اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پتروشیمی‌ها ارزشان را در چهارراه استانبول می‌فروشند؟



پتروشیمی‌ها ارزشان را در چهارراه استانبول می‌فروشند؟

در حالی شرکت‌های پتروشیمی تاکنون حتی یک دلار هم در مرکز مبادلات ارزی عرضه نکرده‌اند که به نظر می‌رسد آنان ترجیح می‌دهند ارزهای خود را در بازار آزاد (چهارراه استانبول) بفروشند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، "صادرکنندگان ارزشان را در چهارراه استانبول نفروشند." این مطلب را محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری در هفته جاری در نشست روز ملی صادرات صادرکنندگان مطرح کرد و برای آنان خط و نشان کشید و در ادامه گفت: "نوبت ما هم می‌رسد."

این اظهارات معاون اول رئیس جمهور که بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های کشور داشت، حالا این سئوال را ایجاد می‌کند که شرکت‌های پتروشیمی دولتی که قرار بود ارزشان را در مرکز مبادلات ارزی عرضه کنند، چرا تاکنون حتی یک دلار هم در این مرکز عرضه نکرده‌اند.

به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد می‌شود که بروند و بررسی کنند چرا شرکتهای دولتی که صادرات دارند، از عرضه ارزشان در مرکز مبادلات ارزی خودداری می‌کنند، و آیا آنان هم همچون صادرکنندگان - به روایت محمدرضا رحیمی- در چهارراه استانبول ارزشان را می‌فروشند؟

پتروشیمی‌ها یک دلار هم در مرکز مبادلات ارزی عرضه نکردند

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفتگو با مهر تائید کرد که تاکنون عرضه‌ای از سوی شرکت‌های پتروشیمی در اتاق مبادلات ارزی صورت نگرفته است و آنها حتی یک دلار هم در این اتاق عرضه نکرده‌اند.

صمد کریمی گفت: بر اساس قوانین و مقررات و نیز مصوبات صورت گرفته، یکی از عرضه کنندگان ارز در اتاق مبادلات ارزی به نرخ مبادله‌ای، شرکت‌های پتروشیمی هستند که مذاکره با آنان برای عرضه ارزشان در اتاق مبادلات ارزی در حال انجام است.

سخنگوی اتاق مبادلات ارزی افزود: تعاملات لازم برای این کار در حال انجام است تا بتوان از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی نیز برای تامین سایر مایحتاج ارزی واردات کشور استفاده کرد اما تاکنون عرضه‌ای از سوی شرکت‌های پتروشیمی در اتاق مبادلات ارزی صورت نگرفته است و آنها حتی یک دلار هم در این اتاق عرضه نکرده‌اند./مهر

 


ویدیو مرتبط :
تور استانبول بلیط هواپیما استانبول هتل استانبول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازی با معیشت مردم در چهارراه استانبول!/ آقایان! چرا سکوت کرده اید؟!





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بازی با معیشت مردم در چهارراه استانبول!/ آقایان! چرا سکوت کرده اید؟!

ی انتخاب : در حالی روز گذشته خبرگزاری‌های رسمی کشور ، تغییر نرخ ارز را در صدر اخبار خود قرار داده بودند، چهره جنجالی مجلس نیز در نطق میان دستور خود از جابه جایی 11 هزار میلیارد تومان از جیب ملت به کیسه افراد خاص خبر داد.

احمد توکلی در جلسه علنی مجلس با انتقاد از سامان نیافتن بازار ارز، به روند رو به رشد قیمت دلار در هفته‌های اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه بانک مرکزی دو هفته است از ارایه ارز به بازار خودداری می‌کند، تأکید کرد: با این روند 11 هزار میلیارد تومان پول از جیب ملت به کیسه افراد خاص ریخته شده است.این در حالی است که همزمان رئیس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی نیز از رانت خواری برخی وارد کنندگان از ارز دولتی خبر داده و گفته است: برخی با ارز دولتی کالا وارد می‌کنند، اما آن را با نرخ ارز آزاد به مردم می‌فروشند.

واقعیت این است در هشت ماه اخیر وضعیت بازار ارز نابسامان بوده و آنچه متولیان اقتصادی بویژه رئیس کل بانک مرکزی وعده داده‌اند، تاکنون عملیاتی نشده است.

در این میان چراغ سبز برخی از اعضای اتاق بازرگانی به دلار 3 هزار تومانی، زمینه‌ای را ایجاد کرد تا فرصت طلبان بازار شایعات را داغ کنند.

این عوامل سبب شده تا با برگشت فرصت طلبان و دلالان خیابانی به بازار ارز و بورس بازی آنان نرخ یورو و دلار با نوسان قیمت مواجه باشد.

اما در این میان آنچه مورد غفلت قرار گرفته است « معیشت » مردم است، زیرا شواهد نشان می‌دهد به بهانه نرخ ارز قیمت بسیاری از اقلام حتی محصولاتی که تولید آنها به خارج وابستگی ندارد همچنان نردبان ترقی را طی می‌کند؛ موضوعی که در اظهارات احمد توکلی نیز تبلور یافت، جایی که گفته بود « در 6 روز گذشته 144 تومان بر قیمت هر دلار اضافه شده است و معنی‌اش این است که اگر ما در روغن نباتی وابستگی به خارج از کشور داریم و در علوفه و خوراک و دام و طیور به خارج متکی هستیم، متاسفانه این اجناس گران می‌شود و اگر این اجناس گران شود شیر و گوشت و مرغ گرانتر می‌شود.»

اما نکته قابل تأمل این است در حالی که قیمت دلار به 2600 تومان رسید، متولیان از وزیر اقتصاد گرفته تا معاون ارزی بانک مرکزی کوچکترین واکنشی نسبت به این موضوع نشان ندادند!

در این شرایط مردم از مسؤولان اقتصادی انتظار دارند با اتخاذ تمهیدات مناسب ضمن برخورد با فرصت طلبان، آرامش معیشتی را به آنان هدیه کنند؛ خواستی است که بدون شک برای اقتصاد ایران چندان سخت نیست ./انتخاب