اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرداخت وام برای دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی



اخبار,اخبار اجتماعی ,  مدارس غیر دولتی

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش گفت: وام قرض الحسنه برای ثبت نام در مدارس غیر دولتی تا سقف مصوب و متناسب با شهریه مدرسه به اولیا اعطا می‌شود.

مرضیه گُرد، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با  فارس در پاسخ به این پرسش که «شرایط اعطای وام 10 میلیون تومانی به متقاضیان تحصیل در مدارس غیر دولتی چگونه است؟»، اظهار داشت: طبق تفاهم‌نامه‌ایی که با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بسته‌ایم، اگر چنانچه مؤسسان مدارس غیر دولتی حساب‌های خودشان را در آن بانک متمرکز کنند، اولیا می‌توانند تا سقف مصوب وام‌ گیرند؛ البته تا 10 میلیون آن را مسدود کرده‌ایم یعنی نه اینکه 10 میلیون به آنها ارائه شود.

وی ادامه داد: برای نمونه اگر استان، شهرستان و مدرسه‌ای شهریه‌اش 3 میلیون است، تا حد همان 3 میلیون عقد قرارداد کرده‌اند تا با معرفی از طرف مدرسه، وام قرض‌الحسنه به اولیای دانش‌آموزان  پرداخت شود.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص زمان پرداخت وام یادآور شد: از هم اکنون مؤسسان مدارسی که تمایل داشته باشند می‌تواند در این خصوص اقدام کنند؛ چرا که بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندانشان در این مدارس تحصیل می‌کنند، متقاضی هستند تا شهریه را یک جا پرداخت نکنند.

گُرد خاطر نشان کرد: این روش وسیله‌ای برای کمک به معلمان، کارکنان و مؤسسان مدارس غیردولتی نیز است تا بتوانند وام‌های تجهیز مدارس از 150 تا 300 میلیون تومان را نیز با روش قرض‌الحسنه دریافت کرده و مدرسه خود را تجهیز کنند.
اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
وام 10 میلیون تومانی به دانش آموزان مدارس غیر دولتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بحران قطعی برق مدارس خوزستان / فشار بر دانش آموزان برای پرداخت پول برق



اخبار,اخبار اجتماعی ,قطعی برق مدارس

 سریال قطعی برق مدارس خوزستان در آستانه آغاز سال تحصیلی با دریافت چراغ خاموش هزینه برق از دانش‌آموزان، وارد فاز جدیدی شد.

 به گزارش ایسنا، در حالی‌که برق برخی مدارس استان به‌علت بدهی در ایام امتحانات پایان سال تحصیلی 93 - 94 و هنگام آغاز ثبت‌نام برای سال تحصیلی جدید قطع شده‌ بود، پس از انعکاس موضوع و پیگیری از طریق شرکت توزیع برق، مسئولان این اداره که به صرف همکاری با آموزش‌وپرورش و با توجه به تأکید استاندار بر همکاری تمام ارگان‌ها برای بازگشایی مطلوب مدارس، اقدام به وصل مجدد آن و طرح پیشنهاد تقسیط بدهی برق مدارس کرده بودند، مجددا در اقدامی دیگر برق چند مدرسه را قطع کردند تا نشان دهند که در رویه خود کاملا جدی هستند و اجرای پروژه مهر و دستور استاندار و حتی مطالبات معوق آموزش‌وپرورش از آن‌ها نیز تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند.

 موضوعی که موجب شد تا یکی از مسئولان در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان پیشنهاد دریافت هزینه برق از دانش‌آموان را مطرح کند و اکنون باوجود واکنش‌های مخالف به این موضوع، از عادی ‌بودن این اقدام و دریافت هزینه برق مدارس از دانش‌آموزان سخن بگوید!

 این چه منطقی است؟!
پیش از این اما محمد تقی​زاده مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان، در نشست خبری خود در بهمن‌ماه گذشته با اشاره به لزوم كمك همه دستگاه​های استان به آموزش‌وپرورش خاطرنشان كرد: آموزش‌وپرورش خوزستان مبلغ 230 میلیارد تومان مطالبات عقب​مانده دارد که در حدود 9 میلیارد تومان آن مربوط به سازمان آب و برق است با این وجود این سازمان، برق ادارات آموزش‌وپرورش را به دلیل بدهی مدارس قطع می​كند؛ این چه منطقی است؟! سازمان آب و برق به جای قطع​كردن برق ادارات آموزش‌وپرورش مبلغ بدهی خود را از مبلغ مطالبات کسر و باقی​مانده را به ما پرداخت كند.

شرایط وحشتناک است
همچنین یکی از مدیران مدارسی که برق آن قطع شده بود، از برگزاری امتحانات دانش‌آموزان در گرمای شدید و شرجی طاقت‌فرسا به دلیل قطعی برق مدارس خبر می‌دهد و شرایط را وحشتناک توصیف می‌کند؛ این مدیر مدرسه اظهار می‌کند: سرانه‌ای به مدارس پرداخت نمی‌شود و در نتیجه مدارس اعتباراتی ندارند؛ زمانی‌که بودجه‌ای وجود ندارد چگونه می‌توان بدهی میلیونی را پرداخت کرد؟

وی با بیان این‌که قطعی برق موجب دشواری بسیاری برای دانش‌آموزان و معلمان شد، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان مجبور شدیم که در گرمای شدید تنها مدارک را دریافت و پس از آن در منزل وارد سامانه کنیم زیرا اطلاعات دانش‌آموزان باید به‌صورت اینترنتی در سامانه ملی ثبت‌نام درج شود.

 او ادامه می‌دهد: این برای ما بسیار دشوار است. مدرسه من در یک منطقه محروم قرار دارد و اکثر مردم آن فقیر هستند؛ بیشتر دانش‌آموزان به‌دلیل فقر بدون خوردن صبحانه به مدرسه می‌آیند با این شرایط چگونه می‌توان انتظار کمک و مشارکت مردمی داشت؟

 قطعی برق مدارس در ایام امتحانات عمدی بود؟!
 همچنین بهزاد ساکی رییس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه یک اهواز نیز از قطعی برق مدارس به علت بدهی توسط اداره برق خبر می‌دهد و می‌گوید: از شهریورماه و به‌ویژه در زمان برگزاری امتحانات برق چندین مدرسه قطع و برخی امتحانات نهایی دانش‌آموزان با وجود قطعی برق در گرمای شدید برگزار شد.

 وی با بیان این‌که برق مدرسه‌ای که در زمان برگزاری امتحانات نهایی قطع شده بود پس از پرداخت بدهی وصل شد، ادامه می‌دهد: مسئولان اداره برق به ما اعلام کردند که به طور عمدی در این فصل سال و در هنگام برگزاری امتحانات برق مدارس بدهکار را قطع می‌کنند تا مدیران مدارس مجبور شوند نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند.

 رییس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه یک اهواز عدم پرداخت سرانه مدارس را دلیل این بدهی به شرکت برق می‌داند و بیان می‌کند: بیش از سه سال است که سرانه‌ای به مدارس واریز نمی‌شود و این موجب شده است که مدارس توانایی پرداخت هزینه‌های آب و برق مصرفی خود را نداشته باشند؛ از سوی دیگر این مدارس بیشتر در مناطق محروم و حاشیه شهر مانند ملاشیه و گلدشت مستقر هستند که به دلیل شرایط و فقر موجود امکان کمک‌های مردمی در آن‌ها بسیار کم است.

 ساکی با بیان این‌که اداره برق حاضر به ارائه تخفیف به مدارس نیست، می‌گوید: ما به مسئولان اداره برق اعلام کردیم که دولت سرانه مدارس را پرداخت نمی‌کند اما آن‌ها معتقدند که هزینه‌های تولید برق باید تأمین و باید بدهی‌ها تسویه شود و در غیر این‌صورت برق مدارس قطع می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اداره برق پس از رایزنی‌ها پذیرفت که بدهی برق مدارس به‌صورت اقساط پرداخت شود، تصریح می‌کند: حتی این شیوه پرداخت برای مدارس به دلیل نداشتن اعتبارات لازم بسیار دشوار است. معتقدم تا بهبود وضعیت اعتبارات و پرداخت سرانه مدارس، تنها راهکار این است که مدارس بدهکار به‌صورت داوطلبانه از اولیا و دیگر خیرین برای پرداخت بدهی خود کمک بگیرند.

 از گلایه تا تشکر...
 همچنین پیش از این برق مدارس شهر شاوور از توابع شهرستان شوش به مدت یک ماه قطع شده بود که سیدجلال نژادفاضل، رییس اداره آموزش‌وپرورش این منطقه در آن وقت به خبرنگار ایسنا گفته بود: به علت قطعی برق، امتحانات دانش‌آموزان در حیاط مدارس و در گرمای طاقت‌فرسا برگزار و از سوی دیگر در روند ثبت‌نام دانش‌آموزان و سامان‌دهی معلمان و  نقل و انتقالات اختلال ایجاد شد.

وی که از این اقدام اداره برق گلایه‌مند شده بود، تصریح کرد: ممکن است اداره برق این حق را داشته باشد که به علت بدهی برق هر محلی را قطع کند؛ همان‌طور که در گذشته چندین بار برق اداره آموزش‌وپرورش شاوور و مدارس آن را نیز قطع کرده بود اما با توجه به گرمای شدید و برگزاری امتحانات شهریورماه و ثبت‌نام دانش‌آموزان، انتظار قطع برق در این شرایط را نداشتیم.

نژادفاضل با بیان این‌که در حال حاضر برق مدارس این شهر از وصل شده است، می‌گوید: برق مدارس و اداره آموزش‌وپرورش شاوور پس از رایزنی‌ علی‌رغم بدهی‌ وصل شد که این اقدام اداره برق جای تقدیر و قدردانی دارد.

رییس اداره آموزش‌وپرورش شاوور به رقم 180 میلیون تومان بدهی مدارس این شهر به اداره برق اشاره و عنوان‌می‌کند: تمام تلاش خود را برای حل این مشکل انجام خواهیم داد اما پرداخت این بدهی که از سال 80 به‌ جا مانده، مستلزم مساعدت و همکاری تمام مسئولان است؛ منطقه محروم شاوور کمبود اعتبار بسیاری دارد و از سوی دیگر منطقه درآمدزایی نیست.

 پیچ‌وخم‌های یک پیشنهاد عجیب!
 به گزارش ایسنا، برای حل مشکل قطعی برق مدارس پیشنهاد پرداخت بدهی برق مدرسه توسط دانش‌آموزان در شورای آموزش‌وپرورش استان از سوی رییس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه 2 اهواز مطرح شد تا با تصویب این پیشنهاد در این شورا دریافت بهای برق‌ مدارس از دانش‌آموزان قانونی شود.

 این پیشنهاد عجیب که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و گمان اجرای آن به این زودی‌ها نمی‌رفت، ظاهرا بدون گرفتن مصوبه در شورا نیز اجرایی شده بود!

 سیدبهادر موسوی رییس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه 2 اهواز در خصوص این پیشنهاد خود در شورای آموزش‌وپرورش استان به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این پیشنهاد در رسانه‌ها تعبیر نادرستی شد؛ چندین سال است که دست آموزش‌وپرورش در جیب مردم است. اکنون مدیران مدارس این هزینه‌ها را از اولیا به‌صورت متفاوت دریافت می‌کنند. ما در آن طرح پیشنهاد دادیم که این هزینه‌ها به‌صورت قانونمند و مشخص تعیین و از دانش‌آموزان دریافت شود تا آن را یکسان‌سازی کنیم.

 وی با بیان این‌که البته این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفت و دیگر به آن پرداخته نشد، ادامه می‌دهد: راهی جز کمک مردم به مدارس وجود ندارد؛ وقتی دولت سرانه مدارس را پرداخت نمی‌کند و مدارس هیچ‌گونه اعتباراتی ندارند چطور می‌توان بدهی برق مدارس را پرداخت کرد؟

رییس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه 2 اهواز یادآور می‌شود: تاکنون پرداخت هزینه‌های برق مدارس و بدهی آن‌ها با کمک مردم مدیریت شده است؛ ما پیشنهاد دادیم که این کمک‌ها همسان‌سازی شود تا این‌گونه نباشد که مدیر مدرسه از دانش‌آموزی مبالغی را دریافت و از دانش‌آموز دیگر دریافت نکند؛ در این صورت اولیا هم راضی‌تر هستند تا آن‌که هر روز مدیر مدرسه از دانش‌آموزان درخواست پول کند.

مهلت 2 ماهه برای تسویه بدهی 500 میلیونی چند مدرسه!
 موسوی ادامه می‌دهد: بدهی مدارس این ناحیه به اداره برق بیش از 500 میلیون تومان و به سال گذشته و پیش از دوران مدیریت فعلی مربوط است. در دولت سابق صحبت‌هایی میان وزرای آموزش‌وپرورش و نیرو انجام شد که پرداخت هزینه‌های برق مدارس به طور متمرکز توسط وزارت‌خانه انجام شود و به مدیران مدارس نیز ابلاغ شد که دیگر هزینه‌های برق خود را پرداخت نکنند.

 وی اظهار می‌کند: وزیر وقت آموزش‌وپرورش این موضوع را به صورت بخش‌نامه به مدیران مدارس ابلاغ کرد اما این مسأله در حد یک تفاهم‌نامه اجرایی میان دو وزارت‌خانه نبود و هیچ‌وقت عملیاتی نشد.

 رییس اداره آموزش‌وپرورش ناحیه 2 اهواز می‌افزاید: این امر موجب شد که مدارس به اداره برق بدهی داشته باشند و اکنون تمام مدارس مناطق چهل‌گانه استان بدهی دارند؛ من به‌عنوان نماینده رؤسای مناطق آموزش‌وپرورش در شورای آموزش‌وپرورش استان این موضوع را مطرح کردم.

موسوی به قطعی برق مدارس این ناحیه به علت بدهی اشاره می‌کند و می‌گوید: برق 9 مدرسه در ناحیه 2 به علت بدهی قطع شد که برای حل این موضوع به اداره برق تعهد دادیم که تا آبان‌ماه کلیه بدهی‌های این مدارس پرداخت شود و قطعا اگر پرداخت نشود، برق آن‌ها مجددا قطع خواهد شد.

 اگر وزارت‌خانه به مدارس کمک می‌کرد یک ریال از مردم دریافت نمی‌شد
 وی بیان می‌کند: تلاش می‌کنیم که این بدهی تا مهلت مقرر پرداخت شود و این موضوع را در جلسه انجمن اولیا و مربیان مطرح خواهیم کرد تا خیرین و افراد توانمند به حل این مشکل کمک کنند.

 موسوی در پاسخ به این‌که چرا به‌جای درخواست کمک از اولیا این موضوع به وزارت آموزش‌وپرورش مطرح و از آن درخواست نمی‌شود، می‌گوید: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان موضوع را به‌صورت مکتوب به وزیر اطلاع دادند و 40 منطقه آموزش‌وپرورش استان نیز درخواست خود را از وزارت برای کمک به پرداخت بدهی مدارس مطرح کردند؛ اگر وزارت‌خانه به مدارس کمک می‌کرد یک ریال از مردم دریافت نمی‌شد.

 از غیرقانونی‌بودن دریافت ‌بهای برق از دانش‌آموزان تا لزوم برخورد با قطعی برق مدارس
 به گزارش ایسنا با این‌که به نظر می‌رسد دریافت بدهی برق مدارس از دانش‌آموزان از نظر قانونی نیز مورد تأیید نباشد، بنا به اظهارات مسئولان آموزش‌وپرورش ظاهرا این روند از سال‌های گذشته مرسوم بوده است.

عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این طرح پیشنهادی خواستار تأمین تمام هزینه‌های آموزش‌وپرورش از سوی دولت شد تا تخلفی در آموزش‌وپرورش در این خصوص صورت نگیرد و اظهار کرد: مطابق قانون اساسی آموزش در کشور رایگان است و این موضوع را بارها در مجلس اعلام کردیم که دریافت هرگونه وجه اجباری از اولیا غیر‌قانونی است.

وی این اطمینان را هم داد که مجلس پیگیر قطعی برق مدارس خواهد بود و درخصوص قطعی برق مدارس به‌علت عدم پرداخت بدهی، گفت: الزامی وجود ندارد که برق مدارس در شرایط سخت و در ایام امتحانات قطع شود بلکه باید با این‌گونه اقدامات برخورد کرد؛ نمی‌توان با دانش‌آموزان که سرمایه اجتماعی کشور هستند، بازی کرد.

قطع برق مدارس توجیه‌پذیر نیست
 همچنین سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص معتقد است که مطابق قانونی اساسی آموزش و سلامت در کشور باید رایگان باشد و قطع برق مدارس به هیچ وجه توجیه‌پذیر و اساس این مسأله درست نیست.

 وی با تأکید بر قانون آموزش رایگان در کشور، ادامه می‌دهد: متأسفانه در سال‌های اخیر مبالغی تحت عنوان کمک به مدرسه از دانش‌آموزان دریافت شده است که این اقدام درست نیست.

نماینده مردم شوش در خانه ملت در ادامه می‌گوید: در کشور یک سرانه آموزشی برای هر مدرسه در نظر گرفته شده بود که به حساب همان مدرسه واریز می‌شد و مدارس از طریق این سرانه هزینه‌های موردنیاز خود را تأمین می‌کردند اما متاسفانه به دلیل بروز برخی مسایل و مشکلات، این سرانه حذف شد و اعتباری جایگزین آن اختصاص داده نشد؛ این امر موجب پدیدآمدن این مشکلات در مدارس و مجتمع‌های آموزشی شد.

 نوری عنوان می‌کند: از وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق انتظار داریم که همکاری لازم را با مجموعه آموزش‌وپرورش داشته باشند تا بتوان مطالبات این شرکت را از راه‌های دیگر پرداخت کرد.

وی می‌افزاید: مطابق قانون ادارات برق باید هزینه‌های برق تولیدی خود را دریافت و می‌توانند از قطعی برق به‌عنوان اهرم فشار استفاده کنند اما این قانون اقدام آن‌ها به قطع برق مدارس را توجیه نمی‌کند؛ انتظار داریم که پیگیری ادارات برق برای دریافت مطالبات‌شان به جایی نرسد که برق مدارس قطع شود.

 نماینده مردم شوش در خانه ملت این را هم گفت که مدیران آموزش‌وپرورش نیز باید همت کنند تا این بدهی پرداخت شود؛ دولت هم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که هم شرکت‌های توزیع برق به مطالبات خود برسند و هم مدارس دچار مشکل نشوند و این از طریق پرداخت سرانه مدارس امکان‌پذیر است.

 انتظاری در حد یک آرزو...
 به گزارش ایسنا، موضوع قطع برق مدارس و نوع برخورد مسئولان شرکت توزیع برق با واحدها و سازمان‌های بدهکار برای فشار جهت پرداخت بدهی آن‌ها، البته موضوع تازه‌ای نیست اما آنچه در این خصوص به نظر غیرمنطقی است دریافت هزینه برق و این حجم بدهی از دانش‌آموزان است؛ آن هم در خوزستان که حداقل 9 ماه از سال شدت گرمای هوا طاقت‌فرسا و بدون وسایل سرمایشی تحمل آن تقریبا غیرممکن است.

 طبیعی است در شرایط آب‌وهوایی خاص خوزستان مصرف برق مدارس هم بالا باشد و اکنون که قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز اجرا و هزینه برق‌ برای مشترکین بالاتر از سقف مصرف معینی به‌صورت تصاعدی محاسبه می‌شود، هزینه برق به‌ویژه در مدارس نجومی خواهد شد. در این شرایط آنچه از مسئولان دولت و نمایندگان مجلس انتظار می‌رفت، ارائه یک مصوبه یا طرح برای رایگان‌ شدن ‌بهای برق یا حداقل اعمال تخفیف در هزینه برق مدارس خوزستان بود تا باری از دوش مشکلات آموزش‌وپرورش استان هم برداشته شود.

اما نه‌تنها چنین انتظاری در حد یک آرزو باقی مانده است که به دلیل عدم پرداخت مطالبات آموزش‌وپرورش حتی از سوی سازمان برق، که خود مدعی عدم پرداخت بدهی مدارس است، اکنون این زمزمه که هزینه برق مدارس از دانش‌آموزان دریافت شود و با تصویب در شورای آموزش‌وپرورش استان هم وجهه قانونی به خود بگیرد، نگرانی جدیدی را برای دانش‌آموزان و اولیا آن‌ها ایجاد کرده است.

 دانش‌آموزانی که در خوزستان با کمترین امکانات به تحصیل مشغول هستند و حتی گفته می‌شود که به دلیل فقر و محرومیت در برخی مناطق بدون خوردن صبحانه در کلاس حاضر می‌شوند.

 همه این‌ها در حالی است که علی‌رغم تأکید مکرر نمایندگان مجلس بر غیرقانونی‌بودن دریافت هرگونه وجه از دانش‌آموزان، رؤسای آموزش‌وپرورش عنوان می‌کنند که راهی جز این ندارند و این کار حتی در سال‌های گذشته هم تحت عناوین دیگر انجام می‌شده‌است.

 گویا تعجب مردم خوزستان از شرایط موجود و شگفتی‌سازی‌ مسئولان در تدبیر مشکلات آن‌ها پایانی ندارد و به نظر می‌رسد با وجود این همه تناقض در اظهارات و عمل مسئولان، قانون آموزش رایگان در کشور تا چندسال دیگر کاملا به فراموشی سپرده شود و دانش‌آموزان نسل آینده آن را در کتاب‌های تاریخ بخوانند!

 اخبار  اجتماعی  - ایسنا