اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پرتاب شاتل فضایی هند به فضا


نمونه اولیه بدون سرنشین از وسیله پرتابی چندبار مصرف این کشور که به اختصار RLV-TD خوانده می شود، صبح امروز از مرکز فضایی Satish Dhawan واقع در Sriharikota به فضا پرتاب شد و قبل از بازگشت مجدد به زمین توانست رکورد ارتفاع 69 کیلومتری از سطح زمین را بشکند.

وب سایت دیجیاتو - مریم موسوی: آژانس فضایی هند با موفقیت یک شاتل فضایی کوچک چندبار مصرف را به فضا پرتاب کرد و بدین طریق گامی بسیار مهم را در جهت پیشبرد برنامه فضایی ارزان قیمت خود برداشت. نمونه اولیه بدون سرنشین از وسیله پرتابی چندبار مصرف این کشور که به اختصار RLV-TD خوانده می شود، صبح امروز از مرکز فضایی Satish Dhawan واقع در Sriharikota به فضا پرتاب شد و قبل از بازگشت مجدد به زمین توانست رکورد ارتفاع 69 کیلومتری از سطح زمین را بشکند.

هند نمونه اولیه از شاتل فضایی چندبار مصرف خود را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

سازمان تحقیقات فضایی هند، ISRO، در وبسایت خود از موفقیت آمیز بودن این آزمایش خبر داد. طبق اعلام این سازمان، RLV-TD برای مدت بیش از 10 سال با بودجه ای در حدود 14 میلیون دلار، در دست ساخت و توسعه بوده است. مدل هفت متری از این فضاپیما که امروز پرتاب شد، حدودا یک ششم نسخه نهایی اش است که پیش بینی شده ظرف یک دهه آتی به فضا فرستاده شود.

این نمونه اولیه وزنی در حدود 1.75 تن دارد و پیش بینی نمی شود که در جریان فاز نخست پرواز آزمایشی اش سالم بماند اما قرار است که داده هایی را در مورد مسیریابی خودکار، سرعت فراصوت، و مدیریت فرایند ورود مجدد به جو گردآوری نماید.

سازمان های فضایی در اروپا، ژاپن و روسیه همگی در تلاشند تا به تکنولوژی ساخت فضاپیماهای چند بار مصرف دست پیدا کنند و از این طریق هزینه ها و منابع خود را کاهش دهند (بلو اوریجین و اسپیس اکس از جمله این موارد هستند).

هند یکی از کشورهایی است که سرمایه گذاری های قابل توجهی را در برنامه فضایی کم هزینه خود انجام داده و حتی چندی پیش Narendra Modi  نخست وزیر آن اعلام کرد که این کشور می تواند در تامین تکنولوژی سفرهای فضایی پیشرو باشد. در سال 2014 میلادی، هند نام خود را به عنوان نخستین کشور آسیایی به ثبت رساند که توانسته با صرف بودجه 74 میلیون دلاری، فضاپیمایش را در مدار مریخ قرار دهد.


ویدیو مرتبط :
لحظه پرتاب شاتل به فضا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد



کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد

کوچکترین تلسکوپ فضایی جهان که کوچکترین ماهواره فضایی ساخته شده تاکنون است، عصر دوشنبه از هند به فضا پرتاب شد.

به گزارش ایسنا، ماهواره تورنتو امروز در ساعت 12:20 به وقت گرینویچ از مرکز پرواز فضایی ساتیاش داوان در هند به فضا پرتاب شد.

ماموریت کاوشگر هدف روشن (برایت) در تلاش برای اثبات این که حتی یک تلسکوپ بسیار کوچک نیز می‌تواند به دانش فضایی بیفزاید، ماهواره «تورنتو» و یک ماهواره دیگر که در این دانشگاه طراحی و در اتریش ساخته شده را امروز به فضا پرتاب کرد.

این ماهواره‌ها بر درخشان‌ترین ستارگان آسمان از جمله ستارگان برجسته صورت‌فلکی شکارچی تمرکز خواهند داشت.

این ماهواره مکعبی هفت کیلویی بر روی خودروی پرتابی ماهواره قطبی به فضا ارسال شده است. همچنین سازمان فضایی کانادا بر روی این موشک یک ماهواره NEOSSat را به فضا پرتاب خواهد کرد که از جایگاه خود در مدار زمین به بررسی و پیگیری سنگهای بزرگ فضایی در مدار خورشید خواهد پرداخت.

از دیگر وظایف این ماهواره، پیگیری ضایعات فضایی و ماهواره‌های در حال خدمت در مدار زمین است.

این ماموریت اولین ماهواره با طراحی ویژه برای بررسی سیارکهای بزرگ و نظارت بر ضایعات فضایی در منظومه شمسی است.

این فضاپیمای 25 میلیون دلاری تقریبا به اندازه یک چمدان بوده و قرار است هر 100 دقیقه یکباردر مدار 800 کیلومتری بالای زمین گردش کند.

از دیگر مسافران خودروی پرتابی ماهواره قطبی یک ماهواره نظارت بر اقیانوس سازمان پژوهش فضایی هند موسوم به SARAL و سه فضاپیمای کوچک دیگر هستند.

اکثر فناوری‌های نقشه برداری از سیارک‌ها امروزه به آسمان تاریک نیاز دارند؛ اما یک تلسکوپ فضایی مانند NEOSSat به آسمان شب نیاز ندارد. این ماهواره در زمان حضور در مدار می تواند بخش‌هایی از آسمان را که به خورشید نزدیک‌تر بوده بررسی کند./ایسنا