اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پخش مستند عباس کیارستمی از تلویزیون


پس از برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه های سینمای مستند ایران، پخش برنامه «گنجینه» از هفته گذشته آغاز شده است.

خبرگزاری ایسنا: پس از برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه های سینمای مستند ایران، پخش برنامه «گنجینه» از هفته گذشته آغاز شده است.

در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های 40، 50 و 60 از مستندسازان برتر ایران برای پخش در این برنامه انتخاب شده و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.

برخی از این مستندها تا به حال از تلویزیون پخش نشده‌اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می روند.

بخش ابتدایی هر قسمت از برنامه مربوط به معرفی کوتاهی درباره آثار و مستندسازان است و این بخش هر بار در یکی از کافه کتاب‌های شهر تهران ضبط می‌شود. عوامل برای ضبط قسمت دوم به کافه کتاب اکباتان رفته اند.

مستندی که این هفته در برنامه پخش می شود «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۷ است. این فیلم تحقیقی مصور درباره تکالیف شب بچه ها است.

فیلم از زبان خود بچه‌ها به طرح این موضوع می پردازد. بی اطلاعی آنها از روش‌های جدید تدریس و سیاست‌های آموزشی در مدارس، مهمترین مسائل در این زمینه هستند که در فیلم مطرح می شوند.

کیارستمی علاوه بر کارگردانی، نویسندگی این اثر را نیز برعهده دارد که از جمله بازیگران آن می توان به بابک احمدپور، فرهنگ اخوان و محمدرضا نعمت‌زاده اشاره کرد.

«گنجینه» به مناسبت آغاز ماه مهر این مستند را انتخاب کرده است و «مشق شب» چهارشنبه اول مهر در 70 دقیقه روی آنتن می رود.

این برنامه هر هفته چهارشنبه ها ساعت 21 با اجرای پریوش نظریه و به تهیه کنندگی زهرا کشاورزی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
‫دست نوشته ای که اجازه نداد عباس کیارستمی در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود سینمای ایران کیارستمی را‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلاتکلیفی پخش مستند جنجالی از تلویزیون


کارگردان "فرقه‌های سری" اعلام کرد با وجود پخش آنونس‌های این مستند از شبکه اول و قرار بر پخش آن در ساعت 23:15 دوشنبه 22 مهر، این اتفاق رخ نداد و مدیر گروه معارف شبکه یک نیز نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

خبرگزاری مهر: کارگردان "فرقه‌های سری" اعلام کرد با وجود پخش آنونس‌های این مستند از شبکه اول و قرار بر پخش آن در ساعت 23:15 دوشنبه 22 مهر، این اتفاق رخ نداد و مدیر گروه معارف شبکه یک نیز نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

اسماعیل حاج‌حیدری نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان مستند "فرقه‌های سری" به خبرنگار مهر گفت: ما آنونس برنامه را برای ساعت 23:15 روز دوشنبه 22 مهر ساخته بودیم اما گویا قرار است زمان پخش برنامه تغییر پیدا کند. شب گذشته نیز که مثل هفته قبل برنامه با وجود اطلاع رسانی قبلی روی آنتن نرفت، تماس‌هایی داشتم که از من دلیل عدم پخش برنامه را می‌پرسیدند.

وی افزود: آنها تأکید می‌کردند آیا قرار نیست "فرقه‌های سری" روی آنتن برود؟ به نظر مخاطبان این امر یک تئوری توطئه است اما من چنین احساسی ندارم و تصور می‌کنم سیما به دنبال پخش برنامه در یک زمان خوب است اما نمی‌دانم چرا در این باره بدقولی می‌شود و پخش عقب می‌افتد.

این مستندساز تصریح کرد: برنامه ما کارشناسانی به پنج زبان زنده دنیا دارد و بخش‌هایی از تصویربرداری آن در ترکیه و ایتالیا انجام شده است. سخاوت‌دوست که آهنگساز فیلم‌های سینمایی است موسیقی آن را ساخته و از سپیده قناتی که صداگذار آثار سینمایی و سریال مطرحی چون "کیف انگلیسی" بوده است، استفاده کرده‌ایم. از طرفی مباحث جدی و مهمی در برنامه طرح می‌شود.

حاج حیدری تأکید کرد: پخش این برنامه می‌توانست هفته‌ای سه روز در ساعت بهتری باشد اما دو سه ماه است با بدقولی مواجهیم و در حالی که قرار بود برنامه دوشنبه هفته پیش پخش شود، این اتفاق نیفتاد و این هفته هم که اینطور شد. مدیران می‌گویند به دنبال وقت بهتری هستند و قرار است جای بهتری به این برنامه داده شود اما گویا در همان دوشنبه ساعت 23:15 نیز برنامه دیگری را جایگزین کرده‌اند و احتمالا "فرقه‌های سری" یک ربع مانده به بامداد روی آنتن می‌رود.

وی اذعان کرد: در حالی که این زمان معمولا به برنامه‌های درجه چند اختصاص پیدا می‌کند نه برنامه‌هایی که خود سازمان برایشان هزینه کرده و چند سال ساخت آنها طول کشیده است. از طرفی دوشنبه شب‌ها همزمان با پخش برنامه 90 است که مخاطبان فراوانی دارد.

"فرقه‌های سری" نخستین بار با هدف به تصویر كشیدن حقایق پشت پرده فرقه‌های سری سیاسی مذهبی در 13 قسمت 30 دقیقه‌ای از شبكه مستند پخش شد. شوالیه‌های معبد، شوالیه‌های مالت، کابالا، فراماسونری، شیطان گرایی، انجمن جمجمه و استخوان، بیلدربرگ و ... در این برنامه معرفی شدند و شان استون یکی از کارشناسان آن بود.

شان استون، اسکات فرانک، خاخام آرون کوهن، خاخام دیوید وایس و... از جمله کارشناسان خارجی و حسن عباسی، مجید شاه‌حسینی، موسی فقیه‌حقانی و شهریار بحرانی از جمله کارشناسان داخلی این برنامه بودند.