اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پدیده عجیب و تاسف بار در جنوب شرق کشور


کاهش سهمیه آرد از سال گذشته و افزایش قیمت آرد آزاد در طی ماه گذشته موجب شده است تا مردم سراوان در استان سیستان و بلوچستان با تشکیل صف‌های طولانی و خارج از حوصله در مقابل نانوایی‌ها نتیجه این تصمیم را با تمام وجود درک کنند؛ در حال حاضر تهیه بیش از 10 عدد نان در این شهر تنها با ارایه تقاضای کتبی و تایید فرمانداری امکان‌پذیر است.

خبرگزاری مهر: در طی یک ماه گذشته کمبود عرضه نان و خاموش شدن بسیاری از تنور نانوایی‌ها پس از نخستین ساعات فعالیت موجب ازدحام بیش از حد مردم در مقابل نانوایی‌ها شده است تا جائی که بنا بر شواهد موجود صف‌های نان از تعداد 50 متقاضی نیز فراتر رفته و زمان خرید نان به بیش از 3 ساعت در این شهرستان رسیده است.

نان‌آورانی که دست خالی مانده‌اند


حاج اسماعیل امرا یکی از شهروندان سراوانی با بیان اینکه تهیه یک قرص نان برای مردم این شهرستان به کابوس تبدیل شده است به خبرنگار مهر می‌گوید: با وجود اینکه روز گذشته بیش از3 ساعت از وقت خود را با فرزندش برای تهیه چند قرص نان در صف سپری کرده است اما با این حال دست خالی به خانه بازگشته است.

این بازنشسته دانشگاه که به منظور تهیه نان مجبوربه عزیمت به شهرهای اطراف شده است افزود: برای تهیه تعداد 10 قرص نان مجبور شدم تا به شهرستان مهرستان در فاصله 100 کیلومتری سراوان عزیمت کنم تا شرمنده زن و بچه نشوم.

قادر بخش دهواری دیگر شهروند سراوانی نیز که برای تهیه نان دست به دامان برادر زن خود شده است افزود: بیش از یک ماه است که نان خود را از زاهدان و از طریق اتوبوس های بین شهری تامین می کند.

وی بحران نان در سراوان را در حالی که در باقی شهرهای استان به چشم نمی خورد ناشی از عملکر نامناسب مسئولان این شهرستان عنوان کرد.

صادق پگاه یکی از رانندگان تریلر نیز که از تهران برای حمل بار به بازارچه کهک سراوان سفر کرده بود در این رابطه به مهر گفت: به دلیل اینکه ورود خودروهای سنگین به شهر ممنوع است لذا بیش از سه روز است که به دلیل شلوغی بیش از حد نانوایی ها مجبور شده است تا از خوردن نان صرف نظر کند.

نظارت بر نحوه توزیع آرد ضعیف است

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر محمدی نیز در این رابطه اظهار داشت: با وجود اینکه سرانه و سهمیه آرد به ازای شهروندان کاهش یافته است اما در توزیع همین مقدار اندک نیز مدیریت و نظارت صحیحی اعمال نمی شود.

محمد امین دهواری در گفتگو با مهر افزود: به طور مثال شهر محمدی با تعداد 7 هزار جمعیت بنا بر سرانه تعیین شده به ازای هر نفر به میزان 7.5 کیلو باید 52 تن آرد به صورت ماهیانه دریافت کند اما این در حالیست که سهمیه این شهر در حال حاضر از 30 تن تجاوز نمی کند.

وی گفت: روستای زنگیان با جمعیت بیش از 4 هزار نفر هم از این قضیه مستثنا نیست و به جای دریافت 28 تن بر مبنای سرانه تعیین شده تنها 9 تن آرد به آن اختصاص یافته است.

دهواری گفت: بسیاری از دستگاه‌های دولتی به دلیل رابطه از سهمیه آرد بیشتری برخوردار هستند و حق بسیاری از مردم در این راستا تضییع می شود.

وی با اشاره به نانوایی مستقر در سازمان زندان های سراوان اظهار داشت: این نانوایی بیش از 10 تن آرد سهمیه دارد در صورتیکه مصرف ان از 3 تن هم تجاوز نمی کند و تا کنون نیز برخورد و یا نظارتی در این رابطه اعمال نشده است.

این عضو شورای شهر گفت: در جلسه ای که با حضور فرماندار برای بررسی این مشکل برگزار شد مسئولان مدعی شدند که بخشی از نان تولیدی برای خوراک دام ها صرف می شود و قسمتی نیز به آن سوی مرز حمل می شود اما با فرض اینکه این ادعا صحت داشته باشد آیا جلوگیری از خروج نان به آنسوی مرز وظیفه مردم است؟   

دریافت نان با تقاضای کتبی

مدیر یکی از حوزه‌های علمیه اهل سنت سراوان نیز با بیان اینکه برای دریافت روزانه 100 قرص نان مجبور به ارایه تقاضای کتبی و موافقت فرمانداری شده است به خبرنگار مهر گفت: تهیه نان برای تامین قوت طلبه‌ها یکی از مشکلاتی است که در طی یک ماه گذشته به عنوان یکی از دغدغه‌های مدیران حوزه تبدیل شده است.

وی که نخواست نامش فاش شود افزود: نان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین قوت مردم این منطقه محسوب می‌شود و با توجه به محرومیت منطقه لذا کمبود نان بسیاری از مردم فقیر را با مشکل جدی مواجه کرده است.

مدیر یکی از مدارس شبانه روزی سراوان نیز با بیان اینکه برای تهیه نان دانش آموزان با مشکل مواجه شده است اظهار داشت: از زمانیکه سراوان با کمبود نان روبرو شده است پیمانکار سلف سرویس از تهیه و تامین نان برای دانش آموزان خودداری کرده است و لذا دانش آموزان این مجتمع شبانه روزی نان برای خوردن ندارند.

وی که نخواست نامش فاش به مهر گفت: برای تهیه نان مجبور شدیم تعداد 50 دانش آموز این مجتمع را به صف نانوایی ببریم تا هر یک از آنها با دریافت 3 الی 4 قرص نان مشکل خوراک سلف سرویس را حل کنند که متاسفانه این اقدام با اعتراض شدید بسیاری از مردم در مقابل نانوایی روبرو شد.

نان خورانی که دیده نمی شوند

یک مقام آگاه در خصوص کمبود نان و سهیمه ناعادلانه در نظر گرفته شده در این راستا به خبرنگار مهر  گفت: متاسفانه تعداد زیادی از اتباع بیگانه و خانواده‌های بدون شناسنامه در این شهرستان به ویژه در بخش بم پشت وجود دارند که برای آنها سهمیه ای در هیچ کجا دیده نشده است.

وی اظهار داشت: تعداد زیادی از نیروهای انتظامی و یا افراد شاغل در هنگ مرزی و همچنین دانشجویان در این منطقه مشغول به خدمت و تحصیل هستند که در آمار جمعیتی دیده نشده و هیچ  سهمیه‌ای برای آنها اختصاص داده نشده است.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از نان‌های تولیدی در این شهرستان توسط خودرو های قاچاق سوخت به آن سوی مرز حمل می شود و هر قرص نان 2 الی 5 هزار تومان به فروش می رسد و بسیاری از قاچاقچیان سوخت در نواحی کوهستانی و مرزی برای انتقال سوخت به آن سوی مرز از چهارپایان استفاده می کنند که خوراک اغلب این حیوانات را نان تشکیل می دهد.

وی افزود: طبیعی است با این آمار پنهان و دور از چشم مسئولان که بخشی از سهمیه آرد مردم را می بلعد چوبش را باید مردم عادی بخورند.

آرد آزاد نان را آجر می کند


محمد پرکی از خبازان روستای آسپیچ سراوان نیز با بیان اینکه پخت نان با آرد آزاد حاصلی به جز ضرر برای خبازان ندارد اظهار داشت: در حال حاضر هر کیسه آرد 40 کیلویی به قیمت 450 هزار ریال به صورت آزاد به فروش می رسد که با هزینه حمل 470 هزار ریال برای نانوا تمام می شود.

پرکی در گفتگو با مهر افزود: با توجه به اینکه با هر کیسه آرد تنها 90 قرص نان می توان پخت کرد با احتساب فروش هر قرص نان به قیمت 500 تومان حتی پول کیسه آرد هم در نمی آید چه برسد که هزینه سوخت و اضافه کار کارگر را هم بخواهیم پرداخت کنیم.

وی افزود: برای حل این مشکل دولت یا باید قیمت نان را افزایش دهد و یا سهمیه آرد را اضافه کند که در هر حال حاضر مسئولان به هیچ یک از این راه حل ها تن نمی دهند و لذا بار این مشکل بر روی دوش مردم افتاده است.

پرکی با بیان اینکه تعداد 38 کیسه آرد را برای تامین نیاز مردم روزانه به پخت می‌ رساند افزود: با کاهش سهمیه آرد مجبور به خرید 18 کیسه به قیمت آزاد هستیم که به دلیل گرانی آرد دیگر امکان خرید و  پخت آزاد وجود ندارد.

مصرف سیستان و بلوچستان با سایر کشور متفاوت است

نوید ملازهی عضو شورای اسلامی شهر سراوان نیز گفت: با وجود اینکه سهمیه آرد در تمامی کشور کاهش یافته است اما این کمبود و مشکل به اندازه ای که در این شهرستان زندگی مردم را تحت الشعاع خود قرار داده است در دیگر شهر های کشور مشهود نیست.

نوید ملازهی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در این استان به دلیل اینکه غذای اصلی بسیاری از مردم همراه با نان است و حتی نان به تنهایی وعده غذایی بسیاری از مردم محروم را در بر می گیرد لذا باید سرانه ویژه ای برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه با کم کردن سهمیه آرد مشکلی حل نمی شود بلکه با توجه به محرومیت منطقه بر مشکلات مردم افزوده شده است ادامه داد: بخشی از کمبود نان در این منطقه به دلیل سوء مدیریت و عدم برنامه ریزی لازم در راستای تعیین سهمیه واقعی نانوایی ها و نیاز مردم است.

 سراوان با 400 تن کمبود سهمیه روبرو است

حمید جهاندیده رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سراوان در پاسخ به مشکلات پیش روی شهروندان سراوانی در گفتگو با مهر گفت: تا پیش از هدفمندی یارانه ها به ازای هر نفر 10 کیلو سرانه آرد در طی ماه اختصاص می یافت که با اجرای هدفمندی یارانه ها این رقم به ازای هر نفر به 7.5 کیلو کاهش یافت.

وی افزود با توجه به جمعیت 170 هزار نفری سراوان تا قبل از هدفمندی یارانه ها سهمیه این شهرستان بالغ بر یک هزار و 700 تن بود که در حال حاضر با کاهش سرانه این رقم به یک هزار و 300 تن در ماه کاهش یافته است.

جهاندیده اظهار داشت: سهمیه اختصاص داده شده به این شهرستان بر اساس جمعیت  سال 1390  و به تعداد 170 هزار نفر محاسبه می شود این در حالیست که جمعیت این شهرستان قریب به 200 هزار نفر رسیده است و رشد جمعیت این کمبود را دو چندان کرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا این کمبود در طی ماه‌های ابتدایی سال تا این حد مشهود و حاد نبوده است افزود: با کاهش سهمیه دولتی کمبود آرد از طریق خرید آزاد توسط خبازان تامین می شد که در طی ماه گذشته به دلیل افزایش نرخ آرد آزاد امکان تامین این کسری از خبازها گرفته شده است.

جهاندیده افزود: از آنجا که قیمت هر کیسه 40 کیلویی آرد آزاد از مبلغ 25 هزار تومان به 45 هزار افزایش داشته است لذا تولید نان با این قیمت برای خبازان  مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه در طی یک ماه گذشته نظارت بر نانوایی های سطح شهر و روستاها تشدید یافته است افزود: با این وجود مشکل کمبود نان همچنان در سطح شهر مشهود و پا برجا است.

دبیر کارگروه آرد و نان شهرستان سراوان گفت: بنا بر تمهیدات انجام شده در طی روز های آینده تعداد 8 نانوایی که به صورت یک شیفت اقدام به پخت نان داشتند به صورت دو شیفت نسبت به عرضه نان مبادرت خواهند ورزید.

وی تنها راه برون رفت از این کمبود را اختصاص سهمیه بیشتر و بر اساس جمعیت واقعی این شهرستان عنوان کرد و گفت: برای تامین نیاز واقعی این شهرستان نیاز به سهمیه یک هزار و 700 الی 2 هزار تن است.

جهاندیده سهمیه بندی آرد بر اساس تصمیم گیری های شرکت غله در استان را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در این راستا عنوان کرد و گفت: اختصاص سهمیه آرد باید بر اساس نظرات کارشناسی کارگروه شهرستان انجام شود اما متاسفانه برخی از تصمیم گیری ها و اختصاص سهمیه بدون در نظر گرفتن نیاز واقعی از مرکز استان خود به مشکلات جاری دامن زده است.

وی گفت: به دلیل مرکزیت و محوریت سراوان در بین شهرهای مجاور از جمله سیب سوران و مهرستان لذا مصرف نان در این شهرستان از رقم بالاتری برخوردار است و لذا باید با اصلاح سهمیه اختصاص یافته به برخی از شهر ها و یا روستا امکان توزیع عادلانه را با سهمیه موجود فراهم ساخت.    

جهاندیده در پایان افزود: به منظور تامین نیاز های برخی از دستگاه ها و یا بخش های پر مصرف مانند حوزه های علمیه و یا مدارس شبانه روزی لذا واحد های درخواست کننده با ارایه تقاضای کتبی به فرمانداری مشکلی برای تهیه نان مصرفی نخواهند داشت.


ویدیو مرتبط :
گزارشی زیبا از پاسگاه های مرزی جنوب شرق کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پدیده گرد و خاک میهمان جنوب و شرق کشور



اخبار,اخباراجتماعی ,هواشناسی

پدیده گرد و خاک برای دومین روز متوالی در آبادان و خرمشهر و در نواحی شمالی سیستان و بلوچستان شدت گرفت.

به گزارش  صدا و سیما، رییس سازمان هواشناسی استان خوزستان گفت: با ورود توده گرد و خاک از کشور عراق در ساعت های آینده شاهد کاهش دید و افزایش آلودگی در اغلب شهرهای استان بویژه شهرهای آبادان و خرمشهر خواهیم بود.

آقای بهادری افزود:هم اکنون دمای هوا در شهرهای آبادان و خرمشهر بیست و نه درجه سانتیگراد است که نسبت به روز گذشته پنج درجه کاهش دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان گفت: میزان آلودگی و غلظت گرد و خاک در آبادان و خرمشهر هم اکنون با چهارصد و شصت و نه میکروگرم بر متر مکعب سه برابر حد مجاز ارزیابی می شود.

سید احمد موسوی آزاد با بیان اینکه میزان آلودگی هوا در طول روز افزایش خواهد یافت افزود: روز گذشته میزان آلودگی هوا در منطقه ده برابر حد مجاز گزارش شده بود.

وی از شهروندان بویژه سالمندان و کودکان خواست در صورت ضرورت از منزل خوارج شوند.

 وزش باد و گرد و خاک در شمال سیستان و بلوچستان
وزش باد و  گرد و خاک از امروز  در  نواحی شمالی  سیستان و بلوچستان شدت گرفت.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان گفت: سرعت طوفان در منطقه فرودگاهی زابل و زهک امروز به70 کیلومتر برساعت رسید و شعاع دید در زهک به 700 متر و در زابل به 3000 متر کاهش یافت.

ملاشاهی میزان غلظت ریزگردها را 211 میکرو گرم و شرایط هوایی را ناسالم اعلام کرد.

وی گفت: این طوفان تا فردا ادامه دارد و از جمعه از شدت آن کاسته می شود و  تا اواسط هفته آینده باد و گرد و خاک با شدت کمتری در این منطقه حکمفرما خواهد بود.

کارشناس هواشناسی استان برای نواحی شرقی و مرکزی استان  افزایش غبار و باد و گرد و خاک و برای ارتفاعات مرکزی و جنوبی افزایش ابر را پیش بینی کرد.

از فردا تا اوایل هفته آینده رعد و برق ، رگبار باران و احتمال تگرگ و تند باد هم برای نواحی جنوبی استان دور از انتظار نیست .

 اخبار اجتماعی  - صدا و سیما