اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پذیرش 20 هزار دانشجوی دکتری در سال 92



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سومین آزمون دکتری 18 اسفند برگزار می‌شود

پذیرش 20 هزار دانشجوی دکتری در سال 92

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه انتظار داریم که برای سال 92 بیش از 10 هزار نفر از طریق آزمون نیمه متمرکز دکتری پذیرش شوند، گفت: به همین تعداد نیز دانشجوی دکتری از طریق بورسیه، استعدادهای درخشان، سهمیه مربیان و در پردیس‌های دانشگاهی پذیرش خواهند شد.

حسین نادری‌منش در گفت‌وگو باایسنا، با بیان اینکه رشد ظرفیت دوره دکتری امسال خوب بوده است، اظهار کرد: با توجه به رشته محل‌های تازه تاسیس شده در دوره دکتری، در سال جاری انتظار داریم که ظرفیت پذیرش از طریق آزمون نیمه متمرکز بیش از 10 هزار نفر باشد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که اگر A نفر از طریق آزمون نیمه متمرکز پذیرش کنیم، تقریبا به همین تعداد یا بیشتر از طریق بورسیه، استعدادهای درخشان، سهمیه مربیان و در پردیس‌های دانشگاهی پذیرش خواهیم کرد که با این حساب ظرفیت کل دوره دکتری دانشگاه‌ها قطعا بیش از 20 هزار نفر خواهد بود.

نادری‌منش در پایان درباره ظرفیت قطعی دوره دکتری تصریح کرد: ابتدا باید آزمون برگزار شود و دانشگاه‌ها ظرفیتشان را به ما اعلام کنند تا بر اساس آن، ظرفیت نهایی مشخص شود.

گفتنی است، سومین دوره آزمون دکتری نیمه متمرکز در نوبت‌های صبح و بعدازظهر روز جمعه 18 اسفند ماه 91 برگزار می‌شود./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پذیرش 10 هزار دانشجوی دكتری در سال جاری



پذیرش 10 هزار دانشجوی دكتری در سال جاری

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین آیین‌نامه‌ای برای افزایش ظرفیت پذیرش آزمون دكترا در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: بندهای مختلفی در این آیین نامه پیش بینی شده است كه جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دكتر حسین نادری منش امروز در نشست مطبوعاتی كه در محل وزارت علوم برگزار شد، افزود: زمستان سال گذشته كمیته‌ای در زمینه افزایش ظرفیت آزمون دكترا با حضور كارشناسان این حوزه تشكیل شد تا بررسی شود كه چگونه می‌توان از حداكثر ظرفیت دانشگاه‌ها با حفظ كیفیت برای افزایش جمعیت دانشجوی دكترا استفاده كرد كه در این زمینه تصمیم گیری‌هایی شده كه جزئیات آن اعلام خواهد شد.

 

وی همچنین در خصوص آزمون دكترای امسال و عدم وجود ظرفیت در برخی رشته‌ها علیرغم برگزاری آزمون در آن رشته، گفت: این مشكل تنها در برخی از رشته‌هایی كه برخی دانشگاه‌ها تنها مجری آن هستند ایجاد شد كه در این زمینه دانشگاه‌ها باید سعی كنند ظرفیت لازم را ایجاد كنند و ما نیز از آنها حمایت خواهیم كرد.

 

وی ادامه داد: البته در این زمینه باید عنوان كرد كه پذیرش دانشجو تحمیلی نیست و تنها به خاطر احترام به ثبت‌نام كنندگان، باید مكانیزمی طراحی شود تا دانشجو و دانشگاه هیچ كدام ضرر نكنند.

 

ظرفیت پذیرش آزمون دكتری امسال

وی همچنین در رابطه با ظرفیت پذیرش آزمون دكتری، گفت:‌ سال گذشته 8 هزار نفر در مقطع دكترا پذیرش شدند كه امسال امیدواریم با افزایش ظرفیت‌ها بتوانیم این ظرفیت را به 10 هزار نفر افزایش دهیم.

 

نادری منش با اشاره به اهم برنامه‌های این معاونت در سال جاری از آماده سازی و تهیه سند آمایش آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی بر اساس نیاز دستگاه‌ها، اجرای بخشی از برنامه‌های بازنگری شده رشته‌های علوم انسانی در مهر ماه، افزایش ظرفیت سازی در مقاطع تحصیلات تكمیلی و غیره خبر داد.

 

افزایش ظرفیت سازی در مقاطع تحصیلات تكمیلی

وی با اشاره به بازنگری و بروز رسانی رشته‌های علوم انسانی گفت: در این زمینه 14 كارگروه در وزارت علوم شكل گرفته است و تا مهر ماه این مجموعه‌ها باید برنامه‌های كوتاه مدت خود را ارائه دهند، در واقع امیدواریم بخشی از این بازنگری‌ها از مهرماه سال جاری اجرایی شود.

 

وی همچنین با اشاره به برنامه وزارت علوم مبنی بر ظرفیت سازی در مقاطع تحصیلات تكمیلی، گفت: در حال حاضر یك میلیون داوطلب در مقطع كارشناسی ارشد داریم كه از هر ده نفر تنها یك نفر پذیرش می‌‌شود. بر این اساس در نظر داریم بر اساس توانمندی‌ دانشگاه‌ها و فراهم كردن امكانات زیر ساختی ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

 

وی با بیان اینكه در سال 89 ظرفیت آزمون دكترا بیش از 30 درصد افزایش یافت، گفت: همچنین تعداد ثبت نام كنندگان از 130 هزار نفر به حدود 180 نفر رسید و در واقع ظرفیت ثبت‌نام كنندگان در سال جاری 35 درصد در مقطع دكترا افزایش یافت. همچنین سال گذشته 8 هزار نفر در مقطع دكترا پذیرش شدند كه امسال امیدواریم با افزایش ظرفیت‌ها بتوانیم این ظرفیت را به 10 هزار نفر افزایش دهیم.

 

برنامه‌های هفته آموزش در دانشگاهها

وی همچنین با اشاره به هفته آموزش و شروع این هفته از 9 اردیبهشت ماه تا 14 اردیبهشت ماه گفت: برای روزهای این هفته روزشماری تعیین شده است كه طی آن روز شنبه نهم اردیبهشت ماه با عنوان آموزش، فرهنگ و اخلاق حرفه‌ای، روز یكشنبه 10 اردیبهشت با عنوان «آموزش، كیفیت و چالش‌ها»، روز دوشنبه 11 اردیبهشت با عنوان «آموزش، شاگردپروری»، روز سه شنبه 12 اردیبهشت با عنوان «آموزش، اعتلا و ارتقای جامعه و شهروندان»، روز چهارشنبه با عنوان «اموزش، بنیان پژوهش» و روز پنجشنبه نیز به عنوان «آموزش، روش، محتوا و برنامه‌ها» نامگذاری شده است.

 

تقدیر از اساتید نمونه در هفته آموزش

وی خاطر نشان كرد: همچنین از اساتید نمونه این حوزه نیز تقدیر به عمل خواهد آمد و یك همایش یك روزه نیز به مناسبت هفته آموزش در دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی برگزار خواهد شد.

 

وی همچنین با اشاره به سیاست‌ گذاری مقام معظم رهبری با عنوان «تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی» گفت: این سال از دیدگاه وزارت علوم ویژه است و در این زمینه باید تربیت نیروی انسانی كیفی و بحث كیفی سازی ارتقا یابد، در این راستا كارگروه‌هایی شكل گرفته‌اند و باتوجه به نقش جدی آموزش عالی از بخشهای دیگر نیز انتظار می‌رود كه با وزارت علوم و دانشگاه‌های ما در ارتباط باشند.

 

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینكه تا سال 1404 باید پوشش آموزش عالی در بین جوانان 18 تا 24 سال، 30 درصد افزایش یابد گفت: در این زمینه 3،5 درصد باید سهم مقطع دكترا باشد.

 

وی همچنین با اشاره به بحث نظارت و ارزیابی كه از سوی وزارت علوم صورت می‌گیرد گفت: در سال 84، 40 نظارت در سال 87، بیش از 200 نظارت و طی دو سال گذشته نیز حدود 600 مورد بازدید و نظارت از سوی وزارت علوم از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام گرفته است.

 

وی با بیان اینكه همچنین در سال گذشته مجوز جذب بیش از 2 هزار عضو هیات علمی ارائه شد، اظهار كرد كه بیش از اظهار عضو هیات علمی از این میزان جذب دانشگاه پیام نور شدند.

 

وی افزود: سالانه بیش از یك میلیون متر مربع فضای آموزشی در كشور ساخته می‌شود كه بخش عمده‌ای از این فضاها مربوط به مجموعه‌های غیر دولتی است.

 

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین در خصوص درخواست مبنی بر ایجاد برخی رشته‌های مهارتی در دانشگاه‌ها گفت: بر این اساس دانشگاه علمی كاربردی بر حسب نیاز نیروهایی را برای بازار كار تربیت می‌كند كه موضوعات این رشته‌ها تخصصی و 60 تا 70 درصد دوره باید مهارتی باشد و در واقع این رشته‌ها یك شاخه مهارتی جداگانه می‌باشد./پرتال دانشگاهی