اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پدر کویرشناسی ایران: شکستن سدها هم بحران دریاچه ارومیه را حل نمی کند



اخبار,اخبار اجتماعی, کم آبی

کردوانی درباره منابع آبی استان زنجان گفت: سطح آب زیرزمینی استان زنجان به جز اندکی در مناطق جنوبی کاهش چندانی نداشته و با یک برنامه ریزی صحیح مصرف می توان مشکل آب را مدیریت کرد.

پدر کویرشناسی ایران گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه قابل اجرا نیست و حتی شکستن سدها هم این بحران را حل نخواهد کرد.

به گزارش مهر، پرویز کردوانی ظهر  چهارشنبه در همایش بحران آب در دانشگاه زنجان افزود: عامل اصلی به وجود آمدن بحران فعلی برداشت بیش از حد از منابع و سفره های آبی زیرزمینی است که از طریق حفر چاه‌های عمیق  و نیمه عمیق در سراسر کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب را چندین دهه قبل در کتاب‌های خود هشدار داده بودم، ادامه داد: به علت سوء مدیریت، اکنون کمبود آب به یک بحران بزرگ برای کشور تبدیل‌شده است و با یک مدیریت خوب در بخش مصارف آب شرب شهرها، آب مصرفی بخش کشاورزی، ایجاد کشت کراش و استفاده از پس‌آب برای خنک سازی دستگاه‌ها و مصارف جانبی می‌توان تا حدودی در مصرف آب صرف جویی کرده و بحران پیش رو را مدیریت کرد.

کردوانی یادآور شد: در حال حاضر ۷۰ درصد آب شرب روستاها و ۶۰ درصد آب شرب شهرهای کشور از آبهای زیرزمینی تامین می شود.

 

اخبار,اخبار اجتماعی, کم آبی

 
چهره ماندگار جغرافیا با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه قابل اجرا نیست و حتی شکستن سدها هم این بحران را حل نخواهد کرد.

کردوانی افزود: با توجه به میزان برداشت آب‌های زیرزمینی در این منطقه برای مصارف کشاورزی، حتی شکستن سدها هم این بحران را حل نخواهد کرد و بعضی از صاحبنظران پیشنهاد خشکاندن و تبدیل دریاچه ارومیه به پارک آفتابی را مطرح کرده اند.

کاشت چمن در شهرها منطقی نیست
وی با بیان اینکه برای مدیریت شهرها، مشکلات عدیده ای در زمینه مصرف آب وجود دارد، افزود: شهرداری ها می توانند در بخش فضای سبز مناطق شهری اقدامات مهمی را در دستور کار خود قرار دهند.

پدر کویرشناسی ایران گفت: کاشت چمن در شهرها کار چندان منطقی نیست چون چمن یکی از عوامل بروز برخی از بیماریهاست و آبیاری چمن نیز چندین برابر آبیاری درختان آب می خواهد و باعث شرجی شدن هوا نیز می شود.

کردوانی در ادامه با بیان اینکه ایران در عرض ۲۵ درجه شمالی از خط استوا قرار گرفته است که این نقطه جغرافیای از محدوده شمالی و جنوبی، تحت تاثیر فضای پرفشار است و افزود: به همین دلیل ایجاد تغییر در شرایط آب و هوایی ایران به دلیل وجود مناطق کم فشار و پرفشار امکان پذیر نیست.

کردوانی درباره منابع آبی استان زنجان گفت: سطح آب زیرزمینی استان زنجان به جز اندکی در مناطق جنوبی کاهش چندانی نداشته و با یک برنامه ریزی صحیح مصرف می توان مشکل آب را مدیریت کرد.

در این برنامه یک نهال گلدانی ارس که نماد منابع طبیعی استان زنجان است به پرفسور چهره ماندگار پرویز کردوانی اهدا شد.

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
فیلم هوایی از دریاچه ارومیه ایران و دریاچه وان ترکیه !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما : بحران ایران راه حل نظامی ندارد



 

 

اوباما : بحران ایران راه حل نظامی ندارد

 

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی در برنامه شبکه تلویزیونی " CNBC " آمریکا ایده حمله نظامی اسراییل یا آمریکا برای حل بحران اتمی ایران را راهی ایده آل ندانست .

به گزارش عصر ایران و به نقل از بی بی سی رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با ادعای اینکه  دستیابی ایران به سلاح اتمی یک  مشکل واقعی  است ، افزود که  او تصور نمی کند که اقدام نظامی توسط اسرائیل یا آمریکا "راهی ایده آل" برای حل بحران باشد.

اوباما افزود : "اینکه ایران یک سلاح اتمی در اختیار داشته باشد یک مشکل واقعی خواهد بود. ما شدیدترین تحریم ها تا به امروز را علیه ایران وضع کردیم، که تاثیر هم گذاشته است."

رییس جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد : "ما همچنان درها را به روی راه های دیپلماتیک برای حل این موضوع باز می بینیم. فکر نمی کنیم که جنگ میان اسرائیل و ایران یا گزینه های نظامی راهی ایده آل برای حل این مساله باشد. اما همه گزینه ها را همچنان حفظ می کنیم."

اوباما در عین حال گفت  که تحریم های بین المللی شاید هرگز در قانع کردن ایران به عقب نشینی از برنامه هسته ای اش موفق نباشد.

پیش از این اظهار نظر اوباما کالین پاول وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نیز طی اظهاراتی در یک شبکه تلویزیونی آمریکا گفته بود که فکر نمی کند در آینده نزدیک اسراییل یا آمریکا قصد حمله به ایران را داشته باشند .

پاول در مصاحبه خود گفت که شاید رهبران آمریکا با وجودی که در راه اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران قدم ببر می دارند ، متقاعد شوند که تحریم ها نمی تواند ایران را از مسیر هسته ای اش بازدارد .

اوباما این اظهارات را در حالی بیان کرده که محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران نیز که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد به نیویورک سفر کرده در اظهار نظری  خواستار مذاکره بدون پیش شرط درباره موضوع هسته ای با گروه 5+1 شده است...../تحلیل:عصرایران