اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پروازهای حج از فرودگاه امام (ره) قطعی شد


مدیركل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت از قطعی بودن پروازهای حج تمتع ۹۳ از فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد.

خبرگزاری مهر: حسن سرخوش با اشاره به اخباری كه درباره عدم انجام پروازهای حج تمتع ۹۳ از فرودگاه امام خمینی (ره) حكایت می‌كند، از قطعی بودن این پروازها خبر داد.

وی با بیان اینكه زائران 6 استان قم، لرستان، سمنان، البرز، قزوین و تهران از فرودگاه امام خمینی (ره) به عربستان اعزام می‌شوند، افزود: امروز در یك بازدید میدانی همه مدیران كاروانهای شش استان نامبرده در فرودگاه امام خمینی (ره) حضور یافته و از روند اعزام زائران مطلع می‌شوند.

به گفته مدیركل برنامه ریزی پذیرش و اعزام سازمان حج و زیارت، اعزام زائران ایرانی حج تمتع از ۱۹ ایستگاه پروازی كشور انجام می‌گیرد كه نخستین گروه ۱۴ شهریور ماه به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

اعزام نخستین گروه از عوامل اجرایی حج امسال، ۱۰ شهریور ماه رأس ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد انجام می‌گیرد و نخستین گروه از زائران نیز ۱۴ شهریور ماه ساعت ۸:۲۰ دقیقه صبح با پرواز ماهان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

۵۰ درصد پروازها از سوی شركت هواپیمایی سعودی، ۲۵ درصد از سوی شركت هواپیمایی ایران ایر و ۲۵ درصد از سوی شركت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود و ۵۰ درصد زائران مدینه قبل و ۵۰ درصد نیز مدینه بعد هستند.

اعزام زائران مدینه قبل از ۱۴ شهریورماه شروع می‌شود و تا ۳۰ شهریورماه ادامه دارد و اعزام زائران مدینه بعد نیز از ۲۵ شهریورماه شروع می‌شود كه تا ۶ مهرماه ادامه خواهد داشت.

در مجموع ۱۹۰ عملیات پرواز برای انتقال رفت و برگشت ۶۴ هزار زائر و عوامل اجرایی به سرزمین وحی و جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد؛ تمامی پروازهای زائران مدینه قبل به فرودگاه مدینه و خروج آنان از فرودگاه جده است و پروازهای زائران مدینه بعد نیز به فرودگاه جده انجام می‌شود.


ویدیو مرتبط :
واکنش‌ها به بازرسی نامتعارف خانم‌ها در پرواز زایران حج در فرودگاه امام خمینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پروازهای حج به فرودگاه امام منتقل می شود


مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور با اعلام این خبر كه پروازهای حج تمتع وعمره از زمستان امسال به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل می‌شود، تاكید كرد: انتقال دیگر پروازهای بین المللی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) نیازمند آماده سازی زیرساخت‌های لازم است.

خبرگزاری ایسنا: مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور تاكید كرد: پرداخت 170 میلیارد تومان بدهی شركت‌های هواپیمایی به شركت فرودگاه‌های كشور می‌تواند در توسعه فرودگاه‌ها به عنوان زیربناهای اقتصادی وارتباطی كشور كمك كند.

رسولی‌نژاد گفت: شركت فرودگاه‌های كشور در سال گذشته بالغ بر 160 هزار پرواز عبوری در آسمان كشور با میانگین روزانه 460 پرواز را ثبت كرده است.

 وی افزود: خدمات نشست و برخاست 302 هزار پرواز با جابه‌جایی 38 میلیون مسافر داخلی و 8.9 میلیون نفر مسافر بین‌المللی انجام شده است. جابه جایی بار نیز 432 هزار تن از طریق صنعت هوایی كشور ثبت شده است.

 او درباره درآمدها و هزینه‌های شركت فرودگاه‌های كشور گفت: در سال گذشته 420 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم و 408 میلیارد تومان هزینه كرده‌ایم كه 12 میلیارد تومان سود خالص به دست آمد.

 مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور با بیان این‌كه در سال گذشته 145 میلیارد تومان از شركت‌های هواپیمایی طلب داشتیم، گفت:‌ درحال حاضر طلب شركت فرودگاه‌های كشور از شركت‌های هواپیمایی 170 میلیارد تومان است.

 وی با بیان این‌كه شركت‌های هواپیمایی از سوی وزارت راه و شهرسازی ملزم به پرداخت بدهی خود در اقساط حداكثر دو ساله شده‌اند، گفت: یكی از وظایف شركت فرودگاه‌های كشور انجام كارهای عمرانی در فرودگاه‌هاست و برای انجام هر چه بهتر و بیشتر این وظیفه نیازمند آن هستیم كه طلب خود را از شركت‌های هواپیمایی دریافت كنیم.

 او همچنین اظهار كرد:‌ در سال گذشته در 18 فرودگاه كشور كار عمرانی انجام دادیم، به طوری كه بهسازی و انجام روكش و تقویت عوامل پروازی در فرودگاه‌های كلاله، اهواز، زاهدان، كرمان و بوشهر تا 10 درصد پیش رفت و در فرودگاه‌های اراك، بجنورد، همدان، سهند، جیرفت و یزد نیز شاهد پیشرفت 30 درصدی عملیات‌های عمرانی بوده‌ایم.

 مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور خاطرنشان كرد: سال گذشته 120 میلیارد تومان كار عمرانی در فرودگاه‌های كشور انجام شد كه یك سوم این هزینه از اعتبارات استان‌ها دریافت شد.

 به گفته وی،‌ یكی از طرح‌های آغاز شده در شركت فرودگاه‌های كشور استفاده از توان بخش خصوصی به صورت BOT (ساخت و بهره‌برداری) است كه در فرودگاه مشهد و نیز امام خمینی (ره) با ساخت سالن CIP با حدود 100 میلیارد ریال آغاز شد.

 رسولی‌نژاد درباره توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) همچنین اظهار كرد: هتل ساخته شده دراین فرودگاه توسط بخش خصوصی با اعتبار 700 میلیارد ریال در دهه فجر سال جاری افتتاح می‌شود تا بعد از بهره‌برداری توسط بخش خصوصی به فرودگاه تحویل داده شود. ساخت پاركینگ طبقاتی با سرمایه 170 میلیارد ریال در شیراز نیز به عهده بخش خصوصی گذاشته شده است.

 مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور با اذعان به مشكل پاركینگ در فرودگاه مهرآباد یادآور شد: بخش خصوصی با سرمایه 90 میلیارد ریالی در حال ساخت پاركینگ طبقاتی در فرودگاه مهرآباد است.

 وی با بیان آن كه در حال حاضر 5800 فرد در ستاد و 54 فرودگاه كشور شاغل هستند، گفت: از ابتدای خرداد ماه امسال 3300 نفر به شاغلین دراین بخش اضافه شده‌اند.

 رسولی‌نژاد با اشاره به این كه در زمینه توسعه فرودگاه‌های استانی مشكلات مالی داریم كه در تلاشیم با مشاركت استان‌ها آن را حل كنیم، افزود: در شش ماهه دوم سال گذشته فرودگاه بیرجند برای انجام پروازهای حج عمره و واجب به زنجیره‌ فرودگاه‌ها كشور اضافه شد.

فرودگاه كلاله كه قبل از انقلاب ساخته شده و جنبه آموزشی داشت نیز در سفر دوم هیات دولت به گلستان مقرر شد كه مجددا بازگشایی شود و این كار صورت گرفت تا در هفته گذشته اولین پروازهای مسافری این فرودگاه انجام شود.


 مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور در بخش دیگری از این نشست به برنامه‌های سال جاری شركت فرودگاه‌های كشور اشاره و اظهار كرد: در سه ماهه نخست امسال 102 هزار و 900 پرواز انجام شده است كه نسبت به سه ماهه نخست پارسال 6.4 درصد افزایش داشته است.

 وی با بیان این‌كه پروازهای عبوری سه ماهه نخست امسال 5.5 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، افزود: پروازهای داخلی دراین مدت 7.1 درصد و پروازهای بین المللی نیز چهار درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

 رسولی‌نژاد در بخش پاسخ به پرسش خبرنگاران با تاكید دوباره بر نیاز شركت فرودگاه‌ها به وصول مطالبات خود از شركت های هواپیمایی گفت: اكثر شركت‌های بدهكار به شركت فرودگاه‌های كشور خصوصی هستند، اما بیشترین حجم بدهی مربوط به سه شركت هما، ماهان و آسمان با 120 میلیارد تومان بدهی می‌شود. البته شركت‌های ماهان و آسمان با فروش هتل‌های خود در تلاش برای تسویه حساب هستند.

 مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور همچنین اظهار كرد: این شركت از شركت‌های هواپیمایی خارجی نیز طلبكار است؛ هر چند اكثر شركت‌های خارجی در 90 درصد مواقع به موقع هزینه‌های خود را پرداخت می‌كنند. یك دوم درآمد شركت فرودگاه‌ها نیز از هزینه دریافتی از شركت‌های هواپیمایی خارجی تامین می‌شود.

 وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌كه مشكلات مسافرین فرودگاه امام (ره) در زمینه گیت، پاركینگ و سالن ترانزیت چه زمان حل شده و شاهد توسعه این فرودگاه خواهیم بود؟ گفت: دو فضای 8000 متری به سالن‌های ترانزیت تا قبل از دهه فجر امسال اضافه خواهد شد و به تعداد گیت‌های گذرنامه نیز افزوده می‌شود.

 رسولی‌نژاد افزود: پاركینگ فرودگاه در ترمینال سه به وسیله پل هوایی به سالن ترانزیت متصل می‌شود تا تردد مسافرین به این سالن آسان‌تر صورت گیرد؛ ضمن این كه ظرفیت پاركینگ فرودگاه امام خمینی (ره) قابلیت افزایش به 5000 خودرو را دارد.

 مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور ادامه داد: این تنها فاز یك فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است وبرای اجرای فاز دوم و سوم نیازمند ابلاغ دولت هستیم كه در این زمینه در حال عقد قرارداد هستیم. فاز دوم و سوم در مجموعه اقتصادی وزارت راه در حال بررسی است و از بین سرمایه گذاران خارجی نیز كنسرسیومی از چین و مالزی و تركیه وآلمان متقاضی انجام امور توسعه‌ای فرودگاه امام (ره) هستند.

 وی تصریح كرد:‌ در حال ارزیابی توانایی كنسرسیوم‌های داخلی و خارجی متقاضی فعالیت عمرانی در فرودگاه امام خمینی (ره) هستیم تا كار را به كسی واگذار كنیم كه سابقه ساخت فرودگاه مدرن را در منطقه دارد. یكی از ارقام پیشنهاد شده 2.5 میلیارد دلار است و تا مهر ماه نتیجه این بررسی‌ها مشخص می‌شود.

 رسولی‌نژاد در مورد ظرفیت پاركینگ هواپیمایی فرودگاه مهرآباد گفت: مهرآباد محل پارك 48 هواپیما را دارد، اما بین 65 تا 75 هواپیما شب‌ها دراین فرودگاه پارك می‌شوند كه برای جایگزینی آن ها از فضای بخش‌های دیگر صنایع هوایی استفاده می كنیم و با توجه به آن كه شهریور امسال اجلاس سران غیر متعهدها در كشور برگزار می‌شود، ظرفیت پاركینگ پروازها را به صورت 100 درصد با استفاده از فضاهای دیگر توسعه خواهیم داد.

 مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور در مورد نحوه تعیین تعرفه پارك هواپیما در فرودگاه‌ها گفت: عوارض فرود هواپیماها طبق استانداردهاست (وزن هواپیما ضرب‌در شش) كه برای پروازهای داخلی در فرودگاه‌ مهرآباد 40 درصد و در فرودگاه‌های مناطق محروم شامل 80 درصد تخفیف می‌شود ودر كل این مبلغ از 140 هزار تومان بالاتر نمی‌رود، اما پروازهای خارجی از این تخفیف بهره مند نیستند.

 وی سه فرودگاه مشهد، امام خمینی (ره) و مهرآباد را سودده دانست كه تا 50 درصد هزینه و درآمد خود را متقبل می‌شوند و گفت: با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر دریافت عوارض فرودگاهی به مبلغ 5000 تومان از مسافرین داخلی و 25 هزار تومان از مسافرین خارجی امیدواریم فرودگاه‌های اصفهان، شیراز و تبریز بتوانند هزینه‌های خارجی خود را پوشش دهند هر چند هنوز این رقم‌ها وصول نشده است.

 رسولی‌نژاد با بیان این‌كه هیچ فرودگاهی با درآمد خود نمی‌تواند هزینه‌های عمرانی را پوشش دهد، یادآور شد: در سال گذشته 13.5 میلیون مسافر در مهرآباد و 5.5 میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی (ره) جابه جا شده‌اند و برنامه داریم در پنج سال آینده این رقم را به هشت میلیون نفر در فرودگاه مهرآباد و 25 میلیون نفر در فرودگاه امام خمینی (ره) افزایش دهیم. او تاكید كرد: برای رسیدن به رقم جابه‌جایی 25 میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی (ره) زیرساخت‌های این فرودگاه همچون ساخت ترمینال‌ها به ویژه ترمینال زیارتی در حال انجام است. ترمینال زیارتی این فرودگاه نیز با زیر بنای 45 هزار متر مربع با اعتبار 100 میلیارد تومان در حال ساخت است كه تنها پنج درصد پیشرفت داشته و تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 وی با اعلام این خبر كه پروازهای حج تمتع وعمره از زمستان امسال به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل می‌شود، تاكید كرد: انتقال دیگر پروازهای بین المللی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) نیازمند آماده سازی زیرساخت‌های لازم است.

 رسولی‌نژاد با بیان این‌كه تعرفه پاركینگ و نیز اقلامی كه در فرودگاه‌ها فروخته می‌شوند، زیر نظر سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان است، درباره استانداردهای فرودگاه‌های كشور گفت: دفتراستانداردهای فرودگاهی كار ساخت و توسعه فرودگاه‌ها را به پیمانكارهایی می‌سپارد كه از استانداردهای لازم برخوردارند؛ ضمن آن‌كه همه فرودگاه‌ها زیر نظر اداره كل بهسازی و توسعه فرودگاه‌ها هستند. ایكائو استانداردها را اعلام می‌كند واجرای آن به عهده فرودگاه است.

 مدیر عامل شركت فرودگاه‌های كشور با اعلام این كه آبان ماه امسال ایكائو بازدیدی امنیتی از فرودگاه‌های كشور خواهد داشت، اظهار كرد: یك ماموریت عمده شركت فرودگاه‌ها مدیریت و راهبری 54 فرودگاه كشور كه فرودگاه گناباد، شهید مدرس تربیت حیدریه، ماكو، سقز و بروجرد نیز به آن اضافه می‌شود، است.