اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرواز مستقیم از تهران به همه جای دنیا


ترافیک سنگین در مسیر پایانی اتوبان یادگار امام و رفت و آمد هیأت‌های خارجی به هتل پارسیان، نمودهای بیرونی یک اجلاس مهم در ایران بود.

روزنامه شهروند:  ترافیک سنگین در مسیر پایانی اتوبان یادگار امام و رفت و آمد هیأت‌های خارجی به هتل پارسیان، نمودهای بیرونی یک اجلاس مهم در ایران بود. دیروز بیشتر از ١٦٠ نماینده صنعت هوایی و صنایع وابسته آن، در جهان از ٣٥ کشور گرد هم آمدند تا به تحریم ٣٧ساله ایران در تهران پایان دهند. تحریم‌های ظالمانه‌ای که در طول سال‌های اخیر نه‌تنها خسارت‌های فراوانی به صنعت هوایی ایران وارد کرد بلکه میزان سوانح انسانی در این بخش را به ٢ تا ٣ برابر میانگین جهان رساند.

تحریم موقعیت استراتژیک ایران در منطقه را تحت‌تأثیر قرار داد و باعث شد کشورهای منطقه با تقبل هزینه‌های بیشتر، پروازهای خود را از مسیرهای دیگر دنبال کنند. هرچند که به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، این تحریم‌ها تنها برای ایران هزینه‌ساز نبود و تمام کشورهای منطقه را در بر گرفت. به هر روی حالا در روزهای بعد از لغو تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی معتبر سازنده، خدمات‌دهنده، اجاره، لیزینگ و.... به تهران آمدند تا مشخص شود که علاقه شرکت‌های جهانی به بازار ایران فراتر از تصور فعلی ما است.

 اما در مقابل این حضور خارجی‌ها، حضور شرکت‌های داخلی در این رویداد بزرگ تعجب‌برانگیز بود. به جز یک شرکت هوایی که حضوری پر اثر داشت و نمایندگانش در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی بودند، سایر شرکت‌های ایرانی در عمل با انزوای پیش از تحریم خود به این رویداد آمده بودند و هنوز لغو تحریم‌های ایران را باور نکرده بودند.

برنامه هیجان‌برانگیز نوسازی ایران


براساس اطلاعات موجود، درحال حاضر ایران ٤٠درصد هواپیماهایش زمینگیر است و هواپیماهای فعال نیز به دلیل فرسودگی و سن بالا نیازمند هزینه‌های نگهداری بالاست. به جز این کمبود ناوگان در پروازهای داخلی، چالش‌هایی مانند کمبود بلیت و راه افتادن بازار سیاه در روزهای اوج تقاضا را به دنبال داشته است. این درحالی است که نبود هواپیماهای برد بلند به حد کفایت باعث شده است که پرواز ایران به تعداد زیادی از کشورها به صورت مستقیم امکان‌پذیر نباشد.

حالا در آستانه اجرای برجام اوضاع بسیار متفاوت‌تر از گذشته به جریان افتاده تا ایران، به‌زودی صاحب ١١٤ فروند هواپیمای نو شود؛ هرچند که این میزان، تقریبا به اندازه نصف هواپیماهای موجود ایران است اما باید توجه داشت که برنامه نوسازی و خرید هواپیما برای ایران تا ٥٠٠ فروند ادامه خواهد داشت که این موضوع یعنی یک برنامه هیجان‌برانگیز نوسازی برای سازندگان هواپیما در جهان. درباره نوسازی ناوگان هوایی ایران که یکی از مهم‌ترین بحث‌های روز گذشته بود، وزیر راه و شهرسازی ایران، شرح وضع ناوگان را برای میهمانان خارجی این‌گونه توضیح داد: تمام ناوگان موجود در ایران ۲۵۶ فروند هواپیما است که حدود ٤٠‌درصد آن زمینگیر است و فقط ۱۵۰ فروند آن عملیاتی است. البته هواپیماهایی که عملیاتی هستند سن بالایی دارند و هزینه نگهداری و تعمیر آنها بسیار زیاد است به همین دلیل ایران نوسازی ناوگان را یک اولویت برای خود می‌داند.

 آخوندی با بیان این‌که ایران به ٥٠٠ فروند هواپیمای با سن کم نیازمند است، تأکید کرد: برنامه ما تأمین حدود ۱۰۰ فروند هواپیما برای برد کوتاه در فرودگاه‌های داخلی و ۴۰۰ هواپیما برای بردهای میانی و بلند است که مذاکرات اولیه را هم با شرکت بوئینگ داشته‌ایم و برای خرید با سایر شرکت‌ها هم درحال مذاکره هستیم.آخوندی همچنین با اشاره به خرید ١١٤ هواپیمای ایرباس گفت: تمام این هواپیماها نو هستند و قرارداد خرید آن تا دو ماه آینده نهایی می‌شود ضمن این‌که پیش‌بینی می‌کنیم برنامه خرید ٥٠٠ فروند هواپیما بین سه تا ٥‌سال آینده به سرانجام برسد.

او شایعه خرید هواپیماهای روسی را رد کرد و گفت: این شایعات را رسانه‌ها ساخته و پرداخته می‌کنند و بارها گفته‌ام ایران بنا ندارد از روسیه خرید کند. به جز این ایرلاین‌های بخش خصوصی نیز تنها زمانی می‌توانند هواپیمایی را به ناوگان خود اضافه کنند که سازمان هواپیمای کشوری مجوز آن را صادر کند.

پرواز مستقیم از ایران به همه نقاط دنیا

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اجلاس هوانوردی ایران، ایجاد پرواز مستقیم به تمام کشورهای جهان را به‌عنوان خبر تازه‌ای مخابره کرد تا بگوید برقراری پرواز مستقیم ایران و آمریکا در دست مذاکره است. او همچنین در پاسخ به «شهروند» از ٢٥٠‌میلیارد دلار قرارداد سرمایه‌گذاری برای نوسازی سیستم ناوبری و تجهیز فرودگاه‌های کشور خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری خارجی، نوسازی فرودگاه‌های ایران از امسال در دستورکار قرار می‌گیرد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره برقراری پرواز مستقیم ایران به تمام کشورهای جهان این گونه توضیح داد: ایران به‌زودی پرواز مستقیم به تمام کشورهای جهان برقرار می‌کند و درباره برقراری پرواز مستقیم به آمریکا که قبلا اخبار آن منتشر شده بود نیز احتیاج به مذاکرات است که در این رابطه سازمان هواپیمایی مسئولیت مذاکره را برعهده داشته و تصمیم‌گیری درباره آن با محوریت این سازمان انجام خواهد گرفت.او ادامه داد: انجام پرواز مستقیم از ایران به سایر کشورها نیازمند هواپیماهایی با برد بلند است تا بتواند مسافران را به این مقاصد جابه‌جا کند. به همین جهت ایرلاین‌ها برای تأمین نیاز به هواپیماهای برد بلند وارد مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی شده‌اند.

لغو تحریم سوخت هواپیماهای ایرانی

وزیر راه و شهرسازی همچنین از لغو تحریم سوخت هواپیما خبر داد و گفت: در زمان تحریم تعدادی از فرودگاه‌های بین‌المللی از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کردند و ناوگان ایران قادر نبود در برخی از کشورها سوخت‌گیری کند اما با اجرای برجام، در چند روز گذشته‌ هامبورگ، کلن، پاریس، لندن و آمستردام تحریم سوخت ایران را لغو کرده‌اند و پیگیری این موضوع برای سایر کشورها نیز ادامه دارد. آخوندی همچنین اعلام کرد: با ورود ناوگان جدید هواپیمایی به ایران، نوسازی و بهسازی فرودگاه‌های کشور در دست اقدام قرار گرفته است و برنامه‌های مفصلی برای احیای سیستم ناوبری هواپیما داریم که در همین راستا ٢٥٠‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری در دست اقدام است و به‌زودی این قراردادها نهایی می‌شود. ضمن این‌که قراردادهای نوسازی فرودگاه‌های کشور از امسال و ‌سال آینده در دستورکار قرار می‌گیرد.

واردات بوئینگ فرسوده و برنامه گذشته

وزیر راه و شهرسازی درباره ورود ٢ فروند هواپیمای بوئینگ با سن بالاتر از ١٥‌سال نیز توضیح داد: این روند ادامه پیدا نمی‌کند و قراردادهای مربوط به خرید این دو فروند هواپیما در زمان گذشته بسته شده است؛ اما مطابق با دستورالعمل‌های جدید ایرلاین‌ها اجازه ندارند هواپیماهایی با سن بالاتر از ١٥‌سال وارد کنند. آخوندی درباره انتقاد برخی سرمایه‌گذاران درباره بالا بودن نرخ کفایت سرمایه برای تأسیس ایرلاین‌های جدید نیز اعلام کرد: ما فکر می‌کنیم برای این‌که بنگاه‌ها و ایرلاین‌ها بتوانند به نوسازی برسند و پروازهایی در سطح بین‌الملل داشته باشند باید به اندازه کافی سرمایه‌گذاری انجام دهند.

البته سازمان هواپیمایی کشوری به‌زودی جزییات میزان حداقل سرمایه برای انواع مختلف پرواز را به تفکیک فعالیت ایرلاین‌ها اعلام می‌کند. او همچنین خبر داد: در مدت کوتاهی برای تسهیل عبور و مرور شرکت‌های هواپیمایی از آسمان ایران، به تازگی پنج راه هوایی در آسمان ایران راه‌اندازی شده است؛ شرکت‌هایی که تمایل دارند از آسمان ایران عبور کنند، می‌توانند از این راه‌های هوایی استفاده کنند.وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هم‌اکنون ٦٧ فرودگاه در ایران به صورت عملیاتی فعال هستند، گفت: ما کمتر از ١٠ فرودگاه بهینه داریم؛ لذا درصددیم با تأمین ناوگان و تجهیزات فرودگاهی، سایر فرودگاه‌های کشور را نیز فعال کنیم.آخوندی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار خارجی درباره امنیت سرمایه‌گذاری در ایران نیز تأکید کرد: براساس قوانین بین‌المللی، انجام همه قراردادهای منعقده در این بخش را تضمین می‌کنیم و همه سرمایه‌گذاران با امنیت کامل می‌توانند در ایران در بخش‌های مختلف صنعت هوانوردی کشور سرمایه‌گذاری کنند.

دوربردهای ایران فقط ۹ هواپیماست


علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این اجلاس جزییات بیشتری درباره نیاز ایران به انواع هواپیما اعلام کرد و گفت: فقط ۹ هواپیمای دوربرد در ناوگان هوایی داریم. این درحالی است که هم‌اکنون ناوگان هوایی نیازمند ۳۰۰ فروند هواپیمای میان پرواز است. او با بیان این‌که هم اکنون ١٦ ایرلاین فعال در کشور داریم، ادامه داد: برای پروازهای کوتاه‌برد ناوگان هوایی کشور نیازمند ١٥٠ فروند هواپیمای دارای ٢٥٠ صندلی است. ضمن این‌که در ایران قیمت بلیت پروازها آزاد شده است تا ایرلاین‌ها سودآوری داشته باشند و در این بخش نیاز است تا شرکت‌های لیزینگ برای توسعه ناوگان ایران وارد شوند؛ دولت در این حوزه از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند تا ایرلاین‌ها از نظر عملیاتی قوی‌تر شوند.

ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاری در ایران

«پیتر‌ هاربیسون» رئیس اجرایی کاپا (مرکز هوانوردی آسیا – پاسیفیک) هم در این رویداد گفت: صنعت هوانوردی ایران به دلیل ازدیاد تقاضا پس از ده‌ها‌ سال تحریم، اکنون از ظرفیت‌های بسیار خوبی برای انجام سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آن برخوردار است.وی افزود: ما از همکاری شرکت‌های فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری ایران در برگزاری این اجلاس بزرگ با بیش از ٤٠٠ میهمان داخلی و خارجی در صنعت هوانوردی جهان بسیار خشنودیم. وی با بیان این‌که انتظار داریم ایران با استفاده از این فرصت بتواند ناوگان فرسوده خود را نوسازی کند، افزود: تحقیقات کاپا نشان می‌دهد اقتصاد ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و باید طی پنج‌ سال آینده، ٣٠٠ هواپیما به ناوگان هوایی خود ملحق کند.


ویدیو مرتبط :
پرواز مستقیم تهران - تل آویو ( اسرائیل )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن آماده برقراری پرواز مستقیم به تهران است



 پرواز مستقیم واشنگتن به تهران

واشنگتن آماده برقراری پرواز مستقیم به تهران است

نماینده وینابل (تنظیم کننده قوانین و مقررات دولتی ایالات متحده) در جمهوری اسلامی ایران از آمادگی لازم برای آماده سازی یاداشت تفاهم مورد نیاز دولت‌های آمریکا و ایران در برقراری خطوط پروازی بین شهرهای دو کشور خبر داد..

مجید جاودانی تبریزی در گفتگو با مهر در این خصوص افزود: با توجه به رایزنی های صورت گرفته در واشنگتن، در صورت موافقت ایران آماده انجام مذاکرات به نمایندگی از طرف ایشان (دولت جمهوری اسلامی) با ادارات مرتبط در واشنگتن و آماده سازی یادداشت تفاهم مورد نیاز است.

وی همچنین از خطوط هوایی دلتا به عنوان طرف آمریکایی مورد نظر مبنی بر ارائه خدمات در این خط پروازی به اتفاق هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) خبر داد.

وینابل با ۱۱۵ سال سابقه فعالیت و ترکیبی خاص از وکلا مانند دادستان کل ایالات متحده (دولت کارتر) ، در تنظیم مقررات و روابط دولتی واشنگتن مشارکت مستقیم دارد./مهر