اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرونده جدید از فساد چند هزار میلیارد تومانی


مهرماه سال 92 زمزمه‌های تخلف 4000 میلیارد تومانی توسط یكی از بزرگ‌ترین تولیدكنندگان ورمی كمپوست(كود آلی) شوك دیگری به كشور وارد كرد؛ تخلفی كه بزرگی عددش باور آن را برای مردم سخت كرد و این ناباوری از آنجا بیشتر شد كه مدیرعامل این شركت چند ماه قبل از اعلام تخلف به عنوان یكی از بزرگ‌ترین كارآفرینان كشور معرفی شده بود.

خبرآنلاین: ورمی كمپوست تولید كود شیمیایی آلی از كرم‌های مخصوص است كه در بسیاری از كشورها تولید می‌شود. مزیت این كود نسبت به انوع دیگر كودها این است كه ورمی كمپوست آلودگی كود حیوانی را ندارد و از تمام تولیدات آن می‌توان در صنایع مختلف استفاده كرد.

روزنامه اعتماد نوشت: ایران از معدود كشورهایی است كه كود شیمیایی وارد می‌كند و گفته می‌شود واردات این كود سود سرشاری نصیب واردكنندگان شبكه‌یی آن می‌سازد اما حدود چهار سال پیش فردی طرح « ورمی كمپوست» را به جهاد كشاورزی ملارد برده و مجوز لازم برای تولید كود آلی «ورمی كمپوست» را در شركتی در شهر كرج می‌گیرد.

تولید ورمی كمپوست در این شركت با انوع دیگر تولید این كود متفاوت بود و همین تفاوت مردم زیادی را برای سرمایه‌گذاری در این شركت ترغیب كرد. ورمی كمپوست روی خاك و زمین‌های با مساحت بالا تولید می‌شود ولی شركت با بسته‌بندی و ریختن كرم‌ها در داخل سبدهای مخصوص، تولید را منسجم كرده و به دلیل نیاز به منابع انسانی تصمیم می‌گیرد برای تولید كود و نگهداری از كرم‌ها از مردم عادی استفاده كند.

ماجرا از كجا آغاز شد؟

بر اساس قرارداد اولیه مشتریان شركت نسبت به تولید و پرورش دو ماهه كرم خاكی تحت نظارت و پشتیبانی این فرد اقدام و هر سبد محتوی را با قیمت روز از این شركت می‌خرند و شركت در مقابل متعهد می‌شود در تاریخ خاتمه قرارداد هر سبد آماده بهره‌برداری را با قیمت مورد توافق از مشتریان خریداری كند مشروط بر آنكه طی این دو ماه هفت‌كیلوگرم كود ارگانیك سالم در هر سبد تولید شده باشد.

بر‌اساس ‌بندی در قرارداد، سود مشاركت در پایان هر دوره كه دو ماه است در ازای تحویل سبد آماده بهره‌برداری از سوی شركت پرداخت خواهد شد.

ماجرای رونق ورمی كمپوست از آنجا آغاز می‌شود كه چون در سال اول فعالیت شركت، مردم سود خود را طبق تعهدات شركت دریافت كردند و فعالیت شركت نیز به‌صورت عادی ادامه داشت؛ اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این شركت جلب شد و به این ترتیب عده زیادی از مردم كرج برای خرید این سبدها به شركت مراجعه كردند تا جایی كه بعد از مدتی پول‌های میلیاردی به حساب مدیرعامل واریز شد.

معرفی مدیرعامل این شركت در سال 91 به عنوان كارآفرین نمونه توسط جهادكشاورزی و حضور چندین‌باره او در رسانه ملی، دلیل دیگری بود تا اعتماد مردم به این شركت برای افزایش سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

اما از ابتدای سال 92 شركت به تعهدات خود مانند قبل عمل نكرد و پرداخت سود به مردم مدام به تعویق می‌افتاد و همین موضوع كم‌كم بر نارضایتی مشتریان افزود تا اینكه در مهرماه همان سال مدیرعامل شركت متواری شد و بعد از آن شاكیان بسیاری به دادگستری كرج مراجعه كردند و خواهان احقاق حق خود شدند.

نكته قابل توجه این است كه این شركت در شهرهای دیگر نیز شعبه‌های زیادی ایجاد كرده و همین موضوع تعداد شاكیان را نیز افزایش داده است. در همان روزها میزان تخلف پرونده ورمی كمپوست از سوی رسانه‌ها چهار هزار میلیارد تومان اعلام شده؛ مبلغی كه مدیرعامل شركت زیر بار آن نرفت و او كه آذرماه سال 92 خود را به فرمانداری ملارد معرفی كرد مدعی شد بدهی شركت به مردم تنها 140‌میلیارد تومان است كه با احتساب سبدهای فروخته شده و تعداد شاكیان این عدد بسیار كمتر از این هم می‌شود!

با توجه به تعداد شاكیان پرونده كه حدود 35 هزار نفر می‌شوند و همچنین ادعای آنان بر اینكه بسیاری از آنها پول‌ها را به حساب پسران یكی از اعضای شركت واریز كرده‌اند هنوز مبلغ این تخلف مشخص نشده اما شكایت‌های رسمی كه در دادگستری كرج ثبت شده حداقل مبلغ1500‌میلیاردتومان را قطعی كرده است.

ابهامات پرونده برطرف نشد

بعد از آشكار شدن تخلف ورمی كمپوست، مسوولان جهاد كشاورزی ملارد و كرج اعلام كردند كه تخلف این شركت باید از طریق مراجع قانونی پیگیری شود و ارتباطی به وزارت جهاد كشاورزی ندارد. اما نكته اینجا بود كه چرا این شركت مجوز خود را از جهاد كشاورزی ملارد اخذ كرده اما تاسیس و شروع كار آن در كرج بود؟ ما برای پیگیری این موضوع و اینكه پرونده این شركت در چه مرحله‌یی قرار دارد با جهاد‌كشاورزی تهران و كرج تماس گرفتیم اما این دو سازمان از هر‌گونه پاسخگویی اجتناب كردند.

مسوول روابط عمومی جهاد كشاورزی كرج می‌گوید. چون مجوز این شركت توسط جهاد كشاورزی ملارد صادر شده بنابراین جهاد كشاورزی كرج مسوولیتی در قبال آن ندارد و نمی‌تواند در این خصوص اظهارنظر كند و باید موضوع را از طریق جهاد كشاورزی ملارد یا استان تهران پیگیری كرد.

اما مسوول روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی استان تهران نیز گفت: چون پرونده تشكیل و به دادگاه ارسال شده بنابراین این سازمان نمی‌تواند در این خصوص جوابگو باشد و مسوولان از هر‌گونه اظهارنظری در مورد ورمی كمپوست منع شده‌اند. برای پیگیری موضوع با محمد علی شاكری، رییس جهاد كشاورزی ملارد گفت‌وگو كردیم.

او در خصوص پرونده تخلف ورمی كمپوست می‌گوید: پرونده این تخلف به دادستانی تهران منتقل شده و حتی دادستانی ملارد نیز اكنون نمی‌تواند در این مورد اظهارنظری داشته باشد. شاكری در مورد چگونگی اعطای مجور برای تاسیس شركت می‌گوید: مراحل اخذ مجوز كاملا به‌صورت قانونی طی شده و هیچ منعی برای آن نبود و اخذ مجوز روال عادی خود را طی كرده است.

در مورد اینكه چرا شركت به‌جای ملارد در كرج تاسیس شده است رییس جهاد كشاورزی ملارد می‌گوید: از این موضوع بی‌اطلاع بودیم اما پس از آنكه مطلع شدیم بارها به شركت ورمی كمپوست اخطار دادیم!اما مشخص نیست چرا با وجود این تخلف فعالیت شركت حدود سه سال ادامه داشته، مدیر آن بارها به عنوان كار‌آفرین نمونه معرفی شده و حتی در شهرهای دیگر نیز شعبه دایر كرده بود.

با اینكه شاكری می‌گوید چند ماه قبل از بازداشت متهم ردیف اول، مجوز شركت باطل شده بود اما با این وجود فعالیت شركت همچنان ادامه داشته و مردم از اخطارهایی كه به این شركت داده شده بی‌اطلاع بودند. شاكری تاكید دارد كه جهاد كشاورزی بر امور شركت كاملا نظارت می‌كرد اما نظارت بر كار آن در شهرهای دیگر بر عهده جهاد كشاورزی ملارد نبود.

نكته جالب در صحبت رییس جهاد كشاورزی كرج ادامه فعالیت ورمی كمپوست است اما نه با حضور هیات‌مدیره سابق. به گفته شاكری این شركت همچنان فعال است و تولید كود آلی در آن ادامه دارد.

دادستانی تهران مسوول رسیدگی به شكایات

پرونده شركت ورمی كمپوست به دلیل اختلاف‌نظر دادستان كرج و دادستان ملارد با دستور دادستان كل كشور، برای رسیدگی به تهران ارجاع شد. بر اساس آنچه اعلام شده این پرونده در دادستانی تهران تحت رسیدگی است.

متهمان این پرونده، مدیرعامل شركت ورمی كمپوست، برادر او و همچنین برخی اعضای هیات‌مدیره شركت هستند. از آنجا كه پرونده شركت در تهران و استان‌های دیگر شاكی دارد دیوان عالی كشور موافقت كرده كه پرونده در تهران رسیدگی شود. پرونده شركت شاكیان زیادی دارد و متهمان آن در بازداشت به‌سر می‌برند.

مجلس پیگیر تخلف ورمی كمپوست

مالباختگان ورمی كمپوست برای پیگیری شكایت خود بارها به نمایندگان مجلس مراجعه كرده‌اند و خواستار پیگیری موضوع از سوی نمایندگان شده‌اند. غلامرضا نوری غزلجه، عضو كمیسیون كشاورزی مجلس با تاكید بر اینكه تخلف شركت ورمی كمپوست آشكار است، از پیگیری این تخلف توسط مجلس خبر می‌دهد.

به گفته این عضو كمیسیون كشاورزی، «مجلس اواخر سال گذشته از دولت و مسوولان وزارت جهاد‌كشاورزی درخواست كرد تا اطلاعات دقیق و كاملی از آنچه در شركت ورمی كمپوست رخ داده در اختیار مجلس بگذارند چون اطلاعات كاملی از چگونگی تخلف انجام شده، نداشتیم. همچنین چند نفر از اعضای كمیسیون كشاورزی برای پیگیری این پرونده مشخص شده‌اند و گزارش مجلس از روند پیگیری پرونده و شكایت شاكیان به زودی منتشر می‌شود.»


ویدیو مرتبط :
روحانی: فساد عظیم 9 هزار میلیارد تومانی در زمان دولت قبل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مالیاتی فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی



اخبار,اخبار اقتصادی ,پرونده مالیاتی فساد 3 هزار میلیاردی

 

اخبار اقتصادی - پرونده مالیاتی فساد 3 هزار میلیاردی بسته می‌شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از هماهنگی با دادستانی کل کشور برای وصول مالیات پرونده موسوم به فساد مالی بزرگ 3 هزار میلیارد تومانی که مسائل مربوط به دادگاه آنها به اتمام رسیده است، خبرداد و گفت: مالیات ارزش افزوده و مستقیم بیش از 50 شرکت زیرمجموعه گروه آریا رسیدگی و مشخص شده است.

علی عسکری در گفتگو با مهر در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مالیاتی فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی گروه آریا گفت: ارقام بدهی مالیاتی مربوط به بخشی از این پرونده که مورد رسیدگی قرار گرفته، مشخص شده است اما بهتر این است که ارقام اعلام نشود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم پرونده هایی که به قطعیت رسیده است، مشخص است، تصریح کرد: مالیات بیش از 50 شرکت زیرمجموعه گروه آریا در این بخش ها که رسیدگی شده، معلوم است.

وی از هماهنگی با دادستانی کل کشور برای نهایی کردن و وصول مالیات پرونده هایی که مسائل مربوط به دادگاه آنها به اتمام رسیده است، خبرداد و گفت: البته بدهی مالیات پیش از سال 89 آنها مورد رسیدگی قرار گرفته و وصول شده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: پرونده های پس از این سال هم مورد رسیدگی قرار گرفته که بخشی از آنها در مرحله تشخیص مالیاتی و بخشی در مرحله صدور برگ قطعی مالیات است.
اخبار اقتصادی - مهر