اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پای عادل فردوسی پور به موسیقی هم باز شد


امین سالمی رهبر ارکستر آکادمیک تهران که گویا خیلی دلش از وضعیت جامعه موسیقی پر بوده، در اظهارنظری جالب گفت: «ای کاش موسیقی هم «عادل فردوسی پور» داشت که به راحتی حرف دل اهالی موسیقی را مطرح می کرد و از شرایط ما می گفت.»


ویدیو مرتبط :
عادل فردوسی پور پای درسهای آقای قرائتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پای فردوسی‌ پور به جلسه رای اعتماد باز شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هشتمین جلسه علنی برای بررسی صلاحیت 18 وزیر پیشنهادی شاهد کشیده شدن پای عادل فردوسی‌پور به جلسه رای اعتماد به وزرا و همچنین دفاع تمام قد رییس جمهور از وزیر پیشنهادی نفت بودند.

خبرگزاری ایسنا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هشتمین جلسه علنی برای بررسی صلاحیت 18 وزیر پیشنهادی شاهد کشیده شدن پای عادل فردوسی‌پور به جلسه رای اعتماد به وزرا و همچنین دفاع تمام قد رییس جمهور از وزیر پیشنهادی نفت بودند.

جلسه علنی عصر امروز (پنجشنبه) مجلس ساعت 14:15 برای بررسی صلاحیت و برنامه وزرای پیشنهادی نفت، نیرو و ورزش و جوانان در حالی آغاز شد که فضایی در گوشه پارلمان برای رای‌گیری در مورد 18 وزیر پیشنهادی کابینه احتمالی یازدهم پیش‌بینی شده بود.


در جریان بررسی صلاحیت "بیژن نامدار زنگنه" برای تصدی وزارت نفت که مدت‌هاست حرف‌وحدیث‌هایی در این باره وجود دارد، احمد توکلی گفت که تا دو روز گذشته به دنبال رای‌آوری بوده اما قسم جلاله او در قول خلاف وی باعث شده او از نظرش برگردد.

رضا عبداللهی از چهره‌های متنفذ اقتصادی مجلس که از همفکران توکلی در مجلس به حساب می‌آید، در دفاع قاطعی از وزیر پیشنهادی نفت، زنگنه، نعمت‌زاده و آخوندی را ستاره کابینه لقب داد و با اشاره به اتهامات وارد شده به او توسط برخی از نمایندگان گفت: آقای زنگنه هشت سال خانه‌نشین بوده در پست وزارت نبوده چرا در این مدت محاکمه نشده است؟!

این اظهارات وی تایید برخی نمایندگان را به دنبال داشت.

او همچنین در بخشی از دفاعیات خود از زنگنه گفت که مراقب باشیم ناخواسته به دام دشمن نیفتیم، موضوعی که تذکر لاریجانی به وی را به دنبال داشت و باعث شد او این حرف‌ را نادرست بخواند.

عزیزی فارسانی نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت او را فوق‌ستاره کابینه عنوان کرد.

حیدری‌طیب نیز از دیگر موافقان زنگنه در بخشی از اظهاراتش گفت که برخی خود را نماینده‌تر از دیگران می‌دانند و اینها همان افرادی هستند که به عنوان مخالف کابینه صحبت کرده‌اند، سخنان وی نیز اعتراض حسینیان، کوچک‌زاده و زارعی را سبب شد اما لاریجانی اجازه تذکر را به آنها نداد و در مقابل گفت که این حرف درستی نبوده است.

مجلس در ادامه وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو شد.

مهدی عیسی‌زاده در واکنش به اینکه علی لاریجانی می‌گفت به دلیل اینکه وی به عنوان مخالف ثبت‌نام نکرده و نمی‌تواند حرف بزند، به مزاح به رییس جلسه گفت: یک آذری می‌خواهد فارسی صحبت کند و رییس می‌خواهد حالش را بگیرد.

با نزدیک شدن به زمان رای‌گیری برای 18 وزیر پیشنهادی، جنب‌وجوش‌ها در صحن علنی مجلس بین نمایندگان به طرز چشمگیری رو به افزایش بود و بر تعداد خبرنگاران و تصویربرداران نیز افزوده شد.

در همین حین لاریجانی به نمایندگان تذکر داد که هیچ نامه و جزوه‌ای بدون اجازه هیات رییسه در صحن مجلس پخش نشود.

این در حالی است که وجود چند برگه بر روی میز نمایندگان توجه تصویربرداران را به خود جلب کرده بود.

یکی از آنها بیانیه فراکسیون روحانیون مجلس بود که اعلام کرده بودند به 6 وزیر پیشنهادی رای نمی‌دهند و دیگری نامه‌ای با امضای رضا آشتیانی و مرتضی آقاتهرانی بود که از نمایندگان خواسته بودند که برای دادن رای اعتماد به وزرا صلاحیت کامل آنها را احراز کنند.

در جریان بررسی صلاحیت وزیر نیرو، تنها یک موافق و یک مخالف سخن گفتند و بهروز نعمتی دومین مخالف وزیر از طرح اظهاراتش انصراف داد تا مجلس با سرعت بیشتری صلاحیت وزرا را بررسی کند.

زمانی که چیت‌چیان وزیر پیشنهادی نیرو پشت تریبون قرار گرفت، لاریجانی به مزاح گفت: به قیافه آقای چیت‌چیان می‌خورد که نمی‌خواهند بیش از 10 دقیقه سخن بگویند.

علی لاریجانی در هنگام دفاعیات وزیر نیرو جلسه علنی را ترک کرد و باهنر را که ریاست جلسه را برعهده گرفت برای حفظ جلسه زنگی نواخت و با اشاره به خستگی نمایندگان، از مطول شدن روند رسیدگی به صلاحیت وزرا، خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو گفت: بعضی توصیه می‌کنند کمتر حرف بزنید که اینطوری رای‌تان بیشتر است. البته شما حق دارید نیم‌ساعت هم حرف بزنید. اما حدس من هم این است که هرچه کمتر حرف بزنید، ان‌شاءالله رای‌تان بیشتر می‌شود.

چیت‌چیان هم به یک دوره حضور خود در کسوت نمایندگی مجلس اشاره کرد و گفت که احساس نمایندگان را درک می‌کند.

بعد از اتمام سخنان وزیر پیشنهادی نیرو، منادی‌سفیدان عضو هیات رییسه و نماینده مردم تبریز بر فرزند آذربایجان احسنت گفت. نمایندگان نیز به روبوسی با چیت‌چیان مشغول شدند.

آخرین وزیری که مجلس صلاحیت او را بررسی کرد، وزیر ورزش و امور جوانان بود.

در همین هنگام بود که حسن روحانی رییس جمهور وارد مجلس شد و با ورود او نمایندگان یک به یک مشغول گفت‌وگو با وی شدند.

علی‌اکبر پیرموذن که یکی از بذله‌گوترین نمایندگان مجلس نهم است، همانطور که دیروز چهارشنبه و در زمان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت فریاد «شیره شیره» سر می‌داد، در هنگام اظهارات مخالفان وزیر ورزش هم همین عبارت را تکرار می‌کرد.

زمانی که عثمان احمدی از مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش، سخنانش را در مخالفت با وی سلطانی‌فر به اتمام رساند و در این اظهارات به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اشاره کرده بود، منادی سفیدان گفت: باشگاه تراکتورسازی را هم فراموش نکنید.

محمدرضا باهنر که اداره جلسه را برعهده داشت، در خلال صحبت‌های عثمان احمدی از وی خواست تا یک کلام هم در موضوع حرف بزند.

همچنین او از نمایندگان خواست که سرجای وزرا ننشیند تا آنها جا برای نشستن داشته باشند.

احمدی لاشکی که از موافقان وزیر پیشنهادی ورزش بود، ادغام وزارت ورزش و جوانان را ناموفق دانست و گفت که در این ادغام جوانان برادر ناتنی ورزش شده‌اند که حقی از ارث نمی‌برند.

او همچنین گفت که سلطانی‌فر کمتر از عادل فردوسی‌پور اطلاعات ورزشی ندارد.

در زمان دفاعیات وزیر پیشنهادی ورزش خستگی چهار روزه نمایندگان از بررسی صلاحیت 18 وزیر پیشنهادی موجب شده بود کمتر نماینده‌ای برسرجای خود بنشیند و به صحبت‌های سلطانی‌فر گوش دهد.

در میان اظهارات وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان علی لاریجانی به جلسه علنی بازگشت و ریاست جلسه را از محمدرضا باهنر تحویل گرفت.

باهنر بعد از پایین آمدن از جایگاه هیات رییسه دقایقی با وی مشغول صحبت شد.

حسن روحانی رییس جمهور ساعت 18:30 برای دفاع از کابینه پیشنهادی‌اش پشت تریبون رفت.

در همین هنگام بود که نظم و انضباط به جلسه برگشت و همه نمایندگان در صندلی‌هایشان مستقر شدند.

او به خستگی نمایندگان از جلسات متولی رای اعتماد اشاره کرد و گفت که از همه فرصتش استفاده نمی‌کند، موضوعی که خرسندی نمایندگان و احسنت آنها را در پی داشت.

رییس جمهور در اظهاراتش گفت که هیچ‌کدام از وزرای پیشنهادی حرص و ولعی برای وزارت نداشته و چه بسا با اصرار او زیر بار مسوولیت رفته‌اند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش یادآوری مسائل انتخابات سال 88 را مورد اشاره قرارداد و گفت که باید با تدبیر، آتش را خاموش کنیم.

او در خلال سخنانش گفت که از وزرا خواسته از بانوان شایسته در معاونت‌ها و مدیریت‌ها استفاده شود.

زمانی که حسن روحانی از به کارگیری تعابیر نازیبا در مورد سن برخی وزرای پیشنهادی انتقاد می‌کرد، مانیتور مجلس تصویر نعمت‌زاده با لبخند همیشگی‌اش را نشان داد.

رییس جمهور در خلال سخنانش مجددا از نمایندگان دلجویی کرد و گفت که تجربه این کار را دارد و می‌داند که چهار روز نشستن پشت این صندلی‌ها کار ساده‌ای نیست.

او در ادامه از تک تک وزرای پیشنهادی‌اش دفاع کرد.

روحانی گفت که رحمانی فضلی به خوبی کردی و آذری سخن می‌گوید و فارسی‌اش هم خوب است.

رییس جمهور نجفی را فرد دانشمند برجسته و متعهد به نظام و رهبری دانست و میلی منفرد را نیز مورد احترام دانشگاهیان و معتدل خواست.

وی گفت که اگرچه میلی‌منفرد تفکر اصلاح‌طلبانه دارد اما در اجرا مستقل و فراجناحی عمل کرد.

حسن روحانی در جریان دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اسم این وزارتخانه را به اشتباه مسکن و شهرسازی خواند و وقتی نمایندگان در این باره تذکر دادند گفت فرقی نمی‌کند راه و مسکن و شهرسازی.

روحانی در ادامه گفت آخرین وزیری که از او دفاع می‌کند، وزیر نفت است.

نمایندگان به او تذکر دادند که وزیر ورزش نیز باقی مانده است.

روحانی خطاب به آنها گفت که معلوم است که خیلی هم خسته نیستید.

روحانی در ادامه برای دفاع از بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت سنگ تمام گذاشت و با بیان اینکه دشمن توطئه تحریم را بر سر وزارت نفت گسترش داده، یادآور شد که برای انتخاب وزیر این وزارتخانه وسواس به خرج داد و فرد بهتری برای این وزارتخانه نمی‌شناسد.

او همچنین گفت که اداره وزارت نفت با سرپرست حتی در مدت دو هفته نیز برای منافع کشور نیز مضر است.

رییس جمهور سابقه آشنایی خود با زنگنه را به جبهه‌های جنگ مربوط دانست و با اشاره به قرارداد کرسنت گفت که او در جریان این قرارداد بوده و آقای زنگنه فردی متخصص، پاکدست و بهترین برای اداره وزارت نفت است.

رییس جمهور گفت که در انتخاب کابینه به استعلام از دستگاه‌های امنیتی کفایت نکرده و با بالاترین مقام در کشور هماهنگی انجام داده است.

وی همچنین معرفی کابینه در روز تحلیف را به دلیل تاکید رهبری برای هرچه سریع‌تر معرفی کردن دولت عنوان کرد.

او در ادامه گفت که مردم در 24 خرداد حماسه سیاسی آفریدند و نمایندگان در 24 مرداد آن را تکمیل می‌کنند.

رییس جمهور گفت که خوشحال می‌شود که همه وزرای پیشنهادی‌اش رای بیاورند، زیرا این باعث می‌شود کار دولت و خدمت به مردم سریع‌تر انجام شود.

حسن روحانی بعد از سخنرانی 72 دقیقه‌ای خود با همراه وزرای پیشنهادی، معاونین و نزدیکان خود جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

اگرچه پیش از ترک جلسه، نمایندگان دقایقی دور وی حلقه زده بودند.