اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرینت سه‌بعدی سرامیک توسط دانشمندان


آزمایشگاه Hughes Research Laboratorie در ایالت کالیفرنیا مدت‌ها در پی یافتن راهی برای تولید سرامیک بهینه بوده که در نهایت محققان این لابراتوار موفق به ساختن اجسامی از جنس سرامیک به شیوه‌ی پرینت سه‌بعدی شدند.

مجله دیجی کالا - فرزانه احسانی مؤید: محققان و تکنسین‌های آزمایشگاه HRL توانستند سرامیک را پرینت سه‌بعدی کنند.

آزمایشگاه Hughes Research Laboratorie در ایالت کالیفرنیا مدت‌ها در پی یافتن راهی برای تولید سرامیک بهینه بوده که در نهایت محققان این لابراتوار موفق به ساختن اجسامی از جنس سرامیک به شیوه‌ی پرینت سه‌بعدی شدند.

محققان موفق شدند سرامیک را پرینت سه‌بعدی کنند

از زمان ابداع و کاربردی شدن تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، آبژه‌ها و محصولات مختلفی ،از کفش و لباس گرفته تا سازه‌های ساختمانی، با این تکنیک ساخته شده‌اند.
در پرینت سه‌بعدی باید از متریال خاصی استفاده شود که تا حالا فقط محدود می‌شد به پلیمرهای پلاستیک، تعدادی از انواع فلزها و شیشه. اما به تازگی ماده‌ی دیگری هم به این لیست اضافه شده است: سرامیک.

محققان آزمایشگاه HRL دریافتند که اگر گل سفال حرارت ببیند، ذرات میکروسکوپی‌ای تولید می‌شود که بعدا ترک و شکستگی روی سطح جسم ایجاد می‌کند. پس آن‌ها ماده‌ی دیگری را جایگزین‌اش کردند: «پلیمرهای پیش‌سرامیک» (preceramic polymers). این ماده با تکنیک پرینت سه‌بعدی قابل شکل‌پذیری است و بعد از حرارت دیدن، درست مانند سرامیک می‌شود.

پلیمرهای پیش‌سرامیک با تکنیک «استریولیتوگرافی» (stereolithography) که در پرینترهای سه‌بعدی به کار می‌رود سازگار هستند.

در این تکنیک اشعه‌ی لیزر روی ماده‌ای که حالت سیال دارد، تابیده می‌شود و به تدریج آن را به حالتی که مورد نظر است و برای دستگاه تعریف شده، تغییر شکل می‌دهد و سخت (جامد) می‌کند. این اشعه‌ی ماورا بنفش (UV) می‌تواند جزییات بیش‌تر و دقیق‌تری را با سرعتی حدود 100 تا 1000 برابر روش‌های فعلی روی متریال به وجود بیاورد.

محققان موفق شدند سرامیک را پرینت سه‌بعدی کنند
اشعه‌ی ماورا بنفش می‌تواند جزییات بیش‌تر و دقیق‌تری را روی متریال به وجود بیاورد.

این دستاورد مهمی است و پیشرفت‌های چشمگیری را، به خصوص در حوزه‌ی هوا فضا رقم خواهد زد. در صنعت هوانوردی از سرامیک در ساخت بسیاری قطعات از جمله پنل بال‌ها و مکانیزم‌های داخلی موشک‌های اوربیتال استفاده می‌شود.

سرامیک ابداع شده به روش پرینت سه‌بعدی استحکام و مقاومتی 10 برابر بیش‌تر از سرامیک‌های موجود دارد.

آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته‌ی وزارت دفاع آمریکا (DARPA) با تیم مبتکر این شیوه قراردادی برای ساخت سپر گرمایی (aeroshell) منعقد کرده است.

سپر گرمایی یک سپر محافظتی است که در صنعت هوا فضا برای محافظت قسمت‌های داخلی در مقابل فشار و گرما کاربرد دارد.


ویدیو مرتبط :
پرینت سه بعدی سرامیک بوسیله ی پرینتر سه بعدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عصرانه را سه بعدی پرینت و میل نمایید+عكس




 

 

عصرانه را سه بعدی پرینت و میل نمایید (+عكس)

 

اگر فناوری سه بعدی را با صنعت چاپ و آشپزی مخلوط کنید نتیجه جذابی به دست می آید که حتی از تلویزیون های سه بعدی هم خوشمزه تر است. حالا می توان برخی غذاها را به شکل دلخواه چاپ کرد تا با لذتی مظاعف عصرانه یک روز پرکار را صرف کنید. ‏


این پرینتر سه بعدی غذا در آزمایشگاه دانشگاه Cornell تولید شده و با استفاده از روشی به نام "solid freeform fabrication" می تواند غذا را با سرنگ هایش به شکل تعریف شده در بیاورد. البته دانشگاه MIT نیز مدتی است روی پرینترهای سه بعدی غذا کار می کند و طرح هایی را هم ارایه داده اما به نظر می رسد دانشگاه کورنل در این مسیر فعلا جلوتر است. بنابراین اگر مدتی صبر کنیم شاید نمونه های تجاری اش هم دور از ذهن نباشد.

 

عصرانه را سه بعدی پرینت و میل نمایید (+عكس)



البته سرآشپزهای محترم و قنادهای عزیز صدها سال است که مشغول این هنر هستند اما قاعدتا این پرینترها دقت عمل بیشتری دارند و از نظر زمان هم مقرون یه صرفه خواهند بود. ‏

من که نمی توانم صبر کنم تا یک پرینتر سه بعدی غذا در آشپزخانه داشته باشم و هر روز غذایم را با کامپیوتر، طراحی و چاپ کنم. شما چطور؟ ‏

منبع:‌ narenji.ir