اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پس‌لرزه‌های یك انحلال ناگهانی



 

 

دانشگاه

 

 

هم‌زمان با اعلام خبر انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران، باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران نسبت به تغییراتی در اعضای هیات علمی و روسای دانشكده‌های دانشگاه علوم پزشكی ایران اقدام كرده است.

یك روز بعد از اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران ، سایت و سردر این دانشگاه جایش را با دانشگاه تهران عوض كرد، تغییر و تحولات مدیران این دانشگاه اعلام شد و كمیسیون بهداشت و درمان در این خصوص تشكیل جلسه داد اما اعتراض و تحصن دانشجویان همچنان بی‌پاسخ مانده است.

دیروز دانشجویان دانشكده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشكی ایران با تجمع در محوطه دانشگاه خواستار از سرگیری فعالیت این دانشگاه شدند، این تجمع كه با حضور نیرو‌های گارد ویژه، فضای امنیتی به خود گرفته بود،با‌بیانیه‌ای كه از سوی دانشجویان در اعتراض به این اقدام صادر شد، به پایان رسید.برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز با اعتراض نسبت به ناگهانی بودن اعلام انحلال دانشگاه، این موضوع را غیرقانونی دانستند.

یكی از اعضای هیات علمی دانشگاه كه مدیریت یكی از گروه‌های آموزشی را نیز به عهده داشت، در این خصوص می‌گوید: انحلال دانشگاه غیرقانونی است چرا كه در هیچ جای دنیا این موضوع سابقه ندارد كه به این شكل یك دانشگاه منحل شود.او با اشاره به این موضوع كه حتی هیات امنای دانشگاه ایران نیز در جریان موضوع انحلال نبوده‌اند، ادامه می‌دهد: چند نفر از اعضای هیات امنا مطرح كرده‌اند كه از این موضوع اطلاعی نداشته‌اند.

یكی دیگر از اعضای هیات علمی این دانشگاه كه در بخش‌های فوق تخصصی فعالیت می‌كند هم به مهر می‌گوید: این موضوع كه من ساعت 10 شب جمعه در منزل با یك پیامك متوجه انحلال دانشگاه شوم بسیار شوك‌آور بود.

به گفته او، به نظر ما ادغام صورت نگرفته و انحلال بوده است و گروه‌های آموزشی با سابقه بالا در معرض انحلال هستند؛ در حالی كه دانشگاه علوم پزشكی ایران با وجود كوچك بودن جوابگوی مردم بود و خدمات فوق تخصصی مناسبی ارائه می‌کرد.

به گفته پرسنل این دانشگاه، استدلالی كه وزیر بهداشت درباره تمركز فعالیت‌های دانشگاهی برای انحلال دانشگاه ایران عنوان كرده است نیز قانع كننده نیست، ضمن آن كه باید اطلاع‌رسانی درست و صحیحی در این زمینه صورت می‌گرفت نه این‌كه با تعویض سردر دانشگاه و امنیتی كردن فضای دانشگاه بخواهند دانشجویان را عصبانی‌تر كنند.

دانشگاه علوم پزشكی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677‌‌/‌‌110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور منحل شده و تمامی فعالیت‌های بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشكی ایران واقع در استان البرز به دانشكده علوم پزشكی كرج، تمامی واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشكی ایران به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و همه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی آن به دانشگاه علوم پزشكی تهران انتقال یافته است.

پیگیری مجلس

در چنین شرایطی، كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دیروز طی جلسه فوق العاده‌ای، محمدرضا رضایی كوچی از اعضای این كمیسیون و عضو هیات رئیسه مجلس را مسوول پیگیری انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران كرد.

دكتر حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام این خبر به «جام‌جم» گفت: به هرحال ابعاد مختلف انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران باید بررسی شود و بر همین اساس در كمیسیون بهداشت و درمان قرار شده است كه قانونی بودن این اقدام مورد بررسی قرار گیرد.او با اشاره به عجیب بودن این اقدام اظهار كرد: بزودی طی جلسه‌ای با وزیر بهداشت از او خواهیم خواست كه علت اجرای این تصمیم را اعلام كند و ابعاد موضوع را روشن سازد.

ابلاغیه 18 مرداد

از جمله نكات قابل توجه در خصوص انحلال این دانشگاه، صدور ابلاغیه انحلال آن در تابستان امسال و از سوی ریاست جمهوری است.

به گفته دكتر ابطحی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران، دستورالعمل انتقال دانشگاه علوم پزشكی ایران به دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی 18 مرداد ماه امسال از سوی رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شده بود، اما طی این مدت وزارت بهداشت در مقابل آن مقاومت می‌كرد تا شاید با سیر توسعه‌ای كه اتفاق می‌افتد بتوان از این مساله جلوگیری كرد؛ ولی در نهایت نتیجه این شد كه دانشگاه علوم پزشكی ایران با ادغام در دانشگاه علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی منحل شود.

هر چند كه رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران از مقاومت وزارت بهداشت نسبت به اجرای ابلاغیه 18 مرداد خبر می‌دهد، اما واكنش وزیر بهداشت بعد از انحلال این دانشگاه متفاوت است.

وزیر بهداشت با دفاع از این اقدام معتقد است: ادغام دانشگاه علوم پزشكی ایران ساماندهی شبكه بهداشت و درمان و مسائل آموزشی، پژوهشی را به دنبال خواهد داشت. مرضیه وحیددستجردی در حاشیه دیدار با مسوولان بهداشتی كنیا به ایسنا گفت: وجود 3 دانشگاه علوم پزشكی در تهران، مسائل جدی‌ برای وزارت بهداشت مطرح كرده بود، به عنوان مثال بالای یك خیابان، منطقه بهداشتی مربوط به یك دانشگاه قرار داشت و پایین همان خیابان، منطقه بهداشتی دانشگاه دیگر؛ بنابراین ادغام این دانشگاه به طور جدی ارتقای مسائل بهداشتی ـ درمانی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته او با ادغام دانشگاه علوم پزشكی ایران می‌توان از این موضوع در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها، رتبه‌های بالاتری را كسب كنیم. وزیر بهداشت به فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز اطمینان داد كه اتفاق خاصی در مورد آنها نمی‌افتد. براساس گفته وزیر بهداشت حدود هزار و 800 نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشكی ایران در استان البرز به سر می‌برند كه این پرسنل نیز به دانشگاه علوم پزشكی كرج منتقل می‌شوند.

تغییرات مدیریتی

هم‌زمان با اعلام خبر انحلال دانشگاه علوم پزشكی ایران، باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران نسبت به تغییراتی در اعضای هیات علمی و روسای دانشكده‌های دانشگاه علوم پزشكی ایران اقدام كرده است.

این تغییرات در ابتدا با تغییر رئیس حراست دانشگاه آغاز شد و با 19 تغییر دیگر به روسای دانشكده‌ها هم رسید. بر این اساس 16 نفر از روسای دانشكده‌ها و از جمله رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران به سمت‌هایی نظیر مشاور و سرپرست در دانشكده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشكی تهران تنزل پیدا كردند و فقط از 3 نفر از روسای دانشكده‌های این دانشگاه از جمله دكتر مسعود فراست، رئیس دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی ایران تقدیر شد.

بر همین اساس تمامی فعالیت‌های بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشكی ایران واقع در استان البرز به دانشكده علوم پزشكی كرج، تمامی واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشكی ایران به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و تمامی واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشكی تهران منتقل شده است.

این تغییرات در حالی انجام شده است كه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هنوز تغییراتی در این حوزه اعمال نكرده است..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مستند« یك روز ،یك وزیر » یك روز كاری باآقای دكتر گودرزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پس لرزه های فروش 504 احمدی نژاد به یك شركت گمنام



 

پس لرزه های فروش 504 احمدی نژاد به یك شركت گمنام

 

عدم اطلاع رسانی صحیح در مورد مزایده دشمن شكن خودروی آقای دكتر احمدی نژاد و اعلام نكردن نام شخص، اشخاص و یا شركتی كه توفیق خرید این میراث بزرگ تاریخی ملت ایران را به دست آورده، گزك به دست بدخواهان داده و سبب شده عده‌ای در صحت و سقم این اقدام بشردوستانه تشكیك كنند.

 

پس از آنكه در هفته های گذشته، زمان برگزاری مزایده بر خلاف آن چه اعلام شده بود، مكراراً به تاخیر می افتاد، «آینده» نسبت به عواقب محتوم این تاخیرها هشدار داد و یادآور شد كه ممكن است اینگونه تاخیرها كه به هیچ وجه با قوانین حراج و مزایده سنخیت ندارد، سبب شود عده‌ای در رسانه‌های خود مدعی شوند احتمالا اتومبیل ارزشمند آقای دكتر مشتری ندارد كه فروشندگان اینقدر برای فروش آن امروز و فردا می كنند، علاوه بر این مسئله تاكید شد در صورت تطویل بیشتر فرایند مزایده و عدم اطلاع رسانی شفاف در مورد خریدار، حتی ممكن است این ادعا مطرح شود كه در نبود مشتری شاید خود نزدیكان آقای دكتر برای جلوگیری از آبروریزی مبلغ ناچیزی را در اختیار یكی از هواداران دولت قرار دهند و از وی بخواهند اتومبیل را بخرد.

پژوی احمدی نژاد

خوشبختانه پس از این هشدار به سرعت خودروی آقای دكتر پس از یك هفته به نمایش گذاشتن در یك نمایشگاه در خوزستان، به فروش رسید و سوئیچ پژوی 34 ساله دكتر احمدی نژاد به شخصی به نام ایثاری كه اعلام شد وكیل شركت ایرانی خریدار خودرو است، تحویل شد.

با این حال آنچه سبب تعجب رسانه ها شده و البته بر ابهامات دامن زده، عدم اعلام نام شركت خریدار خودرو از جانب فروشندگان و حتی وكیل شركت مذكور است، ایثاری در حاشیه مراسم تحویل خودرو گفته بود: "موكلش بنا ندارد با این اقدام خود را مطرح كند."

این اظهار نظر در حالی صورت گرفت كه رسانه ها از روزها پیش در تب و تاب این بودند كه دریابند چه كسی حاضر شده 25 میلیارد ریال برای خرید یك خودروی تقریبا اسقاطی بپردازد و این گونه اظهارنظرها از جانب دست اندركاران فروش و وكیل خریدار بر ابهامات افزود و سبب شد گمانه زنی های پیشین با قوت بیشتری مجددا تكرار شده و حتی مسائل جدیدتری نیز مطرح شود.

اگر چه عدم اعلام نام خریدار به دلیل اجر اخروی بالای خرید خودروی آقای دكتر، از منظر جلوگیری از ریا و منت می تواند كار نیك و پسندیده ای محسوب شود، اما از یك سو این اقدام نمادین می توانست الهام بخش و الگوساز برای دیگر شركت ها و باعث ترغیب آنان به نیكوكاری شود و از سوی دیگر، اگر دست اندركاران امر عواقب این گونه ابهام سازی ها را كه حداقل آن اتهام زدن به دولت ارزشی و اصولگرای آقای دكتر است، در نظر می گرفتند، حتما به این نتیجه می رسیدند كه مزایده فروش خودرو را در شرایطی كاملا شفاف و عاری از ابهام برگزار كنند.

در طول روزهای گذشته عده ای مدعی شده اند خودروی آقای دكتر خریدار نداشته و خود حاج صادق محصولی در حالت خوشبینانه از اندك ثروت شخصی خود و در حالت بدبینانه از بیت المال هزینه خرید این اتومبیل را تامین كرده و به یكی از نزدیكان سپرده تا در یك نمایش این اتومبیل را بخرد. این در حالی است كه هر كس هم نداند، ما خود نیك می دانیم كه دامن دولت آقای دكتر از این دست اقدامات بری است و فقط ضعف در اطلاع رسانی مجموعه های تبلیغاتی دولت است كه سبب بروز چنین شائبه هایی می شود.

علاوه بر این، عده دیگری نیز در اتهامی دیگر كه باز هم از این دولت به دور است، مدعی شده اند فرد خریدار احتمالاً در ازای رانت های میلیاردی مثلاً یك قرارداد بزرگ نفتی حاضر شده به این شكل ولخرجی كرده و برای خرید این میراث ملی دست به جیب شود. این عده عدم اعلام نام خریدار را نیز به این دلیل ارزیابی می كنند كه بعدها در هنگام بسته شدن قراردادها، یك وقت خدای نكرده حساسیت ایجاد نشده و به اصطلاح كار «تابلو» نشود.

سوال این است كه چرا این ابتكار بزرگ و نوعدوستانه دولت دهم با اطلاع رسانی ضعیف باید به نقطه ضعف تبدیل شده و سبب شود عده ای با چنگ زدن بر آن، دولت را متهم كنند.

این اولین بار نیست كه دولت در باب كارهای بزرگ و پیشرفت های قابل توجه خود به خوبی اطلاع رسانی نمی كند، در موارد دیگری نیز بعضاً همین مسئله سبب شده دولت مورد حمله منتقدان قرار بگیرد.

البته در مسئله مزایده خودرو، باید توجه داشت كه هنوز هم برای حل مشكل دیر نشده و به قول قدما جلوی ضرر هرجا گرفته شود، منفعت است، به طوری كه همین الان هم مسئولان محترم می توانند تمام ابهامات و شائبه های حول محور فروش خودروی آقای دكتر را برطرف كنند، اگر مراجع نظارتی اسامی هیئت مدیره و مسوولان شركت خریدار خودرو را اعلام كرده و پیرامون آنها تحقیق كرده و به مردم اطمینان دهند كه این افراد هیچ كدامشان چه در قالب شخصیت حقیقی خود و چه در قالب شخصیت حقوقی یا شركت های متعلق به خود، هیچ قراردادی با دولت های نهم و دهم نداشته اند و از هیچ رانتی استفاده نكرده اند و انشاءالله نخواهند كرد، این ابهامات برطرف و دهان بدخواهان بسته خواهدشد.

ابهامات حوله مسئله مزایده اتومبیل آقای دكتر احمدی نژاد در حالی در برخی رسانه ها مورد اشاره قرار می گیرد، كه طی روزهای گذشته یكی از رسانه های حامی دولت با درج تحلیلی جالب، تاكید كرد كه مزایده فروش اتومبیل احمدی نژاد از آن جهت كه در آن میراث تاریخی و ملی كشور ایران به فروش رفته باید باطل شده و ماشین آقای دكتر، در كنار كالسكه ناصرالدین شاه و سایر اتومبیلهای تاریخی و گران قیمت در موزه اتومبیل ایران به نمایش عموم گذاشته شود.

از این مسئله گذشته كاپشن معروف آقای دكتر نیز از گزند خبرسازی ها در امان نماند و عده ای مدعی شدند این كاپشن به قیمت 54 میلیون تومان خریداری شده است. باشگاه خبرنگاران پس از مزایده خودروی دكتر گفتگوی كوتاهی را روی خروجی خود فرستاد كه در آن ادعا شده بود فرد طرف گفتگو شخصی به نام مهدی ابراهیمی است و 54 میلیون تومان برای خرید كاپشن دكتر احمدی نژاد هزینه كرده است. این در حالی است كه با جستجوهای انجام شده توسط خبرنگار آینده  اطلاعات چندانی از این فرد كه ادعا می شود متولد بن آلمان است پیدا نشد واین مسئله اطلاع رسانی و معرفی نامبرده را نیز برای دولتمردان محترم ضروری می نماید.

بالاخره بسیاری از مردم دوست دارند بدانند كسی كه حاضر شده حدود 40 هزار یورو برای خرید یك كاپشن هزینه كند كیست و برخی ها نیز همچون همان مورد اتومبیل بدبینانه با خود می گویند كه نكند این فرد هم از طرف های قرارداد دولت باشد و به خاطر خودشیرینی و به دست آوردن رانت دست به چنین كاری زده كه اگر چنین باشد، با توجه به روحیه ساده زیست و ضد رانت آقای دكتر و اطرافیان نزدیكش، به نظر می رسد عاقبت بدی در انتظار این گونه افراد باشد.../عصر ایران