اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پروازهای امارات به ایران قطع می‌شود؟


پس از به وجود آمدن اختلافات دیپلماتیک اخیر در منطقه ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین پروازهای مستقیم خود به ایران را قطع کردند و این موضوع گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرد که شاید این دو تصمیم کشورهای دیگر را نیز وارد برنامه‌ریزی برای قطع پروازهایشان به ایران کند.

خبرگزاری ایسنا: پس از به وجود آمدن اختلافات دیپلماتیک اخیر در منطقه ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین پروازهای مستقیم خود به ایران را قطع کردند و این موضوع گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرد که شاید این دو تصمیم کشورهای دیگر را نیز وارد برنامه‌ریزی برای قطع پروازهایشان به ایران کند.

هرچند در صورت فهرست کردن نام تمام کشورهایی که به پشتیبانی از رژیم سعودی تصمیم به قطع ارتباط با ایران کردند نیز نمی‌توان خطر یا مشکلی را برای آینده اقتصادی کشور مدنظر قرار داد، اما بحث پروازهای مستقیم به عنوان مساله‌ای که درصدی از افراد جامعه به دلیل وضعیت شغلی و یا زندگی‌شان با آن درگیر هستند، می‌تواند قدری کارها را سخت کند.

هرچند در صورت لغو روابط دیپلماتیک عملا دریافت ویزا و سفر متقابل به کشور دشوار است، اما باقی‌ماندن پروازها نیز می‌توانست جزو گزینه‌های باقی‌مانده روی میز باشد. گزینه‌هایی که در صورت کنار رفتن قطعا برای ایرلاین‌های دو کشور و البته مسافرانی که به شکل برنامه‌ای در این مسیرها حرکت می‌کنند مشکل‌ساز خواهد شد.

البته با توجه به پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد تنها عربستان و یار غارش بحرین این تصمیم را اجرایی خواهند کرد و منافع اقتصادی و سیاسی به دیگر کشورها اجازه اتخاذ چنین تصمیمی را نمی‌دهد.

علیرضا منظری – معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌ موضوع اعلام کرد: با توجه به این‌که در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور خاص امارات متحده عربی منافع و موقعیت اقتصادی بر شرایط سیاسی می‌چربد، قطعا این کشور برنامه‌ای برای قطع پروازهای خود به ایران نخواهد داشت.

به گفته وی همان‌طور که از باقی‌ماندن روابط دیپلماتیک بین دو کشور بر می‌آید، اماراتی‌ها قصد از دست دادن بازار هوایی ایران را ندارند و از این‌رو چنین تصمیمی اتخاذ نخواهند کرد.

منظری با بیان این‌که بسیاری از مسافران ایرانی که به امارات سفر می‌کنند پرواز کانکشن دارند توضیح داد: در صورت لغو پروازها بسیاری از این پروازهای کانکشن امارات که به مقاصد مختلف جهان حرکت می‌کند و با مشکل تامین مسافر روبه‌رو خواهد شد و از این‌رو منافع اقتصادی امارات ایجاب می‌کند که چنین تصمیمی اتخاذ نشود، هرچند نمی‌توان گفت که از دست دادن بازار ایران حرکت هواپیماها در امارات را متوقف می‌کند، اما قطعا حجم بالای پروازها روی آن تاثیری جدی خواهد گذاشت.


ویدیو مرتبط :
افزایش ۱۰۰ درصدی پروازهای عبوری از آسمان ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب و تائید قطع رابطه تجاری ایران با امارات



 

 

تکذیب و تائید قطع رابطه تجاری ایران با امارات

 

روز گذشته اخبار حکایت از قطع مراوده تجاری ایران با کشور امارات متحده عربی داشت. بر اساس این گزارشات حذف نام امارات متحده عربی از فهرست ثبت‌ سفارش سازمان توسعه تجارت ایران موجب شد تا برخی افراد از دستورالعمل‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای قطع مراودات تجاری ایران و امارات تا اطلاع ثانوی و به‌دلیل مواضع ضد‌ایرانی این کشور خبر دهند.خبری که موجب اظهارات ضد و نقیض برخی از مسئولان شد و در نهایت با تکذیب سخنگوی امور خارجه به پایان رسید.

به گزارش شفاف؛ معاون اول رئیس‌جمهور با رد قطع مراودات تجاری ایران و امارات گفت: این روابط قطع نشده، به این سادگی نیست که روابط دو کشور همسایه یکباره قطع شود اما به مسئولان این کشور تذکر داده‌ایم که زیر بار فشار آمریکا نروند چرا که به صلاحشان نیست.

محمد رضا رحیمی با بیان اینکه امارات تحت‌تأثیر فشار آمریکا کاری کرده که به ضرر ما نیست بلکه به ضرر خودش است، افزود: امارات در واقع در کنار ایران امارات شد. از مسئولان اماراتی به‌ویژه حاکم دبی می‌خواهیم زیر بار فشار آمریکا نروند.

همچنین نادری معاون گمرک ایران با بیان اینکه توقف در ترخیص کالا نداشته‌ایم اعلام کرده است که تمامی کالاهای ثبت سفارش شده طبق روال قبل در گمرک انجام می‌شود.

در همین راستا یک عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران با تایید قطع ثبت سفارش کالا از امارات متحده عربی از دستورالعمل اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: با توجه به مشکلات ایجاد شده در سیستم ارزی کشور و پرداخت نشدن ارز دولتی طی چند روز گذشته این احتمال وجود دارد که مراودات تجاری ایران و امارات قطع شده باشد.

سید حمید حسینی با بیان اینکه آنچه مسلم است اکنون امارات از فهرست سیستم ثبت سفارش کالا به کشورمان حذف شده است، افزود: از سوی دیگر اعتبار ال.‌سی‌های قبلی که گشایش یافته هنوز تامین نشده و به‌نظر می‌رسد نوسان اخیر نرخ دلار در بازار نیز ناشی از این موضوع بوده است.

از سوی دیگر یک مقام آگاه در اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران با تایید توقف ثبت سفارش کالا از امارات متحده عربی، اتخاذ این تصمیم را به‌دلیل مشکلات ناشی از خروج تصنعی دلار از کشور قلمداد کرد. اقدام برخی افراد در زمینه خروج دلار دولتی در قالب ثبت سفارش کالا از یک سو و موانع ایجاد شده در مسیر تبدیل دلار به درهم برای واردات کالا از این کشور موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده و به گفته فعالان بخش خصوصی افزایش روز گذشته نرخ دلار به رقم بیش از هزار و 500 تومان نیز ناشی از اتخاذ چنین تصمیمی بوده است.

همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات نیز در این باره گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم این تصمیم ایران بوده است. مصلحت این تصمیم را باید از سیستم اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران یعنی وزیر مربوطه و سازمان توسعه تجارت پیگیری کرد.

با این حال اما صبح امروز، سخنگوی وزارت خارجه توقف روابط تجاری با امارات را تكذیب كرد سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واكنش به برخی اخبار منتشره مبنی بر توقف روابط تجاری بین ایران و امارات اظهار داشت كه' چنین مطلبی صحت ندارد'.

هر چند که امارات مهمترین طرف تجاری ایران محسوب می شود و یكی از مهم‌ترین شركای تجاری ایران طی یك دهه اخیر اما به نظر می‌رسد این امر نیز سبب نشده است كه این كشور در برخی موارد از جهت‌گیری‌های ضد ایرانی بپرهیزد و همچنین طی این سال‌ها این كشور با كارشكنی‌های گاه و‌بیگاه،‌ مشكلاتی برای تجار ایرانی به‌وجود آورده است.

امارات متحده عربی با تحریم ایران توسط بسیاری از كشورهای اروپایی، به راهی برای مبادلات تجاری ایران مبدل شده بود به‌طوری كه امارات از راه ریفاینانس تجاری به ایران،‌ بسیار منتفع بود و نباید این امر را نادیده گرفت.

گفتنی است ارزش صادرات قطعی كالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی، در هشت ماهه سال 1390 ، رقم 21 میلیارد و 164 میلیون دلار و ارزش كل واردات نیز در این مدت، نزدیك به 39 میلیارد و 750 میلیون دلار بوده است. ایران طی این مدت بالاترین تراز تجاری منفی را با كشور امارات داشته و 9میلیارد و 846 میلیون دلار تراز تجاری ایران و امارات به نفع امارات است.

ایران طی این مدت 9 میلیون و 200 هزار تن كالا به ارزش 12 میلیارد و 952 میلیون دلار از امارات وارد كرده است و این كشور با 32.58 درصد بیشترین سهم از واردات كشورمان را به خود اختصاص داده و در لیست عمده صادركنندگان كالا به ایران در صدر جدول قرار دارد.

در مجموع 5 كشور امارت، چین، كره‌،‌ آلمان و تركیه به‌عنوان عمده صادركنندگان كالا به ایران در 8 ماهه سال جاری بودند كه بیش از 63 درصد از ارزش واردات كشورمان را تشكیل داده‌اند. همچنین بیش از 90 درصد از واردات ایران تنها از طریق 21 كشور انجام شده و سایر 128 شریك تجاری، ‌در هشت ماهه امسال، كمتر از 10 درصد ارزش واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

اما امارات در هشت ماهه ابتدای سال جاری، در میان كشورهای عمده مقصد صادراتی ایران دومین كشور بعد از چین بوده‌است. میزان صادرات ایران به این كشور، طی مدت یاد شده،‌ سه میلیون و 651 هزارتن كالا به ارزش سه میلیارد و 106 میلیون دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 6.8 درصد كاهش و به لحاظ ارزش 30.75 درصد افزایش نشان می‌دهد. سهم این كشور از كل ارزش صادرات ایران در 8 ماهه سال جاری 14.67 درصد بوده است. پنج كشور چین، امارات، عراق، هند و افغانستان در مجموع در حدود 75.52 درصد از وزن و 60.34 درصد از ارزش صادرات كشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین ایران بیش از 6 درصد کل صادرات و 12 درصد صادرات غیر نفتی امارات را تشکیل می دهد و دومین مقصد صادراتی امارات پس از هند به شمار می رود .

بر اساس آمارهای رسمی صادرات مجدد بیش از 90 درصد صادرات امارات به ایران را تشکیل می دهد . حجم مبادلات تجاری دوبی با ایران در سه ماه سوم 2010 با 15 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 2009 روبرو شده است . سهم ایران در صادرات مجدد دوبی در این مدت از 18 درصد در سال 2009 به کمتر از 13 درصد تنزل داشته است . البته حجم مبادلات تجاری دو کشور در 9 ماه نخست 2010 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تغییری نداشته است .../شفاف