اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پراید در یک دهه چقدر گران شد؟


قیمت پراید ، خودرویی که بیش از 5 سال است عنوان بی کیفیت ترین خودرو ایران را از آن خود می کند در یک دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

خبرآنلاین: قیمت پراید ، خودرویی که بیش از 5 سال است عنوان بی کیفیت ترین خودرو ایران را از آن خود می کند در یک دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

قیمت پراید در حالی این روزها از 20 میلیون تومان عبور كرده است كه یك دهه قبل این خودرو با قیمتی در حدود 6 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شد . پراید انواع مختلفی دارد و برخی انواع آن با قیمتی در محدوده 19 تا 20 میلیون تومان به فروش می رسند اما متوسط قیمت پراید مد نظر قرار گرفته است.

 جامعه ایران همواره حساسیت خاصی بر موضوع خودرو دارد . موقعیت خاص بازار ایران یكی از مهمترین دلایل توجه ویژه افكار عمومی به صنعت خودروست . دولت با هدف حمایت از صنایع خودروسازی در سال هایی طولانی واردات خودرو به كشور را ممنوع اعلام كرد و در حال حاضر نیز دیوار بلند تعرفه در برابر ورود خودرو به كشور خودنمایی می كند.

 افزایش قیمت پراید در سال های ابتدایی دهه نود دستمایه طنزهای كلمی و شوخی های مجازی مردم در شبكه های اجتماعی و فضای مجازی شده بود . نگاهی به روند افزایش قیمت نیز نشان می دهد افزایش قیمت این خودرو از سال 1391 قابل توجه بوده است.

 خودروی پراید را روزگاری خودروی آرزوها لقب داده بودند . در حالی كه در نیمه دهه هفتاد متوسط دستمزد یك كارگر خودروسازی در ماه 10 هزار تومان بود ، این خودرو 5 میلیون تومان قیمت داشت . در آن دوره پراید سواری برای بسیاری امری مهم تلقی می شد . از ابتدای دهه هشتاد ، با تنوع سبد تولید خودرو در كشور ، قیمت ها افزایشی اندك یافتند طوری كه یك دستگاه پراید در نیمه دهه هشتاد در حدود 6 میلیون و پانصد هزار تومان قیمت داشت . این روند اما در دهه بعد معكوس شد و در یك دهه ناگهان پراید با رشد 200 درصدی قیمت روبرو شد و هم اینكه با بهایی بیش از 20 میلیون تومان خرید و فروش می شود . افزایش ناگهانی قیمت پراید در سال 1391 حتی سبب شد رییس دولت دهم با گفتن عبارت پراید كیلویی چند ، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به كاهش قیمت كند، دستوری كه هیچ گاه به مرحله اجرا در نیامد.

 بسیاری ركود قابل توجه بازار خودرو را ناشی از جهش قیمتی رخ داده در اوایل دهه نود می دانند.

 بررسی ها نشان می دهد سرعت تغییرات قیمتی از ابتدای سال 1390 تا سال 1393 بسیار زیاد بوده است . عده ای از كارشناسان ، افزایش قابل توجه قیمت خودرو در چهار سال اخیر را ناشی از اجرای سیاست هدفمندی یارانه ها و افزایش عمومی تورم می دانند اما برخی دیگر مولفه تحریم را در این حوزه تاثیرگذارتر ارزیابی می كنند.

پراید در یک دهه چقدر گران شد؟


ویدیو مرتبط :
آیا نرم افزار گران است؟ بهای ثروتمند شدن شما چقدر است؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر بخشنامه افزایش قیمت خودرو سایپا/ پراید چقدر گران شد؟



تصویر بخشنامه افزایش قیمت خودرو سایپا/ پراید چقدر گران شد؟

تصویر بخشنامه گروه خودروسازی سایپا به نمایندگی‌های این گروه درباره قیمت جدید محصولات منتشر شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرده است. براساس این مجوز، ایران خودرو قیمت محصولات خود را به طور میانگین 10 درصد افزایش خواهد داد، ضمن اینکه گروه خودروسازی سایپا به طور میانگین 18 تا 20 درصد محصولات خود را افزایش و آن را به نمایندگی‌های خود ابلاغ کرد.

در بخشنامه 13100010 گروه خودروسازی سایپا به نمایندگی‌های این گروه خودروسازی آمده است: باتوجه به تغییر قیمت انواع خودروهای خانواده X100 و تیبا، لیست جدید قیمت فروش خودروهای تولیدی این شرکت از تاریخ 16 مهرماه ابلاغ می‌شود. تصویر بخشنامه به شرح ذیل است:

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش مهر، جدول زیر قیمت جدید خانواده سایپا 131 براساس بخشنامه جدید گروه خودروسازی سایپا را نشان می‌دهد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به عنوان مثال، قیمت کارخانه‌ای خودروی سایپا SX131 که پیش از این، 10 میلیون و 440 هزار تومان بود، با بیش از 14 درصد افزایش به بیش از 11 میلیون و 940 هزار تومان افزایش یافت، البته باید اشاره کرد که قیمت خودرو در کارخانه و بازار متفاوت است و بعضا چندین میلیون تومان اختلاف قیمت بین این دو وجود دارد.

به هر حال، قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا به نحوی افزایش یافته که گفته می شود میانگین افزایش محصولات این گروه بین 18 تا 20 درصد است.

گروه خودروسازی ایران خودرو نیز به زودی فهرست جدید قیمت محصولات خود را به نمایندگی‌های خود ابلاغ خواهد بود./مهر

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران