اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پریدن خلبانان ایرانی به‌ دلیل حقوق پایین؟!


عضو هیأت مدیره انجمن خلبانان ایران با اشاره به فعالیت ۱۰۰ خلبان ایرانی در ایرلاین‌های خارجی گفت: هر روز خطر خروج خلبانان از کشور وجود دارد.

خبرگزاری ایسنا: عضو هیأت مدیره انجمن خلبانان ایران با اشاره به فعالیت ۱۰۰ خلبان ایرانی در ایرلاین‌های خارجی گفت: هر روز خطر خروج خلبانان از کشور وجود دارد.

کاپیتان غلامرضا محمدی با اشاره به تشدید انگیزه خروج خلبانان ایرانی از کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر خلبان یکم (کپتن) و کمک خلبان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر کپتن هستند که بیش از ۴ هزار ساعت پرواز کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حقوق کم و ناوگان نامناسب در کشور موجب شده تا خلبانان ایرانی به ویژه جوانان در حال حاضر در کشورهای ترکیه، هند، امارات، قطر و سایر کشورهای همسایه و اروپایی فعالیت کنند، افزود: کمک خلبان در یک کشور همسایه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار حقوق ثابت دارد در حالی که برخی ایرلاین‌های ایرانی حقوق ۳ میلیون تومانی به خلبانان پرداخت می‌کنند؛ در این شرایط انگیزه جوانان برای فعالیت در کشور کاهش می‌یابد.

عضو هیأت مدیره انجمن خلبانان کشور گفت: بخش عمده‌ای از حقوق خلبانان در کشور ما به ساعات پرواز خلبان در ماه بستگی دارد. در این شرایط قطعا تعداد ناوگان یک ایرلاین در حقوق خلبان موثر است چراکه اگر تعداد ناوگان ایرلاینی کم باشد تعداد پروازهای آن نیز کم است و این امر کاهش حقوق خلبان شرکت هواپیمایی مربوطه را در پی دارد.

کاپیتان محمدی با بیان اینکه حقوق پایه کمک خلبان در ایرلاین‌های دولتی به طور میانگین حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است گفت: با توجه به اینکه تعداد پرواز این ایرلاین‌ها کم است حقوق یک کمک خلبان در ماه حدود ۲ میلیون تومان می‌شود. البته این حقوق ثابت و بدون در نظر گرفتن ساعات پرواز در ایرلاین‌های خصوصی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان است که با احتساب تعداد ساعات پرواز این میزان به حدود ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه میانگین حقوق خلبانان ایرانی در ماه بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است به پایگاه خبری وزارت راه گفت: بر اساس آمار جمع‌آوری شده خلبانان از ابتدای انقلاب در ۳ یا ۴ مقطع کشور را ترک کردند و در ایرلاین‌های کشورهای خارجی مشغول فعالیت شدند که علت عمده‌ تصمیم آنها دریافت حقوق کم بود.

عضو هیأت مدیره انجمن خلبانان کشور با بیان اینکه حدود ۱۰۰ خلبان ایرانی در کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند اظهار کرد: حقوق خلبانان در سایر کشورها تقریبا در یک نرخ مشخص است و اختلاف بین حقوق خلبانان در این کشورها ناچیز است.

کاپیتان محمدی گفت: برای آموزش به کمک خلبان که به خلبان یکم ارتقا یابد یک میلیارد تومان هزینه می‌شود بنابراین یک سرمایه گذاری است؛ از طرفی یک خلبان جوان ایرانی با وجود تعصبی که روی کشور خود دارد برای دریافت حقوق بیشتر به امارات می‌رود تا در ایرلاین‌های این کشور فعالیت کند. هر روز خطر خروج خلبانان ایرانی از کشور وجود دارد و رو به افزایش است.


ویدیو مرتبط :
پرواز شجاع خلبانان ایرانی با آهنگ زیبای استاد نوری ( جنگنده - نیروی هوایی ایران - خلبانان )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حقوق كم،‌ خلبانان ایرانی را می‌پراند!


مسائل مربوط به صنعت هواپیمایی كشور تمامی‌ندارد. هنوز بحث‌ها درباره لزوم تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی كشور كه عنوان می‌شود فرسوده و خطرناك است ادامه دارد كه عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان ایران نسبت به پریدن خلبانان ایرانی و همكاری آنها با ایرلاین‌های خارجی هشدار داده است.

روزنامه آرمان: مسائل مربوط به صنعت هواپیمایی كشور تمامی‌ندارد. هنوز بحث‌ها درباره لزوم تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی كشور كه عنوان می‌شود فرسوده و خطرناك است ادامه دارد كه عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان ایران نسبت به پریدن خلبانان ایرانی و همكاری آنها با ایرلاین‌های خارجی هشدار داده است.

هنوز هم كه هنوز است خلبانی جزو شغل‌های پرطرفدار در ایران و جهان محسوب می‌شود. این شغل كه به نسبت دیگر مشاغل سابقه كمتری دارد زمانی ایجاد شد كه انسان بالاخره توانست رویای پرواز را محقق كند. افسانه ها و حتی نوشته های تاریخی پر است از آدم‌هایی كه در ادوار مختلف به فكر پرواز بوده‌اند. كسانی بال مصنوعی برای خود درست كرده‌اند و از بالای كوه یا ساختمان بلندی با این فكر كه بال ها به كارشان می‌آید پایین پریده‌اند.

برای تحقق رویای پرواز آدم های زیادی جان خود را از دست داده‌اند. به دنبال انقلاب صنعتی و به كارگیری نیروی بخار و همچنین كشف، استخراج و به كارگیری سوخت‌های فسیلی كه به صنعتی شدن جوامع انجامید بالاخره رویای پرواز محقق شد. انسانی كه از دیرباز به شكل های مختلف به فكر پریدن بود توانست هواپیما بسازد.

صنعت هواپیمایی خیلی زود توسعه پیدا كرد و هواپیماهای كوچك چند سرنشین تبدیل به هواپیماهایی غول‌پیكر شدند كه با سرعتی زیاد می‌توانستند افراد زیادی را از نقطه به نقطه دیگر برسانند. در تمامی‌این دوره ها آدم های علاقه مندی به پرواز را حفظ كردند، چنانكه خلبانی یكی از پر طرفدارترین مشاغل حال حاضر در ایران و سایر كشور‌هاست.

خلبانان مسافركش شده‌اند

اگر از بچه‌ها بپرسید می‌خواهید چه كاره شوید بسیاری از آنها می‌گویند: خلبان. با وجود این، نباید فكر كرد در ایران تمامی كسانی كه موفق به گذراندن دوران خلبانی و كسب مدرك در این زمینه شده‌اند به آرزوی خود یعنی در دست داشتن سكان هواپیماهای غول‌پیكر دست یافته‌اند. مرداد امسال بود كه هوشنگ شهبازی كاپیتان معروف ایرانی گفت: هم‌اكنون ۲۰۰۰ خلبان جوان كشور یا خانه‌نشین شده‌اند یا در آژانس‌ها كار می‌كنند. به گفته كاپیتان شهبازی این خلبان‌های جوان ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند.

 او عنوان كرد: هر كدام از این خلبانان ۱۰۰ میلیون تومان هزینه كرده‌اند تا در مدت پنج سال گواهینامه خلبانی بگیرند. شهبازی با تاكید بر اینكه این خلبانان سرمایه‌های ملی هستند، بیان كرد: خلبانان هواپیمای مسافری پس از ۵ سال آموزش باید ۱۵ سال كمك خلبان باشند و بعد از ۲۰ سال خلبان می‌شوند. این كارشناس حمل‌ونقل هوایی با بیان اینكه آموزش خلبانی هواپیماهای سیویل با نظامی متفاوت است، اظهار كرد: اختلاف آموزش خلبان هواپیماهای مسافربری تا هواپیماهای نظامی زمین تا آسمان است. شهبازی در ادامه با بیان اینكه بخش هواپیمایی كشوری متولی ندارد، گفت: در حال حاضر خلبانان جوان كشور كه سرمایه‌های آینده این مملكت هستند به دلیل نبود متولی یا خانه‌نشین شده‌اند یا در آژانس‌ها كار می‌كنند.

هشدار نسبت به پریدن خلبان‌ها

روز گذشته نیز عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان ایران با اشاره به فعالیت ۱۰۰ خلبان ایرانی در ایرلاین‌های خارجی گفت: هر روز خطر خروج خلبانان از كشور وجود دارد. به گزارش ایسنا، كاپیتان غلامرضا محمدی با اشاره به تشدید انگیزه خروج خلبانان ایرانی از كشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر خلبان یكم (کاپیتان) و كمك خلبان در كشور فعالیت دارند كه از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر کاپیتان هستند كه بیش از ۴ هزار ساعت پرواز كرده‌اند.

 او با تاكید بر اینكه حقوق كم و ناوگان نامناسب در كشور موجب شده تا خلبانان ایرانی به ویژه جوانان در حال حاضر در كشورهای تركیه، هند، امارات، قطر و سایر كشورهای همسایه و اروپایی فعالیت كنند، افزود: كمك خلبان در یك كشور همسایه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار حقوق ثابت دارد در حالی كه برخی ایرلاین‌های ایرانی حقوق ۳ میلیون تومانی به خلبانان پرداخت می‌كنند؛ در این شرایط انگیزه جوانان برای فعالیت در كشور كاهش می‌یابد. عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان كشور گفت: بخش عمده‌ای از حقوق خلبانان در كشور ما به ساعات پرواز خلبان در ماه بستگی دارد.

در این شرایط قطعا تعداد ناوگان یك ایرلاین در حقوق خلبان موثر است چراكه اگر تعداد ناوگان ایرلاینی كم باشد تعداد پروازهای آن نیز كم است و این امر كاهش حقوق خلبان شركت هواپیمایی مربوطه را در پی دارد. كاپیتان محمدی با بیان اینكه حقوق پایه كمك خلبان در ایرلاین‌های دولتی به‌طور میانگین حدود یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است گفت: با توجه به اینكه تعداد پرواز این ایرلاین‌ها كم است حقوق یك كمك خلبان در ماه حدود ۲ میلیون تومان می‌شود. البته این حقوق ثابت و بدون در نظر گرفتن ساعات پرواز در ایرلاین‌های خصوصی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان است كه با احتساب تعداد ساعات پرواز این میزان به حدود ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

او با اشاره به اینكه میانگین حقوق خلبانان ایرانی در ماه بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است به پایگاه خبری وزارت راه گفت: بر اساس آمار جمع‌آوری شده خلبانان از ابتدای انقلاب در ۳ یا ۴ مقطع كشور را ترك كردند و در ایرلاین‌های كشورهای خارجی مشغول فعالیت شدند كه علت عمده‌ تصمیم آنها دریافت حقوق كم بود. عضو هیات‌مدیره انجمن خلبانان كشور با بیان اینكه حدود ۱۰۰ خلبان ایرانی در كشورهای خارجی فعالیت می‌كنند اظهار كرد: حقوق خلبانان در سایر كشورها تقریبا در یك نرخ مشخص است و اختلاف بین حقوق خلبانان در این كشورها ناچیز است.

كاپیتان محمدی گفت: برای آموزش به كمك خلبان كه به خلبان یكم ارتقا یابد یك میلیارد تومان هزینه می‌شود بنابراین یك سرمایه‌گذاری است؛ از طرفی یك خلبان جوان ایرانی با وجود تعصبی كه روی كشور خود دارد برای دریافت حقوق بیشتر به امارات می‌رود تا در ایرلاین‌های این كشور فعالیت كند. هر روز خطر خروج خلبانان ایرانی از كشور وجود دارد و رو به افزایش است.