اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرداخت یارانه 2برابر درآمد‌های نفتی



اخبار,اخبار اقتصادی,یارانه ای نقدی

 
دولت دو برابر درآمدهای نفتی به مردم یارانه نقدی می‌دهد. در حالی كاهش درآمد‌های نفتی ایران باعث شده رقم یارانه‌های نقدی در سال 94 حدود دو برابر پولی شود كه ایران از طریق فروش طلای سیاه به دست می‌آورد كه دولت یازدهم یكی از مهم‌ترین كارویژه‌های خود را هدفمند كردن واقعی یارانه‌ها و كاهش تعداد افرادی معرفی كرده است كه یارانه نقدی دریافت می‌كنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تاكنون هر ایرانی بیش از دو میلیون و 500 هزار تومان یارانه نقدی دریافت كرده است. وقتی این رقم را در بیش از 70 میلیون نفری كه یارانه نقدی دریافت می‌كنند ضرب كنیم، عددی نجومی به دست می‌آید كه تامین آن برای دولتمردان به كابوس تبدیل شده است.

 

در دولت گذشته كه پرداخت نقدی یارانه‌ها آغاز شد، شاید تامین رقم نجومی آن چندان مشكل نبود، چرا كه درآمد‌های نفتی ایران آن زمان حدود چهار برابر رقم كنونی بود. به دنبال تحریم‌هایی كه علیه دولت ایران در سال‌های گذشته اعمال شد و همچنین با توجه به افت بی‌سابقه قیمت نفت، درآمد‌های نفتی ایران به یك چهارم كاهش پیدا كرده است. دولت یازدهم هر چند تلاش كرده است با احیای بازار‌های از دست رفته نفت به میزانی این كاهش در آمد را جبران كند، اما با مساله كاهش قیمت رو به روست و عملا نمی‌تواند درآمد‌های افسانه‌ای نفت در دولت گذشته را داشته باشد. این در حالی است كه بار مالی طرح‌های دولت قبل همچنان روی دوش دولت است و از مهم‌ترین مواردی كه بار مالی ایجاد می‌كند پرداخت یارانه‌های نقدی است.

42 هزار میلیارد یارانه نقدی
دولت دو برابر درآمدهای نفتی به مردم یارانه نقدی می‌دهد. براساس آخرین آمارها قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی به عدد ۲۸ دلار برای هر بشكه رسیده است. براین اساس ایران روزانه دو میلیون و ۸۷۶ هزار بشكه نفت خام صادر می‌كند. این عدد در سال به رقمی بیش از ۸۰ میلیون بشكه می‌رسد. براین اساس درآمد سالانه ایران از محل صدور نفت خام به رقم ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این درحالی است كه دولت سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان تنها برای پرداخت یارانه نقدی هزینه می‌كند. به گزارش صدای اقتصاد، به این ترتیب درحال حاضر میزان عایدی دولت از محل درآمدهای نفتی، حتی پاسخگوی پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم هم نیست. پیش از این نیز اعلام شده بود كه دولت پیش بینی كاهش ۲۴ درصدی درآمدهای نفتی را كرده است.

حذف یارانه‌بگیران
یكی از راهكار‌هایی كه برای كم كردن هزینه پرداخت یارانه‌های نقدی به ذهن دولتمردان رسیده است، حذف افرادی از فهرست دریافت یارانه نقدی است. دولت یازدهم در سال اول استقرار خود تلاش كرد فهرست یارانه بگیران نقدی را به صورت داوطلبانه كوچك كند. دولتمردان از شهروندانی كه نیازی به یارانه نقدی ندارند خواستند از دریافت یارانه انصراف دهند.

 

این طرح مورد استقبال قرار نگرفت و دولت اعلام كرد كه افرادی را كه نیاز به یارانه نقدی ندارند شناسایی و یارانه آنها را قطع می‌كند. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در یكی از تازه‌ترین اظهارنظر‌های خود عنوان كرده است كه مسئول قطع یارانه‌هاست. علی ربیعی مهر امسال در زمینه پرداخت یارانه‌ها با اشاره به سابقه اجرای آن افزود: برای تحقق مصوبه مجلس شورای اسلامی باید حدود چهار میلیون نفر دیگر از پرداخت یارانه حذف شوند. او گفت: در بحث یارانه ابتدا خلاف قانون اجرا شد.

 

اگر زمینه‌های دقیق آن ملاحظه نشود به راه غلط خواهیم رفت. حدود 28 پایگاه اطلاعاتی را در این یكسال اخیر سامان دادیم و با آنها گفت‌وگو كردیم و چیز جدیدی به وجود نیاوردیم. ما درآمد و هزینه را در سه فرمول می‌گذاریم. مسكن، خودرو، درآمد و حتی سفر می‌تواند دارایی شما محسوب شود البته سفرهایی را كه مردم بابت ماموریت می‌روند جدا كردیم. هرچند یكی از اشكالاتی كه به وجود آمده بود این بود که كارگرانی كه در خارج بوده و حذف شده بودند را بازگرداندیم. ما از طریق پایگاه‌ها دسترسی به فعالیت‌های اقتصادی داریم اما به حسا‌‌های بانكی سرك نكشیدیم.

 

ربیعی خاطرنشان كرد: بیش از 1/2 میلیون نفر را حذف قطعی كردیم كه 80 درصد شكایت نكردند. در ارتباط با آن 20 درصد، همزمان كه نشانشان دادیم چه اموالی در اختیار دارند، 10 درصدشان قبول كردند و رفتند اما آن 10 درصد هم می‌گفتند كه بله شاید این اموال را داشته باشیم اما در خانه بیمار سرطانی یا دانشجو یا تحصیلكرده بیكار داریم. او افزود: شیوه اعتراض را خیلی روان كردیم، فرد می‌گوید من این اموال را دارم و ما از وی تعهد می‌گیریم كه چنانچه نتواند اثبات كند ما آن میزان پرداختی را از آنها خواهیم گرفت. در مرحله آخر هم به تحقیقات میدانی خواهیم رفت كه تاكنون به این مرحله ورود نكرده‌ایم. وزیر تعاون در پاسخ به این پرسش كه چه میزان از افراد باید از دریافت یارانه حذف شوند، اظهار كرد: ما می‌خواهیم به تكلیف قانونی كه مجلس برای دولت در نظر گرفته، برسیم.

 

طبق قانون مجلس حدود شش میلیون نفر باید از دریافت یارانه حذف شوند. اظهارات درباره حذف یارانه‌های نقدی توسط دیگر مسئولان دولتی هم تكرار شده است. مسئولان می‌گویند به حذف یارانه‌ها به عنوان روشی برای جبران كسری بودجه فكر می‌كنند. آبان امسال احمد میدری معاون وزیر كار، تعاون و رفاه اجتماعی از جبران كسری بودجه دولت با منابع حاصل از حذف یارانه نقدی سه میلیون ایرانی دارای تمكن مالی خبر داد و گفت: تاكنون یارانه ۱۵ درصد معترضان حذف یارانه نقدی برگشته است.


 اخبار اقتصادی  -  ارمان 


ویدیو مرتبط :
پرداخت یارانه نقدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خزانه خالی شد/ درآمد نفتی کشور از میزان مورد نیاز برای پرداخت یارانه نقذی کمتر شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دولت دو برابر درآمدهای نفتی به مردم یارانه نقدی می دهد

براساس آخرین آمارها قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی به عدد 28 دلار برای هر بشکه رسیده است. براین اساس ایران روزانه 2 میلیون و 876 هزار بشکه نفت خام صادر می کند. این عدد در سال به رقمی بیش از 80 میلیون بشکه می رسد. براین اساس درآمد سالیانه ایران از محل صدور نفت خام به رقم 28 هزار میلیارد تومان می رسد. این درحالی است که دولت سالیانه 42 هزار میلیارد تومان تنها برای پرداخت یارانه نقدی هزینه می کند.

به این ترتیب درحال حاضر میزان عایدی دولت از محل درآمدهای نفتی، حتی پاسخگوی پرداخت یارانه های نقدی به مردم هم نیست. پیش از این نیز اعلام شده بود که دولت پیش بینی کاهش 24 درصدی درآمدهای نفتی را کرده است.

اخبار اقتصادی - صدای اقتصاد