اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرداخت یارانه شهریور از وزارت نفت



پرداخت یارانه,پرداخت یارانه از وزارت نفت,وزارت نفت

پرداخت یارانه شهریور از وزارت نفت

زنگنه وزیر نفت در برنامه تلویزیونی از افزایش ظرفیت تولید نفت به ۴.۵ میلیون بشکه در روز خبرداد

به گزارش فارس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امشب در برنامه شب آفتابی شبکه تهران با بیان اینکه جناب آقای حسن روحانی 4 بار با بنده صحبت کردند تا من مسئولیت وزارت نفت را علی‌رغم میل باطنی پذیرفتم، اضافه کرد: به ایشان آقایان نعمت‌زاده و ترکان را پیشنهاد دادم، اما ایشان نپذیرفتند و در انتها احساس کردم وظیفه دارم این مسئولیت را برعهده بگیرم.

وی گفت: زمانی یک وزیر در وزارتخانه اسیر کارتابل‌ها می‌شود، اما من کارتابل‌ها را نمی‌بینم، تا رهنمود بدهم و به معاونان هم گفته‌ام پیش من نیایند و هرکس را کار داشته باشم، صدا می‌زنم.
وزیر نفت با بیان اینکه من از ابتدا اهدافی داشتم که آنها را دنبال می‌کنم، گفت: اهم این اهداف را تأمین سوخت زمستانی، تولید گاز، بالا بردن ظرفیت تولید و صادرات نفت و پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کردیم.

*سفر به کانون نفت و گاز
زنگنه با رد سفرهای دوره‌ای گفت: ‌من باید به کانون‌های فعالیت نفت مانند عسلویه، اهواز و ستاره خلیج فارس سفر کنم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل دادن مسئولیت به کاظم وزیری هامانه گفت: آقای وزیری هامانه فرد محترم و پایدار بر مبانی کاری است و به همین دلیل ایشان را برکنار کردند، اما ایشان نشان داد به اصولی مانند حرفه‌ایی‌گری در نفت وفادار است و به دلیل همین مسئله برکنار شد.

*پرداخت یارانه شهریور از وزارت نفت
وزیر نفت در ادامه اظهار داشت: دولت برای پرداخت قسط جدید یارانه‌ها گفته است که ما در وزارت نفت پول بدهیم، تا نیاز شهریورماه تأمین شود.
وی با بیان اینکه دولت یک مقدار زودتر پول می‌خواست و ما هم گفتیم کمک می‌کنیم، افزود: همیشه وزارت نفت، نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین یارانه‌ها داشته است و ماهی 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای این منظور پرداخت می‌کنیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه تعامل با جنوبی‌ها گفت: جنوبی‌ها اصل بدنه فعال نفت هستند که جمعی از آنها قدیم به من انتقاد داشتند، اما امروز همه با ما اتفاق‌نظر دارند.
وزیر نفت تصریح کرد: الان جنوبی‌ها رشد ظرفیت‌ها ملی تکیه و تأکید دارند و خواهان آن هستند که به سراغ نرم‌های قراردادی مانند SA یا مشارکت در تولید نرویم.

وی تصریح کرد: ما این نوع قرارداد را برای ایران به خصوص در خشکی و حتی خلیج فارس نمی‌پذیریم و شاید در دریای خزر جای برای استفاده از این نوع قرارداد داشته باشد.
زنگنه یکی از اشکالات عمده در قراردادهای مشارکت در تولید را در این مسئله دانست که سرمایه‌گذار بدون آنکه در بالا و پایین رفتن قیمت نفت تأثیری داشته باشد، با رشد قیمت نفت حداکثر نفت را به خود اختصاص می‌دهد.

وزیر نفت تأکید کرد: برای ما اصلاح قراردادهای بیع‌متقابل به خصوص با توجه به تجربه میادینی که در حال بهره‌برداری هستند، بهترین کار است و می‌توانیم از تجربه موفق عراق هم در این زمینه استفاده کنیم.
زنگنه توضیح داد: در عراق از قراردادهای بویل سرویس اگریمنت استفاده می‌کنند، یعنی شرکت خارجی وقتی به تولید می‌رسد به ازای تولید هر بشکه نفت از آن میدان پول می‌گیرد و برای افزایش ضریب بازیافت انگیزه دارد، اما سهمی از تولید و دسترسی به مخزن ندارد.

*دعوت عام از شرکتهای خارجی برای توسعه میادین
وی در ادامه با بیان اینکه ما به طور عام از همه شرکت‌های خارجی دعوت کردیم، برای توسعه میادین ورود کنند، گفت: از همه آنها در قراردادهای اصلاح شده بیع متقابل دعوت می‌کنیم و آنها باید بدانند که ایران بازار بسیار خوبی است و همواره در طول تاریخ یک تولیدکننده متعهد بوده است.

وزیر نفت تصریح کرد: این تحریم‌های ظالمانه خلاف روال‌هایی است که حتی در دوره جنگ با آنها روبه‌رو بودیم.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره آنکه رسانه‌های خارجی به عنوان فرمول زنگنه مطرح می‌کنند، گفت: حق ما است که نفت بیشتری به بازار بفروشیم و برای این کار از 10 تا 15 راه استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت: سازمان جدیدی برای فروش نفت تأسیس نکرده‌ایم، فقط یک ساختارکمک ‌کننده به مدیریت بین‌الملل شرکت ملی نفت ایجاد کردیم، تا از همه ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور در فروش، بازاریابی، نفت‌کش و بیمه نفت استفاده بکنیم.

* از کلیت کرسنت دفاع می‌کنم
زنگنه در ادامه با بیان اینکه از کلیت قرارداد کرسنت دفاع می‌کنم، گفت: با عمان هنوز قراردادی امضا نکردیم و تنها یک یادداشت تفاهم امضا شده اشت که چند ماه آینده ان‌شاءالله به قرارداد منجر می‌شود.

*قصد عمان برای خرید روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز ایران
وی افزود: عمان قصد دارد روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز از ایران خریداری کند که بخشی از آن را خود مصرف خواهد کرد و بخشی را نیز به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر می‌کند.
وزیر نفت ارزش قرارداد صادرات گاز با عمان را بالای دو میلیارد دلار در سال دانست و گفت: دعوا جزء لاینفک قراردادهای صادرات گاز است، چرا که ماهیت بازارهای گاز و نفت کاملاً با هم متفاوت است. چنانکه قیمت نفت روزانه تعیین می‌شود، اما گاز قیمت روزانه ندارد و در درازمدت تعیین می‌شود.

زنگنه اظهار داشت: قرار ما این بود که پاکستان بابت هزینه‌های ترانزیت و مصارف خود مقداری گاز برداشت کند، اما هدف اصلی هند بود که درباره آن به تفاهم نرسیدیم.
وی تأکید کرد: هند بازار بزرگی در آینده است که نمی‌توانیم از آن صرف‌نظر کنیم، چنانچه تقاضای رو به رشد جهانی متعلق به هند، چین و کره است و ما باید به ببرهای بزرگ آسیا مانند هند و چین توجه کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه ممکن است در آینده بحث صادرات LNG گاز مایع طبیعی به جای خط لوله صلح به هند مطرح شود، گفت: از نظر من خط لوله صلح منطقی بود اما هندی‌ها به دلایل سیاسی جلو نیامدند.

*نفت ایران حدود ۱۰۰دلار
وی با اشاره به صادرات نفت ایران با قیمت نزدیک به 100 دلار گفت: باید بدانیم قیمت بالای نفت در کوتاه‌مدت برای سیاسیون ما جذاب است، اما در درازمدت باعث تهدید ما می‌شود، چرا که رقبای ما با قیمت‌های بالا وارد می‌شوند.
زنگنه ادامه داد: ما به زودی ظرفیت تولید نفت را به صورت پایدار به 4 میلیون بشکه در روز می‌رسانیم و بعد باید به ظرفیت تولید 4.5 میلیون بشکه در روز برسیم.

وزیر نفت در انتها با ذکر خاطره‌ای درباره شهید تندگویان (وزیر نفت شهید شده در زیر شکنجه بعثیهای عراق) گفت: ایشان تنها پسر پدرش بود که پدر ایشان وقتی جنازه پسرش را در عراق تحویل گرفت، گریه نکرد تا به خاک ایران رسید و تنها وقتی مطمئن شد که عراقی‌ها دیگر حضور ندارند، گریه کرد تا دشمن گریه وی را نبیند و این کار ایشان من را بسیار متأثر کرد./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
می توان وزارت صنعت،معدن وتجارت راجایگزین وزارت نفت کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرداخت یارانه از منابع وزارت نفت غیر قانونی است



پرداخت یارانه از وزارت نفت,یارانه,وزارت نفت

پرداخت یارانه از منابع وزارت نفت غیر قانونی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به اظهارات اخیر زنگنه درباره پرداخت یارانه گفت: اگر بنا باشد دولت جدید رویه غیرقانونی دولت قبلی را در تأمین یارانه نقدی ادامه دهد، چگونه تمامی آن شعارهای مطرح شده در آغاز دولت قابل هضم خواهد بود.

جعفر قادری در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به اظهارات چند روز گذشته زنگنه وزیر نفت که اعلام کرده بود، وزارت نفت 2500 میلیارد تومان از یارانه شهریور را تامین می کند اظهار داشت: اینکه دولت بخواهد از محل منابع شرکت های وابسته به نفت، تأمین منابع مالی پرداخت یارانه های نفدی را انجام دهد، قابل قبول نیست.

وی افزود: من معتقدم دولت جدید که بنای کارش را بر قانون گذاری و قانونمندی گذاشته و اعلام کرده رویه های غلط گذشته باید اصلاح شود، نباید خود رویه های غلط قبلی را تکرار کند.
نماینده مردم شیراز در مجلس نهم با تأکید بر اینکه به هر شکلی شده دولت باید هرچه زودتر این رویه های خلاف قانون را تعطیل کند، گفت: اگر بنا باشد دولت جدید رویه خلاف قانون دولت قبلی را در تأمین منابع مالی پرداخت یارانه های نقدی ادامه دهد، چگونه تمامی آن شعارها و مسائل مطرح شده در آغاز دولت قابل هضم خواهد بود؟

وی ادامه داد: دولت باید در وهله اول این رویه های غلط را متوقف کند و پس از آن برای تأمین مناسب منابع مالی پرداخت یارانه های نقدی، یا چند دهک را حذف کند و یا با افزایش قیمت ها مطابق قانون اقدام به تأمین منابع مالی هدفمندی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مجوز افزایش 38 درصدی قیمت حامل های انرژی در بودجه سنواتی کشور تصریح کرد: اگر طبق قانون بودجه 92 قیمت ها افزایش یابد منابع مالی پرداخت یارانه های نقدی به طور کامل تأمین می شود و نیازی به استفاده از راههای خلاف قانون نیست.

قادری خاطرنشان کرد: بین استفاده از راههای خلاف قانون و پذیرش راهکارهای قانونی تفاوت بسیاری است، از دولت می خواهیم که به راهکارهای قانونی بپردازد.
به گزارش تسنیم، چند روز پیش، بیژن زنگنه وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی اعلام آمادگی کرد تا از نیاز 3400 میلیارد تومانی دولت برای پرداخت ماهانه یارانه های نقدی، وزارت نفت 2500 میلیارد تومان را تأمین کند. البته وی به منبع تامین این پول هیچ اشاره ای نکرده بود.

تسنیم