اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پس از حذف مینو خالقی، آجدانی هم پذیرفته نشد؛ باز هم استاندارد دوگانه



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,انتخابات

 شورای نگهبان با وزارت کشور هیچ توافقی نکرد.

 از میانه‌های تعطیلات عید بود که برخی شایعات جدی درباره رد صلاحیت و ابطال آرای مینو خالقی، منتخب اصلاح‌طلب مردم اصفهان برای مجلس دهم به گوش رسید، امری که در نگاه اول دور از ذهن بود، اما اکنون نه تنها دور از ذهن نیست بلکه انجام شده است و تکلیف آخرین منتخب اصفهان امروز در عمل «بلا تکلیف» است.

محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به معرفی آجدانی به جای مینو خالقی در حوزه انتخابیه اصفهان گفت:«ما آقای آجدانی را به جای خانم خالقی به شورای نگهبان معرفی کردیم و قاعدتا آنها هم باید این انتخاب را بپذیرند. با همه اینها وزارت کشور گزینه پیشنهادی موجود را به جای خانم خالقی به شورای نگهبان معرفی کرده است و ما در حال حاضر منتظر نظر شورای نگهبان هستیم ولی همانطور که گفتم شورای نگهبان هم علی‌القاعده باید با معرفی آجدانی به عنوان منتخب اصفهان موافقت کند.»

وزارت کشور با استناد به تجارب پیشین گمان می‎برد که شورای نگهبان با ورود آجدانی به عنوان منتخب اصفهان به مجلس دهم موافقت کند، اما شورای نگهبان پس از رد صلاحیت‌های گسترده و ابطال آرای خالقی بار دیگر باب جدیدی گشود و با ورود آجدانی به مجلس مخالفت کرد.

شورای نگهبان با وزارت کشور هیچ توافقی نکرد
مرتضی طبیبی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان اصفهان با بیان اینکه براساس تصمیم نهایی شورای نگهبان، نفر سوم انتخابات اصفهان حذف و نفر جایگزین در انتخابات میان دوره‌‌ای مشخص خواهد شد، اظهار داشت:«تمامی اخبار منتشر شده که این مورد در آن ذکر نشده، کذب است و از سوی شورای نگهبان تکذیب می‌شود. براین اساس انتخابات در خرداد‌ماه 96 و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.»

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان اصفهان تصریح کرد:«همه چیز در مورد انتخابات اصفهان از ابتدا قطعی بوده و هیچ توافقی میان شورای نگهبان و وزارت کشور مبنی بر انتخاب نفر ششم انتخابات اصفهان در میان نیست.» این در حالی است که وزارت کشور با استناد به تجارب پیشین اقدام به معرفی آجدانی کرده بود.

ابطال آرای خالقی؛ قانونی یا غیر قانونی؟
پرسش اصلی درباره پرونده خالقی نوع عملکرد شورای نگهبان است که امر کم سابق و بعضا غیرقانونی قلمداد شده است. از جمله علی مطهری در این باره گفت:« بررسی وضعیت مینو خالقی باید به زمان بررسی اعتبارنامه‌ها موکول شود. اتهام‌هایی همچون مصافحه ایشان با مرد دیگر قابل اثبات نیست؛ مضاف بر اینکه اگر دستکش دست فرد باشد، مصافحه ایراد ندارد لذا اعتقاد ما این است که این برخورد عادلانه نبود.»مطهری با تاکید به وظیفه وزارت کشور گفت:« در این موضوع وزارت کشور می‌تواند با ارسال اعتبارنامه خانم خالقی را به مجلس محول کند. از سوی دیگر ما باید توضیحات شورای نگهبان را بیشتر بشنویم؛ با تمام این مسائل بسیار ضروری است که اینگونه مسائل در قانون انتخابات بازنگری شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.»

از دیگر مخالفان عملکرد شورای نگهبان مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات است که همچون مطهری اعتقاد به تحویل اعتبارنامه خالقی به مجلس داد. وی با اشاره به این مسئله گفت:« اینکه بخواهند آرای چند صد هزاری فرد واحدی را بدون هیچ ادله و شکایتی باطل کنند نه تنها منطقی و عقلایی نیست بلکه قانونی هم نیست. متأسفانه پرسش و سئوالات بسیاری ذهن من را درگیر خودش کرده است که بر چه اساسی چنین رفتاری را انجام می‌دهند؟»

مبلغ در ادامه این ابطال آرای خالقی را بی سابقه می‏‏داند و می‏گوید:« تفاقی که برای نماینده منتخب مردم اصفهان افتاده بی‌سابقه است. از اول انقلاب تاکنون انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار شده، اما چنین حادثه‌ و رفتاری از سوی مراجع ذی‌صلاح که بخواهند غیرقانونی عمل کنند، دیده نشده است.»

مرتضی مبلغ هم همچون مطهری بر اصلاح قانون انتخابات تاکید می‏کند و می‏گوید جلوی این گونه برداشت‎ها گرفته شود. حرفی که به نظر منطقی می‎‏‏‏رسد چون به هر ترتیب مینو خالقی توسط هیئات نظارت و شورای نگهبان در دو مرحله تایید شد. اکنون گفته می‏شود او در این رابطه رایزنی‏هایی با شورای نگهبان داشته است، اگر شورای نگهبان با رایزنی از مشکلات وی چشم پوشی کرده پرسش این است چرا اکنون وی را تایید کرده و اگر این رایزنی موثر نبوده چرا اول رد صلاحیت شد؟ متاسفانه عملکرد شورای نگهبان در برخی موارد به جایگاه مهم این نهاد قانونی خدشه اساسی وارد می‏کند، بخصوص با توجه به این مسئله که در مواردی مانند ویدئو پخش شده از آقای قاضی پور و برخی ادعاهای وی نسبت به اعمالش در دوران جنگ همین شورا سکوت پیشه کرد.


 اخبار سیاسی  -  روزان/  جاوید رستمی 


ویدیو مرتبط :
اجرا و شعرخوانی مجری صحنه دکتر مینو خالقی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا مینو خالقی نماینده مردم اصفهان نشد؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی, خالقی


از پیروزی چهار بر یک تا تساوی دو بر دو؛
چرا مینو خالقی نماینده مردم اصفهان نشد؟

روزی که خبر می‌رسید رئیس جمهور به وزیر کشور دستور جدی برای پیگیری وضعیت مینو خالقی داده است، استاندار اصفهان آب پاکی روی دست همه ریخت و از خبر ستاد سالک دفاع کرد و خبر از انتخاب پنجمین منتخب مردم اصفهان در انتخابات میان دوره‌ای داد.

«مردم شریف و مهربان کشورم.... می دانید و می دانم که خداوند همیشه با امیدواران است و آن که مأیوس از رحمت حق است، کافر قلمداد می شود. من مینو خالقی دختر سی ساله وطن که با هزاران امید و آرزو برای سازندگی کشورم وارد این عرصه شده‌ام، هر روز و همیشه به رحمت بی کران عزت دهنده ی واقعی که همانا آفریدگار یکایک ماست امیدوارم.»

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، این متن آخرین بیانیه مینو خالقی است. دختری که تا شش ماه قبل کمتر کسی او را می‌شناخت اما در نوروز ۹۵ بدل به چهره سیاسی اول ایران شد و معادلات سیاسی را در سراسر کشور و به خصوص استان اصفهان تحت تاثیر قرار داد.

از پیروزی چهار بر یک تا تساوی دو بر دو
در آخرین روز اسفند خبری در محافل سیاسی اصفهان پیچید که در ابتدا موجی از امیدواری را میان مردم به وجود آورد. سخنگوی وزارت کشور گفته بود منتخبان بیشتر حوزه‌ها تایید شده‌اند و تنها ابهام درباره یکی از منتخبان مردم اصفهان وجود دارد.

در اصفهان، فولادگر، گزینه مشترک صدای ملت و اصولگرایان و از اعضای ارشد جامعه اسلامی مهندسین در صدر نشسته بود اما تا آخرین لحظات شمارش آرا چهار منتخب دیگر اصفهان همگی از لیست اصلاح‌طلبان بودند.

با این حال در دقیقه نود اعلام شد که سالک در رتبه پنجم قرار گرفته است و با اختلاف کمتر از هزار رای (کمتر از نیم درصد رای مردم اصفهان) او به جای دکتر آجودانی راهی خانه ملت خواهد شد.

بسیاری از این انتخاب نگران بودند چون سالک بر خلاف فولادگر چهره‌ای تندرو بود؛ از طرفی همه از رابطه نزدیک مسئولان اصفهان با نمایندگان اصولگرا با خبر بودند.

وقتی شایعه تغییر یک نماینده در شهر پیچید همه نگاه‌ها به سالک دوخته شد. اصلاح‌طلبان امیدوار بودند با بازشماری آرا، سالک حذف شود و آجودانی ردای نمایندگی بر تن کند، اما این آرزو ساعتی بعد رنگ باخت. یکی از اعضای ارشد ستاد سالک همان زمان بعد از تکذیب حذف سالک، خبری داد که اصلاح‌طلبان را در بهت فرو برد. «مینو خالقی رد صلاحیت شده است» هر چند در ابتدا بسیاری می‌گفتند این شایعه جناح  رقیب برای ایجاد موج خبری است اما کم کم مشخص شد وزارت کشور و شورای نگهبان نیز همان خبر ستاد سالک را تایید کرده‌اند.

بعد از این رد صلاحیت موجی از اظهار نظرهای سیاسی و حقوقی درباره امکان این رفتار در فضای مجازی به راه افتاد. برخی درباره حق شورای نگهبان برای ابطال رای یک نامزد پیروز در انتخابات بحث می‌کردند و برخی درباره احتمال جایگزین شدن فرد بعد از مینو خالقی، که او هم از اردوگاه اصلاح‌طلبان بود، به فهرست منتخبان مردم اصفهان صحبت می‌کردند و البته جمعی از جوانان اصلاح‌طلب اصفهان نیز با جدیت به دنبال بازگشت مینو خالقی به مجلس بودند.

روزی که خبر می‌رسید رئیس جمهور به وزیر کشور دستور جدی برای پیگیری وضعیت مینو خالقی داده است، استاندار اصفهان آب پاکی روی دست همه ریخت و قاطعانه از خبر ستاد سالک دفاع کرد و خبر از انتخاب پنجمین منتخب مردم اصفهان در انتخابات میان دوره‌ای آینده داد.

حامیان اصولگرایان
در میان استانداران ایران، استاندار اصفهان رابطه خوبی با نمایندگان اصولگرا دارد و طبیعی است از تغییر ترکیب نمایندگان استان اصفهان چندان راضی نباشد. همچنین در کنار استاندار اصولگرا، فرماندار احمدی‌نژادی شهر اصفهان در مسئولیت خود حفظ شد تا ترکیب اصولگرایان اصفهان کامل باشد.

تخلفات مالی گسترده در شهرداری اصفهان -شهری که پانزده سال است در سیطره اصولگرایان قرار دارد- اصولگرایان شورای شهر را در وضعیت بدی قرار داده است.

حال با تغییرات به وجود آمده میان منتخبان اصفهان، بار دیگر قفل تایید صلاحیت در انتخابات شورای شهر در دست جریان یکدست اصولگرایی قرار خواهد گرفت و کار برای اصلاح‌طلبان اصفهان به اندازه انتخابات مجلس دشورار خواهد شد.

مینو خالقی کیست؟
به گزارش اخبرنگار ایلنا، وقتی صف طولانی چهره‌های سیاسی در استان اصفهان رد صلاحیت شدند، کمتر کسی امید به معرفی لیست از سوی اصلاح‌طلبان داشت؛ چه برسد به این که لیست پنج نفره باشد و چهار نفر از پنج نفر در رقابت با زوج همیشگی کامران-اخوان در انتخابات پیروز شوند!

چه چهره‌های ملی مثل احمد خرم و مرتضی مبلغ و چه چهره‌های استانی مثل قدرت‌الله نوروزی و عباس رضایی و اکرم مصوری منش همگی در میان رد صلاحیت شده‌ها بودند. اما به مرور لیست‌های انتخاباتی منتشر شد. در میان نام‌های تایید صلاحیت شده، برای اولین بار نام مینو خالقی دیده شد؛ برادرزاده وزیر خاتمی و دانشجوی دکترای حقوق. فردی که یک بار در یک همایش جایزه‌ای برای فن بالای بیان دریافت کرده بود و در سخنرانی‌های تبلیغاتی نیز بارها و بارها توانست جمعیت حاضر و ناظر را تحت تاثیر قرار دهد.

مینو خالقی در میان پنج نامزد اصلاح‌طلب اصفهان کمترین تبلیغ و کمترین هزینه را کرد. در روزهایی که خیابان‌های اصلی و فرعی اصفهان با پوسترهای اصولگرایان فرش شده بود، او به کمک جوانان اصلاح‌طلب ستاد کوچکی راه اندازی کرد که در عرض یک هفته تبدیل به ستاد سومین نماینده منتخب مردم اصفهان شد!

حالا در روزهایی که افرادی همچون ستاد سالک از حذف مینو خالقی خوشحالند، این جوانان اصفهانی هستند که از یکدیگر می‌پرسند بر اساس چه استناد و قانونی رای آنها باطل شده است؟

 

 اخبار  سیاسی  -  ایلنا