اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرفروش ترین کنسول های بازی



 

پرفروش ترین کنسول های بازی

 

رکود اقتصادی سال میلادی گذشته به همه بخش ها و صنایع نفوذ کرد تا هیچ بازاری را بی نصیب نگذارد. در این میان و در بازار محصولات تکنولوژی، حتی بازار پر رونق بازی های کامپیوتری هم درگیر این رکود شدند تا جایی که کارشناسان این بازار اعلام کردند که فعالان صنعت بازی های کامپیوتری در سال ۲۰۰۹ یکی از بدترین بحران های مالی خودشان را تجربه کردند و اخبار نه چندان خوب این بازار باعث شد تا سرمایه گذاران هم ریسک کمتری برای سرمایه گذاری در این بازار بکنند.

 

رکود اقتصادی سال میلادی گذشته به همه بخش ها و صنایع نفوذ کرد تا هیچ بازاری را بی نصیب نگذارد. در این میان و در بازار محصولات تکنولوژی، حتی بازار پر رونق بازی های کامپیوتری هم درگیر این رکود شدند تا جایی که کارشناسان این بازار اعلام کردند که فعالان صنعت بازی های کامپیوتری در سال ۲۰۰۹ یکی از بدترین بحران های مالی خودشان را تجربه کردند و اخبار نه چندان خوب این بازار باعث شد تا سرمایه گذاران هم ریسک کمتری برای سرمایه گذاری در این بازار بکنند.

با این همه، اما آخرین روزهای سال ۲۰۰۹ جرقه های امیدی برای بهبود این بازار بودند. در حقیقت بازار فصل تعطیلات سال نو بر خلاف انتظار بسیاری از تحلیل گران بازار، آنقدر با استقبال خریداران مواجه شد که کارشناسان تصمیم گرفتند تا درباره پیش بینی هایشان برای این بازار تجدید نظر کنند. به این ترتیب است که حالا بسیاری از کارشناسان بازار بازی های کامپیوتری معتقدند که در سال ۲۰۱۰ این بازار رشد قابل توجهی را تجربه می کند. این در حالی است که این پیش بینی ها انگیزه سرمایه گذاران را برای ادامه یا سرمایه گذاری مجدد در این بازار افزایش می دهند. در این میان بازار ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ ترین و پررونق ترین بازار بازی های کامپیوتری همیشه مورد توجه بوده است. کارشناسان معتقدند که این بازار سال میلادی گذشته با کاهش ۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ به فروش ۷/۱۹ میلیارد دلاری رسیده است. با این حال، اما پیش بینی ها نشان از رشد قابل توجه این بازار تا پایان سال ۲۰۱۰ دارند.

با این همه، اما تمایل کاربران و علاقه مندان بازی های کامپیوتری به انجام این بازی ها به شیوه های مختلف هرگز فروکش نمی کند. درست به همین دلیل هم هست که این بازی ها هر روز به گونه ای متفاوت و روی دستگاه های دیجیتال شخصی مختلف در دسترس این علاقه مندان قرار می گیرند؛ اتفاقی که در سال های اخیر باعث شده است تا عرصه رقابتی بزرگی در میان شرکت های تولید کننده فعال در بازار بازی های کامپیوتری به وجود بیاید.

● کنسول های پر فروش

استفاده از سخت افزارهای مختلف همیشه برای انجام بازی های کامپیوتری مرسوم بوده است و تنها در طول سال ها این سخت افزارها با سلیقه و سبک زندگی کاربران همراه شده و تغییر کرده اند. با وجود آمدن کنسول ها و محصولات مختلف؛ اما هنوز کامپیوترهای شخصی یکی از پرطرفدارترین ابزار برای انجام بازی های کامپیوتری هستند. درست به همین دلیل هم هست که همچنان لوازم جانبی مخصوص بازی های کامپیوتری با استفاده از کامپیوتر در بازارهای جهانی پر فروش هستند. آخرین پیش بینی در این مورد نشان از رشد چشمگیر بازار سخت افزارهای مخصوص بازی های کامپیوتری با کامپیوترهای شخصی دارد. بر اساس این تحقیق که توسط موسسه تحقیقاتی JPR انجام شده است، پیش بینی می شود بازار این سخت افزارها تا پایان سال ۲۰۱۰ با رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹ مواجه شود.

این در حالی است که فروش این بازار در سال ۲۰۰۹ با رشد ۹/۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸، برابر ۲/۱ میلیارد دلار بوده است.

به عقیده کارشناسان، این رشد مناسب به دنبال تقاضای کاربران و خریداران در بازارهای جهانی است. در سال ۲۰۰۹ با ورود سیستم عامل جدید ویندوز ۷ شرکت Microsoft کارشناسان پیش بینی کردند که بازار سخت افزارهای کامپیوتری مخصوص بازی های کامپیوتری در سال ۲۰۱۰ رشد خوبی را تجربه کند. به این ترتیب است که این تحقیقات نشان می دهد که ارزش بازار این سخت افزارها در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به ترتیب برابر ۲۰ میلیون و ۷۶ هزار دلار و ۲۱ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار بوده است. این در حالی است که بر اساس اعلام تحلیل گران ارزش این بازار در سال های ۲۰۱۰ به ۲۷ میلیون و ۶۱۷ هزار دلار برسد.

با این همه، اما نمی توان حضور پررنگ کنسول های بازی را در این بازار نادیده گرفت. این کنسول هادر سال های اخیر آنقدر پر طرفدار شده اند که حالا یک جنگ رقابتی را در میان شرکت های تولید کننده به وجود آورده اند. درست به همین دلیل هم هست که این روزها وقتی بحث بازی های کامپیوتری به میان می آید به هر حال نام کنسول های بازی مانند Wii، PS۳، Xbox ۳۶۰، DS و... هم مطرح می شوند.

هر کدام از این کنسول ها قابلیت های ویژه ای را برای انجام بازی های کامپیوتری به کاربرانشان می دهند و همین قابلیت ها است که باعث می شود بعضی از این محصولات پر فروش تر از بقیه باشند. در این سال ها شرکت Nintendo توانسته است بیشتر از دیگر تولید کنندگان با سلیقه کاربران همراه شود و به همین دلیل پرفروش ترین کنسول های بازی را در بازارهای جهانی داشته است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی NPD Group کنسول Nintendo DS این شرکت در سال ۲۰۰۹ با فروش جهانی ۱۹/۱۱ میلیون دستگاهی پر فروش ترین و پرطرفدارترین کنسول بازی بوده است. بعد از آن Wii با فروش ۵۹/۹ میلیون دستگاهی در جایگاه دوم قرار دارد. با این اوصاف کنسول های۳۶۰ Xbox ، PlayStation ۳وPSP، و PlayStation ۲ به ترتیب با فروش ۷۷/۴، ۳۳/۴، ۵۰/۲ و ۸۰/۱ میلیون دستگاهی در جایگاه های بعدی فهرست پرفروش ترین کنسول های بازی در بازار جهانی در سال ۲۰۰۹ قرار گرفته اند.

این در حالی است که فروش نرم افزارها در بازار جهانی بازی های کامپیوتری هم در سال ۲۰۰۹ به ۵/۱۱ میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به فروش این محصولات در سال ۲۰۰۸ کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

● نبرد iPhone با کنسول های بازی

بازی های کامپیوتری حالا آنقدر پرطرفدار شده اند که به تدریج شخصی تر شده و کاربران ترجیح می دهند، همیشه به آنها دسترسی داشته باشند تا جایی که حالا این بازی ها روی گوشی های موبایل آمده و طرفداران زیادی هم پیدا کرده اند.

حضور و ورود موبایل های هوشمند و به خصوص پر طرفدارترین آنها؛ یعنی iPhone هم در سال های اخیر بازار بازی های موبایل را تا حد قابل توجهی متحول کرده و رونق بخشیده است. آخرین آمار در این زمینه را موسسه تحقیقاتی IDC منتشر کرده و اعلام کرده است که درآمد حاصل از فروش بازی های موبایل تا پایان سال ۲۰۱۰ به ۶/۵ میلیارد دلار می رسد. بر این اساس بازار این محصولات در سال ۲۰۱۰ رشد ۱۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۰۹ تجربه خواهد کرد. این در حالی است که طبق پیش بینی کارشناسان این موسسه رشد این بازار تا سال ۲۰۱۴ روند نسبتا ثابتی خواهد داشت و در نهایت تا پایان این سال به ارزش ۴/۱۱ میلیارد دلاری می رسد.

این گزارش نشان می دهد که در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از تمام بازار نرم افزارهای کاربردی گوشی های موبایل را بازی های موبایل در اختیار دارند که از این میزان ۶۰ تا۷۰ درصد این بازی ها هم به صورت رایگان قابل دانلود برای کاربران علاقه مند هستند.

به عقیده کارشناسان، افزایش تمایل و سطح دسترسی کاربران به موبایل هایی با قابلیت هایی مانند GPS، نمایشگرهای لمسی و حتی دوربین عکاسی و تشخیص دست خط، کیفیت و لذت بازی با آنها را افزایش می دهد. درست به همین دلیل هم هست که موبایل های هوشمند بخش بزرگی از بازار بازی های موبایل را در این سال ها در اختیار گرفته اند. حتی در بازار کشورهای در حال توسعه هم کاربران سعی دارند با خرید موبایل هایی هرچند ارزان قیمت؛ اما با قابلیت های متنوع، از این بازی های هیجان انگیز لذت ببرند.

با این همه، اما iPhone آنقدر بازار بازی های موبایل را متحول کرده است که حتی می تواند با کنسول های پرطرفداری مانند DS و PSP رقابت کند. به این ترتیب در حالی که بازار این بازی ها در فاصله سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ رشد ۸ درصدی داشته است، بیش از نیمی از این رشد به بازی های ویژه iPhone اختصاص دارد. به این ترتیب سهم iPhone از بازار این بازی ها در سال ۲۰۰۹ برابر ۵ درصد بوده است که این میزان برابر درآمد ۵۰۰ میلیون دلاری است.

● بازی های مجازی و اجتماعی

در سال های اخیر؛ اما با گسترش سطح دسترسی به اینترنت و محبوبیت شبکه های اجتماعی در میان کاربران مختلف، ژانر جدیدی در بازار بازی های کامپیوتری ایجاد شده است. این ژانر جدید و البته بسیار پرطرفدار در واقع بازی های مبتنی بر شبکه های اجتماعی هستند که حالا بخشی از بازی های اینترنتی محسوب می شوند. این بازی ها تحت شبکه های اجتماعی قابل اجرا هستند و اتفاقا نظر کاربران زیادی را هم به خودشان جلب کرده اند.

بر اساس جدیدترین آمار، بازار جهانی بازی های آنلاین سال خوبی را در پیش خواهد داشت. به این ترتیب انتظار می رود بازار این بازی ها تا پایان سال ۲۰۱۰ فروشی بیش از ۱۵ میلیارد دلار داشته و رشد چشمگیری را تجربه کند.

از این میان، اما بازی های مبتنی بر شبکه های اجتماعی به عنوان ژانر زیر مجموعه بازی های آنلاین بیش از ۳۰ درصد از این درآمد را به خودشان اختصاص خواهند داد...../تحلیل:دنیای اقتصاد



ویدیو مرتبط :
ps4 پرفروش ترین کنسول جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

50 بازی پرفروش 2015 کنسول پلی استیشن


در این 50 بازی، صرفا 3 بازی اصیل دیده می شود و باقی مربوط به سری های قدیمی تر بوده اند. در مورد آمار پی سی، استناد دقیق به فروش فیزیکی چندان مطلوب نیست.

وب‌سایت دیجیاتو - محسن وفانژاد: بریتانیا به تنهایی بازار بزرگی برای شرکت های سازنده کنسول های بازی بوده و میلیون ها مشتری در آن، به انتظار خرید بازی های جدید و البته کنسول هستند. در آخرین گزارش منتشر شده، مجموع فروش دو کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان به مرز 5.5 میلیون واحد رسید اما این کنسول سونی است که عمده بازار را در اختیار دارد.

50 بازی پرفروش 2015 کنسول پلی استیشن

به صورت مجموع، فروش فیزیکی بازی های دو کنسول نامبرده، 75 درصد یا 700 میلیون پوند کل فروش سال 2015 را شامل شده. همانطور که انتظارش می رود، بیشترین فروش نرم افزار و بازی هم روی پلی استیشن 4 بوده و پیرو آن اکس باکس وان در رتبه بعدی است.

با این وجود، دارندگان کنسول مایکروسافت در انتخاب بازی های انحصاری طی این سال، دست بازتری داشته اند و در لیست 50 بازی پرفروش سال، 7 عنوان دارند، در حالی که این رقم برای پلی استیشن 4، تنها دو بازی است.

نینتندو نیز با ماریو کارت 8، صرفا یک نماینده در 50 عنوان پرفروش سال 2015 داشته و هیچ انحصاری از پلتفرم های 3DS، ویتا و پی سی در این لیست مشاهده نمی شود. فروش اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 نیز با کاهشی اساسی روبرو بود.

در این 50 بازی، صرفا 3 بازی اصیل دیده می شود و باقی مربوط به سری های قدیمی تر بوده اند. در مورد آمار پی سی، استناد دقیق به فروش فیزیکی چندان مطلوب نیست. رشد پلتفرم هایی نظیر استیم و اوریجین سبب شده تا کمتر پی سی گیمری به سراغ خرید بازی های فیزیکی برود.

در انتها می توانید لیست 50 بازی پرفروش امسال را مشاهده کنید:

FIFA 16
Call Of Duty: Black Ops 3
Fallout 4 3
Star Wars: Battlefront 3
Grand Theft Auto 5
Batman: Arkham Knight
FIFA 15
Call Of Duty: Advanced Warfare
Assassin’s Creed Syndicate
Lego Jurassic World
The Witcher 3: Wild Hunt
Battlefield Hardline
Minecraft: Xbox 360 and Xbox One Edition
Minecraft: Story Mode
Halo 5: Guardians
Minecraft: PlayStation 3, 4, and Vita Edition
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Uncharted: The Nathan Drake Collection
Dying Light
The Elder Scrolls Online
Far Cry 4
Just Cause 3
WWE 2K16
Forza Motorsport 6
Lego Dimensions
Mortal Kombat X
Destiny: The Taken King
Destiny
Rainbow Six Siege
Rise Of The Tomb Raider
Lego Batman 3: Beyond Gotham
The Crew
Disney Infinity 3.0
Need For Speed
Terraria
Assassin’s Creed Unity
WWE 2K15
Lego Marvel Super Heroes
Call Of Duty: Ghosts
Evolve
Disney Infinity 2.0
Watch Dogs
Project CARS
Forza Horizon 2
Mad Max
The Last Of Us Remastered
Halo: The Master Chief Collection
Mario Kart 8
Gears Of War: Ultimate Edition
Skylanders SuperChargers