اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پدر مین‌ روبی جهان کیست؟


خش مین‌روبی سازمان ‌ملل یک مین‌روب افغان را که ده‌ها مدال بین‌المللی کسب کرده است، به عنوان پدر مین‌روبان جهان معرفی کرد.

خبرگزاری فارس: بخش مین‌روبی سازمان ‌ملل یک مین‌روب افغان را که ده‌ها مدال بین‌المللی کسب کرده است، به عنوان پدر مین‌روبان جهان معرفی کرد.
 
افغانستان یکی از معدود کشورهایی است که 3 دهه درگیری، این کشور را به میدان‌مین تبدیل کرد.

بر اساس گزارش‌های میدانی و آمار سازمان ‌ملل، هر روز یک شهروند افغان بر اثر انفجار مین کشته شده و یا عضوی از بدن خود را از دست می‌هد.



با وجود آن که چندین سال از فعالیت مؤسسات مین‌روبی وابسته به سازمان ملل و دیگر نهادهای خیریه در افغانستان می‌گذرد اما بازهم هیولای مین بر سر افغان‌ها سایه افکنده است.

در این میان «کفایت‌الله ابلاغ» یکی از شهروندان افغان که مؤسس یک نهاد مین‌روبی نیز است، از سوی نهاد مین‌روبی سازمان ملل به عنوان پدر مین‌روبان جهان معرفی شد.

به گزارش تلویزیون «آریانا» افغانستان، ابلاغ که از 25 سال بدین‌سو در بخش مین‌روبی فعالیت می‌کند، تاکنون 50 مدال داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است.


ویدیو مرتبط :
‫30 اگر در تصادف پدر و برادر بزرگ از دنیا برود تکلیف نماز و روزه پدر بر عهده کیست؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مانور مین روبی آمریکا در خلیج فارس / راه اندازی رادار جدید پنتاگون در قطر



مانور مین روبی آمریکا در خلیج فارس / راه اندازی رادار جدید پنتاگون در قطر

رادار جدید در قطر، با رادارهای در حال راه اندازی در ترکیه و صحرای نقب در اسرائیل، یک شبکه ایجاد می کند. در این وضعیت مقامات واشنگتن می توانند شلیک موشک ها در ایران به سمت هدف هایی در کشورهای غربی و اسرائیل را ببینند و زیر نظر بگیرند. این اقدام برای اطمینان بخشی به اسرائیل صورت می گیرد.

آمریکا ضمن اعلام برگزاری مانور مین روبی در خلیج فارس از استقرار سامانه راداری ضدموشکی در قطر خبر داد.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، یکی از اهداف این سامانه راداری، مقابله با ایران و حمایت از منافع آمریکا، اسرائیل و اروپا، ذکر شده است.

رادار جدید در مکان سری در خاک قطر راه اندازی می شود تا به ارتش آمریکا در هنگام رویارویی نظامی با ایران، کمک کند. این سامانه راداری به سامانه های راداری قبلی که قرار بود در جنوب خلیج فارس مستقر شود، اضافه خواهند شد.

 

این روزنامه اضافه کرده است:  رادار جدید در قطر، با رادارهای در حال راه اندازی در ترکیه و صحرای نقب در اسرائیل، یک شبکه ایجاد می کند. در این وضعیت مقامات واشنگتن می توانند شلیک موشک ها در ایران به سمت هدف هایی در کشورهای غربی و اسرائیل را ببینند و زیر نظر بگیرند. این اقدام برای اطمینان بخشی به اسرائیل صورت می گیرد.

تصمیم  راه اندازی رادار جدید آمریکا در قطر پس از آن اتخاذ شد که وزارت دفاع آمریکا به این درک رسید که ایران امکان دارد با قدرت به تحریم های غرب علیه خود، واکنش نشان دهد.

اقدامات برای راه اندازی این سامانه راداری در قطر از ماه گذشته میلادی آغاز شده است.

 

نیروی دریایی ارتش آمریکا هم اعلام کرده است با راه اندازی این سامانه راداری در قطر، شمار بیشتری از کشتی های نظامی آمریکا در نزدیکی آب های ایران ، مستقر خواهند شد.

قرار است این رادار بخشی از اقدامات زنجیره ای سازمان جاسوسی آمریکا در منطقه باشد که به حفاظت از آمریکا ، اسرائیل و اروپا کمک می کند.

این رادار جدید می تواند به دو نگرانی آمریکایی ها پاسخ دهد نخست استفاده ایران از موشک های دور برد و دوم بستن تنگه هرمز از طریق مین گذاری در این منطقه.

روزانه به طور میانگین ، 17 میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز عبور می کند. این میزان معادل 40 درصد از نفت جابجا شده توسط نفتکش ها در جهان است.

 

قطر هم اکنون میزبان مهمترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس یعنی پایگاه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنت کام) است.

مقامات قطری درباره راه اندازی سامانه راداری ضد موشکی آمریکا در خاک ایران کشور اظهار نظری نکرده اند.

وال استریت ژورنال دراین باره می نویسد: قطر در برابر مسئله هسته ای ایران ، موضع بی طرفانه ای را اتخاذ کرده است.

 

در همین حال ارتش آمریکا اعلام کرد که در روزهای 16 تا 27  ماه سپتامبر آینده رزمایشی را در آب های خلیج فارس با هدف مین روبی در دریا برگزار خواهد کرد. این رزمایش بخشی از آماده سازی برای مقابله با مین گذاری احتمالی ایران در تنگه هرمز است.

آمریکا و حدود 20 کشور در این مانور مشارکت خواهند کرد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت این مانور با هدف حفاظت از رفت و آمد کشتی ها در آب های بین المللی انجام می شود.

آمریکا در روزهای اخیر تعداد کشتی های مین روب خود را در خلیج فارس به دو برابر افزایش داده تا تعداد آنها به هشت فروند برسد. این کشور هم اکنون چهار فروند بالگرد مین روب نیز در خلیج فارس دارد./عصرایران