اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پای وزارت راه رسما به «گود اطلس پلازا» باز شد + سند



اخبار اجتماعی - «جلوی حادثه غیرقابل جبران را بگیرید»؛
پای وزارت راه رسما به «گود اطلس پلازا» باز شد + سند

پرخطربودن گود اطلس پلازا از این رو مطرح است که در مجاورت ایستگاه متروی حقانی واقع شده و تردد روزانه هزاران نفر در حاشیه آن رقم می‌خورد که می‌تواند حوادث احتمالی را بسیار شدیدتر از آنچه در قبال سایر گودبرداری های غیراصولی مطرح می‌شود، جلوه گر سازد؛ خطری بزرگ که بعد از انتشار دو نامه خطاب به شهرداری تهران، در کانون توجه عموم قرار گرفت و اتخاذ موضع سکوت در این باره را دشوار کرد.

گود بزرگ مجاور مترو شهید حقانی که مدتی‌ست خطرناک بودنش سر و صدای زیادی به راه انداخته، بالاخره پای دولت مردان را به ماجرا باز کرد؛ هرچند هنوز معلوم نیست واکنش شهرداری به دستور دولت مردان چه خواهد بود و غائله به سمت ختم شدن پیش خواهد رفت یا جنجالی خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»، پیگیری‌های طولانی و نامه‌نگاری‌های مکرر و بی نتیجه سازمان نظام مهندسی به شهرداری بر سر پرخطربودن گود «اطللس پلازا» باعث شد که سرانجام پای وزارت راه و شهرسازی به این موضوع باز شود و دستور توقف عملیات این پروژه ساختمانی در قالب نامه‌ای به شهرداری ابلاغ گردد.

در متن این نامه که غلامرضا هوایی، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان، خطاب به نادری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نوشته، تاکید شده به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه غیرقابل جبران تا حصول اطمینان از پایدارسازی و رفع خطر، ادامه عملیات ساختمانی در مجاورت دیواره‌های گود اطلس پلازا متوقف شده و اقدامات پیشگیرانه حفاظتی در دستور کار قرار گیرد.

پرخطربودن گود اطلس پلازا از این رو مطرح است که در مجاورت ایستگاه متروی حقانی واقع شده و تردد روزانه هزاران نفر در حاشیه آن رقم می‌خورد که می‌تواند حوادث احتمالی را بسیار شدیدتر از آنچه در قبال سایر گودبرداری های غیراصولی مطرح می‌شود، جلوه گر سازد؛ خطری بزرگ که بعد از انتشار دو نامه سعید غفرانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خطاب به شهرداری تهران، در کانون توجه عموم قرار گرفت و اتخاذ موضع سکوت در این باره را دشوار کرد.

البته این نامه نگاری‌ها به خودی خود بی تاثیر بود ولی توانست پیگیری نگرانی ها را به جایی برساند که اوایل هفته جاری پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر خطرات گود حقانی به معاونت متبوعش خبر داده و در واکنش از پیگیری این موضوع از طریق سازمان نظام مهندسی و بر اساس ماده 35 قانون نظام مهندسی خبر دهد؛ با این پیش فرض که شورای عالی معماری و شهرسازی یک بار به طور کامل به موضوع تپه‌های عباس‌آباد وارد شده و بنابراین  ورود این شورا به این پروژه مشکلی در برنخواهد داشت.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,دیواره‌های گود اطلس پلازا

 
همزمان با این اظهار نظر، اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران نیزدر گفت‌وگو با سایتهای خبری اعلام کرد: «دوره سیستم نیلینگ گود اطلس پلازا پایان پذیرفته و باید به سرعت سیستم های پایداری جدید اعمال و چگونگی پایداری مجدد این پروژه مشخص شود.»

وی افزود: «تقاضای ارائه گزارش بازنگری نقشه را به شورای شهر داشته‌ایم تا از طریق معاونت معماری و شهرسازی اخطار و تذکرات لازم را اعلام کنیم. همچنین تلاش داریم در هفته آینده جلسه‌ای با محوریت بررسی گود پرخطر حقانی و با حضور نمایندگان شهرداری، مجری پروژه و نظام مهندسی برگزار کنیم.»

این واکنش ها در حالی یکی پس از دیگری رقم می‌خوردند که پیشتر، احمد دنیال مالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر از بررسی گود حقانی در دستور جلسه این کمیسون داده و اعلام کرده بود «طی روزهای آینده از محل پروژه بازدید صورت خواهد گرفت.»

همسو با این اظهارنظرها چند تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز از آمادگی مجلس برای ورود به این موضوع خبرداده بودند و به موازات این اظهارنظرها، اکبرترکان، رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور نیز اعلام کرده بود «اگرلازم باشد» به این موضوع ورود پیدا خواهند کرد.

این در حالی است که با وجود چنین اظهار نظرهایی، واکنش خاصی رخ نداد و عملا بی اعتنایی شهرداری موجب شد که وزارت راه و شهرسازی در نقش ناظرعالی، به این پروژه ورود پیدا کند؛ موضوعی که در متن نامه هوایی به وضوح به چشم می‌خورد: «علی رغم ارائه گزارش مکتوب درباره پرخطربودن گوداطلس پلازا ازسوی این دفتر با اسناد ارسالی و تعیین مدت زمان برای پایدارسازی، شهرداری هیچ پاسخی نداده است و بنابراین برای جلوگیری از بروز خطرلازم است که این گود تعطیل شود.»

البته هر چند نامه وزارت راه و شهرسازی علاوه بر آنکه از سوی نهادی بالادستی صادر شده و در لازم الاجرا بودن آن شکی نیست، و به رغم آنکه نامه حاوی نکات بدیهی (مانند فرارسیدن فصل بارندگی، گزارش دکتر بهینا، استاد دانشگاه تهران و رئیس شرکت آزمایشگاه خاک مسلح ایران، نامه شرکت مشاور مبنی بر اتمام پایدارسازی موقت پروژه و...) است، اما از این رو که پیشتر مسئولان شهری به تذکرات مشابه در این خصوص واکنشی نشان ندادند، هنوز نمی‌توان از توقف این پروژه و رعایت موارد خواسته شده در موضع گیری رسمی وزارت خانه اطمینان داشت.

این در حالی است که تاکیدات موکد آمده در نامه نگاری مبنی بر خطرات احتمالی این گودبرداری، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت چون هر آن ممکن است خدای ناکرده فاجعه‌ای رقم بخورد که پیشتر بارها و بارها در نامه نگاری های مسئولان مختلف درباره وقوع آن هشدار داده شده است!
اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
اجرای پای آخر و شیرینکاری و چرخ باستانی در گود زورخانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت کار هم دستور توقف گود حقانی را صادر کرد +سند



اخبار اجتماعی - بعد از وزارت راه و شهرسازی و شورای شهر؛
وزارت کار هم دستور توقف گود حقانی را صادر کرد +سند

پیرو بازرسی تاریخ۳ /۹/ ۹۳ ‌از آن کارگاه، مواردی بر خلاف آیین‌نامه‌های حفاظتی و ایمنی خطرناک تشخیص داده می‌شود؛ لذا لازم است با استناد به ماده ۱۰۵ قانون کار، از ادامه کار خودداری شود. بدیهی است درخواست جلوگیری از ادامه کار تا حصول ایمنی از مراجع قضایی به عمل خواهد آمد.

گویی تا نا ایمن بودن گودبرداری بزرگ در مقام عمل ثابت نشود، قرار نیست مالکان مجموعه و شهرداری اقدامی صورت دهند وگرنه لازم نبود هر روز یک نهاد به ماجرا ورود کرده و خطرات این پروژه را یادآور شود!

به گزارش «تابناک»، با اینکه زمان زیادی از مطرح شدن پر خطر بودن گود بزرگ مجاور مترو شهید حقانی ـ که با نام «گود حقانی» یا «گود اطلس پلازا» شناخته می‌شود ـ می‌گذرد، ‌تاکنون هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی آن نشده تا هر چند روز یک بار از ورود یک نهاد به ماجرا بشنویم که دستور توقف و ایمن‌سازی این گود را صادر می‌کنند.

بعد از آنکه سازمان نظام مهندسی این اشکال را گزارش کرد و طی دو نامه به شهرداری، خواستار ایمن‌سازی گود حقانی شد و پاسخی نگرفت، نوبت به وزارت راه و شهرسازی رسید که در نامه‌ای به امضای مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان، دستور توقف عملیات ساختمانی در این کارگاه تا ایمن شدن گود را صادر کرد.

البته این دستور هم کفایت نکرد تا مدتی بعد پای شورای شهری‌ها به ماجرا باز شود و نه تنها خواستار ایمن سازی گود در مهلت یک هفته‌ای شوند، بلکه پیگیری ابهامات‌ ‌متوجه مستندات تأسیس این مجتمع بزرگ در اراضی عباس آباد ‌را هم در دستور کار خود قرار دهند.

هنوز چند روز از ‌این تصمیم نمایندگان مردم در شورای شهر تهران نگذشته که خبر می‌رسد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به ماجرای گود اطلس پلازا ورود کرده و خواستار توقف فعالیت این کارگاه ساختمانی تا ایمن سازی آن شده است، چراکه بر این باور است به‌کار‌گیری کارگران و مهندسان در چنین کارگاهِ ناایمنی، تخلف از قانون است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,وزارت کار

 
در نامه‌ای که از سوی بازرسان اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به مدیر کارگاه اطلس پلازا ابلاغ شده، آمده است: احتراما پیرو بازرسی تاریخ ۳/ ۹/ ۹۳ از آن کارگاه مواردی بر خلاف آیین نامه‌های حفاظتی و ایمنی خطرناک تشخیص داده می‌شود؛ لذا لازم است با استناد به ماده ۱۰۵ قانون کار از ادامه کار خودداری شود. بدیهی است درخواست جلوگیری از ادامه کار تاحصول ایمنی از مراجع قضایی به عمل خواهد آمد.

در ادامه به ضرورت ایمن سازی اشاره شده و آمده: گودبرداری انجام شده (غربی و شرقی) خطرناک تشخیص داده می‌شود و ضروری است، سریع‌ نسبت به ایمن سازی دیواره‌های گود اقدام شود.

برای درک بهتر این دستور بد نیست ‌بدانیم بر اساس ماده‌ ۱۰۵ قانون کار هر گاه‌ در حین‌ بازرسی‌، به‌ تشخیص‌ بازرس‌ کار یا کارشناس‌ بهداشت‌ حرفه‌ای،‌ احتمال‌ وقوع‌ حادثه‌ و یا بروز خطر در کارگاه‌ داده‌ شود، بازرس‌ کار یا کارشناس‌ بهداشت‌ حرفه‌ای‌ مکلف‌ هستند مراتب‌ را فوراً و کتباً به‌ کارفرما یا نماینده‌ او و نیز به‌ رئیس‌ مستقیم‌ خود اطلاع‌ دهند.

همچنین در تبصره‌ ۱ـ ماده قانونی مذکور آمده است: وزارت‌ کار و امور اجتماعی‌ و وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌، حسب‌ مورد گزارش‌ بازرسان‌ کار و کارشناسان‌ بهداشت‌ حرفه‌ای‌ از دادسرای‌ عمومی‌ محل‌ و در صورت‌ عدم‌ تشکیل‌ دادسرا از دادگاه‌ عمومی‌ محل‌ تقاضا خواهند کرد، فوراً قرار تعطیل‌ و لاک‌ و مهر تمام‌ یا قسمتی‌ از کارگاه‌ را صادر نماید. دادستان‌ بلافاصله‌ نسبت‌ به‌ صدور قرار اقدام‌ و قرار مذکور پس‌ از ابلاغ‌ قابل‌ اجراست‌.

دستور رفع‌ تعطیل‌ توسط‌ مرجع‌ مزبور در صورتی‌ صادر خواهد شد که‌ بازرس‌ کار یا کارشناس‌ بهداشت‌ حرفه‌ای‌ و یا کارشناسان‌ ذیربط‌ دادگستری،‌ رفع‌ نواقص‌ و معایب‌ موجود را تأیید نموده‌ باشند.

در همین حال در تبصره‌ ۲ این ماده قانونی ذکر شده، کارفرما مکلف‌ است‌ در ایامی‌ که‌ به ‌علت‌ فوق کار تعطیل‌ می‌شود، مزد کارگران‌ کارگاه‌ را بپردازد.
اخبار اجتماعی - تابناک