز در حالی در پل سفید مازندران صورت گرفت که چند پس لرزه بخش های مرکزی و شرق استان را به صورت خفیفی لرزانده است.

 

هم اکنون وضعیت جوی در شهرهای مرکزی و دامنه های استان توام با بارش شدید باران و در ارتفاعات برف سنگین گزارش شده است..../خبرگزارى مهر