اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرتاب فضاپیما با سوخت سبز


سال آینده فضاپیمایی به فضا پرتاب می‌شود که از یک ویژگی مهم یعنی استفاده از سوخت سبز و غیرسمی برخوردار است.

خبرگزاری مهر: سال آینده فضاپیمایی به فضا پرتاب می‌شود که از یک ویژگی مهم یعنی استفاده از سوخت سبز و غیرسمی برخوردار است.

درحالی که سیستم‌های فضایی در عصر حاضر با تکیه بر سوخت‌هایی راهی فضا می‌شوند که بسیار سمی بوده و اثرات آلاینده قابل توجهی از خود بر جای می‌گذارند حالا اما دانشمندان از سوختی سبز و غیرسمی که در زمره فناوری‌های دوست‌دار محیط زیست قرار می‌گیرد، برای تأمین نیروی حرکتی فضاپیمایی جدید استفاده می‌کنند. قرار است این اتفاق مهم در سال ۲۰۱۷ روی دهد.

این مأموریت جدید تحت عنوان GPIM صورت می‌گیرد که در صورت موفقیت تحولی بزرگ در علوم فضانوردی محسوب می‌شود.

دانشمندان ناسا از مدت‌ها پیش کار بر روی این نوآوری را آغاز کرده‌اند و حالا تا پرتاب این فضاپیما از پایگاه نیروی هوای کیپ کاناورال آمریکا در فلوریدا فاصله چندانی ندارند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های از پیش صورت گرفته، این فضاپیما سوار بر یک فروند راکت فالکون متعلق به شرکت اسپیس ایکس راهی مدار زمین می‌شود. این پرتاب بخشی از مأموریت برنامه آزمایشی فضایی نیروی هوایی آمریکا موسوم به STP-۲ محسوب می‌شود.

به باور بسیاری از دانشمندان این عرصه، مأموریت GPIM نخستین تلاش رسمی و جدی آمریکا در زمینه توسعه پرتاب‌های فضایی مبتنی بر معیارهای زیست محیطی به شمار می‌آید.

سوخت جدیدی که برای این منظور تولید شده AF-M۳۱۵E نام دارد که نوعی سوخت نیترات آموینوم هیدروکسیل است. این سوخت در مقایسه با هیدرازین (که امروزه به عنوان سوخت اصلی فضاپیماها در نظر گرفته می‌شود) تا ۴۵ درصد چگالی بیش‌تری دارد و این به معنای آن است که در یک مخزن محدود امکان ذخیره‌سازی مقادیر بیش‌تری از این سوخت جدید وجود دارد.


ویدیو مرتبط :
پرتاب فضاپیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستيابي ايراني ها به فناوري سوخت سبز



 

 

سوخت سبز

 

متخصصان توانمند ايراني فناوري توليد سوخت سبز با کيفيت بسيار بالا را از انحصار امريکا خارج کردند. پيش از اين ؛فناوري توليد سوخت سبز با کيفيت بسيار بالا فقط در اختيار امريکا بود . بيوديزل يا سوخت سبز سوختي پاک و جايگزين سوخت ديزل يا گازوئيل است که از منابع طبيعي و تجزيه پذيري همچون روغن هاي گياهي ساخته مي شود.

 

نخستين کارخانه سوخت سبز کشور هم اکنون با ظرفيت سالانه 15 هزار ليتر در اصفهان فعاليت مي کند.

 

مدير کارخانه سوخت سبز اصفهان حفظ و نگهداري منابع سوخت هاي فسيلي، کاهش توليد گازهاي گلخانه اي ، کاهش آلودگي هوا و تقويت اقتصاد ايران را از مزاياي استفاده از سوخت سبز برشمرد و گفت: 95 درصد اين سوخت از منابع گياهي تأمين مي شود.

 

هادي خداورديان يکي از راههاي کاهش وابستگي اقتصادي کشورها به نفت را استفاده از سوخت هاي جايگزين همچون سوخت سبز دانست و گفت: بزودي با تکميل کارخانه توليد سوخت سبز در قشم با ظرفيت توليد150 ميليون ليتر واردات گازوئيل به کشورمان نزديک به 4 درصد کاهش مي يابد.