اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پای خواننده زن به مجلس هم باز شد


سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: موضوع رونمایی از آلبوم تک‌خوانی یک زن در کمیسیون مطرح و مقرر شد تا گزارشی در این خصوص به کمیسیون ارائه شود.

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در این جلسه رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گزارشی در خصوص جشنواره هنری ایران آینده (1404)‌ به کمیسیون ارائه کرد.

وی ادامه داد: رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در گزارش خود عنوان کرد که با گذشت 9 سال از سند چشم‌انداز 1404 ابلاغیه‌ای از سوی مقام معظم رهبری برای 20 سال آینده کشور می‌گذرد اما در جامعه آحاد مردم اعم از نخبگان و عامه مردم هنوز اطلاع دقیقی از سند و وظایف خود در آن ندارند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: وی در این گزارش گفت که باید تلنگری به جامعه وارد شود تا وظایف خود را در خصوص سند مذکور دانسته و به آن عمل کند تا به چشم‌اندازهای تعیین شده در سند 20 ساله دست یابیم و جلساتی در این خصوص با مسئولان برگزار و کارهای هنری مرتبط با تحقق چشم‌انداز 20 ساله نیز توسط حوزه هنری انجام شده است.

طاهری همچنین خاطرنشان کرد: بعد از دستور جلسه، مباحثی پیرامون در ارتباط با رونمایی از آلبوم تک‌خوانی یک خانم مطرح شد که در همین ارتباط تماسی با معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار شد که وی در این باره گفت، آنگونه که در جامعه موضوع شایعه شده نیست و بنا شده اطلاعات دقیقی در اختیار مجلس و به ویژه کمیسیون فرهنگی قرار گیرد تا قضاوت دقیق‌تری بتوان در خصوص آن انجام داد.


ویدیو مرتبط :
به یاد ذاکر-مقدم-پای مرا به مجلس اقا کشید و رفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برداشت غیر قانونی، پای بهمنی را به مجلس باز خواهد کرد؟



محمود بهمنی , مجلس , بانک مرکزی , مدیرعامل بانکی

 

داستان برداشت غیر قانونی دولت از حساب بانک‌ها بابت «مابه‌التفاوت ارز دریافتی» همچنان ادامه دار شده است. بعد از اینکه بهارستان نشین‌ها نیز به ماجرا ورود کردند و در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد خواستار صدور دستور جلوگیری از برداشت غیرقانونی منابع مالی از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی شدند، حالا زمزمه‌های حضور محمود بهمنی درراهروهای بهارستان پیچیده است و ممکن است بهمنی به مجلس احضار شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادیبا اعلام این خبر، گفت: از رئیس کل بانک مرکزی برای پاسخگویی علت برداشت از حساب بانک‌ها دعوت کرده‌ایم در مجلس حاضر شود.

پیمان فروزش تصریح کرد: برداشت پول از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی غیرقانونی بوده است و اکنون مجلس، رئیس کل بانک مرکزی را برای پاسخگویی احضار کرده است. چرا که رئیس کل بانک مرکزی باید در قبال قانونی بودن نحوه عملکرد خود توضیح دهد. درعین‌حال اخبار دیگری در حاشیه‌های برداشت پول از حساب بانک‌ها در حال انتشار است هرچند بانک مرکزی نیز سعی دارد نحوه عملکرد خود را به نوعی توضیح دهد.

ماجرا اما از آنجا آغاز شد که که بعد از انتشار اخبار ضد نقیض درباره حذف یارانه نقدی اقشار پر درآمد و از طرفی ضد ونقیض‌ها درباره اضافه شدن مبلغ یارانه نقدی اسفند ماه، بانک مرکزی به طور رسمی برداشت از حساب بانک‌ها بابت «مابه‌التفاوت ارز دریافتی» را تایید کرد تا بار دیگر در آستانه پرداخت یارانه اسفند ماه این شبهه تقویت شد که دولت برای پرداخت یارانه نقدی نیاز به نقدینگی دارد و این نقدینگی را از هر راه ممکن تامین می‌کند.

بلافاصه بعد از انتشار این خبر بود که بانک مرکزی اعلام کرد، پول برداشتی از حساب بانک‌ها را بابت تامین اعتبار یارانه نقدی هزینه نکرده است اما این تنها مشکل این برداشت نبود و بانکهای خصوصی و سهامدارن بانکی به این مساله اعتراض کرده‌اند.

نامه مدیران بانکی و پس از آن سهامداران بانکی موج جدیدی از اعتراضات را بر سر این مساله برانگیخت و مجلس نیز درباره این برداشت به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد تذکر داد. در همین گیر و دار بود که بانک مرکزی اعلام کرده بخشی از این پول‌ها به حساب بانک‌ها بازگردانده شده است.

اما در حالی که اخبار حاکی از اعتراض کسترده سیاسیون و بانکی‌ها در باره این اقدام داشت، محمود بهمنی اعلام کرد جلسه‌ای با مدیران بانکی خواهد داشت. این خبر بسیاری از بانکداران و سهامداران را امیدوار کرد که شاید آقای رئیس می‌خواهد درباره این برداشت توضیحاتی به آن‌ها ارائه کند اما در این جلسه به جای توضیح درخصوص این برداشت تنها از تصمیمات و برنامه‌های عیدانه نظام بانکی با آن‌ها سخن گفت و توصیه‌هایی بانکی درباره شب عید ارائه کرد.

موضوع صحبت رئیس کل بانک مرکزی اما نه تنها به خاطر ماجرای برداشت از حساب بانک‌ها نبود بلکه این نشست بیشتر با توصیه‌هایی بانکی برای آماده باش ایام پایانی سال و شب عید همراه بود. بهمنی در کنار این موضوع هم از بانکداران دولتی و خصوصی خواست تا هر چه سریع‌تر اطلاعات خود را درباره تعهدات ارزی ارائه دهند.

یک مدیرعامل بانکی که در این جلسه حضور داشت در باره این جلسه گفت: ‌ این جلسه بیشتر برای پایان سال بود و آقای بهمنی به بانک‌ها توصیه‌هایی ویژه برای شب عید کرد.

وی درباره طرح مسئله برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز، افزود: این موضوع نیز مطرح شد ولی همانطور که قبلاً اعلام شده بانک مرکزی مجدداً از بانک‌ها خواست که اطلاعات تکمیلی خود را هر چه سریع‌تر ارسال کنند. مدیرعامل این بانک خصوصی ادامه داد: بانک مرکزی به بانک‌ها گفت اطلاعات و گزارش‌های مربوط به استفاده خود را ارسال کنید اگر در بازار آزاد ارز نفروخته و درست از ارز خود استفاده کرده باشید مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کنیم.

این فعال بانکی ادامه داد: تمام بانک‌هایی که فعالیت ارزی دارند شامل این اقدام بانک مرکزی شده‌اند. وی گفت: بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، ملی، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، توسعه صادرات، سرمایه، سینا و سپه و البته سایر بانک‌هایی که از بانک مرکزی ارز دریافت کرده‌اند مشمول برداشت از حساب شده‌اند. مدیرعامل این بانک خصوصی درباره اطلاع قبلی بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر برداشت از حساب‌هایشان بیان کرد: هیچ اطلاعی توسط بانک مرکزی به بانک‌ها داده نشد و به صورت شبانه این پول از حساب‌ها برداشت شده است.

این فعال بانکی البته اشاره کرد که بانک مرکزی خیلی موافق برداشت از حساب‌ها نبود بلکه این اقدام ناشی از دستور دولت و کمیته پنج نفره بوده است. همچنین بانکی‌ها باید هر چه سریع‌تر و پیش از اتمام سال گزارش و اطلاعات خود را در این خصوص به بانک مرکزی ارسال کنند تا پول‌هایشان قبل از پایان سال به حساب‌ها برگردد. وی با تاکید براینکه بحث تازه‌ای درباره برداشت از حساب بانک‌ها اعلام نشد، تصریح کرد: بیشتر جلسه دیروز درباره شب عید و تبریک سال جدید بود. این فعال بانکی ادامه داد: بانک مرکزی به بانک‌ها توصیه کرد تا دستگاه‌های خود‌پرداز خود را در شب عید خالی نگذارند و پول نقد مورد نیاز مردم را در اختیارشان قرار دهد.

به این ترتیب گره کور این برداشت غیر قانونی توسط محمود بهمنی نیز باز نشد تا معلوم شود به راستی چرا و بنا بر چه قانونی این اقدام صورت گرفته است؟ نکته قابل توجه که آقای رئیس نیز پاسخی به آن نداد این است که بانک مرکزی این پول را هنوز به خزانه دولت واریز نکرده و این پول را در حساب واسط بانک‌ها در بانک مرکزی نگه داشته است.

باید منتظر ماند و دید با وجود اینکه نوروز نزدیک است و نیاز مردم در تعطیلات عید به خدمات بانکی بیشتر از قبل است، وضعیت این برداشت چه خواهد بود وآیا مجلس پیش از نوروز بهمنی را احضار خواهد کرد تا در این باره شفاف سازی شود یا خیر؟..../شفاف